is duur beter???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    is duur beter???

    zijn de duurdere merken altijd beter

    of zijn er in jullie ogen ook andere merken die voor minder geld niks of niet veel onderdoen dan de bekende merken die ook wat kosten.

    deze vraag is met die verstande dat er zat vissers bij zijn die ook goed materiaal willen hebben maar minder hebben te verteren.

    het valt mij op dat er wel veel gepraat wordt over dat je bepaalde merken worden geadviseert maar je kan niet in die persoons geldbuidel kijken.
    iedereen wil wel top materiaal maar niet iedereen kan die betalen.
    dan kan men wel zeggen dan spaar je toch wat langer maar dat kan voor de een twee maanden zijn en voor een andere wel 2 jaar als het tegen zit
    en ik neem aan als iemand een hengel of wat dan ook wil om in de komende periode wil vissen dat die dat geen 2 jaar uitsteld.
    er zijn zoveel merken die goed spul leveren maar ik lees er niet zoveel over dan de meeste bekende merken die je hier hoort

    misschien een raar onderwerp maar ik moest het wel even kwijt
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Ik ben van mening dat je verschil kunt maken in die materialen die je écht nodig hebt om te kunnen vissen, en allerlei randzaken er omheen.

    De spullen waarvan ik zeker wil weten dat ik kwaliteit in handen heb zijn:
    - Hengel
    - Molen
    - Schepnet
    - Lijn
    - Haken
    - Pennen

    Dit mag wat kosten, maar mag nooit mn budget overstijgen. Die materialen hoeven niet van een bekend merk te zijn overigen, alleen zijn onbekende merken vaak net zo duur, of duurder. Het gaat me om de kwaliteit / prijs verhouding. Niet welk naampje erop geplakt zit.

    Echt heel slecht materiaal bestaat niet meer. En als het nog wel bestaat dan lukt het de meeste mensen wel om dat te ontdekken voor de aankoop. Ik denk dat een ieder voor zichzelf moet uitzoeken wat hij wil en kan uitgeven aan materiaal. Ben je tevreden met subtop of wil je de absolute top (ook qua merknaampje)? En heb je het er voor over om daar langer voor te sparen?

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      #3
      ja duidelijk

      Reageer

      • esperto
        Sportvisser
        • 16-09-2006
        • 654
        • Oostkamp (Brugge)

        #4
        Is duur beter, hmm, ik denk dat je zoals pieter reeds beschreef een onderscheid moet maken tussen wat belangrijk is dat je er kwaliteit van hebt om te kunnen vissen, en al de rest.
        Ik vind het dus heel vreemd dat bv een karpervisser aan de waterkant een dure fox rodpot en dito biepers heeft staan, met draadloze receiver, en dan plots je ziet dat hij met minder kwaliteitsvolle hengels en molens aan het vissen is, dat zijn draad aan vervanging toe is, en hij bespaart op haken, en daarbij te weinig voert. Klinkt mss super overdreven, met het is enkele om aan te duiden dat die mensen totaal verkeerd denken. Investeer liever wat in hele goede draad, deftige loodsystemen en zeer goed haken, een goede molen (en daarom geen van 250euro) en een betere stok. Maar het staat natuurlijk veel stoerder als er daar aan de waterkant een megadure rodpot staat, met dure biepers dan dat je de goedkopere versie rodpod neemt en dito biepers, en meer investeert in hetgeen ik al opnoemde, want dat zie je natuurlijk niet.

        Het is gewoon zo dat goed materiaal wel wat kost, en dat dat over het algemeen van een bekent merk komt. Op die andere dingen kan best wat bespaart worden: mijn hakendoos hoeft niet van sensas te zijn, de mijne heeft minder gekost en is dubbel zo groot, mijn topsetsteun hoeft niet van sensas of welk duurder merk dan ook te zijn, de steun die ik vorig jaar in de lidl kocht voldoet 100procent, en koste nog geen 10euro, mijn afsteeksteun op 25mm-poot hoeft niet van rive te zijn, maar mijn hengelsteunen en leefnetsteun dan weer wel, omdat ik niet wil dat die onder gaan.
        Kort gezegt: Maar met alle luxe boven water en een stompe haak, vang je gewoonweg niet...

        Reageer

        • antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

          #5
          Of duurder beter is?? Weet ik niet, ikzelf ben niet in de gelegenheid met duur matriaal te vissen. De spullen waar ik mee vis zijn voor mij goed genoeg, en wat hierboven al gezegd is, haken etc bespaar ik niet op, maar een vis kijkt niet naar watvoor hengel je vist, of je nou een maverlat a €3000,- heb of zoals ik een gekregen vaste lat voor nop, vis bijt toch wel mits je de boel goed aanbied.

          Reageer

          • † John van der Zee
            [In Memoriam]
            • 16-11-2005
            • 1761
            • in zuidholland in een mooi visgebied

            #6
            een vis kijkt zeker niet naar de hengel.
            maar of je nu met een dweil van een hengel vist of eentje die lekkerder in hand ligt maakt wel verschil.
            nu ga ik een merk geven die ik zelf gekocht heb laatst en ik heb zelf er een goed gevoel bij dat die lekker gaat vissen want het in een engels merk en die weten heus wel wat matchvissen is mag ik aan nemen

            ik heb het dus over het merk fox
            het valt op dat er maar weinig zijn die er wat over weten .
            ik weet er zelf ook niet veel over maar het lijkt mij sterk dat ze hengels maken die niks zijn.
            het is best een groot merk in engeland mag ik aan nemen.
            dat ze hier niet zo bekent zijn met witvisserij komt ook door dat de meeste het merk niet kennen voor de visserij.

            het is meestal shimano, faps, sensas, preston wat je hier hoort.
            deze merken zijn absoluut niet slecht ik vis er ook mee maar,
            omdat fox goedkoper is met bepaalde hengel wil dat dan zeggen dat die minder zijn dan een shimano???
            Vissen is ontspannend.
            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

            Met Vriendelijke Visgroeten



            vaste stokvisser????????

            Reageer

            • ironny
              Moderator
              • 04-04-2006
              • 1377
              • Hamont

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
              omdat fox goedkoper is met bepaalde hengel wil dat dan zeggen dat die minder zijn dan een shimano???
              is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod? als je goed in de markt bent gebracht, wat zeker ook door kwaliteit te brengen voor kan komen, genereer je meer vraag. Immers mensen lopen graag mee en laten graag zien dat ook ZIJ een MERK hengel hebben. Juist doordat er veel vraag is naar een hengel krijg je sterke positie in de markt en kun je het je gemakkelijk veroorloven je merk duurder te maken. (voor een mercedes betaal je ook veel geld alleen maar omdat je het merk mercedes rijdt)
              Nee duurder is zeker niet altijd beter in mijn ogen. Je zult wel het verschil merken tussen een hengel van 1000 of van 100 euro en zeker ook qua houdbaarheid, maar als antoinette al min of meer zei, als je niet kunt vissen kun je nog zo n dure hengel hebben....
              Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

              Reageer

              • vidar06
                Newbie
                • 28-06-2007
                • 27
                • kerkrade

                #8
                Hier in de buurt zijn hengelsportzaken die minder in de etalages hebben staan dan menig een hengelaar langs de waterkant. Zelf ben ik voostander van: goedkoop kan vaak duurkoop zijn. Maar als je dan wel eens praat met echt kundige mensen dan blijkt het maar al te vaak dat heel goede fabrikanten een hoop prut op de markt gooien en dat alleen om de omzet te vergroten. Op het moment dat je dat kunt onderscheiden, maak je zelden of geen miskoop meer

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Fox heeft prima kwaliteit is mijn ervaring. Maar als er één merk is waar je alleen al voor het naampje betaald is het fox wel.

                  Prijzen van veel klein materiaal binnen karpervissen (boilienaalden, netfloat, opbergdoosjes, mapjes) enz. zijn mijns inziens ronduit absurd bij Fox. Zonder problemen het 3 tot 4 voudige van goedkopere merken met dezelfde kwaliteit.

                  Reageer

                  • Kosmozz
                    Match en Feeder
                    • 25-07-2005
                    • 1959
                    • Hannut

                    #10
                    Hoi Joh,

                    Fox is ook en duur merk hoor, vergis je daar niet in. Kijk maar eens naar de prijzen van de karperspullen. Fox is absoluut niet goedkoper dan shimano. Ik denk dat Fox zelfs duurder is. Een goed merk heeft voor ieder budget een hengel en beide merken hebben dat naar mijn idee. De vraag is wat de fijnste hengel is die in jouw budget past. Als je moet bezuinigen op je aas en voer, omdat je te dure spullen hebt, dan ben je natuurlijk heel dom bezig. Verder is het niet belangrijk wat anderen hebben.

                    Tip: als je materiaal wilt aanschaffen, dat normaliter boven je budget ligt, dan moet je goed zoeken op marktplaats, ebay of in webwinkels. Ik bestel mijn shimano spullen bijv. in duitsland, dat scheelt 30%. Een twinpower 6000FB kun je nieuw voor 225 euro krijgen op marktplaats, tegen 330 in de winkel.

                    Groeten
                    Dennis
                    Carpe Diem

                    Reageer

                    • † John van der Zee
                      [In Memoriam]
                      • 16-11-2005
                      • 1761
                      • in zuidholland in een mooi visgebied

                      #11
                      ok dat fox duur kan zijn kan wel met karper spullen zijn omdat die daar mee een grote markt mee hebben maar witvisspullen zijn wel een stuk goedkoper omdat er minder vraag naar is .
                      even een vergelijking tussen een fox matchhengel en eentje van ik noem maar wat van een of ander merk

                      het viel mij op dat bij fos op een lengte 3.90 meter 17 ogen op de hengel zaten en of dat nu een voor deel of een nadeel is moet de tijd uitwijzen. maar in verglijking met een andermerk vondt ik hoe die verdeelt waren veel beter op het gedeelte van de hengel dat meer buikt zaten meer ogen dan bij die nadere merken die er lagen dus minder hoeken in je lijn tijdens de buiginging van je topdeel tijden het drillen van een vis dus minder wrijving lijkt mij (dat hebben ze mij altijd vroeger verteld tijdens het vissen als klein ventje)
                      nu wil ik niet fox de hemel inprijzen maar ik wil ook andere merken aan de orde krijgen dan de hele bekende merken voor de witvisserij
                      ik weet wel dat de vaste stokken van fox hier niet echt zullen aanslaan omdat die vertegenwoordiger zelf zegt dat er bijna geen vraag naar is omdat die meer voor de engelse markt zijn ontworpen met de lengtes
                      maar ert zullen heus wel meer merken zijn die goed zijn maar niet bekent en misschien wel niet zo duur als men verwacht.
                      in deze groeiende economie maar met alles duurder worden artikelen(met dan aan de regering omdat ze geld nodig hebben) leek het me wel een leuk onderwerp om toch een goed visgenot te kunnen krijgen met handigge tips en materialen om het toch betaalbaar te houden voor iedereen die vist
                      Vissen is ontspannend.
                      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                      Met Vriendelijke Visgroeten



                      vaste stokvisser????????

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        dit is toch niet een zoektocht naar de erkenning of je nu een goede hengel hebt gekocht of niet john.

                        ik vind dat je moet kopen wat jij mooi vind,wat je een mooie prijs vind hebben.

                        en de kwaliteit daar moet je in de loop der jaren achter komen.

                        ik vind goedkope spullen vaak gewoon niet mooi daar komt bij dat het vol zit met goedkope dingetjes ,lagertjes van een dubbeltje,reelhouder van een knaak,oogjes van een euro.

                        wil je op je hengel het beste materiaal gezet hebben en de enige reden is eigenlijk omdat je zoveel ermee vist dat je hem anders in een jaar aan bonken vist.

                        en een mercedes kan je vergelijken met een fiat dat kan het slaat alleen nergens op ,de topmerken zijn ook gewoon topmerken omdat ze minder troep erin verwerken.

                        een vaste stok van 12,5mtr van 3000 euro zal in theorie niet wereldschokkend verschillen van een stok van 500 euro.
                        het is iets anders samengesteld ,voor sterkte ,voor kracht.

                        maar de levensduur kan zeker verschillen.

                        maar je hebt ook de nalevering shimano beloofde altijd 10 jaar lang nog delen na te leveren van je hengel en bij mijn diaflash was dat inderdaad waar(haast 14jaar na aankoop)

                        probeer maar bij alle andere merken te verwezenlijken en zeker met die fantasie merken uit Tilburg en Lelystad.

                        tja er zijn ook mensen die zich puur richten op de rode stikkers in winkels met de de text van /voor.

                        dan roep je meestal de problemen over je af bij hengelbreuk,god mag weten hoelang die er vaak al staan in de winkel.


                        maar ik koop in ieder geval wat ik mooi vind uiteindelijk moet je er zelf mee vissen,kan ik het niet betalen spaar ik ff een maand door.

                        Reageer

                        • † John van der Zee
                          [In Memoriam]
                          • 16-11-2005
                          • 1761
                          • in zuidholland in een mooi visgebied

                          #13
                          nee hoor het is geen erkening dat ik een goede hengel heb gekocht maar meer het aankaarten dat er best wel veel over maar een paar merken word gepraat dan merken die minder gebruikt worden of te verkrijgen in nederland
                          het lijkt mij dat als je geest verruimt in wat er allemaal voor handen is dat je dan ook meer adviesen zou kunnen geven aan anderen die er om vragen want er zijn best wel vragen die er tussen zitten waar geen antwoord opgegeven kan worden omdat de meeste het niet kent
                          ik ken ook meer niet dan wel om dat maar toe te geven


                          en levensduur is ook afhankelijk van hoe iemand er mee om gaat
                          als je op tijd alles goed onderhoud kun je heel lang met spullen doen
                          je kan een topprodukt ook in 1 jaar helemaal verrot vissen.
                          Vissen is ontspannend.
                          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                          Met Vriendelijke Visgroeten



                          vaste stokvisser????????

                          Reageer

                          • Jakob
                            <*{{{{><(
                            • 06-03-2007
                            • 1870
                            • Staphorst

                            #14
                            een vaste stok van 12,5mtr van 3000 euro zal in theorie niet wereldschokkend verschillen van een stok van 500 euro.
                            het is iets anders samengesteld ,voor sterkte ,voor kracht.

                            maar de levensduur kan zeker verschillen.

                            maar je hebt ook de nalevering shimano beloofde altijd 10 jaar lang nog delen na te leveren van je hengel en bij mijn diaflash was dat inderdaad waar(haast 14jaar na aankoop)

                            Martijn, juiste woorden. Dit zijn zaken waar je iets aan hebt, zelf vis ik met Daiwa's en ik heb zelfs de Procarbon van 1977 nog en daar was ik met mijn kleine voetjes op gaan staan en zelfs die kunnen daar niet tegen. Probleemloos een nieuw deel besteld bij Daiwa UK. 3o jaar na datum!!

                            Het verschil tussen een stok van 500 piek en 3000 kan ik zeker merken, als was het alleen maar in de portemonee.

                            Als je niet het nieuwste van het nieuwste wil hebben en eens kijkt naar een stok van een gerenomeeerd merk die al vervangen is in het assortiment dan kun je vaak een hele goeie stok kopen voor de prijs van een kwalitatief een stuk mindere.
                            Als je up to date wil blijven dan heb ik niet genoeg uren in een week om dat bij elkaar te krijgen.
                            Het is net wat je wilt, wil je racen, het kan inderdaad met een lelijke eend, maar een formule 1 auto is dan toch een stuk beter.
                            Maak je eigen keus, bepaal zelf hoeveel geld je er voor over hebt, kijk naar levering van delen en kijk vooral naar waar je prettig mee vist en vraag naar de kwetsbaarheid van de stokken. Stokken die ik op een kortere lengte alleen mag vissen met een apart verstevigingsstuk zal ik sowieso nooit aanschaffen, een teken dat de delen dun zijn.

                            Vraag gerust een visser of je een keer op zijn kist mag zitten en zijn hengel mag vasthouden, er zijn er maar weinig die dat zullen weigeren, ik in ieder geval niet.

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                              Of duurder beter is?? Weet ik niet, ikzelf ben niet in de gelegenheid met duur matriaal te vissen. De spullen waar ik mee vis zijn voor mij goed genoeg, en wat hierboven al gezegd is, haken etc bespaar ik niet op, maar een vis kijkt niet naar watvoor hengel je vist, of je nou een maverlat a €3000,- heb of zoals ik een gekregen vaste lat voor nop, vis bijt toch wel mits je de boel goed aanbied.
                              Maar Antoinette een dikke bmw rijdt toch wel lekkerder als een lelijke eend,toch!!
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎