vaste stok+korf+rijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Nelis
    vaste/feeder/barbeel
    • 21-11-2007
    • 92
    • Duiven

    vaste stok+korf+rijn

    Hallo,

    Ik zag laatst een keer iemand met de vaste stok op de rivier zitten met een korf.
    Ik wil dit zelf ook gaan doen, heb al nieuwe delen besteld voor de hengel alleen wil weten hoe ik dit precies moet doen. Dus welke montage, hoe zwaar en groot de korf moet zijn. En volgens mij het belangrijkste: De lengte van de lijn. Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven
    beter 1 vis in het net dan....
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.
    • 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

    #2
    Moin, ik heb laatst een link van zoiets geplaatst op mijn site.
    Zal even koekeloeren.........
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

    Reageer

    • Amadeus
      Knoeit wat aan het water.
      • 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

      #3
      Hebbes, het is wel engelstalig.......

      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

      Reageer

      • ToniMono
        Banned
        • 23-05-2007
        • 386
        • Arnhem

        #4
        Hier op het forum zijn ook berichten te vinden over deze methode.
        Maak maar eens gebruik van de (geavanceerde) zoekfunctie.

        Dan kom je oa dit onderwerp tegen. http://www.visserslatijn.nl/forum/sh...aste+stok+korf

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          Nelis,

          Kijk maar eens bij "Vaste stok vissen op stromend water zoals de Lek en het Wantij" Nrs. 10 en 15. Het staat bij Witvissen -Vaste stok. Dan wordt het een en ander duidelijk. Mocht je dan nog vragen hebben dan laat het even weten.

          Groeten,
          PeBo.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • ToniMono
            Banned
            • 23-05-2007
            • 386
            • Arnhem

            #6
            De plaatjes op de Engselse website zijn trouwens erg duidelijk.

            Reageer

            • Nelis
              vaste/feeder/barbeel
              • 21-11-2007
              • 92
              • Duiven

              #7
              ik heb het internetartikel gelezen en de topic ook. Het is me nu al wel een stuk duidelijker. Alleen als ik dezelfde montage als de feeder pak, (bijna) iedereen heeft een andere montage. Weet iemand een goede montage, ivm met vastzitten en beetregistratie en beetkrijgen? en hoe dik moet ik ongeveer vissen? Zat zelf te denken aan 16- 18/100.. maar als een platte van twee kilo in de stroming ligt...
              beter 1 vis in het net dan....

              Reageer

              • PeBo
                Hengelaar
                • 29-09-2007
                • 2636
                • Oosterhout

                #8
                Nelis,
                Het betreft een zware visserij, stroom, dikke vis enz. Dus: stevige stok met versneden top (niet te dun). Als bovenlijn min. 18/100 maar voor de zekerheid kan je net zo goed 20/100 nemen. Onderaan de bovenlijn een lus waar je korf door kan schuiven met gebruik van een wartel. Je kan ook je korf direct op de hoofdlijn zetten d.m.v. een wartel, zodat je indien gewenst je korf kan wisselen voor een andere of eventueel voor een druppelloodje van +- 4 gram i.p.v. een korf.Onderaan de hoofdlijn een klein tonwarteltje. Hier blijft je korf op hangen als hij direct aan de hoofdlijn gemaakt is. Aan de andere kant van de wartel kan je je onderlijn bevestigen. Ook deze dien je aan te passen aan de omstandigheden bv stroomsterkte, stenen, mosselen, dikke vis enz. Ong. 12 of 14/100 lijkt mij een goed uitgangspunt. Haakmaat 14 is een goed begin, maar ook weer aanpassen aan het gedrag van de vis of de aasgrootte.

                Sucses,zo gaat het je lukken.
                PeBo.
                ]Member of the Easterwood dreamteam.
                Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                Groeten,
                PeBo.

                Reageer

                • Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

                  #9
                  Wat voor hengellengte wordt hiervoor meestal gebruikt?
                  Carpe Diem

                  Reageer

                  • PeBo
                    Hengelaar
                    • 29-09-2007
                    • 2636
                    • Oosterhout

                    #10
                    De hengellengte is hoodzakelijk afhanhelijk van de bodemgesteldheid. Dus als er veel stenen liggen of een mosselbank of iets dergelijks, ga ik wat langer of korter. Meestal ga ik niet verder dan 11 meter, maar langer kan ook, maar het gebruik van het tie-rapje om je lijn in te leggen is wel noodzakelijk omdat je anders niet in kan gooien. Als je je lijn ingegooid hebt leg je je hengel in de steun, dus je hoeft hem niet steeds vast te houden, maar in de hand houden is ook mogelijk. Je moet het eigenkijk zien als feederen zonder opwindmechanisme en met een wel erg lange feeder zonder ogen. Voor de rest is er geen verschil. Soms heb je wedstrijden met de vaste hengel, waar het zinkvissen toegestaan is. Met deze manier kan je dan je voordeel halen

                    Groeten,
                    PeBo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                    Groeten,
                    PeBo.

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Hallo

                      op de rivier de Maas deden we (hadde we ) vroeger niet anders maar dan wel met de lange opslag en voederveer

                      en ook nu nog vind ik het prachtig als op een soepele 9,5 m hengel zonder stiek een joekel van een brasem in de stroom hangt
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • PeBo
                        Hengelaar
                        • 29-09-2007
                        • 2636
                        • Oosterhout

                        #12
                        Tester,
                        Dat is nu precies wat ik bedoel. Het lijkt op feedervissen, maar als je er op deze manier van vissen zo'n platte aan hebt gehad, weet je gelijk waar het verschil in zit. Dan is het niet gewoon binnendraaien, maar met een bonkend hart die vis drillen, met de vraag of je hem niet alsnog verspeeld, want sterk zijn ze als ze in de stroom gaan hangen. En die spanning daar doen we het toch voor. Dan gaat de spanning door je lijf en niet door het elastiek.

                        Groeten,
                        PeBo.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                        Groeten,
                        PeBo.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎