matchdobbers op stromend water??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Hubba
    herintreder! matchhengel
    • 19-07-2007
    • 31
    • Zeist

    matchdobbers op stromend water??

    Hallo,

    Ik ben sinds een paar weken totaal verslingerd geraakt aan het matchvissen. Tot nu toe heb ik met de matchhengel voornamelijk op plassen, vijvers en kanalen gevist, met straight wagglers (Drennan) en bodied wagglers (Middy) met het drijflichaam helemaal onderin (wegens oppervlaktestroming door de wind). Alle dobbers waren voorgelood en vast gemonteerd, gezien ik niet dieper dan 3 meter heb hoeven te vissen.

    Nu wil ik graag eens op de rivier gaan matchen (Lek, Ijssel) en in kanalen rond Utrecht waar een behoorlijke stroming staat. Wat voor matchdobbers heb ik daar voor nodig, of kan ik het beste gebruiken? Ik heb ooit gelezen dat je dan een dobber met het drijflichaam bovenin moet gebruiken. Klopt dat?

    Ik ben benieuwd naar jullie tips. Alvast dank!!!
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Matchen op dat soort wateren is beslist niet eenvoudig, voor velen schier onmogelijk. De stroomdruk op je lijn is er erg hoog. Benader het daarom zoals het bolognaise vissen. Drijflichaam inderdaad bovenin anders blijft de dobber wiebelen. Een niet voorgelode pen zodat er veel lood naar beneden zakt om de lijn enigzins onder de dobber te houden. Matchhengel liefst omhoog houden zodat je daardoor al wat stroomdruk op de lijn kwijt bent en bijvoorkeur de wind tegen de stroomrichting in zodat die de hooggehouden lijn pakt en daardoor de dobber afremt. Geen lood op de bodem, maar er net boven, want je onderlijn moet voor de rest uitstromen anders moet de vis achter je aanstormende lood azen. En bijvoorkeur dus ook licht aas zoals casters en pinkies, puur om er voor te zorgen dat je haak vooraan in de stroming ligt. Lukt dat niet, dan wat casters uit het water halen zodat ze donkerder worden en meer drijfvermogen krijgen.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #3
      Hier een klein artikeltje over het matchen op stromend water.... misschien hebbie-hier-ook-wat-an...
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Dat kun je beter gewoon met stroomdobbers voor de vaste stok doen, van 6-8 gram. Je kunt ook sliders gebruiken, maar gewone stroomdobbers kun je beter sturen.

        Zoek eens op google naar het vissen met de stickfloat, want dat lijkt er op.
        Carpe Diem

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
          Hier een klein artikeltje over het matchen op stromend water.... misschien hebbie-hier-ook-wat-an...
          ...gaat de leeftijd nu al een rol spelen .... vergeet ik de link erbij te doen... bij deze:

          groet,
          Eduard

          Reageer

          • Hubba
            herintreder! matchhengel
            • 19-07-2007
            • 31
            • Zeist

            #6
            Ik heb momenteel een medium action matchhengel, dus een stickfloat dobber, met flink wat lood zal in ieder geval goed weg te zetten zijn. Ik zal eens een paar stickkfloats aanschaffen. Ik heb zo'n idee dat "driften" het toverwoord is. Maar de kunst is dus blijkbaar om deze drift zo goed mogelijk te controleren. Indien de afstand niet al te groot is (max 15m) zal dit wel gaan.

            Ik ga maar eens lekker oefenen dit weekend! Bedankt voor de tips.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎