Aasaanbieding/aanslaan

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    Aasaanbieding/aanslaan

    Luitjes!

    Ik vis vooral in de oude Rijn tussen Woerden en Nieuwerbrug, licht stromend dus... Nu sla ik te vaak mis naar mijn zin (echt té vaak!). Soms heb ik een paar hele kleine tikjes en trilling en dan sla ik, mis... Soms wacht ik iets langer, maar dan houden de tikjes op en is mn aas weg. Wat is het probleem hier??? Hoe weet je nu zeker dat je kunt slaan???

    - Wanneer aanslaan? Liever eerder, of toch wachten op die echte ruk?

    - Een theorietje van me is dat het aan de aasaanbieding ligt. Hoe presenteer ik aas aan de haak? Ik vis vooral met mais, mestpieren en maaien. Hoe haak ik die om optimaal aan te kunnen slaan?

    - Lengte onderlijn. Ik heb alles al geprobeerd, korter/langer. Nu lees ik net op het forum dat ie gerust een meter mag zijn. Zooo lang had ik nog niet geprobeerd... Worden dat geen strotters dan? (heb ik met lange lijn wel eens last van) Is er een verband tussen het moment van aanslaan en de lengte van de onderlijn, m.a.w. hoe langer, hoe sneller slaan?

    Ik verspeel zoveel dat ik er mesjogge van word!!!!! Ik lees hier over gasten die 14 kilo(!) op een daggie bij elkaar vissen. Nou dat heb ik nog nooit meegemaakt, waar kan het aan liggen???

    Ik hoop dat jullie iets met deze vragen kunnen. Alvast bedankt!! groet, arnoldus
  • peterrafc
    Newbie
    • 15-05-2007
    • 8

    #2
    Hey Arnoldus

    Allereerst wil zeggen dat je op een uitstekend viswater beland bent,met zeer grote vissen, en zeer veel variatie.
    Ik ga vrij vaak op de oude rijn in Alphen a/d rijn vissen, en doe dit steeds met de vaste 11m hengel.
    Laatste keer had ik zo'n 30kg op een 5uur vissen, dus er is zeker aanbeet genoeg. Mijn vriend vist met kleine haakjes en enkel maden,terwijl ik meestal een deftige haak met een dikke pier of mais presenteer.
    Hij vangt meestal kleine voorns en bliek, terwijl ik gewoonlijk mooie sterke brasems boventil.
    Ik ben niet een echte federvisser,maar had in het begin ook dat aanbeetprobleem zoals jij. Door een lagere onderlijn te gebruiken(70cm) heb ik vrij snel meer vis gevangen. Maar de oude rijn is voor mij een echt superwater voor de vaste hengel. Nu ga ik op andere plaatsen vissen, omdat de oude rijn steeds voldrijft met eendenkroos.
    Is dit nog steeds het geval ????
    Groetjes vanuit Belgie ! Peter

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Hoi Arnoldus,

      Op welke plaats zit je meestal tussen Woerden en Nieuwerbrug?
      Ik kom zelf uit Woerden dus misschien kna ik een keer bij je komen kijken als je gaat.\
      Ik denk dat de lengte van de onderlijn een belangrijke rol kan spelen maar het kan ook zijn dat je vooral beet krijgt van kleine vis zoals voorn. Voorn is moeilijk te vangen met de feeder dus de snelle manier van bijten en vaak sla je dan gewoon mis. Als de brasem goed bijt mis je doorgaans niet.

      Je kunt proberen je voer iets natter te maken (niet te veel natuurlijk). Hierdoor zul je minder wolk krijgen en minder kleine vis aantrekken. Vaak zie je dan dat je al snel brasem begint te vangen.
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

        #4
        Hoi Arnoldus,

        Op welke plaats zit je meestal tussen Woerden en Nieuwerbrug?
        Ik kom zelf uit Woerden dus misschien kna ik een keer bij je komen kijken als je gaat.\
        Ik denk dat de lengte van de onderlijn een belangrijke rol kan spelen maar het kan ook zijn dat je vooral beet krijgt van kleine vis zoals voorn, zoals je de beet beschrijft is dit het geval. Voorn is moeilijk te vangen met de feeder dus de snelle manier van bijten en vaak sla je dan gewoon mis. Als de brasem goed bijt mis je doorgaans niet.

        Je kunt proberen je voer iets natter te maken (niet te veel natuurlijk). Hierdoor zul je minder wolk krijgen en minder kleine vis aantrekken. Vaak zie je dan dat je al snel brasem begint te vangen.

        Wat voor montage gebruik je? Deze kan teveel weerstand geven waardoor de vis niet doorbijt.
        Leg je de hengel op dejuiste manier op de steun? Als de hoek niet helemaal goed is of je vangt wind in de lijn dan kan dit ook negatief uitpakken.
        Er kunnen natuurlijk nog meer oorzaken zijn en dat is moeilijk allemaal te beoordelen achter de computer
        Ik wil best een keer afspreken om mee te kijken of samen te gaan vissen en wie weet komen we achter het probleem. Ik denk dat 14 kilo vis in 5 uur of de oude Rijn mogelijk moet zijn als de vis een beetje wil bijten.
        Stuur maar een pb-tje als je dat leuk lijkt.

        Groeten Sjaak
        Sjaak van Voorden

        Reageer

        • ToniMono
          Banned
          • 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

          #5
          Veel beten, maar weinig vangen duidt mijns inziens erop dat het door jou gebruikte systeem niet goed functioneert. Welke haakmaat gebruik je? Haakmaatje 18 of kleiner lijkt mij een goede keuze. Vis je met een schuifmontage, of heb je de korf vast gemonteerd? Met een vaste montage kun je bewerkstelligen dat de vis zich zelf (bijna) haakt, zodra de onderlijn gestrekt is. De punt van de haak moet in dit geval wel goed vrij zijn, zodat de vis zich kan prikken.

          Reageer

          • SvVoorden
            Sportvisser
            • 26-07-2002
            • 747
            • Woerden

            #6
            Haak 18 of kleiner met de feeder is iets dat ik zelf vrijwel nooit doe. Zeker niet als je brasem wilt vangen. Ik vis standaard met haak 14 of 16 en liefst met 12 of 10. Als je met een haak 20 gaat feederen verspeel je veel te veel vis. De beten zullen wel een stuk beter worden. Die kleine haken zijn meer bedoeld voor de vaste stok.
            Sjaak van Voorden

            Reageer

            • arnoldus
              Feeder&Picker/Brasem&Zeel
              • 24-08-2006
              • 61
              • Linschoten

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door peterrafc
              Nu ga ik op andere plaatsen vissen, omdat de oude rijn steeds voldrijft met eendenkroos.
              Is dit nog steeds het geval ????
              Groetjes vanuit Belgie ! Peter
              Dag Peter,

              Vorige week lag het nog steeds vol met kroos!

              Wat betreft de lengte van de onderlijn; ik heb al vanalles geprobeerd. Langer/korter. Het meeste vang ik idd met een onderlijn van 50 a 70 cm, hoewel 70 soms wel te lang lijkt...

              Bedankt voor de tips en wie weet treffen we elkaar nog eens langs het water! groet, Arnoldus

              Reageer

              • arnoldus
                Feeder&Picker/Brasem&Zeel
                • 24-08-2006
                • 61
                • Linschoten

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
                Veel beten, maar weinig vangen duidt mijns inziens erop dat het door jou gebruikte systeem niet goed functioneert. Welke haakmaat gebruik je? Haakmaatje 18 of kleiner lijkt mij een goede keuze. Vis je met een schuifmontage, of heb je de korf vast gemonteerd? Met een vaste montage kun je bewerkstelligen dat de vis zich zelf (bijna) haakt, zodra de onderlijn gestrekt is. De punt van de haak moet in dit geval wel goed vrij zijn, zodat de vis zich kan prikken.
                Dag Toni,

                Bedankt voor je interesse in mijn visprobleempjes!

                Meestal gebruik ik een schuifmontage... Op de een of andere manier zorgt dat voor minder klitten in de onderlijn. Kan dat kloppen, of is mijn vaste montage (lus, op 2/3 los geknipt. Korfje aan de kortste, de langste voor de onderlijn. Die is dan in totaal (lijn+onderlijn) zo'n 70 cm) gewoon niet zo best? Nu, wat betreft de haken: maatje 10/12 met 3 korrels mais of 2 mestpieren of een frolic blokje (op een hair). Jij denkt: kleinere haakjes????

                Alvast bedankt! Arnoldus

                Reageer

                • ToniMono
                  Banned
                  • 23-05-2007
                  • 386
                  • Arnhem

                  #9
                  Vanwege je aaskeuze en haakgrootte is het me duidelijk dat je zeer gericht op brasem vist. Het punt is dat je wel veel beet krijgt, maar deze niet of nauwelijks kunt verzilveren. Wat ik niet kan overzien is of nu het gaat om brasem aanbeten, of aanbeten van voorns. In ieder geval zijn de aanbeten dermate voorzichtig, waardoor je te weinig vangt.

                  In geval van aanbeten van voorns vind ik je haaskeuze en het formaat van het aas te groot. Ik zou het alsvolgt aanpakken. Om uit te zoeken welke vissoort de aanbeten veroorzaakt, zou ik als 1e een aanzienlijk kleinere haak gebruiken en kleinere aassoorten gebruiken. Een made of caster aan een haakje maat 18, in combinatie met de door jou gebruikte schuifmontage, zou voldoende effectief moeten zijn om in ieder geval voorns te haken.

                  Gaat het echter weldegelijk om brasem aanbeten, dan kan ik niet anders vaststellen dan dat de beten zeer schuw zijn, vanwege de korte tikken. Verder geef je aan dat je veel verspeeld. Ik neem aan dat je hiermee "losschieters". bedoelt. De vis zit kennelijk dermate voor in de bek gehaakt, waardoor je ze verspeeld. Het lijkt me dat de brasems het aas niet op durfen te zuigen, maar het voorzichtig tussen de lippen pakken en het bij de minstse of geringste weerstand weer los laten.

                  Zelf gebruik ik (op stilstaand en lichtstromend water) altijd een vaste montage en onderlijnen van circa 1 meter, dikte 10/00. Ik begin meestal met haakmaat 16, een beetje een gulden middenweg. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat een langere onderlijn in combinatie met een vaste korf, minder weerstandgevoelig is dan een korte onderlijn met een schuivende korf. De bewegingsvrijheid zoek ik zelf dus liever in de lengte van de onderlijn. Lopen de aanbeten goed door, dan stap ik net als Sjaak over op grotere haken (en dikkere onderlijnen).

                  In geval van een vaste montage gebruik ik zelf een stukje powergum van circa 60cm. De powergum zorgt ervoor dat ik wat rek in mijn systeem inbouw, aangezien ik vrijwel altijd met Dyneema hoofdlijn vis. Aan beide uiteinden van de powergum bevestig ik een wartel. Aan het ene uiteinde een grote wartel waaraan de de hoofdlijn wordt bevestigd, aan het andere uiteinde een kleine voor de onderlijn. Voor dat ik de laatste wartel bevestig, schuif ik eerst een speldwartel, bedoeld voor de korf, over het stukje powergum. Deze speldwartel zet ik vast dmv een "lusknoop" circa 15 cm boven de wartel die voor de onderlijn bedoeld is. Die laatste 15 cm fungeert als het ware als een afhouder, waardoor je zelden in de knup gooit. Ik gebruik de rode powergum van Drennan deze is erg sterk en wat stugger.

                  Reageer

                  • Master
                    Voerboer
                    • 26-02-2007
                    • 1148
                    • Zoetermeer

                    #10
                    Arnoldus, een tip, neem dat aanbod van Sjaak van Voorden maar aan. Hij is 1 van de betere feedersvissers in ons landje en kan je helpen te kijken naar welke montage het beste is. Ik vermoed dat daar iets niet goed zit.
                    Theo de Kreij.
                    www.natuurzorg.eu

                    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                    Reageer

                    • SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

                      #11
                      Nou, We zijn gisteren maar even samen wezen vissen in de Oude Rijn tussen Zwammerdam en Alphen. Al met al was het erg slecht maar ik denk dat Arnold toch zijn voordeel heeft kunnen doen met deze sessie. Het was in ieder geval best gezellig.
                      Ik zal even zeggen wat ik denk dat het probleem was bij Arnold nadat iedereen hier zijn mening al eerder heeft gegeven.
                      Zijn montage e.d was eigenlijk niets mis mee en ook onderlijnen en haken waren niet veel te groot o.i.d. Uiteraard heeft iedereen daar andere ideeën over.
                      Nadat Arnold mij zijn voer liet zien werd mij duidelijk wat ws het probleem was. Zijn voer zag eruit als een soort pasta, zo nat was het en dus iedere werking van het voer was verdwenen. De korf kwam het ws niet meer uit.
                      Hij heeft met mijn voer gevist en wel een paar vissen gevangen inclusief een grote brasem (die ik zelf overigens niet had) maar helaas was een grotere vangst niet mogelijk gisteren. Een eindje verder vingen ze ook alleen kleine vis dus lag het niet alleen aan ons.
                      Verder vist hij vooral / alleen met wormen en mais, zonder maden en casters wat niet altijd het beste aas is om een net vis te vangen aangezien je op maden en casters vaak net iets meer beet krijgt.
                      Mijn idee is dus dat het hieraan ligt dat hij alleen tikjes krijgt van kleine vis. Ik denk dat Arnold van nu af met een beter klaargemaakt voer gaat vissen en ook meer zal vangen. Eventueel met iets meer aas in het voer maar dat bepaald iedereen zelf want daar hangen prijskaartjes aan.

                      Succes in ieder geval.
                      Sjaak van Voorden

                      Reageer

                      • peterrafc
                        Newbie
                        • 15-05-2007
                        • 8

                        #12
                        Hallo SvVoorden,
                        Tof van U dat je deze beginnende feeder met raad en daad hebt bijgestaan !
                        Er moesten meer van deze ondernemende vissers zijn.
                        Ik ben zelf ook nog niet lang aan het feederen, en het begint nu ook aardig te lukken,dank zij hulp van een ervaren feedervisser.
                        Het is reeds een tijdje geleden dat ik nog op de Oude Rijn ben wezen vissen,door de vervelende eendenkroos.
                        Is er op dit moment daar terug te vissen met de feeder, of zelfs met de vaste hengel? Ik rijd met de auto zo'n 1,5 u naar Alphen, en het is een beetje sneu om daar in een rivier vol eendenkroos aan te komen !
                        Dank bij voorbaat !
                        Groetjes Peter.

                        Reageer

                        • arnoldus
                          Feeder&Picker/Brasem&Zeel
                          • 24-08-2006
                          • 61
                          • Linschoten

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door peterrafc
                          Het is reeds een tijdje geleden dat ik nog op de Oude Rijn ben wezen vissen,door de vervelende eendenkroos.
                          Is er op dit moment daar terug te vissen met de feeder, of zelfs met de vaste hengel? Ik rijd met de auto zo'n 1,5 u naar Alphen, en het is een beetje sneu om daar in een rivier vol eendenkroos aan te komen !
                          Dank bij voorbaat !
                          Groetjes Peter.
                          Dag Peter! Over het eendenkroos: dat hangt enorm af van de dag. Gister ben ik even wezen vissen tussen Woerden en Nieuwerbrug en het lag er vol mee. Een paar honderd meter verderop echter, was er geen kroos te bekennen! Volgens mij kun je de gok wel wagen, zeker als je bereid bent een andere stek te kiezen. Groet, Arnold

                          Reageer

                          • arnoldus
                            Feeder&Picker/Brasem&Zeel
                            • 24-08-2006
                            • 61
                            • Linschoten

                            #14
                            L.S!

                            Sjaak en ik zijn inderdaad wezen vissen en ondanks de slechte vangst heb ik naar mijn idee toch veel opgestoken. Naast de bevestiging dat ik niet alles verkeerd doe - zodat ik daar in ieder geval niet meer teveel aandacht aan hoef te besteden - was de tip wat betreft het voer goud waard. Gister toch eventjes 3 brasems uit de Rijn gevist binnen een uurtje! Sjaak, nogmaals bedankt! groeten, Arnold

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎