Materiaaltips voor vissers, door vissers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ToniMono
    Banned
    • 23-05-2007
    • 386
    • Arnhem

    Materiaaltips voor vissers, door vissers

    Beste visvrienden,

    De schappen in de hengelsportzaak liggen vol met allerlei praktische artikelen.
    Echter soms kun je voor de helft van het geld, of minder, zelf iets maken wat in de praktijk minstens zo goed of nog beter functioneert. De bedoeling van dit topic, is om handige tips te krijgen van jullie. Ik hoop dat dit is toegestaan. Ik zal zelf het spits afbijten.

    Alternatief voor een rolspeld:

    Een rolspeld is een attribuut waaraan je bv een hakensteker en/of een onthaaktangetje kunt bevestigen. In de binnenzijde zit een opwindmechanisme van koordelastiek. De kosten hiervan zijn circa 5 tot 8 euro. Echter de schuifllade van mijn koffer blijft soms vastzitten, vanwege de rolspeld. Ik gebruik inmiddels liever het volgende alternatief.

    Koop bij een fourniturenwinkel of een winkel met een fournituren afdeling (bv. de Hema) een wikkel met zwart of wit rond koordelastiek. Kosten circa 1,5 euro voor een paar meter. Knip een stuk elastiek af van circa 70-80 cm. In veel hakenstekers bevindt zich aan het uiteinde een bevestiginsggaatje. Is dit niet geval, dan kun je in een plastic hakensteker zelf een gaatje maken, door er de punt van een verhitte spijker in de drukken. Haal nu het koord door het bevestigingsgat. De uiteinden van het koord knoop je aan elkaar. Hang je hakensteker om je nek en je hebt nu een prima alternatief voor een rolspeld.
    Door de rek in het elastiek kun je elke vis prima onthaken. Eventueel kun je aan de onderzijde (daar waar je hakensteker hangt) een extra lusje knopen. Dit lusje bevestig je om een van de vingergaten van een tangetje.

    Wie heeft de volgende handige en goedkope tip?

    Groeten,
    Toni
  • Machinehead
    Zeelt en Karper visser
    • 07-07-2007
    • 146
    • Houten

    #2
    Het opbergen van onderlijnen.
    je kan er allemaal mooie en dure dingen voor aanschaffen.
    maar een sponsje en een paar spelden werkt ook perfect
    greets

    Reageer

    • ToniMono
      Banned
      • 23-05-2007
      • 386
      • Arnhem

      #3
      Inderdaad. Ik doet het op een soortgelijke manier. Ik gebruik geen sponjes, maar een stuk een isolatiemateriaal (van die grijze of groene schuimrubberen pijpen). Met name voor lange feederonderlijnen vind ik deze manier voor opbergen het prettigst.

      Reageer

      • esperto
        Sportvisser
        • 16-09-2006
        • 654
        • Oostkamp (Brugge)

        #4
        mits enige handigheid kan je van een haki-an ook een pierotti in elkaar knutselen,
        die koortelastiek kan je ook vervangen door een gewone lichte hengelelastiek, rekt ver, zo kan je er altijd bij.
        met een kurk en 2nagels maak je een perfect apparaatje om je lussen te maken.

        Reageer

        • Skiman
          Witvisfanaat!!!
          • 27-11-2006
          • 115
          • Nijmegen

          #5
          Ik heb ooit zelf een targetbord gemaakt voor het vissen met de winkelpicker en de feeder. Mijn vader had nog wit trespa liggen en daar heb een mooie maat vanaf gezaagd. Denk ongeveer 35x35 cm. Vertikaal om de 2 á 3 cm een lijn met watervaste stift en je targetbord is al bijna klaar. Op de achterkant heb ik een blokje vastgeschroeft dat ik over had van een oude steun. Grondpennen had ik ook nog wel over en klaar was ik. Toch flink wat centjes uit kunnen sparen en het functioneert nog steeds. Perfect voor deze visserij als de kleur van je top lastig te zien is in de achtergrond. Bijvoorbeeld riet/gras e.d. Het helpt je ook de kleine beetjes te verduidelijken.

          Succes ermee...
          Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

          Reageer

          • ToniMono
            Banned
            • 23-05-2007
            • 386
            • Arnhem

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door esperto
            die koortelastiek kan je ook vervangen door een gewone lichte hengelelastiek, rekt ver, zo kan je er altijd bij.
            Dat kan natuurlijk ook, maar koordelastiek is aanzienlijk goedkoper

            Je tip om lusjes van gelijke grootte te maken vind ik erg goed.

            Reageer

            • esperto
              Sportvisser
              • 16-09-2006
              • 654
              • Oostkamp (Brugge)

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
              maar koordelastiek is aanzienlijk goedkoper
              je betaal anderhalve euro, een stuk rekker heeft iedere witvisser liggen (of dat zou toch moeten ) en kost je geen 1,5euro

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Duivels link zo'n hakensteker aan elastiek!! Bij een kennis van me uit Hengelo (O) is deze hakensteker eens blijven hangen in zijn leefnet terwijl hij dit gestrekt wilde ingooien. Nadat hij los schoot raakte deze met geweld zijn oog. (Het heeft hem een operatie gekost.)
                Voor mij dus alleen een hakensteker aan een touwtje om mijn nek of achter het oor als een pen.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

                  #9
                  Dat was Harry Scheltema toch? Dat las ik onlangs ergens. Inderdaad oppassen met dingen aan elatiek.
                  Sjaak van Voorden

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    #10
                    Klopt!! Het was inderdaad "Motormuis" zoals ze hem ook wel noemen. Je staat er vaak niet bij stil dat zoiets het vissen danig kan verpesten en daarna belemmeren. Natuurlijk kan het jarenlang goed gaan, maar ik vis liever niet met een dikke witte antennestok met twee rooie strepen erop.
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • ToniMono
                      Banned
                      • 23-05-2007
                      • 386
                      • Arnhem

                      #11
                      Met name vanwege veiligheidsredenen gebruik ik inmiddels geen metalen hakenstekers meer en ik hang het koord pas om mijn nek, als ik alles heb opgebouwd en rustig kan gaan zitten. Harry Scheltema heeft natuurlijk enorme pech gehad. Brrr, moet er niet aan denken. "Ieder voordeel hep ze nadeel", om er maar ff een Cruijffiaanse uitdrukking tegen aan te gooien.

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #12
                        Gewoon je hakensteker onder je pet duwen en je bent overal vanaf.
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          nog een goeie tip is alle energie van het verzinnen van tips steken in het vissen zelf .

                          daar word je een betere visser van.

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Ik hou m'n stekertje al jaren tussen de tanden [kunst] werkt perfect
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • Machinehead
                              Zeelt en Karper visser
                              • 07-07-2007
                              • 146
                              • Houten

                              #15
                              Een goedkope tip voor het nachtvissen vind ik een Topbel. ipv een pieper.

                              Het klinkt raar maar je word er wakker van, althans ik wel en mijn vismaat ook. zelfs bij sabbel aanbeten van zeelten is de top bel heel gevoelig.
                              het is alleen mindergoed tegebruiken bij stevige wind.
                              greets

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎