Stille aasaanbieding op stromend water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ws
    Komt net kijken
    • 05-03-2006
    • 80
    • Oirschot

    Stille aasaanbieding op stromend water

    Hallo,

    Hoe kan ik op stromend water mijn aas zo stil mogelijk aanbieden?

    Ik denk zelf door te zinkvissen, maar hoe zit het dan met de stroming? Wordt de dobber niet ondergetrokken door de combinatie van het overloden en de stroming?

    Verder ben ik op het forum een aantal keren "vissen met een sleep" tegen gekomen. Wat houdt dat precies in? Is dat niet gewoon zinkvissen?

    Groeten,
    Willem
  • SvVoorden
    Sportvisser
    • 26-07-2002
    • 747
    • Woerden

    #2
    Als je op zink vist is het lood zwaarder dan de dobber kan dragen maar het extra lood ligt op de grond en ligt stil. Zodra een vis dit lood optilt of meeneemt is je dobber gelijk weg.
    Bij stroming kun je een schuifloodje gebruiken en dit op de grond leggen, verder moet je de dobber wel normaal uitloden voor zo min mogelijk weerstand.
    Met een schuifloodje op stromend water is voor het brasemvissen een zeer effectieve visserij.

    Een sleepje houdt volgens mij in dat ze een stuk lijn op de bodem laten liggen, overdiepte. Dit doe je automatisch als je op zinnk vist.
    Sjaak van Voorden

    Reageer

    • sven
      Met enige kennis...
      • 17-10-2003
      • 396
      • Venlo

      #3
      hoi,

      Hier op de maas vis ik vaak met een sleep,niet zelden met een sleep van 50 cm tot soms zelfs een meter,afhankelijk van de stroming en het jaargetijde.

      groet
      groeten sven

      Reageer

      • ws
        Komt net kijken
        • 05-03-2006
        • 80
        • Oirschot

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
        Als je op zink vist is het lood zwaarder dan de dobber kan dragen maar het extra lood ligt op de grond en ligt stil. Zodra een vis dit lood optilt of meeneemt is je dobber gelijk weg.
        Bij stroming kun je een schuifloodje gebruiken en dit op de grond leggen, verder moet je de dobber wel normaal uitloden voor zo min mogelijk weerstand.
        Met een schuifloodje op stromend water is voor het brasemvissen een zeer effectieve visserij.

        Een sleepje houdt volgens mij in dat ze een stuk lijn op de bodem laten liggen, overdiepte. Dit doe je automatisch als je op zinnk vist.
        Ik heb geprobeerd om te vissen met schuiflood op de bodem. In eerste instantie heb ik de dobber volledig uitgelood en er extra schuiflood bij gehangen en dat op de bodem gelegd. Het resultaat was dat de dobber door de stroming onder water werd getrokken.

        Daarna heb ik de dobber steeds iets omhoog geschoven, maar bij 1 meter extra diepte werd de dobber nog steeds onder getrokken.

        Tenslotte heb ik het geprobeerd met een dobber van 2,5 gram en 3 gram schuiflood volledig op de bodem. De dobber bleef net boven water. Ik kreeg echter geen beet en vermoed dat het aan de te grote weerstand lag.

        Hebben jullie hier ook last van en hoe gaan jullie hier mee om?

        Misschien kan ik nog een ander soort dobber gebruiken. De dobber die ik gebruikt heb is een dobber met een rond bol drijflichaam.

        Reageer

        • ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

          #5
          beste mensen

          het probleem wat willem hier onderstaande schetst, kan dat betekenen dat die 2.5 gram toch te licht is? of anders?
          ik zie geen reacties namelijk maar zit wel dezelfde problemen

          gr ronny
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

          Reageer

          • Master
            Voerboer
            • 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

            #6
            Op water waar je een 3 gram dobber nodig hebt is een stille aanbieding van het aas niet alleen maar een kwestie van overloden en op de bodem gaan liggen. Wat het aas dan alsnog onrustig maakt is de vat die de stroming heeft op je onderlijn/sleepje. Dat blijft wapperen en heen en weer gaan. Een loodje 3 op 5 cm van de haak en eventueel je haak en aas zo zwaar mogelijk maken helpt.
            Vergeet echter niet dat op een dergelijk water de vis gewend is aan aas dat komt aanstromen. Een Brasem kan dan ook wel eens argwanend zijn op stil liggend aas. Blokken en schieten is dan vaak beter dan star op de bodem te gaan liggen.
            Vergeet ook niet dat je voer een lang spoor gaat vormen. Meestal moet je met het spoor mee om de Brasem te vinden. Je denkt dan goed op je voerplek te liggen terwijl je eigenlijk een stuk moet opschuiven.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              Hallo

              de stroomdruk duwt je dobber onder

              aan de bodem word de lijn op zijn plaats gehouden door het schuiflood bovenwater door de top

              tussen het schuiflood en de top moet je het aanpassen

              dunne hoofdlijn in een schuine hoek of bocht

              stroomdobber , geringe stroomweerstand ,

              en zo licht mogelijk vissen een boei pakt nou eenmaal meer water
              gr Gerard

              Reageer

              • ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door tester
                Hallo


                dunne hoofdlijn in een schuine hoek of bocht


                hoi tester, wat bedoel je hiermee in een schuine hoek of bocht?
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ironny
                  hoi tester, wat bedoel je hiermee in een schuine hoek of bocht?
                  de dobber zet je wat hoger als de diepte en je schuifloodje leg je een stukje met de stroom mee

                  een hoofdlijn schuin of met een bocht in de stroom zet minder druk op de uiteinde van je lijn

                  en dad geld ook voor de feederlijn
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • tuurke
                    Met enige kennis...
                    • 07-10-2003
                    • 396
                    • oudenaarde

                    #10
                    GOUDEN TIP;probeer dit systeem eens met een schuifloodje 0.5-0.8,loodhagel(nr10of11of12)op 10à20cm.van de haak,schuiflood ertegen en daarboven nog eens een verkliklood op 10cm.van het schuiflood,dit systeem moet wel alles liggend op de bodem worden aangeboden, als de vis bijt zal de draad door het schuiflood worden getrokkenen botsen tegen de bovenste loodhagel,met dit technisch snufje zal de vis zichzelf haken,wel gestrekt inwerpen,zodanig de lijn gestrekt ligt op de bodem;dit systeem is idiaal voor gebruik op sterkstromende waters,OPGELET IK VIS OP ZULKE WATERS MET VLAGDOBBERS,PROBEER DEZE EENS,OOK DE KORTE SLAG IS BELANGRIJK VOOR DEZE VISSERIJ
                    GRTJES TUURKE
                    TIPS FOR TIPS
                    DE GOUDEN TIPGEVER
                    genomineerd voor de skynet blogs awards


                    GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                    http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

                    http://www.geersfishing.be

                    Reageer

                    • PAS123
                      Komt net kijken
                      • 06-02-2007
                      • 55
                      • hasselt (belgie)

                      #11
                      ik weet niet of jullie het weten ma in de reglementen (althans de belgische) staat dat de dobber het gewicht van het lood moet kunnen dragen!!!!!!!!!!!!!!!
                      dus als je met een schuifloodje en dergelijk begint mag dat niet meer wegen dan het draaggewicht van je dobber!!!!!!!!!!
                      van dat gewicht mag dan ook nog ma eens 25% op de grond liggen!!!!!!
                      pas op ik weet niet of dat in de nderlandse reglementen zo staat he
                      mvg pascal

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Willem,
                        Volgens mij dien je een onderscheid maken, ofwel je vist op zink, ofwel je vist met een dobber (desnoods een meter aan de grond).

                        Zoals ik het bij het op zink vissen pleeg te doen, komt er geen dobber aan te pas maar een antenne in je toprubber. Hoe ik het zinkvissen doe, heb ik al eens beschreven op een andere topic nl. Vaste stok vissen op stromend water zoals de Lek en het Wantij. (Nrs: 8, 10 en 15). Je kan dit naar wens doen met een voerkorf of met een schuiflood.

                        Mijn manier van op stroom vissen met een dobber is als volgt (en er zullen hoopjes andere manieren zijn):
                        Ik vis met versneden top op de stroom en niet met elastiek. Ik maak ook nooit gebruik van een onderlijn. (lijn breuk meestal bij de haak en ik verlies dan alleen een stukje lijn wat toch over de grond dwarrelt) Het doet aan mijn visdiepte niks af.
                        De beginafstand tussen lood en haak is vrij lang ong 70 cm. Alle lood is gegroepeerd dus: 1 torpille schuiflood en 3 loodhagels. Bij hevige stroom doe ik 1 loodhagel naar de haak maar liever doe ik dit niet.
                        Peilen doe ik nu met het peillood aan het lood. Als ik nu de diepte bepaald heb van het lood tot mijn dobber(ik neem nu al wat overdiepte), en ik begin te vissen, dan wordt mijn lood getild door de stroomdruk op mijn lijn. Ik schuif nu niet de dobber omhoog, maar het lood naar beneden en zoek zo de diepte waarbij het lood zichtbaar net over de bodem rolt. De dobber licht zich dan af en toe. Gaat het minder stromen dan komt het lood weer meer op de grond te liggen dus schuif ik het weer wat omhoog enz. Dus mijn lood bepaald de afstand van de lijn tussen het lood en de dobber. Variabel is dus de afstand lood/haak.
                        Om te voorkomen dat mijn dobber onder getrokken wordt door de stroom, pas ik de hoogte van de top t.o.v. het wateroppervlak aan. De dobber en lijn (ong 1 meter) staan dus strak op de top. Wordt de dobber onder getrokken dan dien ik de top wat hoger te gaan houden maar dit is dus afhankelijk van de stroomsnelheid. Zo houd ik precies de antenne boven water.
                        Mijn manier van vissen is dus eigenlijk met een gecontroleerd rollen van het lood over de grond. De dobber staat een meter naast mijn top en de antenne houd ik boven water.
                        De dobber kan het lood dragen alhoewel hij dit niet daadwerkelijk doet. Dus hiermee voldoe je ook meestal aan de regelgeving bij de wedstrijden waar staat dat de dobber het lood moet kunnen dragen. Anders wordt het, als er staat dat de dobber het lood dient te dragen. Maar dan kan je op de stroom het grootste aantal hengelaars naar huis sturen.

                        Groeten,
                        PeBo.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        • PAS123
                          Komt net kijken
                          • 06-02-2007
                          • 55
                          • hasselt (belgie)

                          #13
                          wat je hierboven schrijft is een eigen interpretatie van het reglement zulle
                          dat de dobber het lood moet kunnen dragen betekent ALTIJD dat je als je je dobber ondiep zet je antenne nog minimaal moet kunnen zien!!!!!!!!!!
                          want gelijk je zegt extra lood op de grond?? dan draagt uw dobber het lood NIET meer he???????????
                          en je mening over dat iedereen het doet zou wel heel juist kunnen zijn.
                          ook in belgie word dit reglement met ganse olifantenpoten overtreden.
                          haha
                          mvg pascal

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door PAS123
                            wat je hierboven schrijft is een eigen interpretatie van het reglement zulle
                            dat de dobber het lood moet kunnen dragen betekent ALTIJD dat je als je je dobber ondiep zet je antenne nog minimaal moet kunnen zien!!!!!!!!!!
                            want gelijk je zegt extra lood op de grond?? dan draagt uw dobber het lood NIET meer he???????????
                            en je mening over dat iedereen het doet zou wel heel juist kunnen zijn.
                            ook in belgie word dit reglement met ganse olifantenpoten overtreden.
                            haha
                            mvg pascal
                            Hallo Pascal

                            ik had dit jaar een wedstrijd en daar was een van de de regelementen dat je dobber het lood + aas moest kunnen dragen

                            nog een regelement was dat er maar EEN ,val, loodje aan de grond mag liggen

                            het stond nergens maar algemeen aanvaard (ik heb er alles over opgezocht) je mag 10 % van wat je dobber kan dragen aan de grond leggen

                            het viswater had een wisselende stroomsnelheid i.v.m. een sluis

                            de beschoeing rijkte tot 10 meter en mijn hengel ,was, maar 7,5 m lang dus met de lange opslag gevist om binnen de regelementen te blijven een dobber gebruikt van 2,2 gr met een bulklood van 2 gr en EEN valloodje van 0,2 gram aan de grond om de dobber op zijn plaats te houden

                            je kunt dan een stroomdruk aan van 0,2 gram omdat je antenne 0,2 cc boven water uit steekt

                            om een zware matchdobber van 10 gr op zijn plaats te houden kun je dus 10 % = EEN valloodje van 1 gr aan de grond leggen

                            in dit geval kun je een stroomdruk van 1 gr aan omdat je antene 1 cc boven water uit steekt

                            er is nog een truukje je kunt voor dat , val , loodje een schuifdruppel of schuifbolloodje gebruiken dan hoeft de vis maar voor de helft op te tillen dat werkt namelijk als een katrol
                            en als het achter begroeing blijft hangen kan de vis tot aan het bulklood door
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door PAS123
                              wat je hierboven schrijft is een eigen interpretatie van het reglement zulle
                              dat de dobber het lood moet kunnen dragen betekent ALTIJD dat je als je je dobber ondiep zet je antenne nog minimaal moet kunnen zien!!!!!!!!!!
                              want gelijk je zegt extra lood op de grond?? dan draagt uw dobber het lood NIET meer he???????????
                              en je mening over dat iedereen het doet zou wel heel juist kunnen zijn.
                              ook in belgie word dit reglement met ganse olifantenpoten overtreden.
                              haha
                              mvg pascal
                              Zulle Pascal,
                              Er zijn twee mogelijkheden: Of ik heb het niet goed uitgelegd of je hebt me niet goed begrepen. Laten we het op het eerste houden. Het is jouw dag vandaag.
                              Hier enige verduidelijking. Het gaat over twee zaken in het reglement.
                              Hier de eerste regel uit het reglement.
                              1. De dobber dient altijd het loodgewicht kunnen dragen. Hier staat dus duidelijk kunnen[/B] en niet moeten. Als ik nu vis met een dobber, met een draagvermogen van bv. 3 gram en ik hang daar 1 schuifloodje en 3 loodhagels gegroepeerd aan, met een totaalgewicht van 3 gram, dan blijft mijn dobber met de antenne precies boven water. Al schuif ik nu 1 loodhagel of al het lood naar de haak en leg al het lood op de grond, dan is het enige wat er gebeurd dat je dobber plat gaat liggen (ik gebruik dus geen extra lood). Met mijn dobber is niets verandert. De dobber draagt het lood niet meer, maar hij kan dus nog steeds het lood dragen. Dit stond toch in je reglement: de dobber moet het lood kunnen dragen? Er stond toch niet: de dobber dient het totale loodgewicht ]ten allen tijden[/B] te dragen? Ik begrijp dus niet wat ik niet juist gelezen heb, waar mijn eigen interpretatie zit en waar ik met olifantenpoten dit reglement overtreed. Het enige wat ik doe is zwaar tegen de grond vissen, desnoods met al mijn lood. Misschien omvat de omschrijving in het reglement, niet wat ze ermee voor ogen hebben. Misschien had er dan beter horen te staan: de dobber dient het loodgewicht altijd te dragen. Dan wordt dus op de grond vissen verboden.
                              Nu je tweede regel uit het reglement.
                              2.Van het loodgewicht mag 25% tegen de grond.
                              Dit vind ik nu helemaal een regel van niets. Ik leg je uit waarom ik dit vind en denk dat je het er niet mee eens zal zijn, maar gelukkig leven we allebei in een vrij land wat meningsuiting betreft.
                              Neem het vorige voorbeeld. Ik vis met al mijn lood gegroepeerd. Dit geeft dan een totaal lengte van ong. 3 cm. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat van dit lood niet meer da 0,75 cm (=25%) de grond raakt? Of mag ik misschien niet met gegroepeerd lood vissen. Hoe moet het dan al ik er 1 loodje aanhang met een totaalgewicht van 3 gram? Wat moet je nu doen als de bodem 5 cm op- of afloopt en ik net boven de grond vis? Wat te doen als de bodem erg onregelmatig is? Moet je dan het hoogste punt aanhouden? Wat is hiervan jou interpretatie? Wat te doen, als er een schip langs komt die tijdelijk het water wegzuigt? Dan nog een laatste vraag, wie en hoe gaan ze deze m.i. onzinnige regel controleren. Doen ze dit met een duiker, die voortdurend bij de vissen blijft zwemmen met een meetlat?
                              Hiermee wil ik de onuitvoerbaarheid van deze regel maar aantonen. De discussie over lood dragen en kunnen dragen speelde al in de tijd dat ik nog aan de selecties deelnam van het Nederlands kampioenschap en dat is al erg lang geleden. Het positieve eraan is dat we stof hebben om ever te discussiëren. Ik denk dat de enig mogelijke manier is om voor aanvang van een wedstrijd te contoleren of de dobber het gewicht kan dragen en het voor de rest aan de visser over moet laten wat hij er verder mee doet. (zolang hij er maar geen lood bijknijpt).
                              Je moet overigens eens naar je vinger laten kijken, want het is niet goed dat hij zo trilt als je boven een uitroepteken of een vraagteken hangt. Voor de lezers hoef je het niet te doen, want die begrijpen toch wel wat je bedoeld.

                              Groeten,
                              PeBo.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎