Help!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Driehoek
    Sportvisser
    • 17-06-2007
    • 787
    • Rijssen

    Help!

    Ik kom er ff niet uit, nog maar net (dit jaar) ben ik aan het experimenteren met het matchvissen...
    Nu heb ik het volgende aan m'n hengel hangen maar er klopt iets niet...

    Dobbertje 'lijkt' goed uitgelood maar toch...



    Nu vanavond wel aanbeten maar vangen homaar???
    Onderlijn is nieuw uit het boekje, maar ik heb het gevoel dat de loodzetting veeeeel te hoog zit, waardoor ik zwaar op de bodem vis en mogelijk de aanbeten 'te laat' bemerk...
    Is dit zo? of ben ik nu 'spoken' aan het zoeken...?
    Met andere woorden wie helpt me verder...

    Oh ja dobber is geen 'echte' matchdobber maar een 'geprepareerde' pen...
    .
    Happy fishing.
    ----------------------------------------
  • markie de sportvisser
    Frequent aanwezig
    • 02-06-2007
    • 172
    • bèèk city

    #2
    de loodzetting lijkt mij niks mis mee
    ik zou alleen de onderlijn een stuk korter maken

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      TIP 1; Koop een setje matchpennen (straight wagglers) die al zijn voorverzwaard. Hierdoor hoef je maar weinig lood meer op de lijn zelf te plaatsen en werpt je systeem makkelijker.

      TIP 2; plaats dat lood (hooguit 4 à 5 korreltjes nummer 6 tot 8) bij elkaar als bulk.

      TIP 3; plaats onder dit lood een warteltje waaraan je onderlijn (50 cm.)komt. Dit voorkomt het twisten van je onderlijn.

      Zoek in Rijssen een mooie vijver op waar je op zo'n twintig meter leuk kunt vissen en voeren.

      Ik denk dat 't dan wel goed komt.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • Driehoek
        Sportvisser
        • 17-06-2007
        • 787
        • Rijssen

        #4
        Ik ga dit zeker beiden uitproberen!
        Enne ja ik was al van plan om een paar drennan (voorverzwaard) te gaan halen bij v/d broekestraat...
        Dat pennetje vist leuk maar...
        Er zijn hier 2 vijvers waar ik vis, op smitje kun je eigenlijk alleen s'avonds na 'kinderbedtijd' leuk vissen (veel grut aan het ouwe h.... ) en op hagslagen is de vijver nog maar kort geleden (plm 1 jaar) gebaggerd dus weer 'mogelijk te schoon'... Maar in beiden zit echt wel vis van verschillend kaliber, hoewel op de tweede errug veel alvertjes...
        Ook denk ik dat met name 'smitje' een dressuur water aan het worden is of eigenlijk al is...voorzichtige aanbeten of niet doorzettend.

        Ik ga het weekend eerst die straight wagglers halen en zie wel ff verder!

        Thx for reply!!!
        Vr. gr. Driek
        .
        Happy fishing.
        ----------------------------------------

        Reageer

        • Hubba
          herintreder! matchhengel
          • 19-07-2007
          • 31
          • Zeist

          #5
          Ik heb inmiddels ook zeer goede ervaringen met de voorverzwaarde Drennan
          Crystal Wagglers. Deze zijn in meerdere gewichten te krijgen, maar met hetzelfde nog toe te voegen gewicht op de onderlijn.

          Wat ook handig is: je kan het oogje, met gewicht onderling verwisselen. Ik had namelijk het probleem dat m'n aas niet snel genoeg zonk, waardoor het voor het op de bodem lag, al werd gepakt door voorns, terwijl ik op brasem wilde vissen:

          Ik nam de Drennan 1,5 gram (+2BB lood op onderlijn) maar plaatste daar het oogje met lood van de 1 grams dobber in. Daardoor kon ik iets meer lood op de onderlijn kwijt waardoor deze sneller zonk. Uiteindelijk ook geen pruiken mee gegooid, dus was de gewichtsverdeling waarschijnlijk ook in orde.

          succes!!

          Reageer

          • panevino
            Match, altijd en overal
            • 30-08-2004
            • 17
            • Nieuw Vennep

            #6
            nog effe een tippie om pruiken te voorkomen :

            beter te vroeg dan te laat...

            Dit slaat op het afremmen van de lijn. Veel pruiken kun je voorkomen door je lijn TIJDIG af te remmen, zodat de lijn zich strekt. Als je, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je anders je voerplek niet haalt, de lijn te laat remt, dan is de lijn niet gestrekt en mik je je dobber boven om de lijn die onder de dobber zit...

            Op tijd je worp afremmen dus.

            Reageer

            • Driehoek
              Sportvisser
              • 17-06-2007
              • 787
              • Rijssen

              #7
              daar gebruik ik de lijnclip voor...
              .
              Happy fishing.
              ----------------------------------------

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door panevino
                nog effe een tippie om pruiken te voorkomen :

                beter te vroeg dan te laat...

                Dit slaat op het afremmen van de lijn. Veel pruiken kun je voorkomen door je lijn TIJDIG af te remmen, zodat de lijn zich strekt. Als je, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je anders je voerplek niet haalt, de lijn te laat remt, dan is de lijn niet gestrekt en mik je je dobber boven om de lijn die onder de dobber zit...

                Op tijd je worp afremmen dus.
                eigenlijk is dit wel les 1 van het matchen volgens mij, de rest is minder belangrijk dan dit.

                als je dit niet beheerst trap je binnen een week die hengel door de midden.

                Reageer

                • panevino
                  Match, altijd en overal
                  • 30-08-2004
                  • 17
                  • Nieuw Vennep

                  #9
                  Klopt, het is les 1, maar wat er vaak bij inschiet is dat je dus beter kunt afremmen dan de afstand halen...

                  Wat ook goed helpt is een een stopnaald in de buurt hebben

                  Reageer

                  • Driehoek
                    Sportvisser
                    • 17-06-2007
                    • 787
                    • Rijssen

                    #10
                    [als je dit niet beheerst trap je binnen een week die hengel door de midden.]

                    om dat te voorkomen ben ik weer met de vaste hengel verder gegaan...
                    weliswaar geen pruiken maar ook geen/weinig vis...
                    Ik was er ff helemaal klaar mee...
                    Maar vanavond de drennan toch weer in handen gehad omdat ik vandaag 3 lijntjes verspeelde op een vijver hier... met de vaste stok.

                    Denk toch dat het beter is om hier (op de vijver) verder te gaan met de match, dikkere lijn en meer speling...
                    ik denk dat het karper en zeelt is geweest vanwege het vlucht gedrag.
                    de (mogelijke) karper ging linea recta naar het midden, hengel volledig recht en pats... lijn door.
                    de 2e ging ervandoor linea recta de waterplanten, en het riet in (mogelijk zeelt)
                    pats onderlijn door...kon niets beginnen!
                    en de derde idem maar die arresteerde m'n gehele lijn ...

                    Prachtig gewoon...!!! ik stond steeds gewoon ff strak te kijken naar de kolken die achterbleven...
                    Dus de eerst volgende keer kom ik met betere wapens!!!

                    driek
                    .
                    Happy fishing.
                    ----------------------------------------

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎