brasem gericht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ramon Ansing
    tsjah?
    • 27-06-2006
    • 760
    • Tolbert

    brasem gericht

    hey matchers,
    Ik ben nu zo`n half jaar aan het match vissen en het gaat al zeer goed. op de kanalen hier in de buurt vang ik vaak meer als met de vaste stok en soms meer dan feedervissers. maar als ik hier op de meren wil wil het allemaal niet zo lukken. vang wel brasem maar niet zo veel. die meren zijn meestal 1,50 diep op zo`n 25 meter uit de kant. viste altijd met de vaste pen op 15 meter uit de kant maar heb het gevoel dat dat de beweeglijk word aangeboden. daarom zat ik te denken met een slider te gaan vissen en een lange onderlijn om het aas wat stiller te presenteren. wat denken jullie zou het beter zijn om met de slider te vissen omdat het puur om brasem vissen gaat en voor liever niet. met vragende groet ramon....
  • panevino
    Match, altijd en overal
    • 30-08-2004
    • 17
    • Nieuw Vennep

    #2
    1.50m diep ... dan kun je toch gewoon vast blijven vissen en een langere onderlijn eraan kieperen...

    Of iets zwaarder vissen ...

    Waar komt die beweeglijkheid dan vadaan volgens jou?

    Reageer

    • jasperfeedervlieg
      Lucass vismaat
      • 15-07-2007
      • 268
      • Amersfoort

      #3
      Ramarte jou handtekening,
      Ik doe het wel voor de lol hoor :P

      Reageer

      • Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door panevino
        1.50m diep ... dan kun je toch gewoon vast blijven vissen en een langere onderlijn eraan kieperen...

        Of iets zwaarder vissen ...

        Waar komt die beweeglijkheid dan vadaan volgens jou?
        door al die golven maar ben niet zo`n lichte visser en kwa haken ook niet bepaald klein. heb een ultimate carp walger 3,60 m 5 tot 15 gram. vis altijd met onderlijn van 45 cm en meestal een bbtje op de grond. dat bb laat het geheel zinken zodat ik altijd zeker weet dat ik op de bodem vis. maar als ik nou puur brasem gericht wil vissen is een slider dan niet beter doordat het aas meer bij de bodem blijft dan met een vaste montage. de brasems op die wateren kennen totaal geen schuwheid zoals op afgesloten wateren.

        Reageer

        • Hubba
          herintreder! matchhengel
          • 19-07-2007
          • 31
          • Zeist

          #5
          Hallo Ramon,

          Ik vis ook vaak gericht op brasem met de matchhengel, en ook niet SUPERlicht. (gezien de stilte van t water en de diepte max 2 meter)

          hoofdlijn 16/00, met een wartelverbinding onderlijntje 14/00 van 70 cm en haakmaat 12 of 14.

          Ik heb een matchpennetje (onverzwaard) 3BB en deze monteer ik ondanks de (on)diepte toch schuivend, met een stuitje, aangezien het peilen dan erg makkelijk gaat, en je tijdens het vissen supersnel kan fine-tunen. 2BB loodjes
          monteer ik als bulk en dan nog wat maat 6 en 8 loodjes tot de pen gevoelig is uitgelood (1 cm boven t water). Dan zet ik 5 tot 10 cm van de haak een verklikloodje maat 6 (de dobber zinkt dan). Zo zorg ik ervoor dat het verklikloodje op de bodem ligt en de pen 1 cm boven t water.

          Je zegt dat je een verklikloodje van 1 BB gebruikt. Dat lijkt me erg veel. Ook al zijn de vissen niet zo schuw, het is wel een behoorlijk gewicht dat ze van de bodem moeten tillen.. Op het moment dat je een kleiner (lees gevoeliger) verklikloodje gebruikt, kun je volgens mij beter de verschillen in aanbeet tussen een klein voorntje en een brasem uit elkaar houden.

          Succes!

          Reageer

          • Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

            #6
            hoi hubba,

            bedankt voor je tips over het lichtere gewicht van het verklik loodje.
            kwam er zelf laast ook achter door gewoon een 4 of 6 je met normale omstandigheden. zit ook minder in de war dan alleen een bulk. met extreme wind en dergelijke doe ik gewoon een 2 of bbtje aangezien dat de drift mooi vertraagt.

            zelf vind ik 3bb wel aan de superlichte kant. gebruik ik voor het vissen op voorn gewoon omdat je er makkelijker mee gooit. zeker op een meter of 17-20 vis ik liever met 7 a 10 gram. Omdat het op een meer nooit niet waait.
            groetjes ramon

            Reageer

            • Hubba
              herintreder! matchhengel
              • 19-07-2007
              • 31
              • Zeist

              #7
              Ja,

              Daar heb je wel gelijk in. Als het stevig waait ga ik meestal over op een voorverzwaarde dobber en dan een totaalgewicht van ongeveer 4 gram.
              (Met de match vis ik meestal op max. 25 meter afstand). Ik vind zelf veel
              zwaarder niet fijn gooien, gezien ik een erg soepele hengel heb. Het risico is wel een bocht in de lijn, maar ik begin vaak al in te draaien als de lijn nog door de lucht vliegt. Bij windstil weer, of lichte wind lukt t me meestal wel om met 3 BB een meter of 20, 25 te gooien.

              Als het verder moet, kan ik m'n hengel van 3,90m nog verlengen tot 4,50m, erg handig.

              Voor een stillere aasaanbieding als je licht(er) vist, kun je ook de loodjes op je onderlijn iets meer naar beneden (richting haak) en iets dichter bij elkaar plaatsen. En als je na het ingooien de lijn goed onderwater draait (een van de basisprincipes van het matchen), komt dit de stille aasaanbieding ook ten goede!!

              Maar.. wat mij ook is opgevallen: nadat ik heb ingegooid en het aas ligt stil op de bodem, is het wachten op een beet. Op het moment dat ik het aas juist iets laat bewegen (klein rukje aan de lijn) triggert dit vaak een aanbeet!!

              Reageer

              • Ramon Ansing
                tsjah?
                • 27-06-2006
                • 760
                • Tolbert

                #8
                dat is bij het feederen vaak ook het geval dat als je beweegt dat je dan een aanbeet krijgt. bedankt voor je tips zal der cker wat mee doen

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎