Lijnlengte oversteekhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • BaZz
    Newbie
    • 27-08-2007
    • 3
    • Laren, Achterhoek, Gelderland, Nederland

    Lijnlengte oversteekhengel

    Hallo,
    Ik heb mij deze week een oversteek hengel aangeschaft.
    En heb nog nooit met een oversteek hengel gevist. Maar nu is mijn vraag, wat is nu de ideaale lijnlengte? van af de connector ?
    De hengel is 6m

    bvd
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    #2
    De lengte van je lijn is erg afhankelijk watvoor manier je vist en ook watvoor water en watvoor weersomstandigheden. Een lange slag is handig bij helder water dan kun je voorbij je top vissen, een korte slag is handig als je secuur wil vissen dan heb je meer controle over de dobber. Een lange slag is ook ideaal als je de "driftmethode" toepast en ook als het hard waait dan zwiept je dobber niet uit het water. Een oversteekhengel is de bedoeling dat je hem afsteekt als je beet hebt tot de lengte van je lijn is bereikt. Dus bijv. is je lijn 4 meter dan steek je tot die 4 meter je hengel af.

    Reageer

    • BaZz
      Newbie
      • 27-08-2007
      • 3
      • Laren, Achterhoek, Gelderland, Nederland

      #3
      Oke bedankt voor de info, ik ben van plan om op licht stromend water te vissen en wil redelijk secuur vissen zodat de dobber niet te veel afdrijft.
      En zo bouw je waarschijnlijk ook een betere/meer gerichte voor plek op?
      Het water is ongeveer 1.5 meter diep zit ik dan met 3 a 4 meter lijn lengte goed?

      Reageer

      • spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

        #4
        er bstaat helemaal geen ideale lengte tuig voor een bepaalde lengte hengel.

        op mijn 14 mtr vis ik met tuigen van 3 mtr tot 9mtr.

        het is maar net hoe diep het is je moet zorgen dat je voldoende tuiglengt houd van de dobber naar je haak om over de grond te vissen en daarmee ook genoeg lengte van de dobber naar je top zodat het lekker vist dus niet te kort opslagje wat je wel eens ziet van zeg een half metertje van de dobber naar je top .
        maar ook geen 9 mtr tuig in een meter water zodat je met 8 mtr lijn opslag in de stroom en de wind zit te hannessen.

        en per situatie aanpassen voor die 6 mtr hengel maakte ik tuigen van 3/4/5/en 6 mtr en dan afgerond op de lengte van de hengel steeds minus een deel daar maak je tuigen voor.

        succes en keep on the good work

        Reageer

        • Nightwish68
          Newbie
          • 08-08-2007
          • 31
          • Aalten

          #5
          Ja, met een lijn van 3 meter heb je een opslag van circa 1.5 meter.
          Probeer uit te vinden welke lengte opslag voor jezelf het lekkerste vist.
          De een vist graag met een korte en de ander weer met een iets langere.

          Reageer

          • Driehoek
            Sportvisser
            • 17-06-2007
            • 787
            • Rijssen

            #6
            spui schreef: "afgerond op de lengte van de hengel steeds minus een deel daar maak je tuigen voor."

            Dit vind ik ook de meest makkelijke methode...
            verschillende lengtes (zoals antoinette het ook al zei) voor verschillende omstandigheden.
            En dat afsteken...
            kwestie van wennen... ik doe niet anders meer!
            Vroeger had ik altijd m'n lijntjes even lang als m'n hengel
            maar nu vind ik dat alleen maar lastig! en niet erg secuur.
            Hoewel ik op dit moment meer vis met de match, blijf ik toch de vaste stok steeds weer meenemen...
            .
            Happy fishing.
            ----------------------------------------

            Reageer

            • BaZz
              Newbie
              • 27-08-2007
              • 3
              • Laren, Achterhoek, Gelderland, Nederland

              #7
              Oke allemaal bedankt voor de reactie's.
              Ik zou vandaag of morgen is even paar tuigje's maken van 3m 4m 5m.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎