karpervissen met de vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lipperke
    Newbie
    • 07-08-2007
    • 4
    • westerlo

    karpervissen met de vaste stok

    beste vissersvrienden, de laatste tijd vind je hier in belgie nog weinig echte "brasemvijvers", en is het zelfs zo, dat de karper op vele plaatsen begint te overheersen. Als je op dergelijke wedstrijdvijvers mee wil doen, ben je dus wel verplicht om "op de karper" te gaan. Met een vaste stok, toch knapen tot 6 en 7 kilogram uit het water sleuren is niet altijd evident, temeer daar je voor de karpers dikwijls in het kantje moet gaan vissen. Heeft er iemand tips om een karpertje meer uit het water te halen? Aas? Diepte? Andere?
  • yannik
    De kasteelvissers Viane
    • 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

    #2
    welkom op het forum lipperke! als aas gebruik ik meestal een bolletje lokvoer van ongeveer 2cm doorsnede, je kan bv. ook met mais vissen... maar ik veronderstel dat je dit allemaal wel weet... diepte: ik vis altijd 15cm op de grond... kan je je vragen niet wat duidelijker maken?
    Wie vist, die vangt!

    Reageer

    • lipperke
      Newbie
      • 07-08-2007
      • 4
      • westerlo

      #3
      Bedankt al voor je reactie, bollies e.d. zijn bij ons niet toegestaan, als ik echt op de karper ga, is dat dus in het kantje, en met één of twee maiskorrels. Ik peil uit, meestal net tegen de grond. De tips waar ik naar op zoek ben , is of je hier een speciaal dobbertje voor gebruikt, andere haak (brasem gebruik ik de colmic n500, nr 14 of 16) andere uitloding?

      Reageer

      • jan1963
        Newbie
        • 06-08-2007
        • 12
        • belgie

        #4
        Ik zit ook zo'n beetje met dat probleem. Bij ons valt het nog mee met die karpers, maar ik ga ook op andere putten vissen. In de streek van Lier zitten er dus wel veel karpers op, en dan ben je dus echt wel verplicht om daar op te gaan vissen. Ik gebruik eigenlijk dezelfde dobber als op de brasem en vis zo'n 15 cm op grond. M'n haakje is een Drennan 14. Het probleem waar ik mee te kampen heb is dat die verduivelde karpers zo'n vechtjassen zijn en ik altijd schrik heb dat ze m'n stok gaan breken (Arca Defender 950). Deze mag (als ik de power kit gebruik) wel draad 18/100 hebben, maar ik riskeer dat toch niet. Liever ga ik niet verder dan 14/100. De karpers (ong 5 a 6 kg) lachen me dus flink uit. Wat heb ik dan gedaan? Ik kocht me vorige week 2 onozele prullehengeltjes van 5 meter (Arca Powerdrive 500, mag 30/100 hebben) à 15 euro per stuk en kocht me ook een rolletje draad van 20/100. Laat die krengen nu maar komen!
        Als aas mogen we enkel maden, pier en mais gebruiken, voederen mag alleen met maden.
        Ik kijk dus ook nog uit naar verdere tips! Is er bijvoorbeeld een (betaalbare) vaste stok waarmee je zonder breukrisico op de karper kan vissen en die ook nog een beetje strak is? De Arca Powerdrive die ik net kocht is dan wel sterk, maar het is wel een rampzalige stok om mee aan te slaan, denk ik. Ik heb hem nog niet gebruikt, maar misslaan is volgens mij ongetwijfeld in de war liggen.

        Reageer

        • lipperke
          Newbie
          • 07-08-2007
          • 4
          • westerlo

          #5
          hoi yannik

          bij ons mag je geen voer gebruiken, en aan de haak mogen alleen maden en mais. Ik bedoelde meer tips zoals, heb je een speciale dobber voor het kant- en karpervissen? Vis je tegen de grond? Uitloding? Type haak? Enkel mais bijschieten of ook maden? Regelmatig een beetje mais of veel ineens?

          Reageer

          • yannik
            De kasteelvissers Viane
            • 27-07-2006
            • 694
            • Geraardsbergen

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door lipperke
            hoi yannik

            bij ons mag je geen voer gebruiken, en aan de haak mogen alleen maden en mais. Ik bedoelde meer tips zoals, heb je een speciale dobber voor het kant- en karpervissen? Vis je tegen de grond? Uitloding? Type haak? Enkel mais bijschieten of ook maden? Regelmatig een beetje mais of veel ineens?
            Aha, nu kan ik je al wat meer vertellen

            SPECIALE KARPER DOBBER:

            Er bestaan inderdaad speciale karper dobbertjes... het verschil tussen karper dobbers en normale -witvis-dobbers is dat er bij karper dobbers geen oogje aan de zijkant zit, wat bij normale witvisdobbers wel het geval is...

            Ipv de draad door het oogje te steken (die er dus niet is) kan je in de meeste gevallen het drijflichaam van de dobber afshuiven, zodanig dat je 2 stukken krijgt, 1. het drijflichaam en 2. de 'pen' zelf (dus de 'bovenantenne' en de 'onderantenne' in 1stuk. Door het nu zogezegd 'doorboord' drijflichaam steek je de draad. Op deze manier kan je draad dus niet in je dobber geperst worden bij hoge 'aanspanning' van je draad bij het drillen.
            Hier staat een afbeelding voor de duidelijkheid:



            LIJNDIKTE:

            Als lijndikte gebruik ik meestal 20/100 (trekkracht is ongeveer 6kg.) in 1stuk...
            je kan ook gebruik maken van een onderlijn... Dit is wel aangeraaden als je met een niet al te sterke hengel vist... waneer je 15cm op de grond vist dan is je onderlijn 15cm lang, net boven het lusje van de bovenlijn doe je dan een loodje. Ik doe het niet meer omdat ik praktisch nooit last heb van lijnbreuk.

            LOODVERDELING:

            Ik lood mijn dobber gewoon uit tot dat de bovenantenne nog maar enkele milimeters boven het wateroppervalk uitsteekt (max. 1cm!). Waneer dat gebeurt is doe ik nog een loodje op 15cm van mijn haak. (als ik zeker weet dat ik er op de grond mee ga vissen.)

            OP DE GROND:

            Vis ik tegen de grond? Ja en nee... als ik met een bolletje voer vis wel omdat je je aanbeten dan direct ziet, en dat is dan een vereiste omdat je bol dan meestal van de eerste aanbeet weg is. Bij mais is dat niet het geval dus vis ik daar een 15tal cm mee op de grond en op de plaats waar de draad de bodem raakt knijp je dan een loodje... hierdoor zie je enkel de 'goede' aanbeten, dus in feite kan een vis het aas al aan het 'proeven' zijn zonder dat jij dat ziet (dit is geen probleem omdat je aas toch aan de haak blijft zitten.)... maar eens hij het aas binnenslikt gaat je dobber onder.

            VOEREN:

            Als je enkel met maden en mais mag voeren/vissen dan zou ik een paar dagen van te voren met mais gaan voeren, 3/4 dagen voeren en dan de 4/5 dag vissen. De hoeveelheid hangt af van de grote van het water, de grote van de vissen, en het aantal vissen... maar over het algemeen mag je toch wel een 300gram mais per keer voeren... de hoeveelheid voer is rechtevenredig met het aantal vissen. Als je dan gaat voeren mag je toch een redelijke oppervlakte besrooien bv. 7op7 meter... en ook hier geldt: hoe groter het water, hoe groter de oppervlakte van je voerplaats.

            HAAK:

            Welke haak? Over het algemeen vis ik met haakmaat 10 als ik mais ed. vis. En haakmaat 8 als ik met een bolletje voer vis. Ik vis vaak met donkere haken... gewoon omdat ik dat zo gewoon ben ( Ik denk dan dat de vissen mijn haak niet zo snel 'zien')

            AAS:

            Als haakaas zou ik een 3 maiskorrels proberen en 3maden ofzo je kan ook wat experimenteren natuurlijk maar ik zou toch met een combinatie van maden en mais proberen... zodanig dat de maden de aandacht wat trekken (ik heb me laten vertellen dat karper nogal 'nieuwsgierig' is, in tegenstelling tot brasem.) Ik prik mijn haak altijd vol met aas, tot aan de weerhaak (liefst een made tegen de weerhaak, zodat de rest van het aas er niet af kan.) Houd er wel rekening mee dat je hier ook -grotere- brasem mee zal vangen, maar dat kan ook niet anders, waneer er enkel met maden en mais mag gevoerd/gevist worden.

            Mvg. Yannik
            Wie vist, die vangt!

            Reageer

            • jan1963
              Newbie
              • 06-08-2007
              • 12
              • belgie

              #7
              kijk, hier heeft een mens tenminste wat aan. Bedankt!

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎