Uitrusting voor Vissen in Scandinavië

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Zydell
    Baby member
    • 06-06-2007
    • 2
    • Nijmegen

    Uitrusting voor Vissen in Scandinavië

    Hallo,

    Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik zal mij eerst even netjes voorstellen. Mijn naam is Matthijs, ik studeer (geneeskunde) in Nijmegen en wil zo af en toe nog wel eens met de vaste hengel aan de kant zitten, vooral bij mijn ouders die letterlijk aan het water wonen (wat ben ik ook een luiwammes ).

    Anyways! Ik ga van 't zomer door Scandinavië reizen, vlieg naar Stockholm en reis van daaruit verder met de trein/openbaar vervoer. Ik wil in Noorwegen/zweden graag ook op de binnen(zoet)wateren/meren vissen met een werphengel op roofvis (met name forel. (dit is overigens absoluut niet het enige wat ik in scandinavië wil doen) en nu ben ik mij aan het oriënteren op de (ivm bagagelimieten) lichtgewicht visuitrusting en daarbij heb ik nog wel een aantal vraagjes

    Ik was zelf al tot de conclusie/het idee gekomen dat ik een lichte werphengel+molen moet hebben met een dyneema/gevlochten lijn en wat (forel-specifiek) kunstaas (blinkertjes, pluggen). Daarnaast ga ik waarschijnlijk ook gewoon een 'normaal' tuigje maken met zo'n dobber enzo


    Hengel:

    Ik kwam al snel op de Shimano (Exage) STC Travel Concept serie. Met name de transportlengte van 32cm vond ik erg ideaal; mijn keuze is gevallen op de EXAGE AX STC MINI TELE SPINNING en wel de versie van 2.10m 99gr. voor 10-30gr werpgewicht:



    Goede keuze? Hoor graag even of deze hengel geschikt is voor wat ik wil.

    Molen:

    Hier werd het al wat lastiger; Shimano beveelt de zog. 'mini-reels' aan; ik heb de keuze tussen twee lichtgewicht normale werpmolens (195gr. 2 of 4 kogellagers 110m capaciteit voor 0,19mm draad, 4,7:1 versnelling). Maakt 2 of 4 kogellagers veel uit?. Daarnaast is er nog een 'echte' reel de 'Club Mini'. Heeft als voordeel dat deze maar 100gr. weegt en goedkoop is (versnelling is 4,3:1) maar ik zou niet weten of ik een 'reel' moet hebben of een normale molen, kan iemand mij uitleggen waarom ik voor één van beiden zou kiezen?

    De Symetre FI (4 kogellagers)


    De Sedona FB (enige verschil in specificaties met bovenstaande is dat dit een molen is met 2 kogellagers)


    De 'Club demi' reel:


    Lijn:

    Ik dacht zelf aan een dyneema gevlochten lijn; omdat deze bij lage mm. een hogere trekkracht heeft zodat ik extra veel lijn op mijn kleine/lichtgewicht molen/reel kan hebben. Ik weet alleen niet hoeveel trekkracht voldoende is; ik dacht zelf eerst aan 18mm (7-10kg trekkracht) maar weet niet of dat overkill is? Daarnaast zou ik graag het volgende willen weten: kan ik kunstaas gewoon rechtsreeks op de lijn bevestigen of heb ik een aparte onderlijn nodig?

    Kunstaas forel:

    Ik kwam in de catalogus van Vlemmix op de volgende pagina terecht:

    Klik hier

    Mijn idee was om een trout ratler en/of troud midget plug te kopen en één of twee spinners (trout filler, fluo). Lijkt mij voldoende kunstaas voor forel of heb ik ook genoeg aan alleen 2 spinners?

    Kunstaas overig:

    Ik wil naast het vissen op forel ook wel wat kunstaas hebben voor baars en snoek. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.. Kan iemand aangeven wat een goede standaarduitrusting aan pluggen/blinkers/twisters/weet ik veel is. Gewoon een paar standaard merken/types die ik in mijn uitrusting moet hebben?!

    Vergeet ik nu nog belangrijke dingen? Heeft iemand nog tips voor het vissen in Scandinavië in het algemeen, omdat ik dus nooit eerder in scandinavië gevist heb (ik heb overigens wel wat ervaring met roofvissen in Nederland maar dat is alweer een tijdje geleden) tips zijn meer dan welkom Ik weet het.. een boel vragen maar ik heb zelf ook veel bekeken en uitgezocht, zie alleen door de bomen het bos niet helemaal meer :P
  • Highlander
    Frequent aanwezig
    • 17-08-2006
    • 120
    • Utrecht

    #2
    Die hengel heb ik een paar maanden geleden gekocht.
    Hij bevalt mij zeer goed, en het ik vind het zo tof dat ik hem gewoon met mijn andere visspullen in een rugzakje mee kan nemen.

    Ik zat ook te twijfelen tussen de molens die jij noemt. Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de exage 2500FA. Deze heeft een iets hogere inhaalsnelheid en een wat grotere spoel. Deze molen voelt goed aan bij het hengeltje. En ook belangrijk: de hengel met deze molen past nog precies in de foudraal.

    Ik vind het een aanrader.
    PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm

    Reageer

    • Zydell
      Baby member
      • 06-06-2007
      • 2
      • Nijmegen

      #3
      Bedankt voor je reactie; ik ga vrijwel zeker deze hengel kopen; op een ander forum werd mij verteld dat deze uitstekend geschikt is voor Forel.

      Wat betreft de molens (de reel heb ik inmiddels afgeschreven) ik vind de Exage FA nu ook wel een geschikte 'kandidaat' (goede prijs ook). Ik had deze aanvankelijk zelf ook uitgekozen maar shimano zelf verwees naar bovenstaande drie molens; denk dat ik in een hengelsportzaak rustig de molens ga bekijken.

      Wat betreft lijn werd mij een dyneema lijn met nylon voorslag aanbevolen met mepps spinners en salmo hornets pluggen. Hiermee zal ik voor forel wel uit de voeten kunnen; ik weet alleen niet wat ik precies nodig heb als ik op (snoek)baars wil vissen (ik wil de uitrusting eerst in Nederland uitproberen).

      Heeft iemand ervaring met tuigjes die geschikt zijn voor vissen in scandinavië?

      Reageer

      • The Frisian Viking
        NHSF Erelid
        • 27-06-2006
        • 5439
        • Feânwalden

        #4
        Ik heb veel in skandinavie gevist met de spinners van Mepps en wat toen in die tijd 10 jaar geleden heel erg goed was is de gele spinner van Meps in de maten 1 en 2 de kleintjes dus.
        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

        ik knibbelje foar gjin ien

        The Frisian Viking

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎