vaste stok vissen op stromend water zoals de lek en het wantij

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    vaste stok vissen op stromend water zoals de lek en het wantij

    heeft iemand hier ervaring mee of zeer goede tips.

    ik wil me hier graag in verdiepen en gaan uit proberen
    want waarom zou de vis ver weg zitten in stromend water?
    als je met een korfje aan de stok op 9.5m ook veel vis kan vangen
    dan moet dat toch ook met een dobber lukken
    wie kan me daar weg wijs in maken.
    ik lees veel er over maar tips van jullie kunnen me wel van pas komen.

    bijvoorbeeld: welke soort dobbers en welke gewichten zou je zeker moet hebben er voor?
    moet je je voer ook verdubbelen met leem dus drie kilo voer en drie kilo leem
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

    #2
    Hallo John,
    Nou je toch over het wantij begint,word er op het ogenblik nog wat gevangen.
    als het weer en beetje de moeite waard is wil het toch weer eens gaan proberen Wat je vraag over de vaste stok betreft ik zou denken dat je zeker veel kans maakt ,volgens mij zitten de stenen vol met mosseltjes ,en wat er al niet meer tussen de stenen rond zwerft aan lekkernijen voor de brasem ,en de stroom druk is veel minder onder het kantje wat de vis op zich ook al als zeer prettig ervaart alleen je zal de voet van de stenen moeten zoeken ,want als je vast raakt tussen de stenen ,en met elastiek ,ja dan zijn de rapen gaar ,maar ik zou het zeker proberen als ik jou was .Ik hoop nog wat van je resultaten te horen succes.
    Groeten van Jan de visser

    Reageer

    • † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

      #3
      volgens de visser van de club waar ik mee vis schijnt het kleine vis werk te worden van het weekend in het wantij
      en ik heb al eens in de lek met een 9.5 meter gezeten met een krofje er aan en geen een keer vast op die afstand en bijten als gekken terwijl de feeder minder beet op leverde bij de anderen
      ik kreeg op de feeder niet eens beet op die wedstrijd met de club waar ik eerst lid van was en na drie kwatier de stok met korfje
      en dat bracht mij toen bijna 35 kilo tegen over 20 van de nummer twee die wel beet kreeg met de feeder
      dus ik ben er ook van overtuigd dat als het stroomt de vis niet ver weg zit
      maar dat gegeven gebruik ik tegenwoordig ook al met de feeder
      Vissen is ontspannend.
      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

      Met Vriendelijke Visgroeten



      vaste stokvisser????????

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        John bedankt voor je informatie,wacht ik nog even tot wat verder in het najaar,wat je opmerkte over je korf ,dat werkt in het spui ook,en daar stroomt het ook nog al.
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #5
          daar zijn we hier voor he elkaar helpen met info
          hhahaha
          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            ik weet wel dat je een beer van een stok er voor moet hebben op het spui,ik ving daar een winde van ongeveer 2 kilo en die vis kan zo lekker in het stroompje gaan hangen daar.

            als je te licht vis daar sloop je de boel.

            maar dat het gaat is een ding wat zeker is

            Reageer

            • feeder1965
              loves fishing
              • 25-02-2007
              • 217
              • bassevelde ovl

              #7
              leem

              maak je leem een paar dagen op voorhand klaar
              dus flavour en zoetstof en eventueel gemalen pieren
              je leem besproeien met de plantenspuit zodat hij een beetje natter is
              en er een vochtige doek over leggen
              elke dag terug besproeien want hij droogt uit en op de avond voor
              het vissen aanmaken met uw voer +- 1.5voer en 3a4 kg leem
              dit alles goed mengen met de voermenger (boormachine)
              teug een vochtige doek er over en klaar is kees
              een paar bollen keihard knijpen en ingooien en een paar bolletjes met veel aas cuppen en vissen maar
              groeten tony
              lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

              Reageer

              • PeBo
                Hengelaar
                • 29-09-2007
                • 2636
                • Oosterhout

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
                heeft iemand hier ervaring mee of zeer goede tips.

                ik wil me hier graag in verdiepen en gaan uit proberen
                want waarom zou de vis ver weg zitten in stromend water?
                als je met een korfje aan de stok op 9.5m ook veel vis kan vangen
                dan moet dat toch ook met een dobber lukken
                wie kan me daar weg wijs in maken.
                ik lees veel er over maar tips van jullie kunnen me wel van pas komen.

                bijvoorbeeld: welke soort dobbers en welke gewichten zou je zeker moet hebben er voor?
                moet je je voer ook verdubbelen met leem dus drie kilo voer en drie kilo leem
                John,
                Hier een wat late reactie, maar dat komt omdat ik pas nieuw ben op dit forum, in ieder geval prettig met je kennis te maken.
                Volgens mij kan je zeker vis vangen met een dobber op stromend water. Voor dat de feeders hun entree deden in Nederland was dit de normaalste zaak van de wereld. Het kost wel wat meer inspanning, maar daar is dan ook de beloning naar als je er een dikke platte aan hebt hangen. Vooral als je te maken hebt met stroming zoals op het Spui, het Wantij, De Maas enz.
                Ik zelf maak geen gebruik van elastiek, omdat dit een ramp word als je vastloopt. Dus voor mij gewoon versneden top. Dobbers stroommodel: voor mij een peertje en dan van 1 gram t/m 15 gram, afhankelijk van de stroomsterkte, stalen onderantenne voor de stabiliteit. Bij weinig wind een korte voorslag ong. 80 cm, zodat je de dobber goed kunt controleren. Lijndikte min 12/100 (en dit is echt minimaal) Voer verzwaren met natte leem/klei (geen fijn grind want dit heeft geen bindkracht). Geen (levende) beesten erin want die gooien de ballen te snel uit elkaar. Ballen voer stevig aanknijpen en regelmatig bij blijven voeren. Je hebt zeker meer voer nodig dan op slilstaan water. Dan nog hopen dat je een plekje treft waar de bodem niet bezaaid is met stenen, maar waar je een gecontroleerd driftje kan maken. Aan 1 vierkante meter heb je in principe genoeg. Is het erg ongelijk dan kan je beter verder of wat korter gaan want anders heb je toch niets dan ellende. Dan word dit voor jou 'Kat in het bakkie' en veel zweet op het voorhoofd. Laat eens horen van de resultaten.

                Groeten,
                PeBo
                ]Member of the Easterwood dreamteam.
                Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                Groeten,
                PeBo.

                Reageer

                • Ramon Ansing
                  tsjah?
                  • 27-06-2006
                  • 760
                  • Tolbert

                  #9
                  kan iemand me misschien vertellen hoe dat met een korfje aan de vaste stok werkt. heb der wel eens ove rgehoord maar nog nooit iets van uitleg over gelezen. lijkt me een leukje troef als de feeder niet wil en het erg hard stroomt mar via pb hoor

                  grt ramon

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
                    kan iemand me misschien vertellen hoe dat met een korfje aan de vaste stok werkt. heb der wel eens ove rgehoord maar nog nooit iets van uitleg over gelezen. lijkt me een leukje troef als de feeder niet wil en het erg hard stroomt mar via pb hoor

                    grt ramon
                    Ramon,
                    Hier een manier. Er zullen er wel meer zijn. Ik denk dat je bedoeld op zink vissen met een korf.
                    Je hebt nodig een vrij stevige vaste stok met versneden top. Een lijn (niet te dun +- 16/100) met daaraan een korfmontage en onderlijn bevestiging als bij het feedervissen dus zonder dobber. Een dobberantenne met een rond dopje erop (overal los verkrijgbaar) en een tie rapje.
                    Neem bijv. een hengel van 11 meter. Maak hier aan een lijn tot 10 meter met de voerkorf en onderlijn eraan. Steek in het toprubber de antenne, want dit is je beetindicator. (bij beet weet je niet wat je ziet in het begin zo fel zijn ze) Dit krijg je dus nooit ingegooid, want als je dat probeert, ligt de voerkorf met voer voor je voeten in het water. Nu de truc: Maak om je hengel het tie-rapje vast op ong 9,5 meter. Knip het uiteinde af maar laat een centimeter staan. Leg nu de lijn met de korf gevuld in het uitstekende tie-rap. Je kan nu je hengel vooruit steken met de voerkorf hier hangend aan tot de volle 11 meter. Heb je de hengel uitgestoken op 11 meter dan breng je hem wat omhoor en draat hem een halve slag. De lijn met korf valt nu uit het tie-rap en gaat met een zwier in het verlengde van je hengel. Hengel in de steun en een halve meter boven het water. Bij een beet op stromend water is het goed mogelijk dat ze de antenne in het water trekken. Je schrikt je rot en wat je dan verder doet spreekt voor zich. Vis je een koppelwedstrijd dan gebruikt een man een korf en degene op de uitdrift een loodje, omdat anders de eerste steeds een stuk voor het voer van zijn maat vist. Ik zou zeggen sucses en mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan help ik je graag in zoverre ik dat kan.

                    Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • Ramon Ansing
                      tsjah?
                      • 27-06-2006
                      • 760
                      • Tolbert

                      #11
                      he pebo bedankt ga dit cker proberen binen kort egt een manier om veel en snel vis te vangen

                      Reageer

                      • Ramon Ansing
                        tsjah?
                        • 27-06-2006
                        • 760
                        • Tolbert

                        #12
                        nog 1 vraagje als je met 9 meter hengel vist en der staat 3 meter water. je gooit recht voor je uit word de top en dobber antennetje dan wel naar benden getrokken????

                        Reageer

                        • feeder1965
                          loves fishing
                          • 25-02-2007
                          • 217
                          • bassevelde ovl

                          #13
                          hallo hier nog een link naar feedervissen met de vaste hengel

                          groeten tony
                          lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

                          Reageer

                          • † John van der Zee
                            [In Memoriam]
                            • 16-11-2005
                            • 1761
                            • in zuidholland in een mooi visgebied

                            #14
                            maar mij gaat het voornamelijk om het dobber vissen op stromend water en niet met een korfje daar heb ik deze topic geopend
                            Vissen is ontspannend.
                            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                            Met Vriendelijke Visgroeten



                            vaste stokvisser????????

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
                              nog 1 vraagje als je met 9 meter hengel vist en der staat 3 meter water. je gooit recht voor je uit word de top en dobber antennetje dan wel naar benden getrokken????
                              Ramon,
                              Verstandig van je om te beginnen met een wat kortere stok. Je kan dan een lijn gebruiken van maximaal 7 meter. Wat korter maakt het alleen maar gemakkelijker. Tip: Als je ingooit doe dat met een gestrekte arm tot de korf op de bodem ligt. Je kan de je hengel in de steun leggen door hem wat naar je toe te trekken, wat ervoor zorgt dat je lijn mooi strak komt te staan. Gooi ook altijd naar voren en een beetje met de stroom mee.
                              Nu antwoord op je vraag: Jazeker ze trekken hem naar beneden en dikwijls tot in het water. Dus probeer het uit en het gaat je zeker lukken.
                              Sucses,
                              PeBo.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎