dubbel elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

    dubbel elastiek

    ik loop al een tijdje met de gedachte om dubbel elastiek in de top te monteren namelijk : 0.9 en 1.2. de 0.9 bezit ontzettend veel rek, maar deze is bij een dikke platte ook nog snel helemaal uitgerekt. er zit dus weinig reserve in. de breeksterkte van 0.9 is wel heel hoog. nu wou ik er een 30/40cm 1.2 onder monteren.
    heeft iemand hier ervaring mee? en welke knoop zou ik kunnen gebruiken.
    ik ben namelijk al aan het proberen geweest welke knoop ik zou gebruiken. maar het elastiek "gleed" als het ware weer uit de knoop.
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #2
    Hallo Jeroenk

    de balanselastiek lusjes doe ik met een twee maal doorgehaalde lusknoop met speeksel en dan net zo lang aantrekken tot de rek er uit is .maar of dat voldoende is ?

    een vraagje hoeveel kracht kan 1mm topelastiek hebben voor dat ie breekt
    gr Gerard

    Reageer

    • swa
      Theoreticus
      • 09-05-2003
      • 718
      • Tienen

      #3
      Je kunt ook de 0,9 onderaan torsen of er een lus in maken (bvb 10 cm), dat geeft een grote krachtreserve en is simpeler. Mogelijk nadeel: kan voor de gebruikte lijndikte te sterk zijn.
      Wel opletten dat de knoop ofwel door de opening in de top kan ofwel niet tot aan de opening kan komen als hij helemaal uitgerekt is.
      Bvb van bung tot top 90 cm= maximaal 15 cm dubbele elastiek met rekfactor 6.

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #4
        In het Engels visblad Matchangling plus, heb ik een artikeltje gelezen over een systeem van twee elastieken. Ze hebben daar namelijk te maken met karpermeertjes waar ook veel andere (kleinere) witvis aanwezig is. Wanneer deze kleinere visjes het aas grijpen zou bij dik karper-elastiek er totaal geen demping/rek zijn en de witvis daardoor makkelijker gelost kunnen worden.
        Het werkt als volgt;

        In drie delen worden de twee soorten elastiek aangebracht. Het dunne elastiek komt tussen twee bungs onder in het derde deel. 1 bung klemt zich vast in de basis van het hengeldeel en de andere (Kleinere bung) kan een 50 centimeter verschuiven binnen dat derde deel voordat het zich tegen de binnenwand klemt. Aan de bovenzijde van die kleinere bung wordt naar de top toe het dikkere elastiek bevestigd. (Hieraan komt dmv een connector je lijn te zitten.)

        Wanneer je een vis haakt, zal eerst het dunne elastiek zich rekken totdat de bung tussen de twee elastieken zover is opgeschoven dat hij zich tegen de binnenwand klemt. Daarna komt pas de rek van het dikkere elastiek tot zijn recht.

        Volgorde van het systeem;

        1 dikke bung voor de basis
        2 dunne elastiek
        3 kleinere bung die intern speling heeft om te verschuiven
        4 dikkere elastiek
        5 connector

        Ik hoop dat mijn uitleg een duidelijk beeld geeft. Foto's heb ik op het net niet van dit systeem kunnen vinden
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • esperto
          Sportvisser
          • 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

          #5
          leuk systeem roha, maar ik vraag me af of het in werkelijkheid ook wel zo goed werkt. ik kan me voorstellen dat die middelste bung vast komt te zitten bij grote karper. maar ik vraag me af of dat de dikke elastiek er dan wanneer er geen vis aan hangt los in de top zit, want als deze gespannen zit gaat de dunne elastiek rekken, en is het effect weg....

          Reageer

          • jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

            #6
            bedankt voor jullie reactie's

            ik heb ook al eens aan een systeem gedacht zoals jij die beschrijft Ronald. misschien maar een keer proberen

            Reageer

            • esperto
              Sportvisser
              • 16-09-2006
              • 654
              • Oostkamp (Brugge)

              #7
              ik heb hier nog even over nagedacht ik denk dat het op volgende manier nog beter zou zijn, om het mogelijke probleem van een vastzittende bung niet te hebben (hou zou namelijk zonde zijn van de top).
              Als je nu een stukje dunne elastiek maakt, en je neemt een stukje dikke draad; neem gevlochten ofwel 30-50/00 ofzo en je maak deze op lengte die de dunne rekker maximaal mag uitrekken. Vervolgens maak je een lus met in die lus was tube (te vinden bij het karpermateriaal) en daaraan maak je da andere zware rekker vast dmv lus in lus. het lijkt ingewikkeld, maar morgen maak ik er een voorbeeldje van...

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎