dobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • willie
    Sportvisser
    • 03-12-2005
    • 626
    • wijhe

    dobber

    hallo vissers

    wat zij de voor en nadelen van verwisselbare antennes

    Gr. willie
  • markie de sportvisser
    Frequent aanwezig
    • 02-06-2007
    • 172
    • bèèk city

    #2
    voor het matchvissen lijm ik ze altijd vast met secondelijm anders gooi ik ze er altijd af

    Reageer

    • willie
      Sportvisser
      • 03-12-2005
      • 626
      • wijhe

      #3
      de vraag is bedoelt voor de vaste stok

      gr willie

      Reageer

      • markie de sportvisser
        Frequent aanwezig
        • 02-06-2007
        • 172
        • bèèk city

        #4
        dan blijven ze vaak wel zitten

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Voordelen;
          Het kunnen aanpassen van de zichtbaarheid in wisselende lichtomstandigheden.

          Het kunnen aanpassen van de diameter of lengte van de antenne wanneer je met ander aas gaat vissen of wanneer de vis beter doorgaat bij een dunnere antenne.

          Nadelen;

          Wanneer je wisselt van antenne moet je zo'n pen vaak opnieuw 'invissen'.
          Ik bedoel hiermee dat je pen in het begin eerst iets hoger staat dan later in de wedstrijd/vissessie. Dit komt wellicht door de vettigheid op de antenne die tijdens het vissen minder wordt, waardoor de oppervlaktespanning afneemt. Een beetje spuug op de antenne voorkomt trouwens vaak dit euvel van nazakken.

          Zoals ze hierboven al noemen heb je vaak problemen om goed passende antennes te vinden.

          Het systeem van verwisselbare antennes is zelden zo sterk/duurzaam als bij vastgelijmde antennes.

          Bovendien;
          Stel jezelf eens eerlijk de vraag; hoe vaak wissel je tijdens het vissen van antenne?? (Ikzelf bijna nooit!)
          Vanwege de prima lichtdoorlatendheid gebruik ik fiberglasantennes en kan ik zelfs bij tegenlicht met een rode antenne vissen. Voor mij is een vaste antenne daarom een uitkomst.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5439
            • Feânwalden

            #6
            Het is een van de belangrijkste dingen bij het vissen met een dobber de antenne dit is het gedeelte wat je daadwerkelijk ziet en wat de beetregistratie aan jou moet doorgeven, kleur / fiber / staal / carbon en lang / kort / dik / dun / taps er is zoveel keus.
            Het is dus wel ontzettend belangrijk maar dat is niet alleen voor de antenne dit geld voor de hele dobber.
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

            ik knibbelje foar gjin ien

            The Frisian Viking

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Ik sluit me aan bij Roha. Eigenlijk zie ik als enige voordeel het aanpassen aan de verschillende lichtomstandigheden, maar dat is op te lossen door gewoon een andere dobber te pakken. Maar ook dat is een luxeprobleem: Ik vis altijd met een rode antenne, ik heb alle gele, blauwe, witte en andere kleurtjes weggegeven of weggegooid, ik viste er nooit mee!
              Ik vis altijd met een dunne antenne (ongeacht het haakaas). Gelukkig heb ik goede ogen, had ik dat niet zou ik inderdaad naar een wat dikkere antenne gaan, maar dan wel een hele dobber met dikkere antenne, niet een om te verwisselen. Houd het simpel, hoe meer 'tierelantijntjes', 'gadgets' en andere High-tec snufjes, hoe meer je gaat zitten klooien en dus ook hoe meer er fout kan gaan, hoe minder je lekker aan het vissen bent...
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • de_neel
                Newbie
                • 21-06-2007
                • 38
                • breda

                #8
                zonnebril is een uitkomst.

                heb er laatst een gekocht bij de action,koste me 2 euro,gele glazen.
                voor zo is het niks maar om te vissen een uitkomst zowel bij donker weer als bij zonneschijn.
                for the rich there is therapy,for the rest there is fishing

                Reageer

                • willie
                  Sportvisser
                  • 03-12-2005
                  • 626
                  • wijhe

                  #9
                  ik heb vandaag ook met een dobber gevist met een verwisselbare antenne
                  en op een gegeven moment wil ik weer opnieuw ingooien was ik mijn antenne kwijt, dus ik ga maar voor een vaste antenne niet te dun anders moet je zo in gespannen kijken en dat vist ook niet lekker.

                  iedereen bedankt voor jullie meningen

                  Gr. willie

                  Reageer

                  • postjes
                    Newbie
                    • 09-04-2007
                    • 30
                    • Veenendaal

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                    Stel jezelf eens eerlijk de vraag; hoe vaak wissel je tijdens het vissen van antenne?? (Ikzelf bijna nooit!)
                    Ik vind het reuze handig, zeker in de avond als de zon laag komt te staan.

                    Gr. Pieter

                    Reageer

                    • spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

                      #11
                      je moet wel een beetje de informatie filteren volgens mij hier hoor.

                      is dat een verwisselbare insteek of overzet.

                      vis je passief op brasem of zit je zwaar te slachten in een pot met de stok met een eind overwinning met 100kilo platte en heb je gevist met een 3grammer.

                      of vis je op stuks en lukt het niet of heb je er 700 gevangen in 5uurtjes.

                      die zaken en het type dobber bepalen volgens mij ook of die antenne wel of niet blijft zitten,er is er bij mij trouwens nog nooit 1 afgevallen.

                      en de dikte ja je moet het zien anders niet ,maakt niks uit volgens mij.

                      ik geloof nou niet dat een antenne met een 1,2mm of een 2 mm uitmaakt als hij zeg 1 cm boven water staat,dat die vis denk jongens wat gaat dat zwaar.

                      mijn van de willik met een emblem500 is totaal dacht ik 1100 gram die word soms nadat de turbo van 50gr plus voer meegenomen is finaal uit de steun gerukt,dus wat zegt dat over die milligram plastic die meer boven water zit dan.

                      maar wisselen ja ik doe het toch nog wel eens hoor,opkomende bewolking of zon op of zon onder.

                      en ik wissel ze in de marathons s'avonds om voor breekstaafjes.

                      Reageer

                      • willie
                        Sportvisser
                        • 03-12-2005
                        • 626
                        • wijhe

                        #12
                        is een oversteek antenne en vis gewoon op brasem en voorn dus niet passief

                        Gr. willie

                        Reageer

                        • geertje
                          Banned
                          • 07-03-2004
                          • 31

                          #13
                          Hallo Willie

                          Ik maak al jaren pennen met verwisselbare opsteekantennes
                          Mijn klanten ervaren dit als positief en willen niet anders.
                          Je hebt immers veel meer mogelijkheden met 1 pen.
                          Natuurlijk vergt dit meer vakmanschap om de kwaliteit hoog te houden,dan pennetjes maken met vaste antennes.
                          Denk aan verschillende diameters maar ook de keuze uit kunststof en fiberantennes.
                          Je kan zichtbaarheid en gevoeligheid regelen naar je persoonlijke wensen.
                          Als laatste iets over de duurzaamheid.
                          Pennen met doorlopende onderantenne waar je de opsteekantenne opzet zijn steviger dan pennen waar de vaste antenne maar een stukje in het drijflichaam gelijmd zitten.
                          Iedereen herkent de afgebroken antennes,waar de waterkant mee bezaaid is.
                          Natuurlijk goed voor de handel ,maar slecht voor je beurs.

                          groetjes
                          Geer
                          wedstrijdpennenbouwer

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Geer,

                            Om te beginnen: Niks negatiefs over de door jou gemaakte pennen, dus neem dit a.u.b. niet al te persoonlijk, maar... ik ben het hier totaal niet mee eens.

                            Elke wedstrijdvisser die met echte wedstrijddobbers vist, zoals die van jouw, heeft tijdens een wedstrijd een reeks topsets klaar liggen en gaat niet zitten peuteren aan zijn antennetje, maar pakt gewoon een andere topset met hetzelfde dobbertje alleen dan met een andere bovenantenne. Verwisselen van antenne kost veel te veel tijd. Het hebben van meerdere mogelijkheden met een pen is natuurlijk een leuk gegeven, maar in de praktijk wordt er weinig gebruik van gemaakt (ik tenminste nooit). Misschien de visser met slechts een enkele topset tot zijn beschikking zal er gebruik van maken, maar ik betwijfel of hij (of zij) met dobbers vist uit de prijsklasse waar we het nu over hebben.
                            Over de stevigheid van de antenne: Ik heb vaker dat mijn RVS onderantenne verbuigt dan dat mijn bovenantenne afbreekt, om dat te laten gebeuren moet je volgens mij wel heel ruig te werk gaan. Wel ben ik bij een paar mooie dobbers (van een gerenomeerd merk) de verwisselbare bovenantenne kwijtgeraakt door vuil dat op het water dreef..... Over de vakmanschap van degene die mijn dobbers maakt twijfel ik geen seconde, dat is piekfijn in orde, hij maakt ze net zo makkelijk met verwisselbare antenne. Ik blijf erbij: Hoe minder poespas aan mijn dobber, hoe beter!
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • geertje
                              Banned
                              • 07-03-2004
                              • 31

                              #15
                              Eduard

                              Dat is jou persoonlijke mening
                              Ik ben natuurlijk comercieel bezig en luister naar mijn klanten,daaruit blijkt dat de pennen met vewisselbare antennes toch de voorkeur hebben bij een grote groep gerenomeerde wedstrijdvissers.
                              Persoonlijke voorkeuren zullen er altijd zijn,en dat is maar goed ook anders visten we allemaal met dezelfde pennen.

                              groetjes
                              Geer

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎