wat voor serie tuigjes voor wedstrijd?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

    wat voor serie tuigjes voor wedstrijd?

    Beste mensen,

    Mbt het nieuwe seizoen,
    Voor een vijver wedstrijd, tussen 2.5 en 5m diep, wat voor set zou je meenemen aan tuigjes?

    Dus met hoeveel dobbers van hoeveel gram en lijn lengte etc?

    Ik zou graag zo compleet mogelijk voor de dag komen zonder overbodig dat ik niet meer weet wat ik moet kiezen.

    wie raadt wat aan?

    gr ronny
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
  • electra
    Joeri
    • 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

    #2
    ik zou mijn dobbers kiezen van 0.5 tot 1.5 gam. Van elke soort een stuk of tien. Bovenlijn van 14/00 tot 12/00. Onderlijn van 12/00 tot 8/00. Lengte van de lijn: ik zou al mijn lijnen lang genoeg maken voor de 5 meter. Als je op een andere plek moet gaan zitten met minder diepte, doe je er gewoon een stukje af, dit is makkelijker dan aanzetten. Je moet je haakgrootte aanpassen aan de vis en het aas. Dus ook met haakgrootte moet je variëren. Van 14 tot 20 zou ik zeggen. Als je dit allemaal wil combineren ga je er zeker tien nodig hebben per dobbergewicht. Als je meer specifieke info geeft over het water en de vissoorten kan je nog beter selecteren. Maar ik denk dat je op deze manier al aardig "volledig" naar de waterkant kan gaan.

    Reageer

    • ironny
      Moderator
      • 04-04-2006
      • 1377
      • Hamont

      #3
      ok en welke dobbergewichten hebben we het dan over? 0.5/ 0.75/ 1.0/ 1.25/ 1.5?
      Of nog meer onderscheid?
      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

      Reageer

      • electra
        Joeri
        • 27-11-2007
        • 99
        • boutersem

        #4
        ja die bedoel ik. Meestal voldoende voor vijvers. Stroomdobbers heb je niet nodig en 1.5 bij wind is voldoende.

        Reageer

        • janb
          jan b
          • 21-11-2005
          • 1982
          • 't Nieuweland

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ironny
          Beste mensen,

          Mbt het nieuwe seizoen,
          Voor een vijver wedstrijd, tussen 2.5 en 5m diep, wat voor set zou je meenemen aan tuigjes?

          Dus met hoeveel dobbers van hoeveel gram en lijn lengte etc?

          Ik zou graag zo compleet mogelijk voor de dag komen zonder overbodig dat ik niet meer weet wat ik moet kiezen.

          wie raadt wat aan?

          gr ronny
          Gaat het om 1 vijver wedstrijd
          of volgen er nog meer?
          Gaat het om gewicht of aantal ?
          Met het vissen op gewicht kan je met de zwaardere dobbers volstaan.
          tot 1,5 gr.
          Maar voor het vissen op aantal zou ik toch kiezen voor een lichtere versie v,a o,2 tot 0,7 de hoofdlijn word dan ook wat dunner, je kan dan volstaan met 0.8 of 0.10/00 en onderlijnen 0.6 0f 0.8 ,en haken in de grote 18 t/26.
          Voor het vissen op gewicht ga je gewoon een slag zwaarder 10 en 12 hoofdlijnen zijn in samenhang met een onderlijn van 0,8 of een 10/00 en de haken mogen dan zo tussen de 16 en de 22 zitten, met een goed geplaatste en niet te dikke stiek moet dit ruim voldoende om op een [vijver] vissen van 2 kilo te landen .succes.
          Groeten van Jan de visser

          Reageer

          • The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5439
            • Feânwalden

            #6
            Net een nieuwe serie gemaakt 0,6-0,8-1,0-1,5-2,0-2,5-3,0-4,0
            dit alles in drie lengtes 3,00 mtr - 4,60 mtr en 5,80 mtr
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

            ik knibbelje foar gjin ien

            The Frisian Viking

            Reageer

            • Ramon Ansing
              tsjah?
              • 27-06-2006
              • 760
              • Tolbert

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
              Net een nieuwe serie gemaakt 0,6-0,8-1,0-1,5-2,0-2,5-3,0-4,0
              dit alles in drie lengtes 3,00 mtr - 4,60 mtr en 5,80 mtr
              Vis je met 0,6 op 6 meter water duurt wek beetje lang vooordat
              het beneden is hè. Maar ,isschien hehb ik het mis hoor

              Reageer

              • electra
                Joeri
                • 27-11-2007
                • 99
                • boutersem

                #8
                de vijverwedstrijden in belgië gaan meestal om het gewicht. 6/00 als onderlijn is volgens mij te dun. Vaak spreken we toch over de iets grotere (+2kg), sterkere brasem. Op de meeste waters waar ik gevist heb is het sleuren, trekken om de vis zo snel mogelijk uit het water te hebben. Zo verspeel je minder tijd en vang je meer kilo's. Ik gebruik enkel 8/00 als je veel witvis kan verwachten en als de vis echt niet goed bijt.

                Reageer

                • Bombaert Pieter
                  Frequent aanwezig
                  • 08-12-2005
                  • 121

                  #9
                  Ik volg electra volledig...8/00 als er voorn te verwachten valt (en dus meest inzet op het kanaal) en eerder 10/00 als het gaat over de grotere brasemvijvers. Questie dat je toch een beetje zekerheid hebt om de vis redelijk rap binnen te kunnen halen!
                  STEM HIER VR DE PETITIE TEGEN DE AALSCHOLVERS
                  http://www.triobaits.com/

                  Reageer

                  • antoinette
                    Specimen Hunter
                    • 13-11-2005
                    • 1926
                    • oudenhoorn

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door electra
                    de vijverwedstrijden in belgië gaan meestal om het gewicht. 6/00 als onderlijn is volgens mij te dun. Vaak spreken we toch over de iets grotere (+2kg), sterkere brasem. Op de meeste waters waar ik gevist heb is het sleuren, trekken om de vis zo snel mogelijk uit het water te hebben. Zo verspeel je minder tijd en vang je meer kilo's. Ik gebruik enkel 8/00 als je veel witvis kan verwachten en als de vis echt niet goed bijt.
                    Nu heb ik een tijdje geleden een artikel gelezen over hoe brasem binnen te vissen, vervolgens heb ik dat in de praktijk toegepast en ik moet zeggen het werkt subliem. En ik vis met 10/00 onderlijn maar de brasem lag binnen de minuut in het leefnet. De methode:

                    Zodra je de vis aanslaat doe je de hengel niet omhoog maar ga je direct de hengel afsteken recht naar achteren, op deze manier vecht de brasem namelijk niet en laat zich gewillig meetrekken, pas op het laatst als je de hengel zover heb afgestoken dat je de vis binnen netbereik heb doe je de hengel omhoog en land je de vis.
                    Ik weet niet waarom de brasem wel vecht als je hem omhoog wil dirigeren en niet wanneer je hem recht naar je toetrekt, dat wisten ze trouwens in dat artikel ook niet, was trouwens in de witvis totaal waar ik dat gelezen heb bedenk ik me net.

                    Reageer

                    • ironny
                      Moderator
                      • 04-04-2006
                      • 1377
                      • Hamont

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                      Ik weet niet waarom de brasem wel vecht als je hem omhoog wil dirigeren en niet wanneer je hem recht naar je toetrekt, dat wisten ze trouwens in dat artikel ook niet, was trouwens in de witvis totaal waar ik dat gelezen heb bedenk ik me net.
                      Zou dat niet te maken kunnen hebben met de druk? of misschien met het licht? als een brasem altijd gewend is om naar de bodem te kijken en in een keer met zijn kop naar het licht wordt gerukt vindt ie dat misschien niet prettig maar als je m recht vooruit dirigeert heeft ie daar minder last van.

                      of zeg ik nu zomaar iets?

                      was inderdaad wt en zo uit mijn hoofd nr 33 of 34
                      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

                      Reageer

                      • filiep72
                        Als ze me missen dan ....
                        • 31-10-2007
                        • 21
                        • waar mijn stella staat

                        #12
                        Ik heb ergens gelezen dat Schothorne dat ook zo doet. Een wereldkampioen kunnen we toch wel geloven denk ik.
                        We zijn te veel geneigd die hengel zo hoog mogelijk te heffen om zo de vis van de voerplek te krijgen. Als we direct achteruitsteken heeft dat eigenlijk ook hetzelfde effect. Nu alleen nog oefenen om die gewoonte aan te leren.
                        tis beter bergop dan te voet

                        Reageer

                        • wieter
                          Newbie
                          • 15-01-2008
                          • 23
                          • Merchtem

                          #13
                          Hoy

                          inderdaad dat naar achteren bewegen van de stok is een goede methode. Je slaat aan, laat de vis enkele seconden "wennen" en dan beweeg je de stok naar achteren. Als je elastiek goed is afgesteld komt die er dan toch ver genoeg uit om een bonusvis zonder problemen te landen. Als je hebt afgestoken, hengel omhoog en scheppen maar. Ik vis op brasemvijvers altijd met een 12 boven en 10 onderlijn. Is meer dan voldoende. Ik gebruik wel zelden lichte dobbers . Minimaal O.75 (zelden een 0.5) gewoon omdat het voor brasem belangrijk is stil te blijven liggen en dat er in belgie meestal wel wat wind staat. Ik vis op een put van minder als een meter zelfs met 1 gram en dat gaat perfect.

                          groetjes
                          pieter

                          Reageer

                          • janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

                            #14
                            Dat in ene haal achteruit steken van je hengel is begonnen toen de elastiek zijn intrede deed dus al vele jaren geleden , je staat er niet bij stil maar je denkt dat iedereen dit toch wel weet de periode daar voor visten we ook wel stekend maar dan braken we de hengel in meerdere delen ,het verschil in het systeem zit hem in het fijt dat je als je omhoog trekt je de vis van de grond wil halen en dat is wat de brasem op dat moment niet wil ,trek je daar in tegen de hengel achteruit zal de vis onder spanning van de elastiek naar je toekomen ,bij komend voordeel is dat de vis zich rustig uit de groep zal verwijderen wat de je vangsten zeker ten goede zal komen nadat dan je hengel gebroken is trek je de vis omhoog ,het is wel zaak dat de vis ook in een keer in je schepnet terecht komt ,lukt dit niet komt de vis op zijn tweede adem heb je de rapen gaar en gaat de duur heel wat langer duren ,dus kort samen gevat, in een keer achter uit hengel breken, schepnet pakken, vis omhoog halen,en scheppen , kat in het bakkie.
                            Groeten van Jan de visser

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door janb
                              Dat in ene haal achteruit steken van je hengel is begonnen toen de elastiek zijn intrede deed dus al vele jaren geleden , je staat er niet bij stil maar je denkt dat iedereen dit toch wel weet de periode daar voor visten we ook wel stekend maar dan braken we de hengel in meerdere delen ,het verschil in het systeem zit hem in het fijt dat je als je omhoog trekt je de vis van de grond wil halen en dat is wat de brasem op dat moment niet wil ,trek je daar in tegen de hengel achteruit zal de vis onder spanning van de elastiek naar je toekomen ,bij komend voordeel is dat de vis zich rustig uit de groep zal verwijderen wat de je vangsten zeker ten goede zal komen nadat dan je hengel gebroken is trek je de vis omhoog ,het is wel zaak dat de vis ook in een keer in je schepnet terecht komt ,lukt dit niet komt de vis op zijn tweede adem heb je de rapen gaar en gaat de duur heel wat langer duren ,dus kort samen gevat, in een keer achter uit hengel breken, schepnet pakken, vis omhoog halen,en scheppen , kat in het bakkie.
                              Jezes miena heb ik net een niewe hengel gekocht moet ik hem gaan breken om een visje te vangen ,dan blijf ik wel federen als het zo moet ik zit vanaf vandaag in de VUT hik hik
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎