paar tips zijn welkom

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • electra
    Joeri
    • 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

    paar tips zijn welkom

    hallo,
    ben gewend om te feederen op vijvers, kleine meren. Vang daar vooral brasem en grote voorn. Beten zijn (meestal) overduidelijk.
    Komende maanden wil ik het proberen op een traagstromend kanaal (diepte 2 m) met veel kleine voorn, kleine baars. Welke montage gebruik ik best? Hoe kan ik toch kleine voorn vangen? In het verleden bleek dit meer dan eens een probleem. Haakmaat? Hoe steun ik mijn hengel best af? Zit ong 1 a 1.5 m boven het water. Heb mensen zien vissen met hengel zeer hoog afgesteund, en mensen met top bijna in het water.

    ik hoor het graag.
  • Robin
    Vaste stok & Feeder
    • 26-11-2006
    • 490
    • Meerssen

    #2
    Hallo Joeri,

    Als eerste tip die ik je wil meegeven is vis nooit te zwaar! het betreft een langzaamstromend kanaal zoals je al zei, dus korfjes van 30 - 40 gram moet genoeg zijn. ikzelf zou kiezen voor een vaste montage (zie "montages" met de zoekfunctie) omdat je dan direct contact hebt met de vis tijdens een aanbeet. 12/00 onderlijn met haakmaatje 14/16 zal voor deze vissen voldoende zijn.

    Wat betreft het afsteunen van je hengel.
    Men steunt een hengel hoog af als het hard stroomt omdat dan zo min mogelijk lijn in het water ligt en je dus ook zo min mogelijk druk op je lijn hebt. Aangezien jij in een langzaamstromend kanaal vist lijkt mij dit niet noodzakelijk kun je je hengel het beste horizontaal of schuin naar beneden wijzend afsteunen.
    groetjes Robin

    "De beste tijd moet nog komen"

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      #3
      hoog afsteunen doe ik om op stromend water meer drijf vuil te ontwijken ,of om niet in de schit****** van de zon te kijken,of om lijners te voorkomen in de paaitijd.

      en ook om makkelijker aan te slaan bij zeer veel vis vangen,je armen worden minder snel moe als je recht achteruit slaat i.p.v met je rechter arm rechtsom slaan evenwijdig aan de water kant,daar zijn je spieren niet echt voor gemaakt let daar maar eens op.

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
        hoog afsteunen doe ik om op stromend water meer drijf vuil te ontwijken ,of om niet in de schit****** van de zon te kijken,of om lijners te voorkomen in de paaitijd.

        en ook om makkelijker aan te slaan bij zeer veel vis vangen,je armen worden minder snel moe als je recht achteruit slaat i.p.v met je rechter arm rechtsom slaan evenwijdig aan de water kant,daar zijn je spieren niet echt voor gemaakt let daar maar eens op.
        Beste Martijn,
        Spreekt hier nou dezelfde vent, waarbij zo'n oerkracht vrijkomt in zijn linkerhand, dat hij een deel van zijn Arca power extreme kapot knijpt? Of sla je aan met je rechterhand en gaat dit dan niet op? Ben zeer benieuwd naar je reactie

        Groeten,
        PeBo
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #5
          ja ik zeg het probeer maar,rechtsom strekken je pezen en spieren zich terwijl naarje toe de pezen en spieren zich spannen dit hou je dagen langer vol.

          het is een puur kracht verhaal kijk maar een bij jezelf welke beweging je het sterks mee ben ,onderarm naar je toe of van je af.

          ja en ik ben rechts sla rechts aan met alles maar kneep dat deel verot met links,in een soort reflex beweging alleen stonden mijn vingertoppen naar binnnen

          Reageer

          • SvVoorden
            Sportvisser
            • 26-07-2002
            • 747
            • Woerden

            #6
            Een vaste montage met een lichte korf. onderlijnen van 10/00 of 12/00 met haak 16 zou goed moeten zijn.
            Ik steun mijn hengel altijd zo dicht mogelijk bij het water afals ik vis op stilstaand of langzaam stromend water. Bij harde stroming gaat de hengel omhoog.
            Als je tegen het water afsteund heb je ook geen invloed van de wind in je lijn wat veel beten kan kosten, zeker als het harder waait.

            Verder denk ik dat het met de feeder altijd lastig is om kleine voorn te vangen omdat ze vaak je haak al leeg hebben voordat je er erg in hebt.
            Misschien moet je ook je voer en aas ene beetje aanpassen aan zo'n water.

            Succes
            Sjaak van Voorden

            Reageer

            • PeBo
              Hengelaar
              • 29-09-2007
              • 2636
              • Oosterhout

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
              ja ik zeg het probeer maar,rechtsom strekken je pezen en spieren zich terwijl naarje toe de pezen en spieren zich spannen dit hou je dagen langer vol.

              het is een puur kracht verhaal kijk maar een bij jezelf welke beweging je het sterks mee ben ,onderarm naar je toe of van je af.

              ja en ik ben rechts sla rechts aan met alles maar kneep dat deel verot met links,in een soort reflex beweging alleen stonden mijn vingertoppen naar binnnen
              Martijn,
              Helemaal duidelijk. Maar bij mij is zowel mijn boven- als onderarm slappe hap. Ik heb wel veel buikspieren. Zelfs zoveel dat ze de laatste tijd boven mijn broeksband uitpuilen, omdat ze er niet meer in mijn broek passen.

              Groeten,
              PeBo.
              ]Member of the Easterwood dreamteam.
              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

              Groeten,
              PeBo.

              Reageer

              • jurian
                Verificatie gaande...
                • 13-03-2006
                • 13
                • utrecht

                #8
                Als het erg kleine voorn is, en ze bijten niet door. Probeer dan haakmaat 18/20 en rijg de made dan geheel op de haak. Dit zorgt ervoor dat je ook de kleinste vis te pakken krijgt.

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  nog een tip om voorn te vangen op stromend water is ,wat ik als brasem visser probeer te vermijden juist.

                  licht voer in je korf aan het droge af ,dus wolk er maar op los .

                  om ze te vangen moet je ze eerst lokken.

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    #10
                    een feederhengel is om brasem te vangen ,wil je voorn gaan vangen dan zijn er voldoende andere methode 's die een beter resultaat geven ,maar niets staat je in de weg om kleine voorn met de feeder proberen te vangen maar geloof me voorntjes vangen met de feeder valt niet mee ,en boven al het is niet leuk!!!Maar dat is mijn mening een ander denkt er misschien anders over ,en dat mag ,we leven in een vrij land.
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • Skiman
                      Witvisfanaat!!!
                      • 27-11-2006
                      • 115
                      • Nijmegen

                      #11
                      Misschien kun je ook overwegen om met een winkelpicker te vissen i.p.v. feeder. Dat maakt de beten van de voorn denk eik nog beter zichtbaar dan bij een, over het algemeen, 'zwaardere' feedertop.

                      Succes

                      Skiman
                      Zit het op een visdag even niet mee? Dan telt iedere gevangen vis voor twee!!!

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎