loodverdeling

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • klowtje
    Newbie
    • 26-09-2007
    • 1
    • roeselare

    loodverdeling

    hallo, kan iemand mij een afbeelding bezorgen of uitleggen hoe je het best je lood verdeelt over je lijn voor brasemvisserij in een vijver?
    en hoe lang je onderlijn best is enz.
    en mss nog een paar tips.
    ik vis al een jaar of 2 westrijden, maar tips van meer ervaren vissers zijn altijd welkom.
  • The Frisian Viking
    NHSF Erelid
    • 27-06-2006
    • 5439
    • Feânwalden

    #2
    Dobber: vaak hoor en zie ik nog mensen die hun dobber verkeerd uitloden.
    Neem bijv. een dobber van een gram. Veel vissers beginnen het uitloden met de grote loodhagels om vervolgens (richting haak) met klein te eindigen. Dit vaak met resultaat dat de 3 onderste loodjes verschillend van gewicht zijn !!
    Dit is een verkeerd uitgangspunt.
    Begin u dobber altijd uit te loden met de 3 onderste loodjes met dezelfde gewichten dus bijvoorbeeld 3x nr.10 !
    Dit geeft een veel betere aaspresentatie, immers het zakken van het aas bij een gespreide loodzetting gaat nu gelijkmatig dus natuurlijker. Nu is vaak de volgende vraag " hoe stel ik mijn dobber scherp?" . Dit kunt u doen door het benodigd loodje om scherp te stellen boven het bulklood te plaatsen zo blijft de loodzetting met de 3 onderste loodjes intact.
    Backshot: het plaatsen van een klein loodje circa 20 cm boven de dobber zal vooral bij winderige omstandigheden een rustiger en betere aaspresentatie worden verkregen.
    Je kunt hiervoor het beste loodjes nr 10 t/m 12 gebruiken afhankelijk van het gewicht van de dobber waar je mee vist.
    Door een backshot kun je soms net een paar extra beten uitlokken wat weer resultaat in meer vissen en gewicht.
    Denk bij het aanslaan eraan dit niet te langzaam te doen anders zal door de backshot de dobber en dus ook de haak lichtelijk verplaatst worden en de haak zal niet goed worden gezet.