barbeel in de Geul

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Barbelenvanger
    Moderator
    • 11-03-2004
    • 499
    • Son

    barbeel in de Geul

    onderstaand stuk lees ik net in de nieuwe visionair

    Bolwerk van de barbeel

    De Geul kan momenteel worden bestempeld als één van de bolwerken van de barbeel in Nederland. Er is in de geul zonder meer sprake van een stabiel levenskrachtige populatie. De indruk bestaat dat de barbeelstand in de Geul alsook in enkele zijbeken het laatste decenium sterk is toegenomen. De soort is in alle onderzochte trajecten van de geul aangetroffen. Ook in de zijbeken Selzerbeek, Eijserbeek, Gulp en oude Kanjel zijn barbelen waargenomen. Voor 2000 was daar geen sprake van.

    Is er hier al iemand die er gevist heeft, en wat gevangen??
    www.barbelen.nl

  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    #2
    Waar ligt die geul dan ?

    Reageer

    • firesma
      Met enige kennis...
      • 25-04-2005
      • 325
      • Aan het water

      #3
      De Geul is een snelstromende beek in Zuid Limburg. Ik heb zelf geen ervaring met de Geul. Ik weet wel dat het heel lastig is om een vergunning voor de geul te krijgen.

      1 van de schrijvers van de witvistotaal staat met een aantal Geul barbelen in de vangsten database van sportvisserij Nederland. Zie: http://www.bijzonderevangsten.nl/



      Deze jongen heeft volgens mij een paar witvis totaal edities terug nog een artikel geschreven over het vissen op de Rijn bij Koblenz.

      Reageer

      • karperkoning
        Karpervisser!
        • 13-12-2005
        • 878
        • AELSE

        #4
        ik ken de geul ook niet maar heb het er vaak over met Robin (ook lid opt forum)
        misschien dat hij er meer van weet...maar goed om te weten dat ik hier in de buurt (zuid-limburg) ook ergens kan barbelen!

        Ralph
        http://www.carpteamelsloo.tk

        http://www.hsv-juliana.tk

        Helemaal Karpervisser !!!
        Karp Fishing 4 live!

        De groeten
        Ralph

        Reageer

        • Robin
          Vaste stok & Feeder
          • 26-11-2006
          • 490
          • Meerssen

          #5
          Hallo allemaal,

          Wat betreft de Barbeelstand in de Limburgse Geul, deze is de laatste jaren erg toegenomen. voorgaande jaren ving men zelden barbeeltjes op de Geul, dit is de laatste jaren zeker niet het geval!
          Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat succes verzekert is, daar is de barbeelstand nog te fragiel voor. Bovendien zijn de meeste barbelen, zeg maar barbeeltjes.. die ik er vang bijvangst aan het pickertje, vaak maar klein 10-15 cm. en een enkele keer een 30'er Ik heb zo'n vermoeden dat de grotere barbelen alleen de geul op komen om te paaien en daarna weer terug de Maas in trekken. (Je kunt dit helaas moelijk bewijzen.)
          groetjes Robin

          "De beste tijd moet nog komen"

          Reageer

          • Robin
            Vaste stok & Feeder
            • 26-11-2006
            • 490
            • Meerssen

            #6
            Hallo allemaal,

            (bij het verzenden van bovenstaand bericht ging helaas iets mis) sorry.

            Ik vis imiddels zo'n 6 jaar op de Rivier de Geul, deze rivier stroomt langs mijn woonplaats. dus ben hier vaak te vinden. Wat betreft de Barbeelstand in de Limburgse Geul, deze is de laatste jaren erg toegenomen. voorgaande jaren ving men zelden barbeeltjes op de Geul, dit is de laatste jaren zeker niet het geval! Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat succes verzekert is, daar is de barbeelstand nog te fragiel voor. Bovendien zijn de meeste barbelen, zeg maar barbeeltjes.. die ik er vang bijvangst aan het pickertje, vaak maar klein 10-15 cm. en een enkele keer een uitschieter naar de 30-40 in het voorjaar. Ik heb zo'n vermoeden dat de grotere barbelen alleen de geul op komen om te paaien en daarna weer terug de Grensmaas in trekken. (Je kunt dit helaas moelijk bewijzen.) maar de kleintjes vang ik het hele jaar.

            Dat er barbeel in de Geul voorkomt is dus een feit, De barbelen stand zal de komende jaren zeker nog meer toenemem. Met name door de goede Waterkwaliteid en een veelvoud van het aantal andere vissoorten die in deze kleine rivier voorkomen. kopvoorn en sneep komen het meest voor.
            groetjes Robin

            "De beste tijd moet nog komen"

            Reageer

            • vidar06
              Newbie
              • 28-06-2007
              • 27
              • kerkrade

              #7
              Helemaal gelijk Robin, vooral het stuk waar de geul uitmondt in de Maas is heel visrijk, waar behalve kopvoorn en sneep verder veel winde, forel, beekforel, snoekbaars, snoek, karper is te vinden. Je hebt er wel een aparte vergunning nodig, eigenlijk een geluk want dit is een van de weinige wateren waar heel veel diverse vis is te vangen, vorig jaar hebben we daar zelfs een vlagzalm gevangen. Je weet nooit wat je er vangt maar wel altijd genoeg vis.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎