Beginnend feedervisser

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Renej
    Newbie
    • 21-08-2007
    • 7
    • landgraaf

    Beginnend feedervisser

    Hallo,

    Ik ben sinds vorige week begonnen met feederen. Ik heb eigenlijk mijn leven lang met vaste stok gevist en dat ging altijd heel goed. Omdat ik altijd zo licht viste verspeelde ik nog wel eens de grotere vissen. Daarom ben ik overgestapt op het feederen.
    Het probleem is alleen dat het nog niet zo goed wil lukken. ik vis met 16/00 onderlijn en een 12/00 haakje en een korfje van 10 gram. De eerste 8 worpen gooi ik zonder onderlijn. Dan gooi ik met onderlijn en 2 maden eraan. Zoal vandaag ving ik 3 brasems van best een redelijk formaat en een baarsje.
    Maar opeens helemaal niks meer. Mijn vraag is wat doe ik fout? Hoe vaak moet ik bijvoeren? Moet ik de top krom spannen of alleen zo ver dat de lijn gespannen is?voerkorfmontage1.jpg
    Ik knoop zoals op de bovenste afbeelding is weergegeven.
    Ik hoop dat ik een paar goed tips van jullie krijg. Alvast bedankt!!
    Mvg,

    Rene
  • reijntjes
    Swingt(o)(i)pper
    • 12-12-2005
    • 3497
    • Asten

    #2
    OP welk water vis je ?
    Groeten

    Frank

    2015 de Belgen verslagen in eigen huis
    2016 walk-over Blauforlaet !
    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

    Reageer

    • Renej
      Newbie
      • 21-08-2007
      • 7
      • landgraaf

      #3
      Ik vis op een vijver op ca. 2 meter diep.

      Reageer

      • spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

        #4
        je moet nadat je gevoerd hebt toch wel regelmatig opnieuw ingooien hoor toch wel om de 5 a 10 minuten zeker.
        ik weet niet of je dat doet verders lijkt mij er geen vuiltje aan de lucht hoor doe je het gewoon goed.

        beetje wisselen met je aas en de lengte van onderlijnen.

        succes komt vanzelf ,je hebt gewoon ook slechte dagen natuurlijk

        Reageer

        • Renej
          Newbie
          • 21-08-2007
          • 7
          • landgraaf

          #5
          Ik wist idd niet dat je zo frequent moest voeren.
          Bedankt voor de tip. Mocht je nog iets te binnen schieten hoor ik het graag.

          Mvg,

          Rene

          Reageer

          • arnoldus
            Feeder&Picker/Brasem&Zeel
            • 24-08-2006
            • 61
            • Linschoten

            #6
            Misschien heb je hier iets aan: ook ik ben pas begonnen met feederen en ik ving net als jij erg matig, vooral na het eerste uur. Ten eerste bleek dat ik veel nauwkeuriger op dezelfde plek moest blijven gooien. Het vergt wat oefening, maar op een gegeven moment krijg je dat wel door. Gebruik de lijnclip! Een ander punt is dat ik mijn voer veels te nat maakte, bijna een soort harde pasta. Sinds ik steeds op dezelfde plek gooi en mn voer een losse, iets korrelige structuur meegeef, vang ik als een trein! Een weinig vocht dus, en geen sloten water. Gooi daarnaast een handje casters of maiskorreltjes, maden of kattebrokjes door je voer en de brasem is niet van je voerplek weg te slaan. Succes! Arnold

            Reageer

            • Renej
              Newbie
              • 21-08-2007
              • 7
              • landgraaf

              #7
              Bedamkt voor de tips.
              Ik heb het voer al vrij los (korrelig). Ik had gelezen dat je het voer in stappen aanmaakt en doe er ook nog wat maden tussen door. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar brasem en 1 baarsje gevangen. Als ik nu ook voorn etc wil vangen moet ik dan iets aanpassen? Ik moet zeggen de beet van een brasem op een feederhengel is geweldig. Hij staat helemaal krom.

              Ik heb ook nog een andere vraag.
              Als ik uitgooi doe ik dat recht vooruit. Mijn steunen heb ik langs het water staan zodat ik ongeveer een hoek heb van 100 tot 120 graden. Als ik dan gooi wacht ik totdat het korfje de bodem heeft geraakt. Maar nu komt het. Om de hengel in de steunen de kunnen leggen verschuif ik in principe het korfje naar voren. Is dat fout om dat zo te doen? Pas dan geef ik het bekende "rukje"aan de hengel zodat het voer uit de korf gaat. En span ik de lijn.

              Mvg,

              Rene

              Reageer

              • spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

                #8
                ja dan doe ik het anders,

                ik gooi in wacht tot hij op de grond valt leg hem in de steun,draai iets spanning op mijn top.

                maar ik ga zeker niet gelijk maar korf leeg zitten trekken na de inworp,ja in het begin als ik voer.

                het sterke punt van feederen is juist dat als je een aanbeet hebt en je slaat ruk je een voerwolk uit je korf ,dit lokt weer in de tijd dat je een vis drilt.

                dus ingooien en laten leggen,als je een uur of 2 zit te vissen dan kun je wel eens je korf wat verslepen om een aanbeet te forceren,maar eigenlijk alleen doen als je dus geen beet krijgt.

                Reageer

                • Harold Z
                  I'm not an addict
                  • 14-08-2007
                  • 611
                  • Uden

                  #9
                  Mijn ervaring is dat het een klein beetje (circa 30cm) verslepen van je korf wel eens wil helpen als je moeilijk vangt.
                  Doe het meestal niet meteen maar na een paar minuten.
                  Weet niet waat het precies aan ligt, misschien wolkt het voer een beetje of komt je onderlijn beter te liggen?

                  Iemand nog tips om altijd mooi op dezelfde plek te werpen/vissen, dit vind ik nog best lastig, daardoor waarschijnlijk ook regelmatig last van het minder vangen na een uurtje of 2?
                  "The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
                  animals are treated" - Ghandi

                  Reageer

                  • Renej
                    Newbie
                    • 21-08-2007
                    • 7
                    • landgraaf

                    #10
                    Gisteren ben ik nog een paar uurtjes geweest. Binnen tien minuten een gigantische brasem, zelfs een karpertje gevangen. Vervolgens nog wat kleinere brasems en bliekjes en een baarsje en opeens......stil. Helemaal niks meer. Toen ben ik een meterje verder gaan zitten, weer bijgevoerd en toen wilden ze wel weer bijten. Binnen 5 minuten was het weer raak en ging zo een uurtje door en toen weer niks. Dus ik denk idd dat je wel eens wat moet proberen qua afstanden. Het enige wat ik niet gevangen krijg zijn de voorns!! Heeft iemand daar nog een advies over. Tot nu toe hele goede adviezen van jullie gehad wat zich al terugbetaald hebben. Alvast reuze bedankt hiervoor allemaal.

                    Mvg,

                    Rene

                    Reageer

                    • brasemvisser24
                      Newbie
                      • 28-09-2007
                      • 39
                      • Almere

                      #11
                      Hoi Renej
                      Ik denk persoonlijk dat je afstand tussen je korf en je haak een flink stuk te groot is.
                      Ik vis zelf met een afstand van tussen de 30 en 50 centimeter die van jou is aanzienlijk groter.
                      Als je onderlijn te lag is en er bijt een vis in je aas zie je de aanbeet veels te laat of zelfs helemaal niet en verspeel je dus vis, als je de aanbeet wel ziet zit de kaner dik in dat de haak erg diep zit.
                      Groetjes
                      brasemvisser24

                      Reageer

                      • feeder1965
                        loves fishing
                        • 25-02-2007
                        • 217
                        • bassevelde ovl

                        #12
                        hallo rene
                        ik gebruik voor de voorn meestal onderlijnen van om en bij de 50cm dus korter dan bij brasem, je zal zien de beten van voorn zijn ook rapper en venijniger zijn dan bij brasem je zal gewoon vlugger moeten aan slaan en je zal zien dat die er na tijd er wel gaan uit komen
                        en gewoon ook met kleinere haakjes vissen en wat meer oplettend
                        de ene dag rukken ze zoals gekken en de andere dag zijn het juist kleine tikjes
                        dat zal je moeten leren zoals met de vaste stok
                        zie je nu vb mooie beten op je top en je slaat er meestal naast en je ziet niets aan je aas dan kan je je onderlijn iets langer maken
                        andersom zie je juist kleine tikjes en zijn je maden steeds plat dan word het tijd om je onderlijn in te korten
                        al doende leert men!!!!!!!!!!!!!
                        groeten tony
                        lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

                        Reageer

                        • leoj
                          Wordt moeilijk !!!!
                          • 10-04-2002
                          • 53
                          • Leidschendam

                          #13
                          Het kan ook zijn dat je lokaas te droog is, en hierdoor te weing "plakt", zeker met veel aas erin is dat nog wel eens een probleem. Hierdoor is je aas al uit je korf voordat die op de grond ligt. Je lokaas komt dan achter je korf terecht. Zeker de eerste half uur om de drie a vier minuten je korf opnieuw inweroen met lokaas en aas.
                          Beter één hengel in je hand dan tien in de schuur van je buurman.

                          Reageer

                          • kick_vinny
                            Newbie
                            • 25-09-2007
                            • 6
                            • Helmond

                            #14
                            Het op dezelfe plaats gooien van de korf is echt moeilijk. Ook vind ik het lastig de beweging van het topje. Is het een aanbeet van een vis of is het het water of de wind die de top in beweging zet. Bij windstil weer speelt dit uiteraard niet. Ik nu alleen nog in het kanaal zuidwillemsvaart bij helmond vis en binnenkort in de maas wil gaan vissen. Hoe het dan zit met de top beweging door de stroming en wind. zijn daar tips voor om onderscheid te zien. Zijn er ook tips voor het goed gooien. Ik gbruik lijnclip en richt me op een punt met de hengeltoch een flinke afwijking naar rechts. Kan dat ook aan de wind liggen? was zo'n beetje tegen de wind in. Dus vandaag niks gevangen in de ZWV

                            Reageer

                            • jasperfeedervlieg
                              Lucass vismaat
                              • 15-07-2007
                              • 268
                              • Amersfoort

                              #15
                              Meestal bij mij gaat mijn topje op en neer als het wind is en als het een vis is meestal heen en weer

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎