Wat is een goed lokvoer voor het matchvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sepp
    The Matchman
    • 31-05-2007
    • 8
    • Rijssen

    Wat is een goed lokvoer voor het matchvissen

    Hallo,

    Vis nu een 2tal jaar met de match, redelijk succesvol.
    Ik heb nu een vraag wat betreft het voeren.
    Welke lokvoersamenstelin of kant klaar voer werkt het best.
    En waar moet ik opletten, hebben jullie nog tips met betrekking op het aas toevoegen in het lokvoer.

    Mvg Sepp
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

    #2
    Zelf vis ik al een tijdje met VDE Turbo en Supercup (2:1) voor ondiep water. Als ik ga slideren gebruik ik VDE Turbo en Record Zilver (2:1). Dit tweede voer is wat zwaarder. Voor de stickfloat gebruik ik puur Record zilver. Bij mij in de buurt werken deze samenstellingen prima. Op een peuterkanaal weet ik niet of het goed is. Daar heb ik weinig ervaring mee.
    Carpe Diem

    Reageer

    • SjorsV
      Newbie
      • 09-08-2007
      • 40
      • Eindhoven

      #3
      Misschien een algemene opmerking, maar het valt mij op dat echt heel veel goede vissers VDE gebruiken als basisvoer. Aangenomen dat er geen wondervoer bestaat, komt dat dan toch omdat het echt de beste is of toch het makkelijkst vergeleken bij het van A-tot-Z zelf maken van het voer?

      Veel vissers gebruiken trouwens inderdaad een combinatie van 2 VDE voeders. Maar als 1 zo'n pak speciaal is afgesteld op een bepaalde situatie, dan ligt het theoretisch toch voor de hand dat een mengsel van twee verschillende voeders toch altijd minder effektief is?

      Vergelijk het eens met boerekool met wortelstamp mengen of 2 verschillende menu's in een blender gooien en na het mixen opeten..

      Ik weet het ook niet hoor, ben nog geen expert in voer maken, maar dit zegt het logische stemmetje in mijn hoofd.

      gr.
      Sjors.

      Reageer

      • lolo
        Geniet maar niet met mate
        • 01-05-2003
        • 3873
        • Weesp

        #4
        VDE is ook niks mis mee.
        Maar je eet toch ook aardappelen met boerenkool dat is ook 2 verschilende soorten.
        Het is maar waar je aan gewent bent.
        gr lolo
        Groetjes
        Johnny

        Match
        Feeder
        Stok

        Reageer

        • ToniMono
          Banned
          • 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door lolo
          VDE is ook niks mis mee.
          Maar je eet toch ook aardappelen met boerenkool dat is ook 2 verschilende soorten.
          Het is maar waar je aan gewent bent.
          gr lolo
          Hoi Lolo,

          Je ziet volgens mij iets over het hoofd. Een kant en klaar voer bestaat namelijk al uit "boerenkool en aardappelen" oftwel uit meerdere soorten/ingredienten. In dat opzicht is het wel vreemd om meerdere kant en klaar voeders met elkaar te mengen. Volgens mij dient dit maar 1 nut....en dat is de kassa. Ik stel mijn voer dus liever zelf samen, zodat ik weet wat er in zit. Bovendien steek je daar meer van op.

          Reageer

          • SjorsV
            Newbie
            • 09-08-2007
            • 40
            • Eindhoven

            #6
            Ik zat er nog even over na te denken, en als je dit wetenschappelijk benadert dan zou er toch een verklaring voor kunnen zijn. Stel je hebt een ideaal voer voor water A en een voer voor water B, dan heb je als je een grafiek maakt een piek van de werking bij A en B, maar als je het bij elkaar gooit een bredere bult die hopelijk het daadwerkelijke viswater covert. Dus wel minder effektief, maar een hogere kans dat jouw viswater ergens tussenin valt, danwel de beoogde vissen.

            In werkelijkheid natuurlijk een 3D complex plaatje met ook nog soorten vis als extra parameter, maar toch.. zit iets in dacht ik..

            Reageer

            • Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

              #7
              Waarom zou een mengsel per definitie slechter zijn? Ieder water is anders en daarom is het voor de fabrikant onmogelijk om een voer voor iedere situatie op de markt te brengen. In theorie en praktijk moet je dus wel mengen. Het gaat naar mijn idee om de eigenschappen van een voer. Voldoen deze niet dan meng je er wat ander voer bij waardoor je wel de gewenste eigenschappen krijgt. Zelf ben ik geen geavanceerde voermenger. Ik maak het alleen wat zwaarder of lichter afhankelijk van de diepte en de vissoorten die ik verwacht.
              Carpe Diem

              Reageer

              • Master
                Voerboer
                • 26-02-2007
                • 1148
                • Zoetermeer

                #8
                Ik weet dat destijds Theo speciaal naar Dendermonde is gereden omdat hij zijn team perse op VDE wilde hebben. Ik vis nu zelf ook vaak met VDE tenzij een evenement gesponsord is door een ander merk. Ik moet zeggen dat ik er tevreden over ben, maar het voer dat Theo zelf mengt is toch net iets beter. Ik denk dat de persoonlijke vinger je voer net iets meer gericht maakt en minder algemeen is als fabrieksvoer. We halen de ingredienten wel van verschillende merken omdat er nogal eens verschil in zit. Overigens gebruiken we van VDE het meest de voertjes in combinatie met elkaar, hoewel ze ook alleen zijn te gebruiken. Nadeel is dat je dan 15 verschillende soorten bij je moet hebben omdat ieder water weer anders is. Vandaar dat we het meeste Turbo en Supercup mengen of Vijvergeel met DS Feeder. Verzwaren doen we met leem of TTX.
                Theo de Kreij.
                www.natuurzorg.eu

                Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                Reageer

                • Master
                  Voerboer
                  • 26-02-2007
                  • 1148
                  • Zoetermeer

                  #9
                  Overigens gebruik ik voor de match hetzelfde voer als voor de vaste lat.
                  Theo de Kreij.
                  www.natuurzorg.eu

                  Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                  Reageer

                  • SjorsV
                    Newbie
                    • 09-08-2007
                    • 40
                    • Eindhoven

                    #10
                    Bedankt voor de inputs.

                    Ik heb toch even een plaatje gemaakt met wat ik bedoel:

                    Theoretisch zou een voer dus indien gemengd minder effektief zijn voor het water waar ie voor gemaakt is, maar gemengd wel een grotere kans opleveren aangenomen dat het viswater ergens tussen beide in ligt.

                    Maar nogmaals... het is in werkelijkheid zo complex...

                    Ik weet verder niet wie Theo is trouwens?

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Master heeft het over Theo de Kreij, voerboer en een wandelende enceclopedie (als het om voer gaat) en ook nog eens captain van het Carbotex-Van den Eynde Team... ik ken hem vaag ...

                      Hoe dan ook, misschien dat dit onderwerp beter thuis hoort in het forum 'Lokvoer', maar ik zal proberen hem zo weer proberen te relateren aan het matchvissen.
                      Eerst dit: Elk voer heeft zijn eigen karakter. Ikzelf vis altijd met een basis van Secret (yep, van van den Eynde). Dat is een vrij zwaar voer, wat lang door werkt, heel erg geschikt voor lange vissessies (wedstrijden) en hoewel van oorsprong ontwikkeld voor de voornvisserij is het ook heel erg goed voor de brasem. Om dit voer ook geschikt te maken voor het snelle werk, met meer werkende deeltjes kun je het mengen met bijvoorbeeld Supercup, zoals Kosmozz doet: Turbo als basis en lichter maken met Supercup, zwaarder maken met Record.
                      Ikzelf maak mijn basis (Secret) lichter met het lichtste voer uit de VDE-reeks, nl. Special Wedstrijd, een voertje gemaakt voor de alvervisserij. In mijn ogen een beetje een ondergewaardeerd voer, maar dit terzijde... Zo zie je dat je ook met fabrieksvoer nog aardig kunt 'rommelen' en het kunt veranderen naar jouw eigen wensen. Vergeet alleen niet om de functie van je voer in het oog te houden: Het LOKKEN van vis, niet het voeren van vis. Door je voer lok je de vis naar je visplek, al dan niet op de bodem of in de hogere waterlagen.

                      Negen van de tien keer maak ik gewoon mijn vaste stok voer klaar: Special Wedstrijd met Secret (1:1), maar ik heb ook goede ervaringen, vooral als het matchen wat verder gaat, op stilstaand water en je niet meer met de hand kunt voeren, met een mengsel van alleen Secret met gemalen hennep en leem met een vanillegeurtje (1 kg Secret, 300 gram gemalen en geweekte hennep en 2 kg vochtige leem). Ik houd mijn voer dan zo droog mogelijk, zo droog dat je vrij veel kracht moet zetten om er een bal van te kunnen maken, is een kwestie van een paar keer proberen, zeven en voeg het dan pas toe aan de vochtige leem. Nog een keer door een fijne zeef drukken en nu kun je er hele mooie harde balletjes van maken die je perfect met de werppijp of katapult naar je voerplek kunt slingeren en die op het water mooi uit elkaar spatten.... Ik zou er alleen niet te veel aas ineens doorheen doen want dan vallen je voerballen waarschijnlijk in de lucht al uit elkaar. Beter twee kleinere balletjes met een beetje aas dan een grote bal met veel aas. Ook zou je om aas te brengen alleen vochtige leem kunnen gebruiken.
                      Voor de rest is het bij het matchen vooral een kwestie van veel oefenen. Als je klaar bent met vissen en je hebt voer over: Je overgebleven voer niet plompverloren in het water kieperen, maar even blijven oefenen met de werppijp of katapult.
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎