Zelf bouwen feedertopjes.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • danny69
    Feedervisser
    • 16-03-2005
    • 227
    • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

    Zelf bouwen feedertopjes.

    Goeiedag allemaal,
    Sinds kort ben ik begonnen met het zelf bouwen van topjes voor mijn feederhengels.
    Het plaatsen van de geleide oogjes en dergelijke lukt perfect ( durf ik zelf te zeggen). Mijn enige probleem ( of lees: moeilijkheid) is het lakken van de wikkelingen.
    Ik gebruik 2 componenten lak, stel mijn topjes draaiend op tijdens het lakken etc...etc... Net zoals de ervaren hengelsportwinkelier mij uitlegde.
    Doch: Ik krijg mijn lak tamelijk strak rond de wikkeling, maar niet mooi van vorm ( ongelijk). Ik denk zelf aan krimp.
    Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

    Groeten,
    Danny
    Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    dan moet je die 2 componenten epoxy lak proberen daar kun je mooie bolle lak laagjes mee op de wikkeling zetten .

    en na een uur kun je er mee vissen ook ,is gelijk keihard.

    Reageer

    • de witten
      Newbie
      • 27-06-2006
      • 38
      • overmere

      #3
      amaay Danny

      je hebt het virus blijkbaar te pakken
      'k ken er zo nog enen .... ne zekere feeder196..

      moet zeggen , heb van weekend een paar creaties van Tony gezien
      resultaat....grote klasse

      maar allez eigen werk vist altijd beter he
      groetjes en succes ermee

      ivan

      Reageer

      • erwin-van-schilt
        Met enige kennis...
        • 19-02-2006
        • 296
        • Halsteren

        #4
        voor mij is functionaliteit belangrijker dan uiterlijk.

        De door mij zelfgemaakte topjes van bv een losse glas spriet voor vaste stok, ziet er niet gelikt uit, maar werkt wel.

        Heb de oogjes er zelfs al met normaal garen opgezet, en daarna "afgelakt" met blanke nagellak.

        Mooi is het net, maar het functioneerd.
        Is altijd ***lig als je een net gemaakt en opgepimpt topje weer kapot gooit.

        Dus voor mij funtionaliteit boven uiterlijk.

        Erwin
        http://erwin.vist.nl

        Reageer

        • feeder1965
          loves fishing
          • 25-02-2007
          • 217
          • bassevelde ovl

          #5
          hallo
          en voor mij telt het alle 2 , je bent er trouwens een tijdje mee bezig
          wel je kan het net zo goed van de eerste keer goed doen
          groeten tony
          lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

          Reageer

          • danny69
            Feedervisser
            • 16-03-2005
            • 227
            • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

            #6
            Hoi,
            Ten eerste: ik ben eruit betreffende onregelmatigheden. Gewoon in 2 keer zetten met componenten lak. Als je zet gewoon 25 minuten laten draaien. M.a.w. de lak al draaiende laten reageren ( lees crosslinken). Na de tweede keer lakken heb je mooie bolle wikkelingen.
            Heb er met de loep naar gekeken: de zogenaamde onregelmatigheden waar ik over spak zijn gewoon de wikkelingen ( netjes naast elkaar) welke je door de lak ziet.
            Ik denk trouwens ook dat hengelbouwers veelal zwarte 2-componenten lak gebruiken om oneffenheden te camoufleren.
            ( Feeder: kijk maar eens naar je 3500's!). De keuze van je wikkelgaren is ook wel van groot belang voor het uiteindelijke resultaat. Dikker garen bouwt nou eenmaal niet zo mooi af als heel dun.

            Ten tweede: Hoi Erwin, hoe gaatie? Ken jij mij niet meer van de lab. school? Volgens mij heb ik bij jou in de klas gezeten op het MLO.
            EN Feeder: ik geef je gelijk. Functioneel moet nou eenmaal ook mooi ogen. De winteravonden zijn lang en geschikt voor dit soort huisvlijt. Dat geeft ook tijd genoeg om naar perfectie te streven!
            Als de wedstrijden volop aan de gang zijn heb je daar geen tijd voor!

            Bedankt voor de reacties trouwens!

            Groeten,
            Danny
            Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

            Reageer

            • erwin-van-schilt
              Met enige kennis...
              • 19-02-2006
              • 296
              • Halsteren

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door danny69
              Ik denk trouwens ook dat hengelbouwers veelal zwarte 2-componenten lak gebruiken om oneffenheden te camoufleren.
              Probeer na de 1e keer lakken eens lichtjes alles op te schuren, daarna met een zwarte stift donker te maken en hierover je 2e laklaag te doen.
              Werkt gegarandeerd (is trucje uit de winkel lol)

              R-win
              http://erwin.vist.nl

              Reageer

              • paul.p
                Komt net kijken
                • 08-03-2007
                • 60

                #8
                De hengel of het topje wat je wil lakken monteren aan een motortje dat 3 omwentelingen per minuut draait. Zorg dat je wikkelingen zo glad mogelijk zijn, elke oneffenheid zie je namelijk terug in je lakken. Gebruik Flexcoat om dit klusje te klaren, dit is speciaal voor dit werk. Maak een beetje aan in een klein bakje en breng het op met een satehprikker( tot je naar eigen idee een laklaag krijgt die je mooi vindt) terwijl het topje of de hengel draait. Zorg voor een stofvrije ruimte met een temperatuur van 25 - 30 graden en laat het geheel 24 uur draaien. Een geschikt motortje hiervoor sloop je uit een magnetron ( uitkijken zit hoogspanning in!)

                Reageer

                • Buster
                  Met enige kennis...
                  • 21-08-2007
                  • 311
                  • Lingewaal

                  #9
                  Ik gebruik een lak om op te dikken voor de windingen van de ogen, werk goed genoeg voor mij. gr Jan.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎