PDA

View Full Version : Tips om Windes te vangen?

Harold Z
27-08-2007, 09:18
Hallo allemaal,

Heeft er misschien iemand tips voor het vangen van (mooie) windes met de feederhengel?
Welk voer of aas, waar wel of juist niet te vissen?
Is het zowiezo wel interessant om ze gericht met een feederhengel te gaan bevissen?
Aangezien mijn vader vorige week met de vaste stok een mooie winde (50cm) ving en ik er afgelopen zondag met de feeder ook een hele mooie verspeelde is mijn interesse wel gewekt, fraaie beesten!!

Alvast bedankt,

Groeten,

Harold

jasperfeedervlieg
27-08-2007, 10:39
Ik heb geen ervaring met het vissen op windes

yannik
27-08-2007, 11:46
Met brood wil het wel eens lukken... ik viste met brood op karper (drijvend), en plots kwam er een winde uit het niets naar boven zwemmen en mijn aas opzuigen... ik was niet zo enthousiast want ik verwachtte natuurlijk karper maar twas toch een mooie hoor (48cm)!

Lubbe176
27-08-2007, 13:06
sorry voor de spam, maar ik aboneer me ook even, ben super geinsteresseerd.

Harold Z
27-08-2007, 14:44
Met brood wil het wel eens lukken... ik viste met brood op karper (drijvend), en plots kwam er een winde uit het niets naar boven zwemmen en mijn aas opzuigen... ik was niet zo enthousiast want ik verwachtte natuurlijk karper maar twas toch een mooie hoor (48cm)!

Met een drijvende korst op karpers/windes vissen is erg leuk, maar ik bedoel hier eigenlijk met de feederhengel, hoe verhoog ik mijn kansen op windes!?

drennanboy
27-08-2007, 15:12
Ergens gaan vissen waar veel windes gevangen worden , heb je ook kans om er te vangen

FRotterdam
27-08-2007, 15:30
Mischien met een aardappel daar ving ik er vorige keer een mee

arnoldus
27-08-2007, 15:54
ik zou inderdaad groot aas gebruiken, zodat je de kleintjes ontmoedigd. Aardappel, kaas, mais&mestpieren (eventueel ook door je voertje). Ik heb gehoord dat ze ook met een klein spinnertje goed te vangen zijn, maar het moet op de feeder he?! Veel succes, Arnold

FRotterdam
27-08-2007, 16:46
ik zou inderdaad groot aas gebruiken, zodat je de kleintjes ontmoedigd. Aardappel, kaas, mais&mestpieren (eventueel ook door je voertje). Ik heb gehoord dat ze ook met een klein spinnertje goed te vangen zijn, maar het moet op de feeder he?! Veel succes, Arnold
met een spinnertje moet het zeker ook lukken want bij ons op het meertje was ik pas op snoek met een spinnertje en toen hing er ook opeens een winde aan:)

Ramon Ansing
27-08-2007, 16:56
bij ons op het lauwersmeer vangen we ze aan mais. gewoon een korrel en 1 made aan de haak en mais door het voer. vang je soms ook nog gigantische vloermatten mee. owja de aanbeten zijn zo hard de ze niet te missen zijn. aanslaan hoeft niet meer want ze zijn al gehaakt. prachte vissen zijn het

danny69
27-08-2007, 17:02
Hoi,
Veel maden en casters door je lokvoer ( echt veel). Als er winde in de buurt zit ga je ze zeker vangen. Zelf vang ik ze als bijproduct tijdens het vissen op brasem met de feeder.
Karpervissers vangen ze ook wel aan hun boillies. Maar gericht vissen.....dat weet ik niet.

Succes!

Robin
27-08-2007, 19:48
Misschien een handig om te weten:
Ik weet dat er vorig jaar een aflevering van Vis TV is uitgezonden over Winde op de Waal, ik heb het hier over aflevering 1.

Ed viste er met de feederhengel tussen de krib met een simpel voertje bestaande uit broodmeel,maismeel,koekjesmeel en viste met maden en veel casters door het voer, hij ving er inderdaad een paar mooie windes mee.

Misschien dat je op het internet deze aflevering kunt terug zien??

jan mets
27-08-2007, 21:00
Op de Lek, waar ik regelmatig zit te feederen,
vang ik altijd verschillende grote windes.
Door het voer doe ik veel casters en maden.
Op de haak vier maden, een mestpier en twee casters.
Succes verzekerd.

met vriendelijke groet,
jan mets

Harold Z
28-08-2007, 08:38
Kijk, dat is allemaal informatie waar ik wat mee kan!!
De winde die ik afgelopen zondag aan de haak had maar los schoot haakte ik idd toen ik redelijk veel maden door het voer had zitten en 3 maden aan de haak.
Voor komend weekend even een bergje maden gaan halen en kijken of ik een aantal Casters kan kweken, kleine mestpiertjes heb ik nog.

Bedankt allemaal en aanvullende informatie is natuurlijk welkom!!

Groet,

Harold

jasperfeedervlieg
29-08-2007, 12:32
Op de haak vier maden, een mestpier en twee casters.
Welke haakmaat gebruik jij dan??

Harold Z
29-08-2007, 13:31
Ikzelf vis met haak 16, lijkt me ook wat klein voor deze hoeveelheid aas, misschien een maatje groter gaan?

jasperfeedervlieg
31-08-2007, 19:42
vandaag was vis & vang op tv en daar vingen ze ook windes met de feeder
ze vingen ze aan wormen mais kaas op de waal

Gerrit Bakker
01-09-2007, 01:19
Tijdens het barbelen vang je ook vrij regelmatig flinke windes (50+) blijkbaar lusten ze dus ook wel een dobbelsteentje oude Aldi kaas.

suc6

Gerrit

Harold Z
01-09-2007, 09:59
Oké, handig om te weten!!

Machinehead
02-09-2007, 13:53
Ik zou zeggen koop snel in de winkel het september nummer van Het visblad.
Er staat een heel artikel over windes in de Rivier ;] zelf heb ik geen ervaring met windes

Harold Z
02-09-2007, 18:43
Ik zou zeggen koop snel in de winkel het september nummer van Het visblad.
Er staat een heel artikel over windes in de Rivier ;] zelf heb ik geen ervaring met windes

Heb het gelezen idd !!
Gisteren en vandaag wezen feederen, gisteren 17 stuks gevangen, vandaag 41! :)

Paar brasems, 1 baars, 1 posje, een aantal bliekjes en een aantal voorns... maar geen windes... :33:

jasperfeedervlieg
02-09-2007, 19:19
waar vis je dan eigenlijk en wat voor voer gebruik je of geen voer? en aas?

Harold Z
03-09-2007, 13:26
Ik viste aan de Maas bij Megen.
Mijn voer was: "Traper" "Leszcz" Specjal.
1 of ander pools voer?!
Zou Brasemvoer moeten zijn, heb volgens mij maar 3 brasems gevangen, maargoed.
Mijn aas was maden en casters, en als het daar wat minder op werd kleine mestpiertjes, aardig wat Bliekjes (Blei) mee gevangen.

electra
05-12-2007, 21:55
ik vang windes met lunchworst (dikke boterhamworst). Lekker bij de boterham:yumyum: en blijkbaar ook voor windes. Ik maak blokjes van 0.5 cm en laat ekel de haakpunt vrij. Late reactie:33:, maar beter laat dan nooit.

Harold Z
06-12-2007, 08:32
Idd, beter laat dan nooit!
Ga ik zeker eens proberen!

Groet,

Harold

tester
06-12-2007, 14:25
Hallo allemaal,

Heeft er misschien iemand tips voor het vangen van (mooie) windes met de feederhengel?
Welk voer of aas, waar wel of juist niet te vissen?
Is het zowiezo wel interessant om ze gericht met een feederhengel te gaan bevissen?
Aangezien mijn vader vorige week met de vaste stok een mooie winde (50cm) ving en ik er afgelopen zondag met de feeder ook een hele mooie verspeelde is mijn interesse wel gewekt, fraaie beesten!!

Alvast bedankt,

Groeten,

Harold

Hallo Harold

als ik op de Waal tussen de kribben op de zandplaat vis vang ik meestal brasem (eigen voer)

doe ik dat zelfde voer met zemelen grof dan is het veel winde

2 delen voer en 1 deel zemelen grof

Harold Z
06-12-2007, 14:40
@Tester: Als je op de Waal tussen de kribben vist, waar op de zandplaat vis je ongeveer?
Tegen de stroomnaad aan of minder ver?
Midden tussen de kribben of dichter stroomopwaarts of stroomafwaarts naar een krib toe?
Zit je gewoon op het strand of op een krib?
Vis je met maden/casters of met ander aas ?

Wil dit ook binnenkort eens gaan proberen, misschien zaterdag wel i.p.v. Barbelen...

ToniMono
06-12-2007, 15:52
@Tester: Als je op de Waal tussen de kribben vist, waar op de zandplaat vis je ongeveer?
Midden tussen de kribben of dichter stroomopwaarts of stroomafwaarts naar een krib toe?

Wil dit ook binnenkort eens gaan proberen, misschien zaterdag wel i.p.v. Barbelen...

Harold,

Als je op de zandplaat tussen de kribben gaat vissen, zul je veel meer last ondervinden van de (zijwaartse) druk op je lijn. Wees je hiervan bewust als je je stek kiest. Ver in gooien, tegen de stroomnaad aan, is geen optie. Er staat dan zoveel druk op je lijn, dat je korf tegen de krib aan wordt gedrukt. Ik voorspel je dat je om de haverklap vast komt te zitten. Vis dus niet verder dan een meter of dertig uit de kant en ga bij voorkeur iets rechts van het midden van de 2 kribben op het strandje zitten. Je korf rolt dan weliswaar toch nog naar links, maar de kans op vastzitten is veel kleiner omdat je uit de buurt blijft van de linkerkrib.

Succes!

(ps: om even in jouw termen te spreken. Je kunt dus het beste zo veel mogelijk stroomafwaarts richting de krib gaan zitten. Je korf rolt tussen de kribben namelijk stroomopwaarts)

Harold Z
06-12-2007, 17:14
Oké, Thanks Toni!
Heb je enig idee of te stranden met dit hoog water een beetje begaanbaar zijn?
Zal ook nog even zwaardere voerkorven gaan halen, tot 140gram?
Steun je je feederhengel hoog of zodat je minder last hebt van de stroming?!

Groet,

Harold

ToniMono
06-12-2007, 17:32
Oké, Thanks Toni!
Heb je enig idee of te stranden met dit hoog water een beetje begaanbaar zijn?
Zal ook nog even zwaardere voerkorven gaan halen, tot 140gram?
Steun je je feederhengel hoog of zodat je minder last hebt van de stroming?!
Groet, Harold

Oeps Harold, het stijgt wel heel hard nu. Maar het moet wel heel gek zijn wil je nergens "op dat hele stuk" kunnen vissen. Ik steun de hengel inderdaad zo hoog mogelijk af. Neem maar van me aan dat een korf van 140 gram echt niet blijft liggen. Als je een spoel hebt met 20/00 nylon en dan een korf pakt van 80 gram, heb je minder last dan wanneer je met 28/00 en een korf van 140 gram vist. Bovendien vist een lichte korf iets prettiger. Dat gebungel van een zware korf, vind ik persoonlijk niet fijn drillen.

Harold Z
06-12-2007, 19:11
Oeps Harold, het stijgt wel heel hard nu. Maar het moet wel heel gek zijn wil je nergens "op dat hele stuk" kunnen vissen. Ik steun de hengel inderdaad zo hoog mogelijk af. Neem maar van me aan dat een korf van 140 gram echt niet blijft liggen. Als je een spoel hebt met 20/00 nylon en dan een korf pakt van 80 gram, heb je minder last dan wanneer je met 28/00 en een korf van 140 gram vist. Bovendien vist een lichte korf iets prettiger. Dat gebungel van een zware korf, vind ik persoonlijk niet fijn drillen.

Vis met 12/00 gevlochten lijn en 14/00 onderlijn.
Ik pak gewoon wat verschillende gewichten, dan zie ik wel wat fijn is.
Het water staat idd hoog, misschien toch maar ergens gaan proberen alhoewel het wel winderig en nat wordt...

Groet,
Harold

Buster
06-12-2007, 19:21
Het vangen van aantallen grotere winde is toch wel afhankelijk van de stek die je kiest, en de bijbehorende waterstand op de Waal.
Het voer waar je mee vist vind ik daar ondergeschikt aan, als het maar zwaar is en niet gelijk uit de korf verdwijnt.
Nu vis ik met nylon, of een fireline van berkely,in combinatie met een powergum lus, afhankelijk van de stroming, en hoe ver ik uit de kant vis. Een voorslag geeft me nu teveel problemen door het vele vuil wat er mee gevoerd word.
Vis ik tussen de kribben dan begin ik op 40m afstand, en hoef daar meestal weinig aan te veranderen.
Kennis van het water waar je vist, is in mijn ogen belangrijker dan de montage of het voer wat je gebruikt om goed te vangen.
En feeder niet met te kleine haken, is de vis er dan bijten ze toch wel in de Waal. Zorg er verder voor dat je de feeder op de juiste manier plaatst, afhankelijk van stroming en wind, om je aanbeten te kunnen zien.
Gr Jan.

tester
06-12-2007, 21:58

aan de Brabantse kant ga ik rechts van de krib zitten op het zand tegen de krib aan en vis dan schuin naar voren 30 m van de krib af

hoe ver naar voren moet je uit zoeken maar meestal 20 m binnen de denkbeeldige kribpunten in de nering

de waterstroomingen heffen de lijndruk elkaar dan een beetje op en kun je met 70/80 gr meestal wel vissen

als de krib te lang is moet je op de krib gaan zitten maar dan heb je een schepnet nodig en zit je meestal in de wind

Harold Z
07-12-2007, 15:29
@Tester: Waar ga je ongeveer als je aan de Brabantse kant zit?
Is er op dit moment wat te vangen of is het huilen met de pet op?

Groet,

Harold

tester
07-12-2007, 17:33
@Tester: Waar ga je ongeveer als je aan de Brabantse kant zit?
Is er op dit moment wat te vangen of is het huilen met de pet op?

Groet,

Harold
Rossum
maar de kribben staan nu 80 cm onder water

Zaltbommel geeft 388 cm aan

zie Teletex 720 waterstanden

Buster
07-12-2007, 19:07
Het vangen van aantallen grotere winde is toch wel afhankelijk van de stek die je kiest, en de bijbehorende waterstand op de Waal.
Het voer waar je mee vist vind ik daar ondergeschikt aan, als het maar zwaar is en niet gelijk uit de korf verdwijnt.
Nu vis ik met nylon, of een fireline van berkely,in combinatie met een powergum lus, afhankelijk van de stroming, en hoe ver ik uit de kant vis. Een voorslag geeft me nu teveel problemen door het vele vuil wat er mee gevoerd word.
Vis ik tussen de kribben dan begin ik op 40m afstand, en hoef daar meestal weinig aan te veranderen.
Kennis van het water waar je vist, is in mijn ogen belangrijker dan de montage of het voer wat je gebruikt om goed te vangen.
En feeder niet met te kleine haken, is de vis er dan bijten ze toch wel in de Waal. Zorg er verder voor dat je de feeder op de juiste manier plaatst, afhankelijk van stroming en wind, om je aanbeten te kunnen zien.
Gr Jan.

Ik hoop niet dat lezers zich storen aan mijn taal en tik fouten, dat heeft alles te maken met een slechte gezondheid en heel veel medicatie. Sorry daarvoor.
:wavey: Jan.

Gerrit Bakker
07-12-2007, 19:19
Ik kwam vandaag via de A50 over de waal en de kribben zijn alleen nog zichtbaar door de groene vlaggetjes, de kribben zelf bevinden zich onzichtbaar onder water. :worried:
Maar ik verwacht dat ik nog 2 weken naar boxmeer moet dus hoop toch dat het in die tijd wat gezakt is.

Suc6

Gerrit

Harold Z
08-12-2007, 10:41
Ik heb het maar opgegeven voor vandaag...
Ga thuis maar klussen nu, moet ook een keer gebeuren.
De voorspelling voor vandaag was shitweer, maar als ik nu naar buiten kijk valt het wel mee...
Maarja, te laat nu, had ik eerder voor aas en voer moeten zorgen..

@Jan, valt mee hoor, niks om je druk over te maken!!

Groet,

Harold

Frits
09-12-2007, 20:18
Om windes op hard stromend water te vangen gebruiken wij een extra lange onderlijn (1.25 m) met veel (6) grote maden op de haak. Door de extra lengte en de grote tros maden onstaat een aantrekkelijk bewegende aasaanbieding voor de winde. Succes

Frits

Retlaw
22-01-2008, 15:35
IJsselmeer, het zit er vol met windes
20-30 meter uit de kant, 4 maden eraan en constant redelijk wat bijvoeren met veel maden en casters door het voer.
Als het goed is moet je aan het eind van de dag wel een netje vol hebben. En met wat geluk pak je ook nog wat IJsselmeerbrasems van +5.000gr.

groeten