match/karperpenhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maddwarf
    Frequent aanwezig
    • 04-05-2007
    • 171
    • Heerlen

    match/karperpenhengel

    Hallo...

    Een vraag kan je met een "SHIMANO SPEEDMASTER MATCH 450 SPC"
    Ook redelijk tot goed op karper met een pennetje vissen?

    groet john
    groet john
  • electra
    Joeri
    • 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

    #2
    dit kan. Maar match is er niet voor gemaakt. Kleine karper kan je houden, maar voor grote karper vanaf kilo of vijf zal je moeten dikkere draad gebruiken. En dit vind ik niet zo best voor een match. (gooit trouwens moeilijker ook). Als je kleine karper wilt vangen, kan je gaan tot onderlijn van 16/00. Boven 18/00 of 20/00. Persoonlijk vis ik met de pen op karper met een karphengel van 3.60 m en 2 lb . Die heeft genoeg body om ook de dikkere jangens te houden, en heeft toch een fijne curve. Deze hengels zijn meestal niet zo duur en je kan ze nog gebruiken om te doodazen, te kunstazen of gewoon te vissen met lood op karp.

    Reageer

    • antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

      #3
      Mee oneens uit eigen ervaring, mijn matchhengel en molen met 16/00 nylon heeft mijn partner menig karper op gevangen van over de 10 kilo. De zware hengel die geopperd wordt vind ik ernstig overdreven. Het ligt niet aan de hengel of je grote karpers kan vangen maar aan de visser die de hengel hanteerd. Zie het maar alsdat je een puber in een ferrari op het cirquit zet naast schumacher, 3x raden wie de boel wint.

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4


        Kan prima. Het is een specimen rod, dus gemaakt voor de dikkere vis. Zelf denk ik dat ze perfect zijn voor vissen tot een pond of 10-15. Voor dikkere vis heb je misschien wat meer body nodig. Die kun je ook wel met zo'n hengel vangen, maar dan moet je wel de juiste techniek beheersen.

        Groeten
        Dennis
        Carpe Diem

        Reageer

        • Piet Geniet
          Newbie
          • 06-01-2006
          • 17

          #5
          Moet gewoon kunnen, maar het belangrijkste is de afstelling van je slip, als de top 90 graden is ten opzichte van je handdeel moet die gaan lopen. De lijndikte is dus van die dikte als de hengel 90 graden is deze niet breekt.
          Succes en ik weet zeker dat je mooie sport zal beleven.
          Charles

          fortis et fidus

          Reageer

          • electra
            Joeri
            • 27-11-2007
            • 99
            • boutersem

            #6
            straffe mannen hier. Kunnen jullie misschien iets zeggen over de juiste techniek? Karpers van over 10 kilo op 16/00? Is mij nog niet gelukt. Kan het ook liggen aan het water waarop je vist? Karpers die regelmatig gevangen worden tgo "wilde" exemplaren? Het water waar ik op vis wordt zeer weinig bevist.

            Reageer

            • Kosmozz
              Match en Feeder
              • 25-07-2005
              • 1959
              • Hannut

              #7


              Mooi werk
              Carpe Diem

              Reageer

              • electra
                Joeri
                • 27-11-2007
                • 99
                • boutersem

                #8
                ok bedankt. Ik heb problemen met die 20/00. Draad is mij te dik. Mischien eens proberen met andere draad. Uit dit artikel blijkt dat materiaal zeer belangrijk is. Toch nog eens proberen deze zomer.

                Reageer

                • maddwarf
                  Frequent aanwezig
                  • 04-05-2007
                  • 171
                  • Heerlen

                  #9
                  He mannen bedankt,

                  Ik had zelf ook al het idee dat het moest gaan maar ja, ff na vragen kan geen kwaad he.
                  En het ligt er natuurlijk aan op wat voor water je vist.
                  Heb je geen last van obstakels etc kan je een karper zeker wel met 16/100 vangen.
                  Zelfs met een vaste stok

                  Maar ik denk dat ik hem toch ga bestellen van mijn verjaardagsgeld.....
                  was 31-01 jarig
                  heb nu de magische 40 bereikt.
                  En dat betekent dat je heel veel vis gaat vangen hebben ze mij verteld.
                  groet john

                  Reageer

                  • Ramon Ansing
                    tsjah?
                    • 27-06-2006
                    • 760
                    • Tolbert

                    #10
                    Zou het andersom ook kunnen?? penhengel van 1 lb 3,90 en dan match/slideren?????

                    Reageer

                    • Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

                      #11
                      Hoi Ramon,

                      Zou wel kunnen. Nadeel is dat dit soort hengels heel parabolisch is. Dan heb je niet genoeg pit om strak te werpen.

                      Groeten
                      Dennis
                      Carpe Diem

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Het gaat er niet om óf iets kan, maar op welke manier iets kan. Karperen met een matchhengel kan. Dat weet ik ook uit eigen ervaring. Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat je te weinig controle over de vis hebt met zo'n lichte stok. Een 8 ponder gaat nog een 20 ponder is een eind zonder eind. Ik heb ook menig 20er gevangen op de match en ik vind 30 minuten drillen niet leuk. Sommigen tekenen daar juist voor, maar ik vind het té lang duren.

                        Nou heb ik wel de indruk dat ik in watertjes vis die niet te vergelijken zijn met de watertjes waar veel van jullie vissen. Niets negatiefs hierover, maar een verenigingsput met steigertjes en 1 prachtig gesnoeid lelieveldje in het midden is niet te vergelijken met de overhangende struiken, grote plompenvelden, bossen wier, brugjes en takken.

                        In een spreekwoordelijke badkuip zou ik ook nog wel een match durven pakken, maar anders... voor geen goud.

                        MVG,
                        Pieter

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          En inderdaad wat Kosmozz zegt is ook waar. Andersom kan ook, maar de actie van de hengel is daar duidelijk niet voor gemaakt. Maar ik ga liever voor een lichte karperhengel als matchhengel dan andersom.

                          Nogmaals MVG,
                          Pieter

                          Reageer

                          • antoinette
                            Specimen Hunter
                            • 13-11-2005
                            • 1926
                            • oudenhoorn

                            #14
                            Nu voel ik me toch wel aangesproken Pieter,mijn partner en ik vissen niet op vijvers en ook niet in een badkuip maar gewoon lekker in de polder waar een karper toch aardig end kan wegspurten. Een dril van 30 minuten op 16/00?? de langste dril bij ons was 15 minuten. Nu wil ik niet overkomen als iemand die zo geweldig vist want dat is absoluut niet zo bedoeld maar ik wil er mee zeggen dat (wat ik reeds eerder had gezegd) het niet aan het materiaal ligt of je vis vangt maar aan het kunnen van de visser.

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #15
                              Combinatie van materiaal en het kunnen van de visser, en het kennen van de beperkingen en kwaliteiten van je materiaal, en het inzicht en inschatting van de kansen die je hebt.

                              Een doorsnee schub 10-15 pond ligt bij mij ook wel in een kwartier op de kant met de match en 16/100. Ik kan van mezelf echter ook drils herinneren die een half uur duurden of langer (geen schattingen zoals zovaak, maar op de klok gekeken).

                              Om mijn eerste alinea wat toe te lichten. Je viswater hoeft ook geen badkuip te zijn, maar je moet naar mijn mening als je met dit lichte materiaal vist wel zeker zijn dat je de vis op dat water kan landen binnen een acceptabele tijd en zonder ál te grote kans op verspelen door lijnbreuk. Dat is voor mij het criterium. Ik wil de situatie zoveel mogelijk in de hand kunnen houden. Wat zelfs met een 1.5 lbs of zwaarder soms nog niet lukt, maar dat maakt het vissen juist zo mooi.

                              Dus een polderwater met een klein rietkantje maar verder schoon en goed begaanbare oevers in combinatie met een match... Geen probleem. In de winter wil ik -als ik al vis- de match ook nog wel eens pakken wanneer alle planten zijn afgestorven.

                              Maar zodra ik ook maar 3 rietstengels langs de kant zie ben ik al benauwd voor het bekende slalommetje van vriend schub of spiegel. Dan pak ik toch echt de karperlat met 22/100 en als het nodig is 25/100.

                              MVG,
                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎