Het dood aas vissen>>

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JimmY
    Full-time Roofvisser
    • 01-07-2007
    • 70
    • Amsterdam

    Het dood aas vissen>>

    Ik heb dit geschreven om zoveel mogelijk antwoorden te geven op de meeste vragen die ontstaan.Het is handig als dit topic centraak staat voor het dood aas vissen,stel je vragen dus hier!
    Veel leesplezier gewenst

    Benodigd heden:



    -Molen met goede slip
    -Nylon met ongeveer een trekkracht van 7 kg of meer en rond de 30/00 of een Dyneema met zoveel mogelijk trekkracht en maximaal 25/00
    -Goede stevige hengel van rond de 3 meter,niet al te stug maar ook niet te soepel.
    -1 Dreg (per 10 verpakt rond de 5 euro)
    -1 Stalen Onderlijntje (per 3 verpakt,rond de 4 euro)
    -1 Elastiekje (Per 100 rond de 2 euro)
    -Schaar
    -Silicone buisjes(geen idee van de kosten,ik gok een euro en dan heb je er wel wat)
    -Bekkenklem of je moet de kieuwgreep beheersen
    -Snoekdobber/15 gr of meer dobber.

    Ik gebruik een 15 grams dobber dit houd in dat er max. 15 gram ondergehangen kan worden.Als niet op je dobber vermeld wordt hoeveel gr. hij kan hebben kun je dit gemakkelijk meten:
    Vul een emmer met water,pak wat lood waarvan je het gewicht weet.Hang het lood onder je dobber en blijf er steeds meer aan doen tot hij zinkt.


    Opbouwen:

    Als eerst bevestigen we de dobber d.m.v. silicone buisjes.

    Stap 1:Rijg 1 of als je geen oogje hebt aan de onderantenne van je dobber 2.


    Stap 2:Schuif het bovenste buisje om je topje van je dobber,heb je een oogje op het drijflichaam rijg je je je draad erdoor.
    Als je dan een oogje aan je onderantenne hebt zitten doe je hem daar ook door en ben je klaar.Zo niet schuif je het andere buisje aan de onderantenne.


    Ik gebruik altijd 5 gram lood,een derde van het drijfvermogen van mijn dobber.Het aantal gram lood licht ook aan het gewicht van de aasvis.
    Knoop nu de Onderlijn vast met een goede knoop,dit is de ''Trilene Knoop''




    Open nu het Clipje aan je onderlijn en doe er een dreg aan.

    Aasvissen:

    Goede aasvissen zijn:

    -Baars
    -Voorn
    -Paling
    -Makreel
    -Haring
    -Sardien

    De aasvis bevestigen wordt op de volgende website uitgelegd:

    Klik hier


    Zorg er dan voor dat als je het elastiekje door de aasvis hebt geregen dat je hem stevig knoopt met gewoon 2 simpele knoopjes.Knip de overige uiteinden niet af maar bind die om de dreg heen en knoop die dan ook weer goed.Welke knoop je gebruikt maakt niet uit,zolang de aasvis maar goed vast zit aan de dreg.

    Als je aan de waterkant bent aangekomen en alles klaar is zorg er dan voor dat de aasvis goed zinkt en zorg ervoor dat als het water 2 meter diep is dat je aasvis op 1 meter zweeft.Leg je hengel in een steun,houd hem vast of leg hem op de grond.Ga zitten en ga vooral niet de heletijd je aasvis ergens anders presenteren,zoek een goede plek uit en heb vertrouwen.Als de dobber onder gaat sla je na een paar tellen wachten overtuigend aan zodat de snoek goed gehaakt is.Houd jezelf vooral rustig en ga niet als een gek lopen trekken,haal de snoek rustig binnen en geef de grotere exemplaren de ruimte,zorg dus dat de druk op de lijn minimaal blijft.Voorkom dat de snoek het riet in duikt.Onthaak hem vervolgens met een tang,een onthaak tang of een andere tang met een lange platte bek, en begin na wat meten en een fotootje met ''reanimeren''.Een snoek krijgt zoveel adrenaline tijdens de drill dat als hij zich overgeeft dat hij Knock-Out gaat,je moet hem dus reanimeren anders verdrinkt hij.Dit doe je door hem rustig bij zijn staart te pakken en hem heen en weer door het water te schuiven,zo komt er zuurstof in de kieuwen en komt hij weer bij.Dit kan een paar tellen duren maar ook een kwartier.Als hij weer bij zinnen is merk je dat vanzelf doordat hij dan gaat spartellen ed. laat dan de staart los en kijk of hij goed wegzwemt.

    Ik hoop dat dit helpt!
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    #2
    Hoi, ik had nog een kleine aanvulling t.o.v. jouw wijze van aasaanbieding.
    Niet dat dit verkeerd is, maar ga je de sloten en of kleine smalle diepjes af dan is slepen toch meer het devies.
    Wandelen aan de slootwal met een lange hengel en het aasvisje een meter of 5 achter je aan slepen.
    Snoek is een teritorium dier, grotere snoeken dulden niet of nauwelijks concurentie.
    Dus een paar uur wachten op die ene vis of een dagje sjouwen en een groter oppervlakte bestrijken.
    Gewoon 25/100 nylon, stalen onderlijntje ( enkelvoudige haak, geen dreg ).
    De haak gewoon door de oogkassen heen.
    Als de snoek het aas pakt laat ik hem weglopen, totdat hij blijft staan.
    Dan wacht ik een seconde of 10 en dan pas sla ik aan.
    De reden?
    De snoek pakt het aas tijdens een run, hierna zoekt hij/zij direct een beschutte plek om het aas op te eten( het weglopen van de drijver, en het stilliggen ( je ziet dan je drijver op en neer gaan tijdens het "keren en vreten" )) dit is het moment dat hij het visje zo manouvreerd dat hij hem kan doorslikken.
    Dit is het moment van aanslaan.
    Wacht hiermee niet te lang, voorkom het doorslikken.
    Dit is ook de reden waarom ik niet met een dreg vis, naar mijn gevoel trek je de hele bek stuk of erger............

    Als ik snoek dan is het meestal op die wijze, het liefst op een mooie zonnige herfstdag met ietwat wind met een leuk formaat aasvis ( cm of 20 ).
    Tas op de nek, stok in de hand en sjouwen.....................

    Men moge dit bovenstaande tegen spreken, maar mijn resultaten mogen er zijn.
    Helaas vang je op deze wijze ook vaak kleine snoekjes van 70 a 80 cm maar dat druk bij mij de pret niet......
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Nog iets flikker die bekverkrachtendebekkenklem aub in de klicko.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • kraak
        mooi weer visser
        • 09-08-2005
        • 307
        • Kampen

        #4
        die bek klem sux inderdaad..
        vr.gr. Jeroen

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #5
          Amen, brother.

          Ik onthaak Of met een punttangetje Of een stukje electrobuis..........
          Die laatste vind ik het mooist, hoe diep hij ook gehaakt moge zijn de haak krijg je er altijd uit.
          Dit is een stukje electrobuis van pakhem beet 30cm lengte, met een gleuf van een mm of 3 a 4 breed en ongeveer een cm of 3 lang.
          Voor het onthaken leg je het staaldraadje in de gleuf, je duwd dan de buis met beleid naar binnen en duwt op deze wijze de haak uit het vlees, kwartslag draaien en je verwijdert zo de haak.
          Zie het als een uit de kluiten gewassen haaksteker(tje).
          Als het dier in de zijkant van de bek gehaakt is, en ik kan hem met de tang onthaken dan haal ik het diertje niet eens uit het water.( mits ze rustig is).
          De zgn kieuwgreep heb ik 1x een vis zo beschadigd dat ze het niet gered heeft en doe ik dus ook nooit meer.
          Als het niet anders kan, dan gewoon met het net eruit.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Nog iets flikker die bekverkrachtendebekkenklem aub in de klicko.

            hahaha ja dat schijnt in de basisuitrusting te horen

            p.s. hoe doe jij het dan douwe

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Kan prima met de hand hoor. Ik hoef die tangen ook niet meer. Maar als je ze deskundig gebruikt dan hoeft zo'n tang geen probleem te zijn.

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Ik heb een rubbernet waar ik de vis niet eens uithaal onthaken en weer terug.
                Bij grotere vis gebruik ik de kieuwgreep, met wat oefening is het de meest veilige manier om de vis vast te pakken.
                Kleinere vis pak je in de nek vast.

                Met die bekklemmen verwoest je de kaakscharnieren.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • Amadeus
                  Knoeit wat aan het water.
                  • 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

                  #9
                  Kieuwgreep heb ik 1x geprobeert, helaas zonder suc6.
                  Toen ik later terug liep naar mijn wagen lag ze dood onder aan de wal.
                  Heb haar meegenomen naar huis en daar "uit haar jasje geholpen".
                  Smaakte wel goed, leuke homp vlees maar had toch liever gezien dat ze nog leefde.
                  https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                  Reageer

                  • Sido
                    Sportvisser
                    • 06-09-2005
                    • 801
                    • dorpje aan franekervaart

                    #10
                    ik zou die kieuwgreep ook wel willen leren maar 'k wil graag mn hand heel houden, iemand een idee?
                    Sido
                    ____
                    HSV: De Deinende Dobber

                    Reageer

                    • Machinehead
                      Zeelt en Karper visser
                      • 07-07-2007
                      • 146
                      • Houten

                      #11
                      niet te bang zijn en gewoon voorzichtig proberen. mijn eerste snoek had ik ook met kieuwgreep gedaan, en ging gelijk goed. als je het eenmaal doorhebt is het een makkie natuurlijk.

                      maar dat electro buisje is dat gewoon zo'n gele PVC buis? van ongeveer 1,5 cm breed?

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Kijk even hier voor de kieuwgreep.

                        Forum over roofvissen in het algemeen. Berichten over het vissen op snoek, snoekbaars, baars en andere roofvissen.


                        Waar oude topics al niet goed voor zijn

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #13
                          Zelfs de beste visser haalt de handen open bij de kieuwgreep het gaat echt een keer mis.
                          Kleinere snoek in de nek pakken, blijven de handen ook heel.
                          Grotere vis met de kieuwgreep en gewoon een pakje pleisters in de viskist doen.
                          Tis net oars.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.
                            • 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

                            #14
                            De pvc-buis is i.d.d de gele electrobuis.
                            Voor wat het onthaken betreft, als ik ze los kan krijgen in het water laat ik het dier het liefst in het water.( als de haak aan de zijkant zit of vooraan in de "lip").
                            Anders schep ik haar met een schepnet, maar het liefst wel met 1 hand in de nek.
                            Als ze te erg tegenstribbelen dan wil een natte doek over de kop ook wel eens helpen.
                            Toen ik jonger was gebruikte ik wel eens zo'n klem, deze is mij toen losgesprongen terwijl ik bezig was met onthaken.

                            Pang.....klem weg, bek dicht en gelijk spartelen, best wel spannend, ware het niet dat mijn hand nog in de bek zat.
                            Zinsdien heb ik toch wel wat meer ontzag voor zo'n beest
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                            Reageer

                            • Sido
                              Sportvisser
                              • 06-09-2005
                              • 801
                              • dorpje aan franekervaart

                              #15
                              bedankt pieter! nu eerst maar weer eens een snoek vangen anders lukt het nooit natuurlijk
                              Sido
                              ____
                              HSV: De Deinende Dobber

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎