Koppelwedstrijd

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pim Duivenvoorde
    Newbie
    • 17-06-2007
    • 18
    • Noordwijkerhout

    Koppelwedstrijd

    Hoi,
    Op het forum kom ik niet veel tegen over koppelvissen.
    Kan iemand mij vertellen wat over het algemeen een goede taktiek is?
    Komende 2 zondagen doe ik samen met mijn maat mee voor het eerst mee aan koppelwedstrijden in de ringvaart van de haarlemmermeer. Is het zinvol om per visser 3 plekken te maken? 1 voor de vaste stok, 1 voor de feeder in het midden en 1 voor de feeder aan de overkant?
    Wie kan mij adviseren?
    Ook een goede visser vangt weleens bot
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    met koppelen per visser 3 stekken maken
    6 dus dat is niet zinvol niet doen dus.

    je kan samen stokken op 1 plek 1 in de midden met de feeder b.v.en 1 op de overkant en gewoon een hengeltje uitlopen op de afstand van je maat.
    als het erg goed gaat ga je er lekker naast liggen

    Reageer

    • The Frisian Viking
      NHSF Erelid
      • 27-06-2006
      • 5439
      • Feânwalden

      #3
      Het is maar net zoals je het zegt Martijn, het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het water en de kennis daar over.
      Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

      ik knibbelje foar gjin ien

      The Frisian Viking

      Reageer

      • Pim Duivenvoorde
        Newbie
        • 17-06-2007
        • 18
        • Noordwijkerhout

        #4
        Samen stokken op 1 plek, wat moet ik mij daar bij voorstellen als je 6 meter uit elkaar zit.
        Om dichter bij elkaar te gaan zitten zie ik zelf niet zo zitten. Ik ben bang dat je dan een gevecht met hengels en tuigen krijgt
        Ook een goede visser vangt weleens bot

        Reageer

        • The Frisian Viking
          NHSF Erelid
          • 27-06-2006
          • 5439
          • Feânwalden

          #5
          Meestal staat in de regelementen dat je de plato`s maar 1 mtr uit elkaar mag hebben staan vandaar op een plek stokken
          Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

          ik knibbelje foar gjin ien

          The Frisian Viking

          Reageer

          • ToniMono
            Banned
            • 23-05-2007
            • 386
            • Arnhem

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pim Duivenvoorde
            Samen stokken op 1 plek, wat moet ik mij daar bij voorstellen als je 6 meter uit elkaar zit.
            Om dichter bij elkaar te gaan zitten zie ik zelf niet zo zitten. Ik ben bang dat je dan een gevecht met hengels en tuigen krijgt

            Houdt er rekening mee dat het wedstrijdreglement kan voorschrijven dat je bijvoorbeeld maximaal 2 meter uit elkaar mag zitten. Het is niet voor niets een koppelwedstrijd. Volg de taktiek die Martijn voorschrijft. Dus max 3 voerstekken aanleggen. Per slot van rekening moet je de vis ook de tijd gunnen om de voerstek te benaderen. Je kunt wel 6 stekken aanleggen, maar het ontbreekt je dan simpelweg aan tijd (en waarschijnlijk ook geduld)
            om deze serieus een kans te geven.

            Spreek van tevoren goed af wie rechts en links gaat zitten ivm het inrichten van je stek. Als je daar van tevoren even goed over nadenkt, dan valt het best mee. Succes!

            Reageer

            • janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

              #7
              Ik denk als je nog nooit gekoppeld heb ,dat je dan zeker niet allerlei stekken aan moet gaan leggen Mijn advies [wat het je waard is ]een met de stok en een met de feeder en laat je niet verleiden tot het aan leggen van allerlei voer plekken KIES VOOR SIMPEL.En een onderlinge afstand van een meter is vrij normaal ben je er al uit wie links en wie rechts gaat zitten?de eerste keer zal zeker niet mee vallen ,daarom houd het zo simpel mogelijk,je zal zo wie zo al genoeg problemen te verwerken krijgen ,maar als je het een beetje door hebt is het koppelen een geweldige uitvinding. maar het vraagt veel respect voor elkaar
              Een goeie koppel maat vinden is haast nog moeilijker als het vinden van een vrouw, die jou hobby net zo leuk vind als jij.
              Ik heb nog een advies,maak een opstelling in je tuin ,van stok en feeder positie ,het lijkt een beetje belachelijk maar je zal zien dat je dan al wat problemen op kunt lossen Want geloof me het is echt niet zo eenvoudig ,en zo kun je er al wel achter komen of je het een beetje kloppend kan maken
              Ik ben benieuwd hoe e,a gaat verlopen.
              Groeten van Jan de visser

              Reageer

              • 4x14
                Banned
                • 10-12-2006
                • 849
                • Brielle

                #8
                ik heb pas ook m'n 1e koppelwedstrijd gevist met m'n vader.... (dit zal ik niet snel meer doen). we hadden niet zoveel afgesproken, en voor m'n vader was het ook nieuw dat je 1m uit elkaar mag zitten.
                ik begon met stokken en m'n vader met de feeder, 1e inworp al gelijk vis. bij m'n vader bleef het ook bij 1 visje op de feeder. ik zat constant mooie voorn te vangen en dat bleef wel door gaan. nou had ik dat van te voren niet verwacht maar had toch aan m'n vader gevraagd of hij een matchhengel op wou tuigen omdat die geen lange stok heeft van 13/14. omdat ik op 13 meter lekker vis zat te vangen en m'n vader zo eigenwijs was om na 3 uur vissen niet naast mij te komen liggen met z'n match hadden we uiteindelijk maar rond de 5kg. en je raad het al, m'n vader had 3 voorns en ik had de rest, dus dat hoort die nog regelmatig.

                maar ik zou wel een feeder plekje maken als je begint met stokken. als het dan niks is na een uurtje stokken dan stap je over op de feeder.

                maar ik heb nog maar 1 koppelwedstrijd gevist en kan er nog niet zoveel over zeggen.

                Reageer

                • Pim Duivenvoorde
                  Newbie
                  • 17-06-2007
                  • 18
                  • Noordwijkerhout

                  #9
                  Net nog even het regelement doorgelezen. Het is niet echt duidelijk. Je mag 3 meter naar links en naar rechts van je nummer. Zodoende kwam ik dus uit op 6 meter. Of het is als koppel niet meer dan 3 meter uit elkaar. In elk geval zal het zwaardvechten worden met de vaste stok als de vis aan de kant zit en ik jullie adviezen opvolg. Ik zal in elk geval een helm opzetten als het uit de hand gaat lopen.
                  Ook een goede visser vangt weleens bot

                  Reageer

                  • esperto
                    Sportvisser
                    • 16-09-2006
                    • 654
                    • Oostkamp (Brugge)

                    #10
                    Koppelen is zonder meer een van de leukste manieren om wedstrijd te vissen.
                    Het is zeker niet gemakkelijk, maar ik heb dit jaar ook mijn eerste koppelwedstrijden gevist. Het valt eigenlijk wel allemaal goed mee. Enkel ruimte kan een probleem zijn. Schik alles goed, zodat je beide alles bij de hand hebt en niet in de weg ligt. Bak aan bak biedt volgens mij-zkr met de vaste stok- een groot voordeel tov iemand die 1-2m van mekaar af zit.
                    De kracht van een goed koppelteam zit hem in het feit dat je 2x zo snel dingen kunt uitproberen. De een begint met de feeder, de ander met de stok. Als ze beide evenveel vis opleveren doe je gewoon verder. Op het moment dat je voelt dat een stek achteruitloopt, dan ga je beide op die goede stek vissen en ondertussen blijf je die andere stek onderhouden. Het is belangrijk om beide stekken te onderhouden. Vang je minder vis op die stek waar je beide ligt gaat er 1iemand proberen op de andere stek. En zo is het de hele wedstrijd een wikken en wegen van stekken. Wat levert de meeste, grootste vis op.
                    Dit alles eens gaan proberen voor de wedstrijd is zkr een aanrader.

                    Reageer

                    • lolo
                      Geniet maar niet met mate
                      • 01-05-2003
                      • 3873
                      • Weesp

                      #11
                      Pim gewoon iemand zoeken die dat eens wil proberen met je en gewoon eerlijk zeggen hoe je er voor staat en ook zeggen dat je nog nooit zo iets gedaan hebt.
                      Lijk mij sterk dat het dan in de soep loopt.
                      Als je de smaak van koppel vissen eenmaal hebt dan word het ook steets leuker om te doen .
                      Groetjes
                      Johnny

                      Match
                      Feeder
                      Stok

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        koppelen,ik heb er al honderden weg.

                        de opzet is dat je samen een bere prestatie neerzet,mekaar continu aanvult met hulp ,ff schieten bij je maat.b.v.noem maar op continu mekaar opzwepen naar een goede prestatie die je samen hebt bereikt ook als de 1 maar 1kilo vangt en de ander 10 kilo.

                        ik zie ook veel koppels die zover mogelijk uit mekaar gaan zitten ,niks overleggen en eigenlijk een wedstrijd met mekaar vissen.

                        mtr ertussen ideaal kan ik ff wat onderlijntjes aan mijn maat geven ,of een lekkere koek,sigaartje uitwisselen enzo ,en het belangrijkste is je hoeft niet naar je maat te roepen tegen de wind in vang jij ze ook met de mestpieren

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Koppelen is samen vissen met de nadruk op samen voor een resultaat, bega nooit de fout door tegen elkaar te gaan vissen maar vis samen voor een doel, en dat is winnen.
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • Pim Duivenvoorde
                            Newbie
                            • 17-06-2007
                            • 18
                            • Noordwijkerhout

                            #14
                            Bedankt voor de goede en bruikbare adviezen. We gaan er voor. Ik zal morgen wel even laten weten hoe het is bevallen.
                            Ook een goede visser vangt weleens bot

                            Reageer

                            • Ronald Nannings
                              Verificatie gaande...
                              • 05-08-2006
                              • 602
                              • Enclave Friesland

                              #15
                              Hallo Pim,

                              Het belangrijkste van een koppelmaat is denk niet de te bevissen stekken.
                              Samen vooraf een plan uitwerken is denk ik het belangrijkste. Daarna aan de waterkant uitzoeken hoe de vis het beste bijt. Je moet soms ook accepteren dat je koppelgenoot veel meer zal vangen. Ik zie soms koppels vissen die eigenlijk een wedstrijd tegen elkaar aanvissen. Volgens mij kan dat nooit positief werken. Het is inderdaad handig om 2 stekken aan te maken, ook daarover moet je afspraken maken. Wie beheerst de stok goed, wie de feeder.. Ik vis met een koppelgenoot die totaal anders vist dan mij. Dat kan ook weer een voordeel zijn.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎