Zeelt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • brasemvisser24
    Newbie
    • 28-09-2007
    • 39
    • Almere

    Zeelt

    Beste medevissers

    ik vis nu al een tijdje met de feederhengel en ik heb gehoord dat je naast voorns en brasems ook nog zeelten kunt vangen met de feederhengel.
    Alleen ben ik er ng nooit in geslaagd om er eentje te vangen, tot mijn grote spijt want ik heb gehoord dat het hele bijzondere vissen zijn. Daarom is mijn vraag of ik nog dingen kan aanpassen om meer kans te maken op het vangen van een zeelt.

    mvg brasemvisser 24
    brasemvisser24
  • Harpie
    Specimen Hunter
    • 13-02-2003
    • 1009
    • Emmen

    #2
    Een water uitzoeken waar ook daadwerkelijk zeelt aanwezig is.

    Gr,
    Harpie
    https://www.prestonfishing.nl/

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      Wat ook enorm meehelpt zeelt te vangen is heel vroeg in de ochtend te vissen of in de avondschemering, gekende karperstekken trekt vaak ook zeelt aan, en zeelt is vrij inactief bij zonnig weer. (is mijn ervaring)

      Reageer

      • electra
        Joeri
        • 27-11-2007
        • 99
        • boutersem

        #4
        Met de feeder vis je vaak iets verder. Dit is voor zeelt niet altijd nodig. Ze liggen eerder kort in de kant, onder obstakels. Overhangende takken, waterlelie (in de zomer).

        Reageer

        • kevinbolks
          Komt net kijken
          • 21-11-2007
          • 88
          • Marienberg

          #5
          ik heb er ooit ook 1 gevangen met de feeder dar was inder daad onder bomen (vaak wel moeilijk te vissen )

          Reageer

          • ironny
            Moderator
            • 04-04-2006
            • 1377
            • Hamont

            #6
            ik vis aan de overkant van een riviertje wat aan beide kanten in het voorjaar bedekt is met leliebedden.
            Ik gooi m dan net er voor en heb vorig jaar mijn eerste zeelt gevangen maar er vervolgens nog 7 bijgevangen. ( op andere dagen, maar vooral in het voorjaar)

            Ik vind het echt een genot om zo n vis te vangen, das echt kicken gewoon. daarnaast is het een prachtige vis.
            Dus ja, vroeg opstaan, en leliebedden en ik ving ze gewoon met pieren
            Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

            Reageer

            • Machinehead
              Zeelt en Karper visser
              • 07-07-2007
              • 146
              • Houten

              #7
              Ik vis met de feeder op stekken waar ik veel zeelt vang. wat belangrijk is, is dat je goed kunt zien of je zeelt er bij zit. Omdat het vaak even duurt voordat een zeelt "doorbijt". Je zou ook met een wat zwaardere korf kunnen vissen waardoor de zeelt zichzelf haakt tijdens het weg zwemmen.
              Het nadeel is, dat je niet heel goed kunt zien als er bijv een klein voorntje aanhangt.
              Met feeder vissen op zeelt heb ik er totaal 20 gevangen. Maar ik ben heel erg van mening dat je met de dobber veel makkelijker op zeelt vist.

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Hier mijn duit in het zakje, zomeravonden mag ik graag op zeelt jagen.
                Het liefst met de vaste, maar zo nu en dan ook met de feeder.
                Alle 2 zijn succesvol, alleen je moet inderdaad een water hebben met een goede zeelt stand.
                Hoe kom je hierachter?
                Informeer eens bij collegavissers, of goed je ogen de kost geven met het vissen.
                Op ondiep water wil zeelt zichzelf wel eens veraden, dwz tijdens het azen hangt het diertje verticaal en dan kan je het water soms zien bewegen door bewegingen van zijn staart ( stel je hierbij geen gekke dingen bij voor, het water "walmt" dan een beetje, dit is heel goed te zien bij een vlakke waterspiegel).
                Hoe te bevissen?
                Met de vaste lig ik een 25 cm op sleep, met als aas mestpiertjes of maden ( als er veel met maden wordt gevist, pak dan wormen ).
                Ik sla niet eerder aan tot dat mijn dobber wegloopt, een zeelt aanbeet kan wel eens duren voor dat hij echt het aas inneemt.
                Je ziet dat wel aan je dobber, deze gaat dan steeds op en neer (of heen en weer) gewoon wachten tot ie wegloopt.
                Het zelfde geld min of meer ook voor de feeder, je krijgt dan steeds korte rukjes op je lijn, gedult hebben hij loopt vanzelf weg.
                Ik zelf vis vlak tegen de wal aan, als het een houten beschoeing betreft lig ik er wel eens letterlijk tegenaan.

                Lokvoer, stukjes worm, maden casters etc door een basisvoer heen mengen.
                Zekers niet te veel voeren.

                Wat ook wel eens wil helpen is met een hark de bodem losharken/omwoelen (uiteraard een paar uur voor het vissen ).
                De zeelt gaat hierin dan op zoek naar voedsel.

                Tijden?
                In de ochtendgloren en in de avond schemer ( tot een uurtje daarna).

                Let wel dat de zeelt een zeer schuwe vis is ( schuwer dan karper ) en qua verhouding zelfs sterker.

                Ik zelf prefereer de korte vaste stok, de rest van de hengel heb ik binnen handbereik.
                Mocht de dril dusdanig worden, dan kan ik de delen er zo bij in steken.

                Alleen ik zou wel wat later in het seizoen gaan, vanaf mei zo'n beetje.

                Suc6
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                  Ik sla niet eerder aan tot dat mijn dobber wegloopt, een zeelt aanbeet kan wel eens duren voor dat hij echt het aas inneemt.
                  Je ziet dat wel aan je dobber, deze gaat dan steeds op en neer (of heen en weer) gewoon wachten tot ie wegloopt.
                  Het zelfde geld min of meer ook voor de feeder, je krijgt dan steeds korte rukjes op je lijn, gedult hebben hij loopt vanzelf weg.
                  De bewegingen die te zien zijn op de dobber of op de top worden, vermoed ik, veroorzaakt door lijnzwemmers en de manier van azen van zeelten (o.a. de manier die jij beschreef). Ik vang elk jaar ook wel een aantal zeelten die gehaakt zijn in de borstvinnen of buikvinnen, puur omdat ze langs de bodem schuiven en daarmee de lijn af en toe meenemen. Extreem grote stukken lijn over de bodem laten lopen kan werken, maar zelf ben ik er niet zo'n liefhebber van. Normaal hou ik maximaal 15 cm aan, uitzonderingen daargelaten.

                  Het aasgedrag inclusief lijnzwemmers heeft voor een deel te maken met het voer. Veel wormen maden en een grondvoertje geeft doorgaans moeilijkste aanbeten, lijnzwemmers en halve aanbeter. Zeelten die op zo'n voer azen, filteren de bodem op zoek naar wormpjes en maden die in de modder zitten. Hierbij ontstaan (afhankelijk van de bodemsoort) vaak grote zwarte wolken in het water en duizenden aasbelletjes. De zeelt zal zelden bewust het aas aan de haak pakken omdat het aas gewoonweg niet opvalt tussen al die andere krioelende beesten onder water. Bovendien maakt de zeelt het voor zichzelf ook nog eens lastig door die stofwolk. Een wormpje verdwijnt dan helemaal in het niets.

                  Zie bijv. dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=A12panyXfXs

                  Een zeelt die bewust het aas neemt doet dat meestal ook zonder twijfel. Ik heb gok ik zo'n 20 zeelten 'op zicht' gevangen. Door het aas te presenteren voor een zeelt die ik zag 'zonnen'. De zeelt zakt dan, volgt het aas tot de bodem, kijkt heel even en zuigt het zonder pardon naar binnen.

                  Dit effect kun je ook bereiken door te voeren met grotere partikels (stukjes frolic bijv. of maïs of ander partikels verspreid over een grote oppervlakte. Mijn ervaring is dat ik met deze aassoorten de aanbeten minder zijn, maar wel veel beter, en dat het aantal lijnzwemmers en vals gehaakte zeelten sterk afneemt. De zeelt stofzuigert dan niet meer, maar gaat bewust op zoek naar de partikels op de bodem en zuigt die naar naar binnen.

                  MVG,
                  Pieter

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    Deze bellenplakaten zijn idd typerend en heel leuk te volgen, op deze manier belaag ik ze ook wel eens.
                    Bwz dat je kan ongeveer aan de bellen zien welke kant ze opzwemmen.
                    Als ik op zeelt ga en ze zijn los dan pak ik soms wel 6 tot 7 stuks ( kleintjes niet meegerekend ).
                    Wat dat "getreuzel" op de pen teweeg brengt is idd dat de vis zit te woelen en daar reageert de lijn/pen op.

                    Ach, ik denk dat een ieder zijn eigen manier hierin heeft.
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • Quido
                      pink floyd
                      • 30-10-2007
                      • 1509
                      • Winschoten

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                      Hier mijn duit in het zakje, zomeravonden mag ik graag op zeelt jagen.
                      Het liefst met de vaste, maar zo nu en dan ook met de feeder.
                      Alle 2 zijn succesvol, alleen je moet inderdaad een water hebben met een goede zeelt stand.
                      Hoe kom je hierachter?
                      Informeer eens bij collegavissers, of goed je ogen de kost geven met het vissen.
                      Op ondiep water wil zeelt zichzelf wel eens veraden, dwz tijdens het azen hangt het diertje verticaal en dan kan je het water soms zien bewegen door bewegingen van zijn staart ( stel je hierbij geen gekke dingen bij voor, het water "walmt" dan een beetje, dit is heel goed te zien bij een vlakke waterspiegel).
                      Hoe te bevissen?
                      Met de vaste lig ik een 25 cm op sleep, met als aas mestpiertjes of maden ( als er veel met maden wordt gevist, pak dan wormen ).
                      Ik sla niet eerder aan tot dat mijn dobber wegloopt, een zeelt aanbeet kan wel eens duren voor dat hij echt het aas inneemt.
                      Je ziet dat wel aan je dobber, deze gaat dan steeds op en neer (of heen en weer) gewoon wachten tot ie wegloopt.
                      Het zelfde geld min of meer ook voor de feeder, je krijgt dan steeds korte rukjes op je lijn, gedult hebben hij loopt vanzelf weg.
                      Ik zelf vis vlak tegen de wal aan, als het een houten beschoeing betreft lig ik er wel eens letterlijk tegenaan.

                      Lokvoer, stukjes worm, maden casters etc door een basisvoer heen mengen.
                      Zekers niet te veel voeren.

                      Wat ook wel eens wil helpen is met een hark de bodem losharken/omwoelen (uiteraard een paar uur voor het vissen ).
                      De zeelt gaat hierin dan op zoek naar voedsel.

                      Tijden?
                      In de ochtendgloren en in de avond schemer ( tot een uurtje daarna).

                      Let wel dat de zeelt een zeer schuwe vis is ( schuwer dan karper ) en qua verhouding zelfs sterker.

                      Ik zelf prefereer de korte vaste stok, de rest van de hengel heb ik binnen handbereik.
                      Mocht de dril dusdanig worden, dan kan ik de delen er zo bij in steken.

                      Alleen ik zou wel wat later in het seizoen gaan, vanaf mei zo'n beetje.

                      Suc6
                      en waar vis jij dan op zeelt amadeus? zou er ook wel een keer op willen vissen maar zou niet weten waar precies, a.g.wildervank kanaal misschien? ze vingen daar tijdens faps cup vorig jaar ook enkele zeelten.
                      groeten quido


                      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎