Riviervissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    Riviervissen

    Afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst met de feeder in een grote rivier (de Lek, bij jaarsveld) gaan vissen. Allereerst; wat een spektakel!!! Voorns en windes van ruim 30 cm en talloze dikke brasems. Geen huiverig getik, niet het gevoel dat je een oude laars aan de haak hebt, gewoon knokken! Echt veel vetter dan op de rustige kanaaltjes en we****** waarop ik normaal vis. Het is dus duidelijk dat, dit een vervolg gaat krijgen, maar ik heb wel een paar vragen mbt het vissen op grote rivieren. Zeker omdat ik van plan ben zondag mee te gaan barbelen op de ijssel...

    de hengel;
    - een Finesse van 3.90 van Mitchell. Volgens mij voldoet deze eigenlijk niet. Het officiele werpgewicht is 5-40 gram. Hoever zou je kunnen gaan qua gewicht en afstand? Heeft het zin om deze hengel mee te nemen naar de IJssel? Of moet je zo ver de rivier opgooien dat de krachten op de hengel toch echt te groot worden?

    Lood
    Afgelopen zaterdag heb ik met maximaal 50 gram korven gevist. Het is niet zo dat als ik weer ophaalde, de korf heel ergens anders lag. Toch ging mijn topje non-stop heen en weer. Tuig slap, tuig strak top recht, top (erg) krom) enz. enz. Is dat nu het lood dat heen en weer gezogen wordt, of is dat slechts lijndruk vanwege de stroming?

    stroming
    We hebben voornamelijk tussen de kribben gevist. De stroming is daar bijzonder raar en grillig (je ziet het kolken). Hoe kun je daar rekening mee houden? Wat is de ideale houding van hengel? In het begin zaten we met de richting van de hoofdstroom mee, maar dat was geen succes ook omdat de wind er pal op stond. Daarna wierpen we min of meer tegen de hoofdstroom in, maar vingen wel beduidend meer. Hoe zit dat nu?

    Klopt het dat de onderlijnen veel korter kunnen op een snelstromende rivier? Veel in de strot met mijn standaardlengte van 70/80 cm.


    Alvast bedankt voor jullie reactie!
  • Harold Z
    I'm not an addict
    • 14-08-2007
    • 611
    • Uden

    #2
    Interessante topic!

    Mijn ervaring is dat als je topje elke keer langzaam krom trek en dan ineens weer terug schiet dat dan je korfje toch echt aan het rollen / verplaatsen is en je dus niet op je voerplek blijft liggen.
    Je top kan door niet-constante stroming / wind wel iets bewegen, maar niet veel.

    Heb ook net voor het weekend een nieuwe feeder gekocht om fatsoenlijk op grotere stromende wateren te kunnen vissen, mooi man!
    "The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
    animals are treated" - Ghandi

    Reageer

    • Machinehead
      Zeelt en Karper visser
      • 07-07-2007
      • 146
      • Houten

      #3
      als ik op de rivier vis, vis ik altijd op de zandvlakte, en niet in of vlakbij de stroming. Je kan gewoon met je lightfeeder hengel gaan zitten, en geloof me als je een dikke brasem van 60 cm is dat een hele mooie sport.
      ook een voordeel van op de zandvlakte vissen is dat je met redelijk lichte korven kunt vissen, 20 a 30 gram. tenzei je veel werp gewicht nodig hebt.
      je hebt op de zandvlakte ook geen last van bewegende korven lijnen of wat dan ook

      Reageer

      • arnoldus
        Feeder&Picker/Brasem&Zeel
        • 24-08-2006
        • 61
        • Linschoten

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Machinehead
        als ik op de rivier vis, vis ik altijd op de zandvlakte
        Bedankt voor je reactie, maar ik ben een leek. Waar bevindt zich de zandvlakte? groet, A.

        Reageer

        • Machinehead
          Zeelt en Karper visser
          • 07-07-2007
          • 146
          • Houten

          #5
          dat is het gebied wat tussen de kribben in ligt ;]

          Reageer

          • arnoldus
            Feeder&Picker/Brasem&Zeel
            • 24-08-2006
            • 61
            • Linschoten

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Machinehead
            dat is het gebied wat tussen de kribben in ligt ;]
            Ah, dat is nu juist waar ik gevist heb; in de buitenbocht, tussen de kribben en dus op de zandvlakte. Toch kolkte het als een gek en bleef mijn topje langzaam krom trekken en weer langzaam terugbuigen... Ik viste met 50 gram lood. Wat kun je daar uit afleiden? Te weinig lood, of een gevolg van die kolkende stroming? Ik hoop van je te horen, alvast bedankt!

            Reageer

            • The Frisian Viking
              NHSF Erelid
              • 27-06-2006
              • 5439
              • Feânwalden

              #7
              Steun de hengel ook zo hoog mogelijk af dit ivm de stroming
              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

              ik knibbelje foar gjin ien

              The Frisian Viking

              Reageer

              • Lubbe176
                Platte deurmatte visser!
                • 22-08-2007
                • 193
                • Erica

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door arnoldus
                Ah, dat is nu juist waar ik gevist heb; in de buitenbocht, tussen de kribben en dus op de zandvlakte. Toch kolkte het als een gek en bleef mijn topje langzaam krom trekken en weer langzaam terugbuigen... Ik viste met 50 gram lood. Wat kun je daar uit afleiden? Te weinig lood, of een gevolg van die kolkende stroming? Ik hoop van je te horen, alvast bedankt!
                Dat is je korf die ver-rolt ...
                evt. platte korf gebruiken,
                evt. meer uit de stroming gaan vissen,
                evt een korf met 3-hoekig lood gebruiken

                Riviervissen is gaaf he? Ik wist ook niet wat me overkwam!
                Wie het voorntje niet eert, is de karper niet weert.

                Reageer

                • ToniMono
                  Banned
                  • 23-05-2007
                  • 386
                  • Arnhem

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Machinehead
                  als ik op de rivier vis, vis ik altijd op de zandvlakte, en niet in of vlakbij de stroming. Je kan gewoon met je lightfeeder hengel gaan zitten, en geloof me als je een dikke brasem van 60 cm is dat een hele mooie sport.
                  ook een voordeel van op de zandvlakte vissen is dat je met redelijk lichte korven kunt vissen, 20 a 30 gram. tenzei je veel werp gewicht nodig hebt.
                  je hebt op de zandvlakte ook geen last van bewegende korven lijnen of wat dan ook

                  De tactiek die jij beschrijft is niet overal mogelijk. Zelf vis ik op de Waal. Daar zijn de kribben ongeveer 90 meter lang. Tussen de kribben op de zandplaten staat nog zoveel stroming dat je niet aan hoeft te komen zetten met een lightfeeder. Zelfs korven van 130 gram rollen nog weg, als er zo'n duwbak van 200 meter voorbij komt varen. De onderstroming die dan veroorzaakt wordt, is abnormaal. Overigens is het rollen van de korf geen probleem, zolang je maar niet vast komt te zitten. De vis grijpt zonder meer het aas, ook als dit rolt. Volkomen logisch als je je realiseert dat aas van nature niet stil zal liggen vanwege de stroming.

                  Reageer

                  • Lubbe176
                    Platte deurmatte visser!
                    • 22-08-2007
                    • 193
                    • Erica

                    #10
                    Je hebt gelijk dat je aas niet stil ligt vanwege de stroming, maar het is mijns inziens wel belangrijk om te proberen 1 spoor te maken, en niet je voer proberen te verdelen over de hele rivier

                    Wat betreft de light feeder in een rivier... dat zal in in de ijssel bijv. niet lukken..
                    Wie het voorntje niet eert, is de karper niet weert.

                    Reageer

                    • Harold Z
                      I'm not an addict
                      • 14-08-2007
                      • 611
                      • Uden

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lubbe176
                      Je hebt gelijk dat je aas niet stil ligt vanwege de stroming, maar het is mijns inziens wel belangrijk om te proberen 1 spoor te maken, en niet je voer proberen te verdelen over de hele rivier
                      Lijkt me ook ja, als je korf aan het rollen is legt ie stiekem best een afstand af in een paar minuten.
                      "The greatness of a nation, and its moral progress is measured by the way its
                      animals are treated" - Ghandi

                      Reageer

                      • ToniMono
                        Banned
                        • 23-05-2007
                        • 386
                        • Arnhem

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Harold Z
                        Lijkt me ook ja, als je korf aan het rollen is legt ie stiekem best een afstand af in een paar minuten.

                        Dat is geen probleem Harold, mits je je lijn maar achter de lijnclip zet en iedere keer nauwkeurig werpt. Dan vis je nl telkens hetzelfde spoor af. Het grote verschil met het vissen op stilstaand water is nu eenmaal dat je geen geconcenteerde voerplek kunt maken in geval van sterke stroming.

                        Reageer

                        • john van den broek
                          Specimen Hunter
                          • 30-03-2003
                          • 1089
                          • Venray

                          #13
                          Mijn ervaring op stromend water is dat je korf op de plek moet blijven liggen. Dat een rollende korf vis opleverd is eerder uitzondering dan regel.
                          Oke, je vangt wel eens vis met een rollende korf maar meestal wel de kleinere exemplaren.

                          Dat een stromende rivier onderstroming heeft op de bodem is nieuw voor mij. Onderstroming ontstaat door opstuwing van de wind of door grote temperatuur verschillen in diep water.
                          Wanneer er stroming is door afvoer van water, dan staat water op een grillige bodem nagenoeg stil en heb je alleen sprake van bovenstroming.
                          Op een rivierbodem die zo glad is als een snelweg heb je totale stroming, dus van boven tot onder op de bodem. Hier zul je dus ook niet snel vis aantreffen.

                          Het fenomeen op de waal dat wanneer er een groot schip langskomt alles weggezogen wordt heeft te maken met de ondiepte die er is tussen de kribben. Zou het daar veel dieper zijn dan heb je ook minder last van dit effect.
                          Groet John.

                          www.baitstore.nl

                          Reageer

                          • ToniMono
                            Banned
                            • 23-05-2007
                            • 386
                            • Arnhem

                            #14
                            John ik die context heb ik het woord onderstroming ook niet bedoeld. Wel in relatie tot de gigantische schepen die voorbij komen varen. Welk woord je voor die vorm van stroming moet gebruiken, schiet mij zo 1-2-3 niet te binnen.

                            Reageer

                            • john van den broek
                              Specimen Hunter
                              • 30-03-2003
                              • 1089
                              • Venray

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
                              John ik die context heb ik het woord onderstroming ook niet bedoeld. Wel in relatie tot de gigantische schepen die voorbij komen varen. Welk woord je voor die vorm van stroming moet gebruiken, schiet mij zo 1-2-3 niet te binnen.
                              Hoi Tonimono,

                              het is niet mijn bedoeling om je af te kraken of iets dergelijks, ik probeer alleen uit te leggen wat stroming doet op een stromende rivier in relatie tot het vissen. Als je weet hoe stroming zich gedraagd kun je beredeneren waar de vis zich ophoudt en waarom dat ze juist daar zitten.

                              Wij noemen de stroming wanneer een schip langskomt gewoon zuiging van een schip.
                              Groet John.

                              www.baitstore.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎