klein viswater Matchen niet effektief?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • SjorsV
    Newbie
    • 09-08-2007
    • 40
    • Eindhoven

    klein viswater Matchen niet effektief?

    Hi,

    Ik ben na 10 jaar eindelijk weer eens vol passie begonnen met vissen. En alsof het niet moeilijker kan ben ik ook nog eens op het idee gekomen om met matchen te beginnen. Dat leek me wel wat. Lekker aktief.

    Ik ben nu 3-4mnd bezig en een stuk of 20 keer geweest. Meestal op een vijver om de hoek van zeg 500m*40m, diepte overal ongeveer 1.20m. Hier worden ook veel wedstrijden gevist. Het staat wel dmv sloten in verbinding met ander water over een groot gebied maar is qua vijver op zich klein. Je krijgt er zelfs af en toe een karper, redelijk kleine voorn, massa's Giebels maar weer amper Brasem.

    Ik heb nu vanalles geprobeerd qua dobbers/uitloding, maar het blijft met de match nog geen 20% aan vis van wat ik hier met een vaste stok uit haal. Heb ook sterk de indruk dat dit met het voeren te maken heeft, want als matchbeginner vis ik niet 100% op de vloerplek en krijg ik het voer nooit zo geconcentreerd als bij de vaste hengel op 9mtr. Met de match vis ik op 15-20m om de lat toch wat hoog te leggen qua werpoefening etc. 3-4grams insert wagglers werken het beste (Dennan stll water blue). Voorverzwaard werpt lekker maar voelt toch wat lomp aan voor die vijver. (de Walter Tamas waggler, mooi/goed ding trouwens denk ik)

    Hier komen de vragen/opmerkingen om er achter te komen waarom ik met de match maar 10% vang van de vaste hengel:
    - is het water te klein? Door die wedstrijden lijkt de vis gewend meteen bovenop het voer te komen en lijkt het wel of ik op 15-20m match gewoon niet effectief kan voeren/werpen?
    - Ik zie die Shimano team gasten op de website en ook enkele van jullie op grote afstand matchen met zwaardere dobbers. Is dat dan op plekken waar gewoon de meeste vis op die afstand zit? Dus niet als bij die vijver van mij dat je ook op 4-9m prima kan vangen? Dat betekent dat ik dus in mijn vijver niet kan of moet willen vergelijken met een vaste hengel.
    - Moet ik misschien net als die engelsen (had wat films gedownload) gewoon een grotere voerplek maken met catapult met hennep en maden? Dan blijft de vis ook niet zo geconcentreerd dus hier heb ik niet zo'n vertrouwen in en heb het verschillende malen geprobeerd.
    - Maar mbt het voer : Hoe groot is jullie voerplek qua m2 op welke afstand? Als ik dit artikel lees: http://fish.shimano-eu.com/publish/c...chen_deel.html dan krijg ik het idee dat die man op wel 40 meter nog steeds op slechts een paar m2 nauwkeurig kan vissen/voeren.

    Bedankt voor wat feedback, want of ik maak het verkeerde vergelijk, of moet met die match ook op dezelfde afstand gaan vissen, of nauwkeuriger voeren/vissen of dus een ander water opzoeken als ik zo nodig ver wil vissen om beter te oefenen. Ik weet het even niet. Ik vind matchen erg leuk, maar wil ook wel wat vangen uiteraard. Of ik moet eens ergens gaan kijken oid..

    Alvast bedankt!

    Sjors.
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Zoals jij het vijvertje beschrijft is de vis helemaal geconditioneerd op de vaste stok lijn van, zeg maar, 9 meter. (Dit zie je wel vaker bij dit soort watertjes.) Verder in vissen levert dan gewoon veel minder vis op omdat het overgrote bestand op die 9 meter-lijn zit.
    Daar is op dit moment weinig tegen te doen. Wellicht dat de dressuur op dit water zodanig toeneemt dat je er over een jaar of twee wel goed met de match kunt vangen omdat de vaste stok-lijn dan wordt wantrouwt.

    Voeren op afstand;
    Het is zeker een goede insteek om een grotere voerplek te maken voor de match dan dat je gewend bent bij het vaste stokvissen.
    De grote vis krijgt zo alle ruimte om rustig jouw visplek te verkennen en zich te settelen. Ook kun je er mooi je pen over laten driften. Op den duur zul je zogenaamde hotspots bemerken. (= plekken waar je telkens beet krijgt) Er valt vaak geen peil op te trekken waar op je voerplek deze hotspots zullen ontstaan. Daar ga je dan je worpen op richten zodat je niet onnodig lange driften maakt en daardoor tijdverlies krijgt.
    Ton Ruijs in het Shimano artikel heeft veel ervaring met het katapultschieten. Ook andere deelnemers die ik tijdens de Shimano master competitie bezig zag, kunnen met de katapult op 50 meter "de lak van de dobber" schieten. Dat is een kwestie van de katapult leren kennen en veel oefenen.
    Alan Scotthorne had tijdens de Shimano Clinic wel 20 katapults bij zich. Elke pult was geschikt voor een bepaalde afstand. Hij had het elastiek zover getrimd dat exact die afstand werd gehaald. De voerballetjes maakt hij dan telkens met één hand waardoor ze even groot en zwaar zullen zijn.

    Wil je zonder katapult/werppijp een geconcentreerde voerplek dan is invoeren met een feederhengel/korf wellicht een optie. (Je krijgt dan wel een heel geconcentreerde voerplaats) Helaas is dit meestal tijdens een matchwedstrijd niet toegestaan. Bovendien wordt je driftlengte wel erg ingekort bij zo'n voerplek.

    Succes!
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Hubba
      herintreder! matchhengel
      • 19-07-2007
      • 31
      • Zeist

      #3
      Hallo Sjors,

      Onlangs heb ik exact hetzelfde als jij gedaan. Ik ben na lange tijd weer gaan vissen, en dan ook meteen met de match. Na de eerste tijd wat geoefend te hebben met gooien, verschillende dobbers en tuigen e.d. ging ik me weer echt op het vissen concentreren.

      Ik vis ook met de match op "kleinere" stilstaande en
      licht stromende watertjes. Wat me opvalt is dat je redelijk zware dobbers gebruikt voor het water dat je omschrijft. Ik gebruik daar hooguit 2 grams dobbers. (meestal 1,5 gram voorgelood, met nog een beetje op de onderlijn>> Drennan Crystal wagglers)). Hiermee gooi ik na wat oefening (met een medium actie 3,90m hengel) makkelijk 20 m.mee.
      Wellicht dat je met een iets lichter tuig een betere beetregistratie krijgt.

      Ook viel me in het begin op dat ik minder ving, dus geexperimenteerd met voeren. Ik voer (afhankelijk van de oppervlaktestroming, wind) in een driehoek, die na meer oefening steeds kleiner wordt.
      Wat ook helpt, is als je een fijne afstand gevonden hebt, om dan je lijn op de spoel op de lijnclip vast te zetten. Zo gooi je steeds de zelfde afstand, en strekt je onderlijn zich vanzelf. En bij deze lage werpgewichten hoef je ook niet bang te zijn, dat de lijn breekt...

      Als je regelmatig op die stek gaat vissen, op een bepaalde afstand, zullen de vissen op een gegeven momentecht weten waar ze je lekkere hapjes kunnen vinden. Zo vang ik de laatste op mijn favoriete stek steeds meer vis.

      Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

      Reageer

      • SjorsV
        Newbie
        • 09-08-2007
        • 40
        • Eindhoven

        #4
        Hallo Ronald en Hubba,

        Bedankt voor jullie tips!

        Ronald, idd ik denk dat je helemaal gelijk hebt met die 9m lijn. Bij alle wedstrijden zitten ze idd met 9m max aan vaste stok. Wat voeren betreft zit het um denk ik ook in het oefenen met de katapult, samen met het richten en in ieder geval het vastzetten van de lijn of markeren ervan. Ik heb geen feeder, en gooi ook nog niet gericht genoeg, dus hou het maar even bij de catapult. Lijkt me wel lastig om goed te blijven schieten als je ook steeds van catapult wisselt trouwens.

        Hubba, ik ga eens naar jouw dobbers kijken. Tot nu toe vind ik niet-voorgelood +3 gram net de grens, en aan de andere kant zijn die voorgelode die ik ken/zie allemaal vanaf 5-6gr waar nog 1 bijkomt, en dat vind ik weer te zwaar. Ik ga het ook eens met jouw dobber proberen. Nadeel van weinig gewicht is wel dat je bij zijwind toch een flinke bocht in je lijn krijgt dus moet je toch nog wat meters indraaien. Ik heb trouwens een 3.90m Spro Luxus hengel die redelijk strak is. Weet niet of dat medium is. Staat 5-25gr op. Qua hoofdlijn vis ik nu met 0.17mm. Trouwens wel moeilijk te vinden die dobbers hoor.. Ik heb niet het idee dat er veel mensen matchen als ik naar het winkelaanbod kijk.


        groeten!
        Sjors.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎