voorvoeren snoek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • den.jona
    Newbie
    • 13-08-2007
    • 7
    • Arendonk, België

    voorvoeren snoek

    hey
    ik ben net nieuw op het forum dus als ik op een verkeerde plek post ofzo sorry

    het zit zo:
    ik heb hier in de buurt een privevijver, eigendom van een boer in de buurt(die daar zijn mestoverschot dumpt).
    Ik heb toestemming om daar te vissen, op karper, voorn of snoek.
    De voorn is maximum 15 cm en de karper ben ik zowat beu, dus ik wil de snoek eens proberen.
    Mijn broer heeft er al 2 snoeken gevangen, 1.05 en 1.10 meter.
    Dit met lepels, denk ik, maar het is al een jaar geleden ofzo dus hij weet het zelf ook niet meer.

    Ik heb al geprobeerd met voorntjes als aas, maar ik heb nog niks gevangen. Misschien zit er helemaal niks meer op, want de eigenaar heeft altijd gezegd dat er heel weinig snoek op zat en daar door veel mensen op gevist werd.

    Ik heb wat eenvoudige vragen over de techniek:
    *Moet je bij het snoekvissen met als aas een voorntje heel de tijd ingooien en direct inhalen of gewoon in het water laten liggen?
    *Hoe hang ik het voorntje het beste aan de haak (gemiddeld 5cm voorn)?
    *Moet je een dobber gebruiken? Ik gebruik er normaal nooit een, behalve voor voorn.
    *Zijn lepels/spinners/enz beter? Welke zijn eigenlijk de beste want er is vrij veel keuze in hé.
    *Ik was aan het denken om voor te voeren, gewoon elke dag een uurtje gaan vissen op voorntjes, elke voorn die ik vang in stukjes doen en in het water doen op steeds dezelfde plek. Is dit een goede manier of wat moet ik anders doen?
    *Is mijn lijn, 3,6meter karperlijn met een gewone molen, vrij dikke draad, goed genoeg?
    *Moet ik bij mijn onderlijntje eerst 10cm ijzerdraad of zo gebruiken zodat de snoek het niet door kan bijten?

    Ik zou ook graag ervaringen van anderen horen, met welke lijnen, onderlijnen, haken of spinners ofzo de vis gevangen is, enz enz

    bij voorbaat dank,
    Jona
  • JimmY
    Full-time Roofvisser
    • 01-07-2007
    • 70
    • Amsterdam

    #2
    Voorvoeren helpt niet denk ik.Snoek jaagt niet ec ht,hij /zij zit of licht of drijvd of weet ik veel maar en wacht tot er iets voorbij komt zwemmen.
    Als ik jou was zou ik gewoon lekker een aantal plugjes kopen,met een diepgang van 0,5 tot 1,5 meter ofzow,want zo diep is het daar niet denk ik.
    Koop watt stalen onderlijntjes en als je er wat geld voor over hebt zou ik ook een dyneema lijntje aanschaffen (Ga langs de hengelsport zaak en vraag wat goed is enzow,ik raad powerpro aan).Ik weet neit wat voor hengel je hebt maar gebruik een spinhengeltje van ongeveer 2,10 tot 2,70 met een werpgewicht van ongeveer 10-40 gram.Dan moet het goedkomen denk ik.

    Reageer

    • den.jona
      Newbie
      • 13-08-2007
      • 7
      • Arendonk, België

      #3
      Op de diepste plek is het 1.5 meter (ik ben er ooit in wezen zwemmen).
      Ik heb ehmmm geen geld dus ik kan zeker geen nieuwe molens of zo betalen (ik heb de naam dyneema wel eens gehoord, geen idee wat het is) ik heb ook nog een lijn liggen van ong 2.50 meter, heel sterk, buigt helemaal niet bij een karper van 60 cm, lekker dik.
      werpgewicht denk ik 20-50 dus dat zit wel goed

      nou ik zal gewoon morgen eens proberen, maar ik vraag me nog wel af wat dyneema is en als het echt niet anders kan spaar ik wel wat geld bijeen voor een paar onderlijntjes (normaal maak ik dat allemaal zelf, ik heb veel haken, wartels, loodjes enz enz gekregen van familie)

      Reageer

      • Sido
        Sportvisser
        • 06-09-2005
        • 801
        • dorpje aan franekervaart

        #4
        dyneema is simpel gezegt gevlochten draad, van een wat ander materiaal als normale draad (dat is van nylon). Daardoor rekt dyneema niet en is het zeer sterk.
        Sido
        ____
        HSV: De Deinende Dobber

        Reageer

        • yannik
          De kasteelvissers Viane
          • 27-07-2006
          • 694
          • Geraardsbergen

          #5
          Welkom op het forum! Ik denk wel dat het mogelijk is om voor te voeren als je roofvis wil vangen... bekijk de link maar even

          Mvg. Yannik
          Wie vist, die vangt!

          Reageer

          • JimmY
            Full-time Roofvisser
            • 01-07-2007
            • 70
            • Amsterdam

            #6
            Heb je wel stalen onderlijntjes,want als je dat niet hebt moet je niet gaan snoeken.En schijn bedriegt,hoe dikker draad je gebruikt hoe slechter dat is,je kan wel meer gewicht aan maar werpt stroef.Ik raad je echt aan om een gevlochten/ dyneema lijntje aan te schaffen.Die zijn 13,- de honderd meter ongeveer.



            Geduld is een schone zaak,spaar anders een euro of 20 dan kom je makkelijk rond.(Dyneema,Stalen onderlijntjes en dan eventueel een spinnertje ofzow)

            Reageer

            • den.jona
              Newbie
              • 13-08-2007
              • 7
              • Arendonk, België

              #7
              Ok dan zal ik dat morgen eens gaan halen.
              Ik ga niet met spinnertjes vissen heb ik besloten (na overleg met andere vissers). Ik ga met (levende/dode) visjes als aas vissen.

              Bedankt voor die link ook!
              Ik post morgen wel wat ik aangeschaft heb (ik vraag gwn aan de eigenaar van de winkel wat hij me aanraad.. zijn bekwame mensen!)

              Reageer

              • Sido
                Sportvisser
                • 06-09-2005
                • 801
                • dorpje aan franekervaart

                #8
                dan zou ik maar voor de dode visjes gaan, levenden zijn enigsinds verboden!!
                Sido
                ____
                HSV: De Deinende Dobber

                Reageer

                • JimmY
                  Full-time Roofvisser
                  • 01-07-2007
                  • 70
                  • Amsterdam

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door den.jona
                  Ok dan zal ik dat morgen eens gaan halen.
                  Ik ga niet met spinnertjes vissen heb ik besloten (na overleg met andere vissers). Ik ga met (levende/dode) visjes als aas vissen.

                  Bedankt voor die link ook!
                  Ik post morgen wel wat ik aangeschaft heb (ik vraag gwn aan de eigenaar van de winkel wat hij me aanraad.. zijn bekwame mensen!)


                  Dat is mooi,want je moet dan Takeltjes kopen,en geen stalen onderlijntjes(Alhoewel takeltjes ook van staal zijn)


                  Succes!

                  Reageer

                  • den.jona
                    Newbie
                    • 13-08-2007
                    • 7
                    • Arendonk, België

                    #10
                    ehm sorry hoor
                    wat zijn takeltjes? van die ijzeren staafjes?
                    ik heb alleen maar ervaring met karper.. da's een heel eenvoudige vis hé.

                    Reageer

                    • JimmY
                      Full-time Roofvisser
                      • 01-07-2007
                      • 70
                      • Amsterdam

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door den.jona
                      ehm sorry hoor
                      wat zijn takeltjes? van die ijzeren staafjes?
                      ik heb alleen maar ervaring met karper.. da's een heel eenvoudige vis hé.

                      Takeltjes zijn onderlijntjes (Staal) met meerdere dreggen eraan(haakjes met 3 poten zegmaar)



                      Ik heb er geen ervaring mee,maar dat is er 1 geloof ik

                      Reageer

                      • den.jona
                        Newbie
                        • 13-08-2007
                        • 7
                        • Arendonk, België

                        #12
                        aha zo heb ik er wel met alleen vanonder een haak
                        haakjes met 2 poten dan..

                        mr kga straks nog is visse kzal die gebruiken

                        Reageer

                        • JimmY
                          Full-time Roofvisser
                          • 01-07-2007
                          • 70
                          • Amsterdam

                          #13
                          Ik heb dus wat opgezocht en rond gevraagd overal en heb vandaag voor het eerrst op dood aas gevist.Ik heb een mooie grote vn ik denk zown 80 cm verspeeld.Op een ander forum heb ik een hele tekst geschreven over hoe ik het gedaan heb en wat ik zo'n beetje weet,hier is het dan en ik hoop dat je er wat aan hebt:


                          Op Snoek:

                          Benodigd heden,als je dit moet kopen ben je een kleine 15,- kwijt gok ik:

                          1 Dreg
                          1 Stalen Onderlijntje
                          1 Elastiekje
                          Schaar
                          Ik gebruik een 15 grams dobber,dit houd in dat er max. 15 gram ondergehangen kan worden.Als Niet op de dobber die je hetb vermeld wordt hoeveel gr. hij is kun je dit zelf gemakkelijk meten.Vul een emmer met water,pak wat verschillende maten lood.Kijk hoeveel je lood weegt en hang het onder de dobber.Als je dobber blijft drijven Doe je er iets meer aan etc. etc.
                          Als je een schuifdobber hebt moet je ook nog silicone rietjes hebben en die aan de top en de onderantenne schuifen,heel gemakkelijk.

                          Doe nu wat beschreven staat op de volgende website:


                          Zorg er dan voor dat als je het elastiekje door de aas vis hebt geregen dat je hem stevig knoopt met gewoon 2 simpele knoopjes.Knip de overige uiteindes niet af maar bind die om de dreg heen en knoop die dan ook weer goed.Welke knoop je gebruikt maakt niet uit,zolang de aasvis maar goed vast zit aan de dreg.

                          Als je aan de waterkant bent aangekomen en alles klaar is zorg er dan voor dat de aasvis goed gezonken Bind zonodig wat lood aan de lijn (Niet teveel)is zodat als je op 2 meter diep water is hij op 1 meter zweeft.Leg je hengel in een steun,houd hem vast of leg hem op de grond.Ga zitten en wacht tot de dobber onder gaat,sla goed aan zodat de snoek goed gehaakt is.Houd jezelf vooral rustig en ga niet als een gek lopen trekken,haal de snoek meer naar je toe en geef hem dan weer de kans om wat weg te zwemmen(Zorg dat je een goedde slip hebt)haal dan weer wat binnen en ga zo maar door.Voorkom dat de snoek het riet in duitk en ga door tot hij zich overgeeft.Onthaak hem vervolgens,daarna moet je hem ''reanimeren'' een snoek krijgt zoveel adrenaline dat als hij zich overgeeft dat hij Knock-Out gaat,je moet hem dus reanimeren anders verdrinkt hij.Dit doe je door hem rustig bij zijn staart te pakken en hem heen en weer door het water te schuiven,zo komt er zuustof in de kieuwen en komt hij weer bij.Dit kan een paar tellen duren maar ook 5 minuten.Als hij weer bij zinnen is mer je dat vanzelf doordat hij dan gaat spartellen ed. laat dan de staart los en kijk of hij goed wegzwemt.

                          Denk aan een onthook tang (een soort schaar met platte bekken om vis mee te onthaken),als je de kieuwgreep niet kent koop een bekken klem (Met rubberen uiteindes) Gebruik hem alleen zo weinig mogelijk

                          Ik hoop dat dit helpt!

                          Reageer

                          • Driehoek
                            Sportvisser
                            • 17-06-2007
                            • 787
                            • Rijssen

                            #14
                            Jimmy, "heb vandaag voor het eerrst op dood aas gevist."

                            en wat gevangen???
                            .
                            Happy fishing.
                            ----------------------------------------

                            Reageer

                            • JimmY
                              Full-time Roofvisser
                              • 01-07-2007
                              • 70
                              • Amsterdam

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Driehoek
                              Jimmy, "heb vandaag voor het eerrst op dood aas gevist."

                              en wat gevangen???
                              Een mooie van ik denk rond de 80 cm verspeeld,mijn dyneema lijn was iets versleten onderin en brak af net voor ik de snoek wou landen.

                              En even over het stukje,het gaat neit over dat ik zo goed ben ofzow.Maar het is een stukje over mijn ervaring en wat ik heb geezien/gehoord/gelezen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎