PDA

View Full Version : vaste stok zit muurvast

Boris
04-08-2002, 15:16
Kan er mij iemand zeggen hoe je 2 delen van een vaste stok die muurvast zitten terug los kan krijgen. Na een dag vissen in de regen kan ik twee delen niet meer uit elkaar krijgen. :confused:

DLV
04-08-2002, 18:51
Hallo Boris,

Geen probleem. Met 3 man is de klus zo in orde. Hou de 2 delen horizontaal vast met 2 man. Deze 2 trekken (niet nijpen) elk aan een deel (uiteinde)van de stok. De 3e man neemt nu de stok beet in het midden en doet verschillende op en neerwaartse bewegingen. Na enkele seconden zal de stok uit elkaar gaan.

Groeten ;)

Boris
06-08-2002, 22:49
OK bedankt voor de tip, met 2 man en moeder de vrouw is het prima gelukt.
Nog veel vis plezier.
Boris :)

zalmforel
10-09-2002, 16:40
Nieuwe hengel kopen.
Heb vanalles geprobeerd.
Hard en zacht wringen, sillicone-olie, ene deel verwarmen, en andere deel bevriezen.
Heb op mijn communiezieltje beloofd om de stokken voortaan wat beter te onderhouden...

Christ
15-09-2002, 21:16
Een mans bediening.

Je bind aan de twee uiteinde van de twee delen een stevig touw.
Het ene touw bind je vast aan een hoekpaal van een weide afrasteging.
Het andere touw bind je vast aan de trekhaak van je auto.
Gewoon een paar meter weg rijden en niet om kijken.
Uit geprobeerd ongeveer veertig jaar geleden.
Succes verzekerd.
Groetjes.
Christ.

walterth
20-12-2002, 13:03
Het belangrijkste is om de hengels goed te onderhouden.

Zelf smeer ik alle delen "aan het begin van het seizoen, en als ik veel in slecht weer heb gezeten halverwege nogmaals" in met autowas.

Hierdoor heb ik nooit last van vastgeklemde delen.

Ook is het raadzaam om als je in de regen hebt zitten vissen de hengeldelen goed droog te vegen voordat je de hengel opbergt.

Succes

Rudi
21-01-2003, 19:42
Oorspronkelijk geplaatst door Christ
Een mans bediening.

Je bind aan de twee uiteinde van de twee delen een stevig touw.
Het ene touw bind je vast aan een hoekpaal van een weide afrasteging.
Het andere touw bind je vast aan de trekhaak van je auto.
Gewoon een paar meter weg rijden en niet om kijken.
Uit geprobeerd ongeveer veertig jaar geleden.
Succes verzekerd.
Groetjes.
Christ.

Dit is echt een fantastische methode om stukken uit elkaar te krijgen, mag ik vragen wat het resultaat was? Was het een carbon stok of nog een oude glasvezel (bvb Lerc) want daarmee zou je wel eens de trekhaak onder je auto onderuit kunnen trekken :hammerhead: :hammerhead: :hammerhead: :hammerhead: :yeah:

Mc.Queen
21-01-2003, 20:30
Als het 40 jaar geleden was zal het wel
een "Lerc" geweest zijn!!! :(
Greetings Mc.Queen!!!

Boris
22-01-2003, 18:49
Ik heb de tip van DLV gebruikt en dat is prima gelukt, in ieder geval bedankt voor de vele tips.

Boris

Christ
22-01-2003, 20:07
Hallo visvrienden.

De hengel die vast zat was een insteek Witvis hengel en 8 meter lang. Van achter zo dik als een dunne weidepaal en op 3 meter van de top werd ie pas dunner. Voor die tijd een prachtige hengel en heb er menig visje mee gevangen.

Bij het vissen bij de stuw aan de maas in Lith drijgde ik te vallen met de hengel in mijn hand. Uit balans geraakt knalde ik met de onderkant van de hengel tegen de bazaltblokken aan. Niets vermoedend dat die hengel vast zat heb ik lekker doorgevist maar toen ik naar huis ging had ik een probleem. We waren niet met z,n drie,en ook niet met z,n twee,en maar ik was gewoon alleen.

Goede raad was niet duur. Touwen er aan, auto er voor en trekken. En allang voor dat ze hier van feederhengels gehoord hadden heb ik van die hengel een " feederhengel " gemmaakt. 4 meter van het dunste gedeelte voorzien van schuiven de lijnogen de molen vast gezet met kunststof ringen en die hengel heb ik nou nog. We viste toen die tijd niet met voerkorven maar met voeder veren.

Dus zorg dat je altijd touw bij je hebt.

Groetjes
Christ.

[Gewijzigd door Christ op woensdag 22 januari 2003 @ 20:09]

Rudi
23-01-2003, 15:45
Niets is zo slim als een mens, ge moet er maar opkomen.
Trouwens, met die voeder veren heb ik vroeger ook nog gevist, dat was in de tijd toen mijn vader me leerde vissen, ik had toen een aluminium werhengeltje, als je er grote vis mee gevangen had dan bleef de hengel voor altijd gebogen staan :cheesy:
Groeten van Rudi

frederik
03-04-2003, 13:15
Uit eigen ervaring weet ik dat hier de tip van DLV de beste is daar ik hem altijd toepas en nog nooit een deeltje kapot gedaan heb, maar pas die andere tip toe en je kan naar de garage voor een nieuwe trekhaak of een achterruit zeker weten. :D :D :D :D :D :p :p :p

antje
03-04-2003, 19:04
Hoi,
Ik blij : ik heb geen trekhaak op mijn snorbrommer :D :D :D

groetjes Antje :)

frederik
03-04-2003, 23:38
Hopelijk heb je dan een goede helm op je hoofdje staan Antje, anders zal je er eentje moeten kopen met een verdieping op voor de buil te beschermen tegen de zon. :D :D :D :D :p ;)

antje
04-04-2003, 07:15
:D :D :D :D :D :D :D

frederik
11-04-2003, 00:04
;) ;)

drifter
25-06-2003, 14:06
Een oud middeltje tegen het vastlopen van hengeldelen is de delen die in elkaar schuiven in te smeren met kaarvet, dit helpt echt, maar het belangrijkste blijft het goed droog maken van de hengel na het vissen.

Ray
30-06-2003, 20:03
Niemand hier nog gehoord van siliconenspray?
Even inspuiten en voila.

zoetwaterharing
07-07-2003, 22:56
KKKKKKKRRRRRRRRAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!!!!!!!!!!!!

minimus
17-01-2005, 20:32
Waar dit forum al niet goed voor is. Ik had hem ook 2 delen zo vast als een huis. Met mijn vrouw en mijn dochter elk aan een eind en "het baasje" (dream on) in het midden was het in 5 seconden gepiept. Minimus is weer blij.
Ik zag dat het deel dat in de bus gaat door slijtage verder in het volgende deel opschuift, waardoor de zaak steeds vaster gaat zitten. Heeft iemand nog tips om het slijtende deel aan- of op- te dikken ????

Barbelenvanger
17-01-2005, 20:52
alles is simpel op te lossen.Doe de hengeldelen in elkaar als de hengel droog is.Daarna doe je op de grens één keer een laagje tape rond de hengel,watervaste. Op deze manier schuift de hengel nooit te ver ineen, en heb je bij eventuele klemming een verdikking die je makkelijker vast kunt houden met meer grip.