Nederrijn, zondag 7 oktober

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Matchmaker
    Komt net kijken
    • 01-10-2007
    • 66
    • Wageningen

    Nederrijn, zondag 7 oktober

    Ik heb deze prachtige zondag voor het grootste deel aan de Nederrijn bij (of liever, tegenover) Wageningen doorgebracht. Ik wist van eerdere uitstapjes een stuk waar tussen twee kribben een diepe geul loopt, waar ik wel wat vis verwachtte vandaag.
    Hennep/mais/duivenvoer mengsel als particle voer, wat aangemaakt voer meegenomen en maden en mestpiertjes voor aan de haak. Niets stond een goede vangst in de weg. Leek het.
    De Nederrijn bij Wageningen ligt benedenstrooms van de sluizen bij Driel. Bij Driel wordt de hoogte van de IJssel bepaald door de doorgang naar de Nederrijn meer of minder open te zetten. Benedenstrooms kan dan ook een rekkelijk begrip zijn - bij weinig aanvoer bij Driel staan de sluizen nagenoeg dicht waardoor de Nederrijn zo goed als stil staat. Zoals vandaag.
    Een stilstaande Rijn is lastig vissen. Als er genoeg stroming staat wordt de meeste vis tussen de ribben gedrukt omdat het nou eenmaal een stuk makkelijker zwemt buiten de hoofdstroom, bovendien bezinkt/leeft het meeste voedsel op plaatsen met minder stroming. Als de bijna stroming wegvalt zit de vis ineens overal.. en vind ze dan maar eens terug.
    Goed - met de DVD van Willem Stolk nog vers in het geheugen vaak en weinig gevoerd, mezelf een ons gedrift maar de grote(re) vangsten waar ik me een beetje op verheugd had bleven wat uit. Geen brasems bijvoorbeeld, wel een stel middenslag windes en voorns. Opvallend was dat ze echt in groepjes kwamen. Dan twee of drie windes, dan weer een hele tijd niks, dan wat voorns, en dan weer niks, enzovoorts. Mestpiertjes leverden helemaal niks op, alles kwam op maden.
    Wat ik me afvraag is wat nou een goede taktiek is in die omstandigheden. Vaker verkassen? Anders voeren? Tenslotte komt de vis wel langs, maar op de stek houden was geen sprake van.
    Tenslotte - medelijden is niet nodig , heb een dagje heerlijk aan de rivier gezeten en zo af en toe een mooie bocht in mijn hengel getrokken.

    Groet, Herman
    Strakke lijnen,
    Herman
Working...
😀
😂
🥰
😘
🤢
😎
😞
😡
👍
👎