Druppellood met afhouder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ToniMono
    Banned
    • 23-05-2007
    • 386
    • Arnhem

    Druppellood met afhouder

    Om pruiken te voorkomen gebruik ik al een tijdje zelfgemaakte afhouders.
    Deze zijn lastig verkrijgbaar, maar je kunt ze heel makkelijk zelf maken.

    Haal bij een electronicazaak een aantal lengtes krimpkous van verschillende diameter. Kosten circa 0,75 euro per meter. Haal een doosje goedkoop druppellood zoals op de bijgaande foto staat vermeld. (35 stuks voor 8 euro).
    Verder moet je zorgen dat je stijve tube in je bezit krijgt.(ik had nog oude tubes voor het karpervissen liggen)

    Knip nu een stukje krimpkous af van circa 4 cm. Duw het druppellood met de voorzijde in het stukje krimpkous. Zet een pannetje met een laagje water op het vuur en brengt dit bijna aan de kook. Leg nu het druppelloodje met krimpkous ongeveer 10 seconden in het water. Je krijgt nu een hele mooi sok, over het druppellood heen. Duw vervolgens de tube in de sok en je hebt een perfecte afhouder! Zie foto.
    Attached Files
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Dag Tonimono,

    Hoe ziet jouw lijnopzet met deze lood-met-afhouders eruit? Gebruik je die bij het slideren en zoja, laat je de pen dan op het lood rusten of heb je andere technieken bedacht voor dit systeem?
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • ToniMono
      Banned
      • 23-05-2007
      • 386
      • Arnhem

      #3
      Ik gebruik de zelfgemaakte afhouder bij het slideren. De afhouder met lood, is tevens het bulklood. Ik heb ze oplopend van 3 tot 10 gram in mijn bezit.
      Door gebruik van een stukje krimpkous en een staafje wordt een druppelloodje van 2 gram, circa 3 gram.

      Als ik een slider gebruik met nog 6 gram draagvermogen, plaats ik een druppellood met afhouder die in totaal 5 gram weegt. Ik houd dan nog 1 gram over, om de afhouder vast te zetten tussen twee kleine loodhagels en om valloodjes te plaatsen. De afhouder plaats ik minimaal 1 maal de sliderlengte, onder de slider. De slider kan het bulklood dus niet raken maar rust op de hoofdlijn daarboven op een wartel. Ik heb liever niet dat het bulkllood tegen de balsa body klettert, vandaar dat de slider lager gemonteerd wordt. Onder de afhouder met bulklood, houd ik circa 30 cm over om nog 1 a 2valloodjes te plaatsen.

      De montage lijkt op de montage die in Witvis Totaal heeft gestaan, maar er is nog een groot verschil. Ik plaats de afhouder niet alleen op een andere plek (veel lager), maar plaats de afhouder ook andersom. Het druppellood "wijst' bij mij richting de haak en richting de slider! Wannneer je de worp afremt, zal het druppellood voor een katapult effect van de onderlijn zorgen, waardoor deze mooi strekt en de kans op knopen minimaal is.

      Reageer

      • ToniMono
        Banned
        • 23-05-2007
        • 386
        • Arnhem

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
        vandaar dat de slider lager gemonteerd wordt.
        Slider moet uiteraard bulklood zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
        Het druppellood "wijst' bij mij richting de haak en NIET richting de slider!

        Reageer

        • ToniMono
          Banned
          • 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

          #5
          Hoi Ronald,

          Ik heb ff een foto van de montage gemaakt, dat zegt zoveel meer dan woorden. Het lijntje waar het bulklood met afhouder op geplaatst is, is 25/00 dik en circa 60 cm lang. Vlak boven het warteltje dat voor de onderlijn bestemd is (links) komt nog een valloodje.
          Attached Files

          Reageer

          • Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

            #6
            ziet er mooi uit ToniMono cker es even proberen. misschien een idee dat idereen een foto of beschrijving van zijn/haar vaste/slider montage maakt. kan je het een en ander aan je eigenspul aanpassen zodat het nog makkelijker gooit enzo

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #7
              Bedankt voor je foto. (Zegt vaak meer dan duizend woorden)

              Waar ik benieuwd naar ben is hoe dit systeem zich tijdens de worp gedraagt. Gaat de pen voorop of volgt hij het lood zoals je normaal bij een slideropzet ziet.
              Als de pen voorop gaat en de worp nadert z'n einde waardoor de lijn wordt afgeremd, slaat dit lood met die afhouder dan wel mooi over?

              Feit is dat ik dit zeker zelf ga uitproberen. Zier er veelbelovend uit
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • ToniMono
                Banned
                • 23-05-2007
                • 386
                • Arnhem

                #8
                Het ontwerp is in feite op het zelfde concept gebaseerd als het anti-tangle tube lood, dat binnen het karpervissen jaren geleden geintroduceerd werd. Een tube waarover een schuiflood zat, zodat je de onderlijn niet in de war gooide. De kneep zit m in de lengte van de tube. Als deze tekort is, gaat het effect verloren. Dus beter iets te lang, dan te kort. Of nu het lood, of de dobber voorop gaat tijdens de worp heb ik niet kunnen zien. WEL dat de afhouder voor een mooie "overslag" zorgt. Dat effect versterk je als het lood richting de haak wijst. Kun je niet aan geschikte tube komen, denk dan evt aan wattenstaafjes, staafjes van een lollie, of iets dergelijks. Wel minimaal 1,5 staafje gebruiken. Ik vis inmiddels niet meer zonder. Ik hoor graag van jullie ervaringen.

                Reageer

                • Sido
                  Sportvisser
                  • 06-09-2005
                  • 801
                  • dorpje aan franekervaart

                  #9
                  even voor het gemak, krimpkous kun je ook laten krimpen met een vuuraansteker
                  Sido
                  ____
                  HSV: De Deinende Dobber

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Sido
                    even voor het gemak, krimpkous kun je ook laten krimpen met een vuuraansteker
                    Dat zou ik niet doen dat gaat niet goed, je verschroeid dan je onderlijn ook, dat leidt dan weer tot onnodige lijnbreuk.
                    Ik krimp het altijd boven kokend water uit de fluitketel in de stoom die er af komt.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • ToniMono
                      Banned
                      • 23-05-2007
                      • 386
                      • Arnhem

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                      Bedankt voor je foto. (Zegt vaak meer dan duizend woorden)

                      Waar ik benieuwd naar ben is hoe dit systeem zich tijdens de worp gedraagt. Gaat de pen voorop of volgt hij het lood zoals je normaal bij een slideropzet ziet.
                      Als de pen voorop gaat en de worp nadert z'n einde waardoor de lijn wordt afgeremd, slaat dit lood met die afhouder dan wel mooi over?

                      Feit is dat ik dit zeker zelf ga uitproberen. Zier er veelbelovend uit
                      Gisteren ben ik wezen matchen en ik heb nu beter opgelet.
                      De afhouder met lood, gaat tijdens de worp voorop en de slider volgt.
                      Van de vele worpen heb ik slechts 1x "in de knup" gezeten. Het haakje had het oogje gepakt van de wartel. Dat was dus in een mum van tijd weer opgelost.

                      Reageer

                      • Piet Geniet
                        Newbie
                        • 06-01-2006
                        • 17

                        #12
                        Is het niet verstandiger om het om te keren, de tube richting haak. Het voordeel hiervan is dat je de dobber tegen de het lood van de tube laat vallen en dat dan het gewicht van de verzwaring van de dobber en de loodtube naar voren gaan. Het voordeel hiervan is rechtere en verdere worpen. Prober het maar eens, maar pas op dat je niet een dobber neem die erg verzwaard is, dan zal deze niet tegen het tubelood blijven hangen tijdens de worp.
                        Charles

                        fortis et fidus

                        Reageer

                        • SjorsV
                          Newbie
                          • 09-08-2007
                          • 40
                          • Eindhoven

                          #13
                          Ik las vanavond toevallig die oudere Witvis Totaal met een stukje over Arjan Klop die ook zoiets maakte met een oud klassiek model rond schuiflood met er een buisje aan gelijmd. Maar inderdaad zit het buisje bij hem ook richting haak. Afijn dat had ToniMono ook al gemeld maar ik vind Tonimono's uitleg met dat katapult-effect + lijnstrekking wel wat hebben, maar wat Piet geniet zegt heb ik ook al eens vaker gelezen. B.v. dat de engelsen daarom ook altijd de pen op het bulklood laten rusten.

                          Reageer

                          • ToniMono
                            Banned
                            • 23-05-2007
                            • 386
                            • Arnhem

                            #14
                            Ik ben iemand die graag spreekt vanuit de praktijk. Een ieder moet zelf weten op welke wijze hij of zij de afhouder monteert. Het ging mij er met name om hoe je zoiets zelf kunt maken.

                            Ik geef er zelf de voorkeur aan om het lood richting de haak te laten wijzen. Ik heb geen problemen met het werpen. De reden dat Arjan Klop de afhouder andersom heeft, heeft te maken met zijn montage. Bij hem rust de slider direct boven het lood. Zou hij de afhouder op dezelfde wijze als ik monteren, dan knalt het lood tegen de body van de slider. Ik heb daar geen last van omdat mijn afhouder met bulklood lager wordt geplaatst.

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎