Beste plaats bij 2 personen op stromend water?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ws
    Komt net kijken
    • 05-03-2006
    • 80
    • Oirschot

    Beste plaats bij 2 personen op stromend water?

    Als 2 personen zitten te vissen op stromend water, wie heeft dan de beste plek? De visser stroomopwaarts of stroomafwaarts of maakt het niet veel uit?

    Ik zou zelf zeggen de visser stroomafwaarts, omdat het voer met de stroming mee gaat en dus stroomafwaarts over een veel groter gebied vissen aantrekt. De vissen die vervolgens op zoek gaan, komen als eerste de visser stroomafwaarts tegenkomen.

    Groeten,
    Willem
  • jodoti
    Vrije witvisser
    • 03-02-2007
    • 207
    • Tilburg

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door ws
    Als 2 personen zitten te vissen op stromend water, wie heeft dan de beste plek? De visser stroomopwaarts of stroomafwaarts of maakt het niet veel uit?

    Ik zou zelf zeggen de visser stroomafwaarts, omdat het voer met de stroming mee gaat en dus stroomafwaarts over een veel groter gebied vissen aantrekt. De vissen die vervolgens op zoek gaan, komen als eerste de visser stroomafwaarts tegenkomen.

    Groeten,
    Willem
    Ja Willem,

    Je geeft zelf het antwoord al!!

    Gr.

    John

    Reageer

    • ws
      Komt net kijken
      • 05-03-2006
      • 80
      • Oirschot

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door ws
      Als 2 personen zitten te vissen op stromend water, wie heeft dan de beste plek? De visser stroomopwaarts of stroomafwaarts of maakt het niet veel uit?

      Ik zou zelf zeggen de visser stroomafwaarts, omdat het voer met de stroming mee gaat en dus stroomafwaarts over een veel groter gebied vissen aantrekt. De vissen die vervolgens op zoek gaan, komen als eerste de visser stroomafwaarts tegenkomen.

      Groeten,
      Willem
      Ok, dit was mijn eerste theorie en die wordt dus bevestigd. Nu komt mijn tweede theorie. Misschien wat ver gezocht, maar wat is jullie mening?

      De vissen zullen het eerst bij de visser stroomafwaarts terechtkomen. Om bij de voerplek te blijven moeten de vissen tegen de stroom in zwemmen en de ogen van de vissen zijn dus allemaal tegen de stroom in gericht. Wanneer de visser stroomopwaarts nu gaat bijvoeren, zien de vissen dit en schuiven langzaam op richting de visser stroomopwaarts. Aangezien ze tegen de stroom in blijven zwemmen, zullen ze het bijvoeren van de visser stroomafwaarts niet snel meer opmerken en gaan dus niet meer terug.

      Reageer

      • esperto
        Sportvisser
        • 16-09-2006
        • 654
        • Oostkamp (Brugge)

        #4
        denk je nu echt dat iedere vis die met zijn rug naar het voer is gekeerd niet zal bemerken dat er wordt bijgevoerd, een vis ruikt/smaakt ook. Menselijk voorbeeld: Als iemand een windje laat moet je daarvoor ook niet met je ogen naar die persoon staan om het te bemerken

        Reageer

        • Skiman
          Witvisfanaat!!!
          • 27-11-2006
          • 115
          • Nijmegen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door esperto
          Menselijk voorbeeld: Als iemand een windje laat moet je daarvoor ook niet met je ogen naar die persoon staan om het te bemerken
          Mooie illustratie. Haha maar je hebt wel gelijk!!!
          Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

          Reageer

          • ws
            Komt net kijken
            • 05-03-2006
            • 80
            • Oirschot

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door esperto
            denk je nu echt dat iedere vis die met zijn rug naar het voer is gekeerd niet zal bemerken dat er wordt bijgevoerd, een vis ruikt/smaakt ook. Menselijk voorbeeld: Als iemand een windje laat moet je daarvoor ook niet met je ogen naar die persoon staan om het te bemerken
            Volgens mij ruikt een vis niet en proef jij op 10 meter afstand een made, caster etc.?

            Reageer

            • Driehoek
              Sportvisser
              • 17-06-2007
              • 787
              • Rijssen

              #7
              @ws: "Volgens mij ruikt een vis niet..."

              oh...
              op welk wetenschappelijk onderzoek heb jij je inzicht op gesteld?

              Een vis ruikt wel degelijk! (maar NIET op de manier zoals wijzelf.)
              Probeer het maar eens uit op een dressuur watertje bijv. met 2 pers.
              de een zonder enig toevoeging (in reuk) en ga zelf met geur additief vissen...
              uitkomst laat zich raden!!!
              puur eigen ervaring!

              driek.
              .
              Happy fishing.
              ----------------------------------------

              Reageer

              • ws
                Komt net kijken
                • 05-03-2006
                • 80
                • Oirschot

                #8
                Ok, ik heb even gekeken en een vis kan inderdaad ruiken, maar het is niet zo dat een vis tegen de stroom in kan ruiken. Om iets te kunnen ruiken moet eerst water met de betreffende geur/smaak stof langs het reukorgaan worden gevoerd. Dit kan door de stroming van het water, door te zwemmen, of door het ademhalen van de vis. Stroomopwaarts een geur ruiken van iets dat zich stroomafwaarts bevindt zonder zich te verplaatsen, wordt dus zeer moeilijk.

                P.S.
                Kijk hier maar eens:
                Aangepast door ws; 11-08-2007, 17:57.

                Reageer

                • Driehoek
                  Sportvisser
                  • 17-06-2007
                  • 787
                  • Rijssen

                  #9
                  "proeven en ruiken' is eigenlijk om het even...
                  probeer maar eens om ook maar 'iets' te proeven wanneer je neus dicht zit..
                  je kent het wel je bent snipverkouden en ineens 'proef' je niets meer...
                  m.a.w. als je niets ruikt? proef je ook niets!

                  Nu is er natuurlijk wel een groot verschil met door de lucht of door water een 'geur/smaak' laten dragen...en de manier waarop mens en dier dit ervaren!
                  De stelling van stroomafwaarts... geld ook voor mens en dier in de lucht!
                  Een leeuw of enig ander wilddier moet je ook niet benaderen met de wind 'achter je' maar met de wind tegen...
                  het principe blijft hetzelfde...

                  driek.
                  .
                  Happy fishing.
                  ----------------------------------------

                  Reageer

                  • ws
                    Komt net kijken
                    • 05-03-2006
                    • 80
                    • Oirschot

                    #10
                    Ok, maar dan blijft mijn theorie, dat een vis het bijvoeren van de visser stoormafwwarts niet ziet en ruikt of proeft, toch gelden?

                    Reageer

                    • Driehoek
                      Sportvisser
                      • 17-06-2007
                      • 787
                      • Rijssen

                      #11
                      Yep...
                      maar dat is geen theorie, maar een natuur wet
                      .
                      Happy fishing.
                      ----------------------------------------

                      Reageer

                      • ws
                        Komt net kijken
                        • 05-03-2006
                        • 80
                        • Oirschot

                        #12
                        Ok, je hebt gelijk. Maar wat is jouw mening? Welke visser heeft nu het meeste voordeel? Stroomafwaarts of stroomopwaarts?

                        Reageer

                        • Driehoek
                          Sportvisser
                          • 17-06-2007
                          • 787
                          • Rijssen

                          #13
                          tja dat is niet gemakkelijk te beantwoorden, want dat ligt er nogal aan waar je vanuit gaat!
                          Zit je met je buurman en je buurman zit stroomopwaarts, van jouw uit gezien, zal jij meer voordeel hebben, mits je natuurlijk 'hetzelfde' vist!
                          Maar er zijn veel meer punten waar je rekening mee kan houden...
                          zoals bochten, z.g. luwtes in de stroming enz enz.
                          Je kunt er over het algemeen vanuit gaan dat vis zich daar ophoud waar het meeste voedsel zich bevind...
                          Dus in een stroom gebied zoek naar de 'dalen en obstakels' in de bodem, daar zal meer voedsel te vinden zijn dan in een vlak stuk waar de stroming alles 'wegblaast' ...

                          En 'tel' hoelang het duurt voor je lijn slap valt, daarmee kun je ongeveer berekenen hoever je je voer 'stroomopwaarts' moet gooien om er maximaal profijt van te hebben...(daar zijn ook topics over geschreven!)

                          driek.
                          .
                          Happy fishing.
                          ----------------------------------------

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Als je stroomopwaarts zit ,ga dan in geen geval je buurman helpen met voeren maar kies er voor om een meter of 10 verder te gaan vissen blijft je buurman vangen ga dan nog verder Zit ik stroomafwaarts zal ik altijd proberen in het voer stroompje van m'n buurman mee te liften Dit heeft mij al heel vaak veel vis op geleverd En dat is allemaal mooie theorie hoor maar geloof me er is geen betere ervaring dan praktijkervaring .
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • Driehoek
                              Sportvisser
                              • 17-06-2007
                              • 787
                              • Rijssen

                              #15
                              hahahaha dat is zo'n beetje het mooiste publieke geheim (als je op stroming vist).
                              Je zal mij niet horen klagen wanneer ik stroomafwaarts vis...t.o.z.v. m'n buur.
                              en tja tegen de onvervalste 'eigen ervaring'? is geen enkele theorie opgewassen!
                              is maar goed ook...
                              .
                              Happy fishing.
                              ----------------------------------------

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎