Aanbeten slecht zichbaar bij diep water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • noud
    Verificatie gaande...
    • 08-09-2007
    • 6
    • Delft

    Aanbeten slecht zichbaar bij diep water

    Ik heb het probleem dat als ik dieper vist de aanbeten ook moeilijker waarneembaar worden. Vooral als er ook een beetje stroom en wind staat.
    Is er een oplossing om het problem te verminderen, bvb. met een speciale lood setting of zo.

    Noud
  • Hubba
    herintreder! matchhengel
    • 19-07-2007
    • 31
    • Zeist

    #2
    Hallo Noud!

    Op wat voor diepte vis je dan? Om een goede beetregistratie te krijgen is het
    van belang dat je goed (gevoelig) uitlood. Of dat nou op diep of ondiep water is.
    Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om de matchpen zo uit te loden, dat 'ie zonder verklikloodje net niet zinkt (nog een klein puntje boven water). Dan zet ik een paar centimeter (5 tot 15) van de haak een loodje 6 of 8 als verklikloodje (zwaarder als ik echt op diep water op grote vis vis), waarmee de dobber dan zou zinken. (Op deze manier kun je dus ook snel tussendoor peilen en afstellen zonder peillood)
    Dan schuif ik de de pen nog net een centimeter omhoog, zodat ik hem tenminste kan zien!

    Je moet er voor zorgen, dat je lijn tussen dobber (oppervlak) en verklikloodje (bodem) zo strak mogelijk staat: Voor diep water gebruik je dan het liefst een wat langere matchpen, die ook meer lood kan dragen. Ook is het erg belangrijk voor de registratie hoe je het lood groepeert. BIj matchvissen is het gewoon om ongeveer 2/3 van het totale loodgewicht dat je dobber kan dragen vlak onder de dobber te plaatsen, en de rest verdeeld over de lijn.
    Bij sterke stroming kun je het beste het resterende lood dichter bij elkaar plaatsten, waardoor de stroming minder vat op je lijn heeft. Ook zet ik bij dieper water het gegroepeerde lood wat verder naar beneden (richting haak) zodat de lijn wat strakker naar beneden in het water hangt. Het is dan wel van belang dat je het inwerpen echt goed beheerst, anders blijf je pruiken gooien (been there!! done that!!!).

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Succes!!!!

    Reageer

    • noud
      Verificatie gaande...
      • 08-09-2007
      • 6
      • Delft

      #3
      Hallo Hubba,
      Aller eerst bedankt voor jouw uitgebreide uitleg.
      Ik vist met een diepte van 2 tot 3 meter, met eerst een lichte rechte pen. Maar vandaag heb ik, met een net aangeschafte bolle en wat zwaarder pen gevist en hij is ook stukken langer. En ja zoals jij het zegd ging het al stukken beter en met de door jouw uitgelegde uitloding moet het nog beter gaan.
      Nogmaals bedankt.
      Noud
      Aangepast door noud; 13-09-2007, 23:35. Reden: fouttje

      Reageer

      • Hubba
        herintreder! matchhengel
        • 19-07-2007
        • 31
        • Zeist

        #4
        Hoi Noud,

        Ik heb laatst ook wat matchdobbers met het drijflichaam onderop gekocht, (en met een lange dunne antenne bovenop) en die werken inderdaad erg goed.
        Die blijven mooi stabiel in het water liggen, ook bij oppervlaktestroming en golfslag. Ik heb ze gevonden van het merk Middy, maar ik vind wel dat ze snel beschadigen. Wat voor dobbers heb jij?

        Reageer

        • noud
          Verificatie gaande...
          • 08-09-2007
          • 6
          • Delft

          #5
          Hallo Hubba,

          Ik heb rechte pennen van classic waar ik mee begonnen ben, met de gedachte dat ze beter te werpen waren, wat ook zo was. Ik heb nu een bolle ongelode pen 4 gr-20cm van Sensas en een voorgelode 5+1gr-30cm van Ultimate gekocht.
          Met de ongelode in slider heb ik gisteren op ca. 15m afstand mee gevist en het ging perfect. Ga zondag jouw manier van uitloding en de voorgelode pen proberen.
          Mijn hengel is een SPRO MATCH LIGHT 4.20m 3-12gr.
          Met een voorntje heb je al sport aan, maar gisteren had ik een brasem van ca 45cm gevangen, ging ook heel goed en dat was helemaal sport.
          Ja met de match hengel vissen vind ik op het ogenblik leuk vissen.
          Je bent redelijk actief, vooral met stroming en wind.
          En het is voor mij een nieuwe manier van vissen.

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎