antenne dikte voor de vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    antenne dikte voor de vaste stok

    Hallo

    een vraagje welke antenne dikte gebruiken jullie het meest voor de vaste stok
    gr Gerard
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    ik zou niet weten hoe dik die zijn maar ik denk als ik het zo schat niet veel dikker dan 1 mm heb ook een paar die dunneer zijn voor het lichter en secure visserij maar er zitten ook twee series bij voor het zwaardere aassoorten
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Jonh

      ik heb er wel een mening over maar ik wil er nu zelf maken en als je er verf op zet worden ze nog dikker
      en o,8 met twee verflagen zit je aan de 1 mm en mooie gladde carbon moet je apart bestellen

      en om niet een heleboel over te houden was ik maar benieuwt welke dikte het meest gebruikt word
      gr Gerard

      Reageer

      • Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

        #4
        Tester...met alle respect, maar zal die 0.2 mm nu echt het verschil maken? Volgens mij moet ie gewoon zichtbaar zijn, that's all. Ik zat gisteren nog even de DVD van Bob Nudd te bekijken 'Start Canal Fishing With Bob Nudd' (goede boeken moet je altijd herlezen) en als ik zag wat een dikke pook hij op zijn 0,4 grams dobbertje had staan....
        Ikzelf vis met de dobbers van Roha en voor de precieze dikte zou je hem moeten vragen... zo met een liniaal erlangs (ik heb geen schuifmaat) zijn ze volgens mij dikker dan 1mm....
        groet,
        Eduard

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo Eduard

          dat is nu het probleem de antenne moet zichtbaar zijn

          ik ben , nog , geen profi dobber visser maar ik weet wel dat een antenne van 2 mm dik bij de zelfde lengte 4x zoveel lood nodig heeft als met een van 1 mm dik om onder te gaan

          dus daarom was ik maar eens benieuwt hoe de profi dat doen
          gr Gerard

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Ik ben ook geen profi... Maar vanaf het moment dat ik mijn schoonvader met een karperhengel en een zelfgesneden dobber van een pauweveer (aantal grammen weet ik niet) de ene na de ander voorn heb zien 'pikken', weet ik dat het niet zo zeer afhangt van de grote of het gewicht van de dobber, maar meer van de uitloding zelf. Natuurlijk, je streeft ernaar zo licht mogelijk te vissen, waarom zwaar gaan als het licht kan, maar het is m.i. dus geen wet van Meden en Perzen. Kijk ook maar eens naar het matchvissen: Afgelopen weekend met de match aan een dobber van pakweg 12 gram heel veel klein spul gevangen en de aanbeten kwamen prachtig door.

            Simpelweg: Aan een goed zichtbare, goed uitgelode, ietwat zwaardere dobber zul je meer vis vangen dan aan een superlicht, slecht uitgelood wedstrijdpennetje met een giga-dun antenneke waar je alleen maar scheel van gaat kijken en een barstende koppijn aan overhoud omdat je het antennetje niet ziet.... Zeker dat goed uitloden is heel belangrijk, maar ik vind het persoonlijker makkelijker om een 'boei' van 4 gram uit te loden dan een strak wedstrijdpennetje van 0.4 gram, die laatste steekt veel nauwer... 10 % ernaast zitten betekent namelijk bij de eerste 4 loodjes nr 6 (4 X 0.1 gram), maar bij de tweede slechts 2 loodjes nr 12 (2 X 0.02 gram).
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              ja het is inderdaad zeer simpel,als er nu hier gezegd word dat je met o,5 mm dik moet vissen en je ziet het niet staan ,wat dan stoppen met vissen.

              een zekere mate van bullshit zit er best in vind ik want de stok antenne moet dus dun terwijl een straight peacock ook zo de diepte in gilt,en de feeder word ook nog wel eens van een steun gerukt.

              ja als ik zit te torren met een 0,20 ja daar zit een dun antennetje in maar dan vis ik op hooguit 5 meter dat ziet een blinde zou je zeggen.

              vis ik dat nou op mijn 14 meter zie ik het niet hoor,laat staan als ik er met de lange slag op zit te klooien dan vis ik nog wel een 5 meter verder.

              dan gaat er een dikke antenne in,ik moet het zien meet niet.

              Reageer

              • lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

                #8
                Toch deze theorie vind ik heel interessant (waarom)
                Omdat ik dus ook wel eens met een slyder vist en die zijn echt niet misselijk die pauwenveer is lang en met een bak lood er onder van 12 tot 25 gram licht er aan waar ik vis .
                Dan trek ik ook vis er uit waar van ik denk Jeetje zet je bril op
                Dus die theorie ? Ik weet niet of dat nou echt uit maakt .Een goede afstelling is veel belangrijker .
                Nog beter het kennen van je martiaal daar bedoel ik mee weet hoe je dobber reageert als je een aanbeet krijg.
                Tester je brengt op een antenne rond de 50 Mu aan .Verf
                Om een idee te geven 1000 Mu = 1 millimeter komt er op neer 0,5 mm verflaag in droge toestand dus zo spaak zal het niet lopen .Beter een goede dikke pen wat je ziet zodat je geen aanbeed mist ,dan kopijn van het tuuren en gokken van had ik nou beet.
                Groetjes
                Johnny

                Match
                Feeder
                Stok

                Reageer

                • SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

                  #9
                  Het heeft gewoon alles met het aasgedrag van de vis te maken. Er zijn dagen dat een dikke antenne slechtere aanbeten geeft. Op beplaade wateren aast de vis nu eenmaal heel moeilijk en zul je er dus alles aan moeten doen om de weerstand naar beneden te krijgen. Hoe dunner de antenne hoe minder waterverplaatsing. Ik heb vorig jaar in een haven zitten vissen met een scherp uitgelode dikke antenne (JVS) dobber en zag gewoon dat ze niet goed doorbeten. Met een dunnere antenne ging dit veel beter.
                  Wat de slider betreft. Dit is een niet te vergelijken visserij tov het fijne werk met de vaste stok. Je vist veel verder weg en veel zwaarder en dan moet je wel dikker en maakt het minder uit. Ook op de stroom zul je een dikkere antenne gebruiken omdat deze anders onder stroomt.
                  Natuurlijk is de afstelling nog steeds het belangrijkst.
                  Sjaak van Voorden

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo zo leer je nog eens wat

                    ik wil het ook een beetje simpel houden maar deze raadgevingen over vaste stok antennes samen gevat wil ik het zo doen

                    kort bij en moeilijk visserij dunne antenne 0,7 carbon met grondverf en toplaag is 2x 0,05 = 0,1 mm maar omdat de antenne rond is word dat 0,2
                    0,7 + 0.2 = een antenne van 0,9 mm

                    en voor een wat zwaardere en langere dobber word dat 0,85 + 0,2 verf = 1,05 mm dikke antenne

                    moet ik door omstandigheden nog dikker doe ik er een rietje overheen

                    en dan moeten er nog voor de grote afstand U opzet antennes zijn waar het water uitloopt en door hun dikte goed zichtbaar zijn en die toch scherp vissen omdat de wand nouwlijks water verplaats maar daar heb ik nog niet mee gevist
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • ironny
                      Moderator
                      • 04-04-2006
                      • 1377
                      • Hamont

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tester
                      Hallo zo leer je nog eens wat

                      ik wil het ook een beetje simpel houden maar deze raadgevingen over vaste stok antennes samen gevat wil ik het zo doen

                      kort bij en moeilijk visserij dunne antenne 0,7 carbon met grondverf en toplaag is 2x 0,05 = 0,1 mm maar omdat de antenne rond is word dat 0,2
                      0,7 + 0.2 = een antenne van 0,9 mm

                      en voor een wat zwaardere en langere dobber word dat 0,85 + 0,2 verf = 1,05 mm dikke antenne

                      moet ik door omstandigheden nog dikker doe ik er een rietje overheen

                      en dan moeten er nog voor de grote afstand U opzet antennes zijn waar het water uitloopt en door hun dikte goed zichtbaar zijn en die toch scherp vissen omdat de wand nouwlijks water verplaats maar daar heb ik nog niet mee gevist
                      zijn hier ook cursussen voor?
                      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎