Barbeelsessie Pumpy 06-09-2007

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pumpy
    Zeeltkolder
    • 20-07-2007
    • 364
    • 't Gooi

    Barbeelsessie Pumpy 06-09-2007


    arbelen Bassie (Rinko Oostereveen) heeft met z’n nieuwe nederlands record (85 cm) aardig wat harten van andere barbelenvangers harder laten kloppen.
    Wat is dat toch een schitterende vis en ik kan er niet over uit. Hoe klein die beesten ook zijn, vechten kunnen ze als geen ander. Mede door het record van Rinko en het aankomende barbelenweekend ging ik nog even richting water.

    De zon scheen weer lekker, de bekende stapelwolken stonden mij weer van boven aan te gapen en de jas kon gewoon uit. Schitterend weer.

    Ik ben van plan eens met onderlijnen te stoeien. Zelf vis ik met 26/00 Gamakatsu Fluorcarbon en afgelopen maandag verspeelde ik een vis d.m.v. lijnbreuk. Het gekke is, dat het vertrouwen in je materiaal meteen is aangetast en hoewel ik toch weer met die 26/00 begon, kneep ik em wel even.

    Enfin, ik vis met 2 hengels. De eerste dichtbij en de ander laat ik wat verder rollen.
    Binnen een kwartier krijg ik een klapper op de afstandshengel en ik probeer de vis langzaam binnen te halen. Dan….weer een vastloper en toch voel ik de vis bonken.
    Ik loop heen en weer en probeer lijn te geven en de vis begint weer te bewegen. 2 minuten later zwiept de hengel omhoog en is de vis los.

    Snel haal ik binnen en constateer dat de onderlijn wederom kapot is geschuurd. Moedeloos word je ervan en ik kijk in mijn tas. Op de bodem ligt een rol Berkley Vanish 41/00.
    Beetje gekkenwerk, denk ik nog, want die lijn gebruik ik puur voor het snoeken, maar ik probeer het
    gewoon.

    Ik maak een rig van deze dikke lijn. Ik heb geen idee hoe die vis zal reageren en ietwat met argusogen laat ik de montage te water. Na een minuut of 10 krijg ik wederom een aanbeet op de Vanish hengel en ja hoor een barbeeltje van ongeveer 44 cm is netjes gehaakt. De vis komt op de foto en ik kijk nog eens naar mijn montage.
    Ik ben nog niet overtuigd en besluit ook de 2e hengel van deze onderlijn te voorzien.

    20 minuten later staan beide hengels te klapperen. Ik denk eerst dat de lijnen elkaar gekruist hebben, maar de lijnen liggen ver van elkaar vandaan.
    Een keuze maken, ik moet een keuze maken en ik besluit de verste hengel als eerste te pakken. De 2e hengel zet ik op de slip en laat het beestje gaan.

    ”Goede keus”, denk ik nog, want de vis aan de 1e hengel geeft aardig weerstand.
    Tot aan de kant kan ik aardig bijblijven, maar dan begint het gevecht. Ze blijft onder, gooit haar gewicht in de strijd en ik moet wachten tot ze zich erbij neerlegt. Dan is het over en mag ik scheppen.

    58 cm ligt op het matje en snel wil ik een foto maken. Ik was even vergeten dat de afstandsbediening niet werkt en ik besluit 1 foto te maken met de zelfontspanner. Alles of niks, maakt me niet uit, de vis moet terug het water in en gelukkig zwemt ze snel zwemt de vis "Barbie" genoemd, weg.

    De 2e hengel staat nog te stoempen. Zus Barbara heeft er geen zin in en tot mijn verbazing is dit ook een zware vechter. Voor deze vis neem ik de tijd. Ik wil haar niet verspelen en geef af en toe wat lijn. Vlak voor de kant, begint het bekende ritueel. Kopschudden, bonken, achter stenen proberen te blijven. No way, you’re Mine!!!


    De vis wordt geschept en Barbabara mag na zus Barby ook op de foto.
    Barbara is 63 cm lang en de prachtige vis mag ook weer genieten van haar vrijheid.
    Ik moet even bijkomen en sta even stil bij wat er in dit half uur gebeurde.
    Wat een paniek ontstond er zeg, Een double barbeeldril, maar wat was het weer mooi.



    Dan wordt het donker, koeler en ik trek mijn jas aan.
    Vervolgens krijg ik nog 1 tik. Een barbeel van nog eens 44 cm maakt mijn avond compleet en in het donker ruim ik mijn spulletjes op.

    Met 4 vissen, waaronder de gezusters Barby en Barbara in de dubbele dril, ben ik weer een happy man.
    De barbelen hebben mijn hart gestolen. De vechtlust, de dril, de omgeving en natuurlijk de wonderschone vis maken het leven goed.
    Zondag onze barbeeldag. Ik heb mijn spulletjes inmiddels op orde. We hebben er zin an!
    Met vriendelijke groet,

    Marcel (Vis)Pomp
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Weer een mooi verslag. En dito vangst en foto's. Ik lees ze met plezier dus ik hoop dat er nog meer zullen volgen

    Reageer

    • Driehoek
      Sportvisser
      • 17-06-2007
      • 787
      • Rijssen

      #3
      sluit me aan bij pieter!
      Mooi verslag en prachtige foto's!
      Heb je ervaring met publishing?
      Want je foto's hebben allemaal dezelfde breedte,
      dat staat goed en geeft een rustig beeld!

      Wanneer je ook je tekst aanpast (breedte) aan je
      foto's kun je het zo publiseren.
      .
      Happy fishing.
      ----------------------------------------

      Reageer

      • Pumpy
        Zeeltkolder
        • 20-07-2007
        • 364
        • 't Gooi

        #4
        Hoi Luitjes
        Bedankt voor de reacties
        @Pieter: Super te horen dat je ze leuk vindt, ik begon al te twijfelen...
        @Driehoek: De foto's probeer ik inderdaad op 600 te houden.
        De text is wat moeilijk in te delen, omdat ik dat rechtstreeks vanuit MSWord
        kopieer. Misschien de volgende keer eens meer aandacht geven en wat beter uitlijnen in deze editor. Thanx voor de tips en de reactie.
        Met vriendelijke groet,

        Marcel (Vis)Pomp

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pumpy
          @Pieter: Super te horen dat je ze leuk vindt, ik begon al te twijfelen...
          Haha, man, ik zit met het water in de mond me te vergapen aan die vissen

          Reageer

          • Lubbe176
            Platte deurmatte visser!
            • 22-08-2007
            • 193
            • Erica

            #6
            super mooi verhaal, over een tijdje zal ik naast het normale feederen aan de ijssel ook eens een hengel voor de barbus uitzetten!
            Wie het voorntje niet eert, is de karper niet weert.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎