effe voostellen?

Collapse
Deze discussie is gesloten
X
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Driehoek
    Sportvisser
    • 17-06-2007
    • 787
    • Rijssen

    effe voostellen?

    Leuk en zeer informatief forum!
    Sinds lange tijd (om redenen) ben ik weer actief begonnen met vissen...
    als je er eenmaal mee behebt bent dan moet je wel grote moeite doen om eraf te komen... (als je dat al zou willen ) Maar wat ik een beetje mis is een voorstel forum... Ik bedoel een ruimte waarin een ieder die wil zichzelf m/v ff kan voorstellen, waarop men vist e.d. natuurlijk gerelateerd aan het de hengelsport. Niets is verplicht maar gewoon leuk om elkaar beter te leren kennen...
    Het zou de drempel mogelijk iets kunnen verlagen voor eventuele nieuwelingen (zoals ikzelf!), om mee te praten dan wel te vragen hoe een en ander 'beter kan met vissen'.

    Vr. gr. Driek.
    .
    Happy fishing.
    ----------------------------------------
  • The Frisian Viking
    NHSF Erelid
    • 27-06-2006
    • 5439
    • Feânwalden

    #2

    Wedstrijdvissen deel 1


    Wanneer ben ik begonnen?

    Op de lagere school ben ik begonnen met vissen.
    Met enkele vriendjes van school gingen we vaak vissen in de haven van het Prinses Margriet kanaal te Kootstertille alwaar ik mijn jeugd heb doorgebracht, ook visten we vaak in een heel klein vaartje genaamd Twijzelervaart alwaar we altijd veel voorntjes, baarsjes en stekelbaarsjes vingen.
    Maar ja, echt gek is het niet dat ik vis als je vader en moeder ook aan wedstrijdvissen meedoen. Dan is de besmetting een feit.
    Mijn vader was ook de penningmeester van visclub De Rietvoorn te Kootstertille.
    Nu zit ik daar in de wedstrijdcommissie.
    Dat mijn ouders goed kunnen vissen blijkt wel uit wat zij allemaal bij elkaar aan prijzen hebben gevist. Mijn moeder is ook wel eens Kampioen van Friesland geweest en daar doen toch een 200 wedstrijdvissers aan mee.

    Maar toen ik een jaar of 15 was is het vissen na de achtergrond verdwenen en ging ik meer op stap en in de disco achter de meiden aan, daar heb ik ook mijn vrouw ontmoet waar ik mee getrouwd ben en 2 schatten van kinderen heb Nina 10 jaar en Indy 5 jaar.
    Ben weer begonnen met wedstrijdvissen toen ik een jaar of 20 was, heb toen alles wat ik moest gebruiken om te wedstrijdvissen gekocht bij Bruins in Boxmeer dat was niet echt goedkoop.

    Wat mij aantrekt in het wedstrijdvissen?

    De competitie dat vind ik leuk, ik zou liegen om te zeggen dat ik niet voor de prijzen ga tuurlijk wel.
    Tja en iemand die iets wil bereiken moet ogen en oren de kost geven, of desnoods vragen hoe en wat.
    Ook schrijf ik een kort verslag van een wedstrijd die ik gevist heb hier heb je in de toekomst plezier van.
    En waar leer je het meest, elke week aan de waterkant tussen de wedstrijdvissers of ga eens kijken bij een van de grote wedstrijden of kijk eens naar Vis TV op zondagmorgen om 10:00 uur op RTL 5.
    Wil je meer weten over wedstrijden waar ze zijn kijk dan eens op www.wedstrijdvissen.nl .
    Daarnaast vis ik ook in een team van Hengelsport SD v/d Meer te Kootstertille die tevens zorgt voor uitstekend aas en voer en waar je alle benodigdheden voor de wedstrijdvisser kunt vinden, vrijdagsmiddags is het een waar feest bij SD v/d Meer waar veel wedstrijdvissers bijeen komen en er onder het genot van een bakkie koffie veel verhalen worden verteld en waar ook tips worden gegeven.

    Het vissen in teamverband is erg leuk zeker in het team waar ik in zit wij hebben geen geheimen voor elkaar en het is altijd gezellig ook als er eens wat minder wordt gevist.
    Ook goeie contacten met wedstrijdvissers van jarenlang het bezoeken van wedstrijden leer je heel veel vissers kennen, die voor en na de wedstrijd vaak even een praatje met je komen maken.

    Een wedstrijd vissen?

    Het meedoen aan een viswedstrijd het vroegtijdig opgeven voor een wedstrijd is van belang omdat er bij sommige wedstrijden niet meer mee kunnen doen dan bijvoorbeeld 100 of 150.
    De week vooraf gaande aan een wedstrijd is het meestal weer het materiaal in orde brengen drogen en schoonmaken nieuwe lijntjes en onderlijntjes maken vrijdags natuurlijk naar de hengelsport zaak waar de maden, casters (verpopte maden), wormen en voer wordt gekocht voor de wedstrijd.
    En dan is het s`avonds voer nat maken en het voer zeven en spullen in de auto zetten.
    S`ochtends is het vroeg opstaan en naar de plaats van inschrijving gaan wat meestal een dorpshuis, hotel en of restaurant of kroeg is.
    Na vermelding van jou naam en het betalen van het inleggeld wordt de deelnemerskaart gezocht en mag een nummer trekken welke genoteerd wordt op de kaart.
    Loting is wel erg belangrijk kop en de eindplaats zijn meestal in het voordeel maar garantie is er nooit in de wedstrijdvisserij.
    Meestal gaan ze ongeveer 1 ½ uur van tevoren naar het viswater alwaar de nummers bij het water staan zeg maar voor het gemak 1 t/m 100 vaak staan de nummers ongeveer een meter of 15 uit elkaar.
    Aangekomen bij het nummer wat op jou kaart staat neem je plaats en ga je alles opbouwen zoals wij dat noemen dus alles klaarmaken hengels, vlonders enz.
    Een wedstrijd duurt meestal 4 uur bij het begin signaal mag je beginnen te vissen en zwaar voeren en na 5 minuten 2è signaal einde zwaar voeren 3è signaal einde wedstrijd alles weer opruimen en wachten op de weegploeg na weging wordt alle vis weer terug gezet.
    Weer terug waar je ook hebt ingeschreven worden de prijzen verdeeld.

    Aangepast door The Frisian Viking; 20-06-2007, 11:02.
    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

    ik knibbelje foar gjin ien

    The Frisian Viking

    Reageer

    • The Frisian Viking
      NHSF Erelid
      • 27-06-2006
      • 5439
      • Feânwalden

      #3
      Wedstrijdvissen deel 2

      Welke hengel gebruik ik?

      Ja dat is dus een moeilijke keuze, maar door jarenlange ervaring en het opschrijven van wedstrijden hoe, wat, waar en waarmee.
      Welke keuze heb je; Vaste stok
      Feeder
      Match

      Vaste stok; is een hengel in losse stukken van ongeveer 1,5 mtr die in elkaar kan zetten waarmee een lengte kan worden bereikt van 14 mtr.

      Feederhengel; is een werphengel waarmee je op afstand op de top kunt vissen zonder een dobber maar met een voerkorf of een stuk lood.


      Matchhengel; is een werphengel waarmee je met een dobber op afstand kunt vissen.

      Welke wedstrijden zijn mij het meest bijgebleven?

      Het Nederlands Kampioenschap in Hoogeveen 1994 waar ik 3è van Nederland werd en dat ik het podium op moest waar het Wilhelmus werd gespeeld voor een zaal met ongeveer 300 personen, ik heb er een mooi Delfsblauw wandbord aan over gehouden.
      Ook ben ik een keer Fries Kampioen geweest alweer zo`n mooi wandbord.
      Met het team zijn we zelfs 3 jaar achtereen kampioen van Friesland geweest.
      In 2004 NK bij ons in het PM kanaal 15è geworden.

      Favoriete viswateren

      Dokkumer Trekvaart
      Prinses Margriet kanaal
      IJselmeer bij Korwerderzand
      Hooivaart nabij de Tijnje
      Workumer Trekvaart nabij Tjerkwert
      Noord Hollands kanaal

      Hoeveel tijd en wat kost het?

      Als wedstrijdvisser en ook nog in het bestuur van de wedstrijdcommissie van HSV De Rietvoorn gaan er heel wat uurtjes van mijn vrije tijd in het vissen zitten het is zomaar een uurtje of 7 a 8 in de week.
      Wat de kosten betreft goedkoop is het niet een nieuwe vaste stok van 14 mtr ben je al gauw een 1500 euro kwijt. Een beetje goeie Feeder en of Match met molen ben je zo`n 150 tot 200 euro kwijt.
      En dan nog elke week het inschrijfgeld ongeveer 10 a 15 euro daar komt nog het voer, casters, wormen en maden ongeveer 20 euro kwijt en je moet er ook nog even heen rijden dus op zo`n wedstrijddag is 50 euro al gauw besteed.

      Mvgr. Gooitzen Hager
      Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

      ik knibbelje foar gjin ien

      The Frisian Viking

      Reageer

      • Driehoek
        Sportvisser
        • 17-06-2007
        • 787
        • Rijssen

        #4
        Leuk om te lezen Gooitzen!
        Vooral dat jouw moeder kampioen van friesland is geweest.
        Ik heb zelf 3 schatten van dochters, 19, 16 en 14 jaar en de jongste twee zijn ook geinteresseerd in vissen, maar ze lopen eigenlijk een beetje tegen het 'macho imago van jongens die vissen' en ik liet ester van 16 dit ook meelezen... Bijkomstigheid las ester vanmorgen in een plaatselijke krant van rijssen dat het juist een jonge dame was die de jeugd vissers op dit moment van hsv 'ons vermaak Rijssen' toch maar mooi aftroefde! Prachtig gewoon.


        Zelf ben ik begonnen met stekelbaarsjes vangen met een netje in (toen nog ) een brandschone sloot in Amersfoort. Later in Zeist plm. op m'n 8e ben ik begonnen met een bamboe hengeltje die veelvuldig een pruikje produceerde, dat was in de gracht rond Slot Zeist, want ik had geen enkel benul hoe dat vissen nou eigenlijk in elkaar stak .
        op m'n 12e toen wij naar Nijverdal verhuisde viste ik veel op hancate en het oude zwembad (nog steeds met bamboe van 6mtr pffff ) op m'n 16e stopte het vissen had er geen lol meer aan (door omstandigheden) viste nog wel af en toe maar mag geen naam hebben... Dat heeft geduurt tot plm m'n 26e en ikzelf inmiddels getrouwd was en toch het 'visgevoel' me weer begon te kriebelen... Toen veelal op het zwarte water en de ijssel later ook met m'n eigen bootje... In 1990 gebeurde een ramp voor ons gezin en het vissen, varen en al wat leuk was, was plotseling verdwenen dat heeft lange tijd zo voortgeduurd tot eigenlijk april 2007 en ik verlangde weer naar de 'rust van het vissen' en nu ga ik (gelukkig) weer regelmatig vissen op zowel 'smitje' als ook 'hagslagen' plaatselijke vijvers hier in rijssen, maar wil dat weer echt gaan uitbreiden naar riviertjes en kanalen wanneer dat weer mogelijk is voor mijzelf.

        Mijn hengels bestaan uit (recreatie hengels) zoals 1 vaste stok van 9.50mtr en 1 vaste van 7mtr beiden bottomline van X2 . 1 vaste stok van (vroeger) van 5mtr shaekspere, 1 (spin?) shimano Hyperloop 4000/300 die gebruik ik als matchhengel, 1 karper stok Silstar NX Carp 3511-330 nog een hele oude 'levendaas telescoop met ijzeren ogen van plm 3.50mtr' waar een vriend van mij mee vist als een match hengeltje...
        Hoewel ik nog wel weet hoe bepaalde knopen gelegd moeten worden leer ik wel heel veel hier op het forum en als het weer echt lukt denk ik er over om actief te gaan wedstrijd vissen...

        (misschien kan de forum beheerder dit een apart forum geven???, want nu zitten we wel in 'support' )

        Vr. Gr. Hans.
        Aangepast door Driehoek; 20-06-2007, 12:51.
        .
        Happy fishing.
        ----------------------------------------

        Reageer

        • yannik
          De kasteelvissers Viane
          • 27-07-2006
          • 694
          • Geraardsbergen

          #5
          Hey Driek, welkom op het forum! i.v.m. je vraag...Ik denk dat 'de visserette' daar wel grootendeels geschikt voor is hoor. Daar kan je je ook voorstellen ect... MVG Yannik
          Wie vist, die vangt!

          Reageer

          • Driehoek
            Sportvisser
            • 17-06-2007
            • 787
            • Rijssen

            #6
            thx Yannik!
            agree! visserette is daar prima geschikt voor.
            dus als de froumbeheerder daar misschien een forum wil 'maken' would be nice

            vr gr. Driek
            .
            Happy fishing.
            ----------------------------------------

            Reageer

            • de_neel
              Newbie
              • 21-06-2007
              • 38
              • breda

              #7
              de_neel

              Ben op mijn 4e 5e jaar begonnen met vissen samen met mijn opa.
              Ben nu bijna 36 en nog steeds kruipt het bloed waar het niet gaan kan.

              Ik heb tot mijn 18e jaar veel op het zoete gevist waaronder een aantal lokale wedstrijden bij mijn vereniging.

              Daarna heb ik 6 jaar aktief op karper gevist samen met mijn beste kameraad.
              Helaas was voor hem destijds de koek op en is hij overgestapt.
              Ik heb toen nog geprobeerd om het alleen vol te houden maar ja dat is me helaas niet gelukt.

              Op een gegeven moment heeft hij me gevraagd om op zee te gaan vissen,na lid te zijn geworden van een zeevisvereniging,heb ik de gok maar gewaagd.

              Tot mijn verbazing kwam ik daar oude bekenden tegen waaronder een jeugdmaat waar ik jaren mee heb gevist toen ik bij mijn opa en oma was.

              Toen hebben we gelijk besloten om als team mee te gaan doen aan wedstrijden.
              Tot onze verbazing gaat het ons goed af en hebben we al enkele nk's gevist en een aantal mooie grote wedstrijden als team gewonnen.
              Dit jaar mogen we weer aantreden op het NK wat gevist zal worden rond de afsluitdijk.

              Om de tijd tussen de zeeviswedstrijden te doden ben ik sinds vorig jaar weer begonnen met het zoete(woon 5 min lopen van de singel in breda af).

              Vorig jaar weer meegedaan aan het koningsvissen,de wedstrijd van ons genoegen aan de amertak en de interland tussen de leden uit nederland en belgie van onze visvereniging.

              Het is me zo goed bevallen dat ik dus van plan om naast de wedstrijden die ik aan zee vis,ook een paar wedstrijden aan het zoete wil gaan proberen.

              Mijn zeeuitrusting bestaat uit:
              K2 red metal van 4.50mtr
              Spro beach caster 4.50mtr
              Feeder Berkley sherrywood van 4.80Mtr(die ik nog steeds niet uitgeprobeerd heb op het zoete)
              2 mitchel nautil pro
              1 spro voor op de feeder.

              Mij zoet uitrusting bestaat op dit moment uit:
              een milo zitkist uit de m serie.
              een shakespeare goliath 9.50mtr(is aan vervanging toe)
              + natuurlijk de rest zoals schepnet,leefnet,rolsteun(driepoot van milo)
              for the rich there is therapy,for the rest there is fishing

              Reageer

              • de_neel
                Newbie
                • 21-06-2007
                • 38
                • breda

                #8
                mijn karper uitrusting was destijds:

                3x zelfbouwhengels(blank harrison ballista) 2.75 lbs
                3x shimano usa 4500
                3 x fox sxv
                1x fox draadloze reciever
                fox carpdome
                fox strecher
                fox karperstoel
                keenet schepnet
                onthaakmat(gemaakt door mijn vrouw omdat destijds imo geen goede te koop waren voor de prijs die men er voor vroeg)
                Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds spijt dat ik geen goede maat kon vinden die met me door wilde gaan met karpervissen.
                for the rich there is therapy,for the rest there is fishing

                Reageer

                • Forummanager
                  Visserslatijn Nederland
                  • 30-12-2001
                  • 12131
                  • Albrandswaard

                  #9
                  Ik zal na de updates van komende week dit voorstel implementeren...

                  Groet,
                  Bas
                  Visserslatijn Nederland
                  http://www.visserslatijn.nl
                  Sinds 1997...

                  Nationaal HengelSportForum
                  http://www.hengelsportforum.nl
                  Sinds 2001...

                  Reageer

                  • Forummanager
                    Visserslatijn Nederland
                    • 30-12-2001
                    • 12131
                    • Albrandswaard

                    #10
                    Voorstellen subforum vind je in NHSF Interactief.
                    Als je je hier hebt voorgesteld, kun je alles copy en paste in het nieuwe forum zetten. Je hebt daar onbeperkte ruimte om je voor te stellen, dus het hoeft niet in twee topics zoals dat hier moest.
                    Ik sluit daarom dit topic.
                    Visserslatijn Nederland
                    http://www.visserslatijn.nl
                    Sinds 1997...

                    Nationaal HengelSportForum
                    http://www.hengelsportforum.nl
                    Sinds 2001...

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎