Elastiek op onderlijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Machinehead
    Zeelt en Karper visser
    • 07-07-2007
    • 146
    • Houten

    Elastiek op onderlijn

    Zijn er hier mensen die een (top)elastiek tussen hun voerkorf en onderlijn monteren? Ik zag dit een keer in een visblad, maar ik vraag me af of het werkt.
    Er stond bij geschreven dat angstigen vissen zoals karper en zeelt dan minder weerstand van de korf voelen. En zichzelf eerder vast zwemmen.
    Weet iemand met wat voor knoop je zo'n elastiek vast moet maken aan je lijn?
  • Driehoek
    Sportvisser
    • 17-06-2007
    • 787
    • Rijssen

    #2
    Mogelijk met deze...



    nu zou ikzelf dan op de beide uiteinden een 8 knoopje zette vanwege het mogelijke slippen...

    Maar mss is er een betere...

    driek.
    .
    Happy fishing.
    ----------------------------------------

    Reageer

    • Highlander
      Frequent aanwezig
      • 17-08-2006
      • 120
      • Utrecht

      #3
      Ik denk dat de weerstand die een vis voelt dan langzaam opgebouwd wordt door het elastiek wat uitrekt, en dat de vis daardoor juist eerder los laat.

      Ik kan me wel voorstellen dat je het gebruikt om de klappen bij het inwerpen een beetje op te vangen.

      Zelf vis ik altijd met een hoekafhouder, dus dan voelt de vis nooit weerstand van de korf.
      PR: Brasem 58cm, Snoek 53cm, Spiegelkarper 40cm, Barbeel 56cm

      Reageer

      • Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

        #4
        zoek op balanselastiek of pm tester even

        groet, een niet meer zonder balanselastiek vissende feedervisser

        Reageer

        • ToniMono
          Banned
          • 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Machinehead
          Zijn er hier mensen die een (top)elastiek tussen hun voerkorf en onderlijn monteren? Ik zag dit een keer in een visblad, maar ik vraag me af of het werkt.
          Er stond bij geschreven dat angstigen vissen zoals karper en zeelt dan minder weerstand van de korf voelen. En zichzelf eerder vast zwemmen.
          Weet iemand met wat voor knoop je zo'n elastiek vast moet maken aan je lijn?


          Ik heb dat in het verleden wel eens gebruikt, enkel en alleen in combinatie met dyneema om de schokken onder de kant op te vangen. Dus niet om de weerstand te verminderen, want daar geloof ik niet in. Het lijkt me dat een stukje elastiek meer weerstand geeft dan een onderlijn van bv. 10/00. Ik gebruikte ongeveer een stukje elastiek van 15 cm van 1,2 mm. Aan beide uiteinden verbond ik een wartel. Aan de bovenste wartel knoopte ik de dyneema en aan de onderste de onderlijn.

          Je kunt daarna eventueel een stukje krimpkous van gelijke lengte over het elastiek rijgen en dan even verhitten in warm water.
          De krimpkous schuif je alleen over de bovenste wartel waaraan straks ook de hoofdlijn komt. (dus niet aan de onderste, anders rekt je elastiek niet meer) Het effect hiervan is dat je een erg goede afhouder krijgt, in geval je problemen mocht ondervinden met het werpen.

          Vandaag de dag gebruik ik alleen nog powergum, omdat deze montage minder tijd kost.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎