Goud, Zilver en Brons

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    Goud, Zilver en Brons

    Heeft iemand misschien een verklaring voor het feit dat een barbeel op de Waal zilver/wit van kleur is, op de ijssel al wat meer goudkleurig is en op de grensmaas of op de Engelse rivieren de barbelen mooi donker goudkleurig zijn.
  • BasB
    IJssel-ganger
    • 04-08-2007
    • 393
    • Deventer

    #2
    Kleurverschillen binnen soorten zijn vaak het gevolg van verschillen in voedselaanbod en verschillen in habitat.
    2x Shimano Catana Barbel Power + Shimano 6000D-EU

    Reageer

    • jasperfeedervlieg
      Lucass vismaat
      • 15-07-2007
      • 268
      • Amersfoort

      #3
      En de bodem van het water en het voedsel.

      Reageer

      • Bert-Jan
        Newbie
        • 16-09-2007
        • 20
        • Genemuiden (ov)

        #4
        ik heb altijd met alle vissoorten het idee dat de vis die het meeste zonlicht opvangt het donkerst gekleurd is terwijl de vissen op een troebel of diep water juist heel licht en bleek gekleurd is. Wij hebben hier ook een parkvijver waar de karpers heel vaal van kleur zijn dit water is eigenlijk altijd troebel door overbezetting en algen. Een ander water zeer helder en plantenrijk zijn de karpers zeer mooi van kleur donkerbrons met een oranje gouden onderkant dus veel donkerder en dit loopt dus ook synchroon met de lichtdoorlatendheid van het water. Ik weet alleen niet hoe dit voor stromend water ook geld maar dit gaat wel weer op als je de ijssel met de ardennenriviertjes vergelijkt maar ik heb geen idee hoe het hierbij met de waal zit. Ik zie wel dat de kleur in de loop van het seizoen ook verandert. 's winters zijn de vissen (karpers en wintervoorns) bij ons vaak veel donkerder en hebben meer contrast en het water is 's winters ook veel helderder (algen gaan dood)

        Reageer

        • Rinko
          *************
          • 14-08-2005
          • 1117
          • ********

          #5
          toevallig vandaag een kenner gesproken en die gooide het op de samenstelling/kleur van de bodem waaraan de barbelen zich kunnen aan passen, dit in combinatie met de verschillen in voedsel.

          Reageer

          • Barbelenvanger
            Moderator
            • 11-03-2004
            • 499
            • Son

            #6
            Dit antwoord is helemaal juist. Alle vissen passen zich aan aan hun omgeving. Vandaar de verschillende kleuren. Mocht de toestand van de waal zo doorgaan dan zullen de vissen over een paar jaar neigen naar het donkere/ groene. Er komt weer steeds meer plantengroei in de rivier, en het water wordt ook steeds helderder. Vandaar ook steeds meer barbeel.
            www.barbelen.nl

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎