Eerste keer feedervissen (niet echt succes)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Marien
    Komt net kijken
    • 23-08-2006
    • 64

    Eerste keer feedervissen (niet echt succes)

    Ik ben vandaag voorhet eerst wezen feedervissen in 'de kom' in Renswoude. Voorheen viste ik altijd met een vaste stok van 9 meter (daar grote brasems gevangen). Nu ben ik overgestapt op feederen. Maar helaas had ik met de feederhengel geen geluk. Maar ik vraag me af of ik wat verkeerd doe of dat het gwoon pech is!?
    Ik vis met een karperhengel van 2 1/4 lbs met 18/00 draad en onderlijn van 14/00 met haakje 10, met een schuiflusmontage. Nu groeit daar veel wier op de bodem. Dus elke keer als ik weer inhaal dan zitten er verscheidene wierplanten aan, wat het indraaien erg bemoeilijkt. In het voerkorfje van 20 gram doe ik caster, maden, en zoete mais en aan het haakje 3 maden. Bij de eerste keer uitwerpen was het gelijk raak (toen ik de voerkorf met een rukje) leeg trok. Een voorntje van 15 cm. Maar dat was gelijk ook de laatse keer. En ik heb van tien tot vier gevist.
    Eerst gooi ik uit en dan wacht ik enkele minuten totdat het voer nat word en dan trek ik met een halve slinger de korf leeg en draai de top krom voor de registratie. Maar ik weet niet hoelang ik moet wachten tot het vernieuwen van aas en voer? heb kort en lang geprobeerd (5 min - 30 min). Maar ik heb geen enkele beet meer gehad! Doe ik wat verkeerd of heb ik pech gehad?
    alvast bedankt voor reactie!
    Aangepast door Marien; 02-06-2007, 17:59.
    mzzl Marien(= noob)
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    #2
    Het is niet alleen afhankelijk van de aassoorten die je in je korf doet, maar ook watvoor voer je gebruikt.
    en je top kromtrekken?? is niet goed om een juiste beetregistratie te kunnen zien. je lijn moet licht gespannen staan dat je top practisch recht is.
    En wellicht een verkeerde plek gevist? Heb je na enige tijd geprobeerd korter bij te vissen of juist verder weg?
    En om de 5 minuten je korf verversen is zeker in het begin belangrijk, daarna zou je dat om de 10 minuten kunnen gaan doen.
    Maar waar geen vis zit is het lastig vangen.

    Reageer

    • Marien
      Komt net kijken
      • 23-08-2006
      • 64

      #3
      er zit zeker wel vis maar ik heb het idee dat de bodem te plantrijk is dat het aas niet te zien is. Ik denk ook dat vissen schrikken van ingooi van korf, of is dat onzin? Zal proberen door top niet krom te trekken, hoop dt het helpt. bedankt voor de tips
      mzzl Marien(= noob)

      Reageer

      • antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

        #4
        Als het zo plantrijk is zou je drijvende maden kunnen gebruiken die heffen het gewicht van de haak op, of drijvende casters.
        Drijvende maden verkrijg je door een paar millimeter water in een bakje te doen en dan de maden erin (ze mogen niet onderstaan) de maden zuigen zich vol lucht (overlevingsstrategie) en dan blijven ze dus drijven.

        Reageer

        • Fishbone
          Vaste stok & Feeder
          • 14-07-2004
          • 217
          • Ridderkerk

          #5
          Feederen met een 2 1/4 lbs karperhengel....??? Geen wonder dat je geen enkele aanbeet ziet, zeker als je de lijn zo ver op spanning draait dat de top krom staat. Gebruik voor het feederen een feederhengel, of een picker. Je zal zien dat de vangsten er op vooruit gaan.
          Groeten,

          Fishbone

          Reageer

          • Marien
            Komt net kijken
            • 23-08-2006
            • 64

            #6
            heb nog geen geld om feeder te kopen wil dit eerst proberen (karperhengel gehad) mr zijn er nog andere methodes om beten te registreren? (wasknijper aan draad tussen ogen hangen ofzo, dat heb ik wel eens gehoord)
            mzzl Marien(= noob)

            Reageer

            • janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

              #7
              Marien ik denk niet dat dit de weg is om warm te lopen voor het feederen
              Als ik in jou schoenen zou staan zou ik eerst een feederhengel te pakken zien te krijgen
              En dat hoeft niet persee een hengel van honderde euro's te zijn
              Er zijn ook wel goedkoperen alternatieve
              Alles is in ieder geval beter als met een karperstok te gaan feederen
              En wasknijpers,ik weet het niet hoor ,om onderbroeken aan de lijn te hangen vind ik het wel handige dingen ,maar als beet registratie heb ik toch iets anders voor ogen Jammer dat je net jarig ben geweest ,had je dat mooi kunnen vragen om een leuk feedertje Maar denk er nog maar eens rustig over na Want ik weet zeker als je de smaak van het feederen te pakken krijgt ,dan kun je met deze manier van vissen heel veel plezier beleven
              Trouwens ik heb Joop Zoetemelk ook nog nooit door de alpen zien fietsen en de tour winnen met een bakfiets
              Maar dit is maar een grapje hoor,maar ik bedoel maar

              Groeten van Jan de visser

              Reageer

              • antoinette
                Specimen Hunter
                • 13-11-2005
                • 1926
                • oudenhoorn

                #8
                Je zou van je karperhengel een polly-but kunnen maken, dan krijg je een haarscherpe beetregistratie.
                Wat heb je daar voor nodig? een topstukje van een hengel van ongeveer 30-35 cm met alleen een topoogje. Dat topdeeltje monteer je tussen het startoog en het tweede oog van je hengel (dat kan bijvoorbeeld met siliconerubbertje vastplakken op de hengel.
                Hoe werkt een polly-but?
                Heel simpel, je lijn gaat door alle ogen v/d hengel en ook door het oog van de polly-but, inwerpen, de lijn zover binnendraaien dat je polly-but naar beneden hangt, krijg je beet zie je dat aan het omhoog gaan v/d polly-but.
                Kostenplaatje hele opzet? denk nog geen €5,-

                Reageer

                • Skiman
                  Witvisfanaat!!!
                  • 27-11-2006
                  • 115
                  • Nijmegen

                  #9
                  Toch zou ik het advies vanJan B opvolgen. Ik ben er ook van overtuigd dat een karperhengel niet helemaal de ideale uitgangspositie bekleed om warm te lopen voor het feederen of pickeren. Ze zijn echt niet zo duur. Misschien ooms of buurmannen die er nog eentje hebben liggen. Vraag rond en ook in hengelsportwinkels naar aanbiedingen/acties en blijf 'rondneuzen'. Hier zitten soms heel leuk starthengeltjes bij.
                  Succes verder.
                  Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

                  Reageer

                  • junior
                    Sportvisser
                    • 15-03-2005
                    • 563
                    • Heythuysen

                    #10
                    ik ben begonnen met "feedere" met een gewone werphengel.

                    toen ik van iemand 15minuten met zijn feeder mocht vissen.
                    ben ik er ook een gaan halen.. dat was een heel groot verschil.. ik had toen op de werphengel ook een beetverklikkertje in de vorm van een V die op de kop over de lijn hing..

                    ik heb toen een feeder van €50,- gekocht met molen en lijn.. hier vis ik nog steeds mee

                    gewoon langs de plaatselijke hengelsport zaak gaan.

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      #11
                      belangrijke tip bij het feederen is altijd het zoeken van een schoon plekje dus niet alleen diepte pijlen met je korf d.m.v.tellen maar na het besluit dat je ergens wil vissen ook even afstruinen met een onderlijn eraan.

                      dan weet je gelijk wat voor rotzooi er ligt en zoek je verder plek moet schoon zijn tenzij er echt niets anders te vinden is maar dat is niet ideaal natuurlijk.

                      goed zoeken dus de tafel is beter te dekken op een schoon stuk voor de dikke vissen hoor en met vuil aan je haak vang je niks

                      Reageer

                      • Marien
                        Komt net kijken
                        • 23-08-2006
                        • 64

                        #12
                        owkay allemaal bedankt, vandaag kwam mn oom weer langs met een andere werphengel(ook karper) en met een heleboel karperspullen, dus dan ga ik die twee mr optuige voor karper en dan komt er (misschien) nog een derde(feeder) bij. Want is inderdaad niet zo'n goed idee om met karperhengel te gaan feederen!
                        mzzl Marien(= noob)

                        Reageer

                        • helpat
                          Frequent aanwezig
                          • 27-09-2004
                          • 154
                          • Beek (zuid-limburg)

                          #13
                          kromme top

                          aangezien ik ook pas doe feederen heb ik een vraag over het eventueel wel/niet op spanning zetten van detop.
                          ik doe dus zelf ook de top op spanning zetten.....maar ik lees net hierzo dat dit eigenlijk niet de bedoeling is......................tot hoever moet je de lijn dan wel aandraaien.....en waarom mag de top niet op spanning(krom) staan??

                          Reageer

                          • antoinette
                            Specimen Hunter
                            • 13-11-2005
                            • 1926
                            • oudenhoorn

                            #14
                            De top mag niet onder spanning staan omdat je A, de aanbeten dan niet meer ziet vaak aast de vis voorzichtig. En B, de vissen teveel weerstand voelen als ze aanbijten.
                            Hoe moet je top staan: gewoon recht dat de lijn net op spanning is.

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              als je top gewoon recht staat hoe zie jij een oploper dan

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎