vissen met powergum

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marc0306
    Newbie
    • 02-08-2007
    • 10
    • maastricht

    vissen met powergum

    Hallo,

    Wie van jullie vist er met powergum op gevlochtenlijn (dus zonder voorslag)?
    Wat is jullie ervaring hiermee?

    alvast bedankt voor de reacties.
  • ToniMono
    Banned
    • 23-05-2007
    • 386
    • Arnhem

    #2
    Omdat ik de Whiplash Pro 6/00 mm met een trekkkracht van ruim 10 kilo (!) gebruik, hoef ik geen voorslag te gebruiken. Om toch enige rek in mijn systeem in te bouwen, gebruik ik een stukje powergum van ongeveer 60 cm, dus niet als vervanger van een voorslag.

    Ik gebruik het dus om de schokken onder de kant op te vangen. De powergum van Sensas kun je beter niet gebruiken. Zelfs de 1mm variant, vind ik van slechte kwaliteit. Goede ervaringen heb ik met de powergum van Drennan. Zowel de rode als de transparante powergum zijn erg sterk. De 0,65mm versie heeft een trekkracht van 6,3 kilo. De rode powergum is wat stugger dan de transparante versie. Ook Fox heeft een powergum in het assortiment. Deze heb ik nog niet gebruikt.

    Wil je powergum gaan gebruiken, dan adviseer ik je om de wartels te bevestigen met sleeves. Dat zijn die metalen hulsjes waar ook staaldraad mee wordt gemonteerd. Sleeves kun je dus vinden op de roofvisafdeling. Mijn ervaring is dat sleeves sterkere verbindingen opleveren dan het leggen van knopen.

    Kijk ook even naar mij reactie op het topic "Aasaanbieding/aanslaan".

    Reageer

    • marc0306
      Newbie
      • 02-08-2007
      • 10
      • maastricht

      #3
      zelf gebruik ik powergum en vind het tot nu toe fijn om te gebruiken. Alleen kun je een vergelijk maken tussen powergum en voorslag kwa rek. Ik bedoel te zeggen welke lengte powergum komt overeen met ca. 5 meter nylon voorslag.

      Marc

      Reageer

      • ToniMono
        Banned
        • 23-05-2007
        • 386
        • Arnhem

        #4
        Persoonlijk zou ik geen powergum gebruiken als alternatief voor een voorslag. Volgens mij krijg je met powergum behoorlijk forse knopen. Dat gaat problemen opleveren met de worp. Verder vind ik de knoop in powergum een zwakke schakel, vandaar mij opmerking over sleeves. Die kun je in geval van een voorslag niet gebruiken. Powergum heeft ongeveer 100% rek. Een stuk van 50 cm, rekt dus uit tot circa een meter. Nylon heeft volgens mij maximaal 20% rek. Welke powergum gebruik je zelf en bevalt deze je?

        Reageer

        • marc0306
          Newbie
          • 02-08-2007
          • 10
          • maastricht

          #5
          De powergum blijft voor het topoog, ik gebruik ca. 30 cm. Je kunt het vergelijken met die kant en klare shock absorbers. maar dan zet ik ze direct op de gevlochte lijn.

          Reageer

          • ToniMono
            Banned
            • 23-05-2007
            • 386
            • Arnhem

            #6
            Dan haal je volgens mij 2 zaken door elkaar. Een voorslag is voornamelijk bedoeld om breuk op de hoofdlijn te voorkomen bij krachtige worpen en niet zozeer om rek in je systeem te creëren. Een voorslag is in de regel minimaal 2x zo lang als de hengellengte. Uiteraard geeft een voorslag van nylon ook enige rek in je systeem, wanneer je met een dyneema hoofdlijn vist, maar daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Nylon voorslagen zijn in de regel dik (tenzij je getaperde voorslagen gebruikt) en dikke lijnen rekken natuurlijk moeilijk als je met dunne onderlijnen vist. In feite gebruik je de powergum op dezelfde wijze als ik, als een shockabsorber. Dat bevalt mij ook goed. In mijn geval plaats ik de powergum tussen de onderlijn en de hoofdlijn. De kracht van de worp, komt dus op de hoofdlijn terecht. De korf monteer ik op de powergum.

            Reageer

            • spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

              #7
              er zijn meerdere redenen te verzinnen om een voorslag te gebruiken hoor.

              dyneema is beresterk maar 1 keer langs een mossel of steen en het is af en het laatse stuk draad naar je korf word in de stroom altijd op de bodem gedrukt.

              en persoonlijk vind ik nylon op mijn vinger prettiger smijten dan dyneema.

              en zo'n rekkertje er tussen vind ik raar gooien als ik echt ver gooien wil tot soms 100 mtr met de feeder vind ik dat niet strak gooien het geeft een soort huppje in je worp terwijl je met een 28/00 nylon b.v. als voorslag de maximale spanning kunt opbouwen in je hengel.

              nog 1 van persoonlijke aard als ik een nachtmarathon vis hoor ik aan mijn voorslag knoopje waar ik ben met mijn vis zodat ik hem niet lompweg te kort in draai.

              de demping van een echt grote vis die nog een run voor je voeten neemt dril ik op 28/00 dat rekt lekkerder dan zo'n klein stukkie powergum op dyneema.

              afijn probeer het maar zou ik zeggen het is toch persoonlijk de 1 vind het geweldig en de ander kud zo gaat het met vissen

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
                Dan haal je volgens mij 2 zaken door elkaar. Een voorslag is voornamelijk bedoeld om breuk op de hoofdlijn te voorkomen bij krachtige worpen en niet zozeer om rek in je systeem te creëren. Een voorslag is in de regel minimaal 2x zo lang als de hengellengte. Uiteraard geeft een voorslag van nylon ook enige rek in je systeem, wanneer je met een dyneema hoofdlijn vist, maar daar moet je je niet teveel bij voorstellen. Nylon voorslagen zijn in de regel dik (tenzij je getaperde voorslagen gebruikt) en dikke lijnen rekken natuurlijk moeilijk als je met dunne onderlijnen vist. In feite gebruik je de powergum op dezelfde wijze als ik, als een shockabsorber. Dat bevalt mij ook goed. In mijn geval plaats ik de powergum tussen de onderlijn en de hoofdlijn. De kracht van de worp, komt dus op de hoofdlijn terecht. De korf monteer ik op de powergum.
                hallo Tonimono

                als je de korf schuiffend aan de powergum hangt of met een lus van 20 cm dan werkt de powergum wel degelijk dubbel als schokbreker bij het ingooien en als demper voor de vis

                en een nylonvoorslag van 5 m rekt al gouw 50 cm bij veel belasting
                gr Gerard

                Reageer

                • ToniMono
                  Banned
                  • 23-05-2007
                  • 386
                  • Arnhem

                  #9
                  Uiteraard werkt de powergum ook als schokbreker tijdens de inworp, of beter gezegd: aan het einde van de worp. Zie ook de regel in mijn vorige post "In feite gebruik je de powergum op dezelfde wijze als ik, als een shockabsorber".

                  Zou ik powergum in plaats van een voorslag gebruiken: nee. Dat is hetgeen ik duidelijk probeerde te maken. Uiteraard rekt een nylon voorslag al gauw tijdens de worp. Maar niet tijdens een dril, wanneer je met een onderlijn vist die aanzienlijk dunner is dan de voorslag. Een onderlijn met een trekkracht van circa 1 kilo, kan onmogelijk rek in de voorslag veroorzaken met bv een trekkracht van 5 kilo. Dat zul je toch met me eens zijn?

                  Powergum gebruik ik overigens alleen in combinatie met dyneema en op afstanden van maximaal 50 meter.

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo Tonimono

                    we hebben het hier over gewichten van 100 gr dan heb je een voorslag nodig vanaf 6 kg

                    op groot water vis je meestal vanaf 0,12 onderlijn = 1,8 kg

                    met inhalen gebruik je de volle voorslag = 8/10 m

                    meten is weten en mijn naam Tester dus ik heb 8 m hoofdlijn uit het raam gehangen

                    bij 30 gr rekt ie 0,5 cm dus niks

                    en bij 1 kg = de rek +- 60 cm en bij 1,5 kg = dat +- 80 cm

                    dan was er nog de vraag hoeveel powergum heb ik nodig
                    als je met gevlochten lijn vist en je wilt bij het inhalen de zelfde demping als met een nylon voorslag voor de vis / onderlijn dan heb je ongeveer 150 cm powergum Drennan 6,3 kg nodig
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • ToniMono
                      Banned
                      • 23-05-2007
                      • 386
                      • Arnhem

                      #11
                      Hoi Tester,

                      Dat werpt een behoorlijk ander licht op de zaak. Verrassend en opvallend. Dat er wat rek in de voorslag optreedt, daar had ik wel rekening mee gehouden. Maar 80 cm, oftewel bijna 10% van de totale voorslag is best veel. Het druist eigenlijk een beetje tegen mijn gevoel in, dat er zoveel rek optreedt in een dikke voorslag als je een onderlijn van circa 1,5 kilo trekkracht gebruikt, maar meten is inderdaad weten. De achterliggende logica zal wel iets met "natuurkunde" te maken hebben. Daar had ik destijds een 3 voor op mijn rapport.

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
                        Hoi Tester,

                        Dat werpt een behoorlijk ander licht op de zaak. Verrassend en opvallend. Dat er wat rek in de voorslag optreedt, daar had ik wel rekening mee gehouden. Maar 80 cm, oftewel bijna 10% van de totale voorslag is best veel. Het druist eigenlijk een beetje tegen mijn gevoel in, dat er zoveel rek optreedt in een dikke voorslag als je een onderlijn van circa 1,5 kilo trekkracht gebruikt, maar meten is inderdaad weten. De achterliggende logica zal wel iets met "natuurkunde" te maken hebben. Daar had ik destijds een 3 voor op mijn rapport.
                        Hallo Tonimono

                        moet ik toch nog iets bekenne ik heb de test eerlijk gedaan maar het verhaal er bij is vertekend

                        kijk uit tests blijkt dat wat er op het rolletje nylon staat aan kracht b.v. 1,8 kg maar voor 50/ 60 % gehaald word

                        dus bij die 0,12 onderlijn moet je al goede draad hebben om 1 kg breekkracht te halen

                        wil je een werkelijke breekkracht van 1,5 kg onderlijn moet je al gouw naar 0,14 of zelfs 0,16

                        en dat vertekend beeld kom je vaak tegen in de hengesport ik heb een hengel en er staat op van 4 tot 5 kg lijn je moet dus lezen van 2 tot 2,5 kg
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • ToniMono
                          Banned
                          • 23-05-2007
                          • 386
                          • Arnhem

                          #13
                          Je hebt met je test in ieder geval vast kunnen stellen, dat een sterke en dikke voorslag reeds begint te rekken, bij een relatief lage belasting. En dat betekent in de praktijk dat een voorslag ook nuttig kan zijn op kortere afstanden in geval je met een dyneema hoofdlijn vist. Tijdens de dril onder de top (vlak voor de landing), waarbij nog circa 4 meter van de voorslag voor het topoog uitstaat, is er dus nog ongeveer 10% rek. In deze specifieke situatie - de landing - lijkt het me dan dat een voorslag ongeveer hetzelfde effect heeft als een kort stukje powergum.

                          Ik heb in een ander topic toevallig een tabelletje gevonden over werkelijke diktes en trekkrachten van diverse lijnen. Dat was inderdaad interessant om te zien.

                          Reageer

                          • antoinette
                            Specimen Hunter
                            • 13-11-2005
                            • 1926
                            • oudenhoorn

                            #14
                            Wat ik mij nu afvraag is: hoe ziet de onderlijnverbinding er uit ? ikzelf gebruik (nog) nylon en ik hou het zo simpel mogelijk met de verbinding d.m.v een lus-in-lus systeem. Nou ben ik me aan het orienteren voor een heavy feeder in combi met gevlochten lijn maar nogmaals hoe ziet de montage er dan uit?

                            Reageer

                            • ToniMono
                              Banned
                              • 23-05-2007
                              • 386
                              • Arnhem

                              #15
                              Ik neem aan dat je op de verbinding "dyneema hoofdlijn-onderlijn" doelt.
                              Klein warteltje monteren aan de dyneema hoofdlijn en vervolgens met de lusverbinding de onderlijn aan deze wartel monteren. Sowieso is een wartel gebruiken raadzamer dan een lus-in-lus verbinding. Je onderlijn zal hierdoor minder twisten/kinken ingeval je casters en maden als haakaas gebruikt.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎