Gericht barbeel vissen in wedstrijden Part 2

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • BasB
    IJssel-ganger
    • 04-08-2007
    • 393
    • Deventer

    Gericht barbeel vissen in wedstrijden Part 2

    Naar aanleiding van het vorige topic over barbeel in leefnet, heb ik contact gehad met mensen van Sportvisserij Nederland. Ik kreeg gelukkig vrij snel antwoord op de vraag en in princiepe kan ik me wel vinden in het antwoord. Hieronder het antwoord wat ik heb gekregen op de vraag of er niet een 'handling code' of een verbod op barbeel in leefnetten mogelijk is.

    Geachte heer,

    Over het bewaren van welke vis dan ook in een leefnet zijn de geleerden nog lang niet uitgediscussieerd.Uitvoerig onderzoek van de voormalige OVB en waarbij uiteraard geen barbeel is gebruikt, wees destijds uit dat vis geen nadelige gevolgen ondervindt van een verblijf in een leefnet dat aan bepaalde eisen voldoet. De stelling dat een barbeel die zich behoorlijk heeft leeggevochten in de vollen stroming beter hersteld als je hem een poosje in een leefnet laat bijkomen vindt echter steeds meer gehoor. Terecht of onterecht moet uiteraard nog blijken. De (wedstrijd)visserij op Nederlandse barbeel is nog te jong om conclusies te kunnen trekken. Bovendien zijn de aantallen gevangen barbelen (nog) niet extreem hoog en is een vangst van vfier of vijf van deze vissen al een topresultaat. Van snoek en snoekbaars is bekend dat ze het niet goed doen in een leefnet, van barbeel weten we dat nog niet. Daar heb je onderzoek voor nodig of feiten die aantonen dat barbelen hun verblijf in een leefnet massaal niet hebben overleerfd. Op uw beurt heeft u natuurlijk honderd procent gelijk als u refereert aan de rode lijst. Vissen van die lijst zou je uit principe niet in leefnetten moeten stoppen. Tegelijk zie je, nu vismethoden zijn veranderd en andere stekken zijn bevist, dat er waarschijnlijk veel meer barbelen in Nederland leven dan werd gedacht en dat de rode lijst daarom wellicht niet nodig is voor genoemde soort. Wel vaker hollen dit soort lijsten achter de feiten aan. Neemt niet weg dat wat u meldt onze aandacht heeft en al eerder ter berde is gekomen. Het onderwerp heeft zoals gezegd echter z'n tijd nodig zodat niet overhaaste en wellicht onnodige en ondoordachte maatregelen worden genomen. In Nederland vissen wij immers wedstrijden volgens het internationale (CIPS) wedstrijdreglement. Daarin zijn beplaalde vissoorten (o.a. salmoniden) uitgesloten voor het bewaren in leefnetten, maar wordt over de barbeel, die in veel Europese landen bij wedstrijden worden gevangen, niet gerept. Dat zal z'n redenen hebben.Wij zullen daarnaar informeren, wachten dus nog even af, maar houden de vinger aan de pols en adviseren indien nodig. Sportvisserij Nederland kan verenigingen vanwege hun autonomiteit echter geen regels opleggen zolang die niet gezamenlijk zijn genomen. U en de barbeel zullen dus nog even geduld moeten hebben.

    Vriendelijke groet
    Ed Stoop
    2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EU
  • Barbelenvanger
    Moderator
    • 11-03-2004
    • 499
    • Son

    #2
    Barbeel in het leefnet, en dan spreek ik over de waal, dat gaat niet. Ook heb ik dat al diverse malen geprobeerd, op verschillende plaatsen en in verschillende stukken van de kribben. Gewoon om te kijken of je meer vangt als je de barbeel niet direct terugzet. Het antwoordt hierop weet ik al, maar de barbelen die ik in het leefnet gehad heb, konden er niet goed tegen. Zwemruimte hadden ze niet, ze gingen ook al snel op de rug liggen en deden dan niets meer. Het zijn wat dat betreft net brasems, die doen dat ook, en zodra je ze uit het leefnet hebt zijn ze weg. Barbeel doet precies hetzelfde.
    Echt lang kon ik ze ook niet in het leefnet houden, de scheepvaart maakte dat onmogelijk.
    www.barbelen.nl

    Reageer

    • paul.p
      Komt net kijken
      • 08-03-2007
      • 60

      #3
      Je hebt in ieder geval antwoord gehad, ik heb op mijn mail geen enkele reactie gehad. Bovenstaand antwoord geeft wel aan dat men niet weet hoe het zit en wat er in wedstrijden gebeurt. Hopelijk leest hij bovenstaande reactie van Frans ook.

      Reageer

      • BasB
        IJssel-ganger
        • 04-08-2007
        • 393
        • Deventer

        #4
        Ik heb hem ook al een reactie terug gestuurd. Vanuit de barbelenvissers hier had ik al de indruk gekregen dat barbeel+leefnet niet echt samen gaat. Dat heb ik heb ook terug gemaild. Bovendien heb ik hem laten weten dat er bijvoorbeeld in Engeland een handling code is aangenomen door de 'engelse sportvisserij engeland '. Met name punt 6,8 en 9 zouden hier ook moeten gelden!! Ben benieuwd wat hij daar op gaat zeggen!
        2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EU

        Reageer

        • D.E.N.N.Y.
          Frequent aanwezig
          • 09-07-2007
          • 129
          • Oosterhout ( Noord-Brabant )

          #5
          Goede actie Bas B

          Wanneer je een barbeel in een leefnet stopt,bestaat er de kans dat
          er scheurtjes in de vinnen ontstaan,dit kan ook het geval zal wanneer
          je de barbeel met een schepnet uit het water haalt.
          Het ligt natuurlijk ook aan het type net.
          Maar ik heb het helaas al ee keer meegemaakt met het topje van de bovenvin.
          Dit vond ik uiteraard zeer vervelend

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎