vaste stok Maas

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Robin
    Vaste stok & Feeder
    • 26-11-2006
    • 490
    • Meerssen

    vaste stok Maas

    Hallo visvrienden,

    Vis al aantal jaren met de feeder op de maas, maar nu ben ik van plan om komend visseizoen op de Maas ook met de Vaste stok aan de slag te gaan. (Het liefst brasem gericht maar voorns zijn ook welkom)
    Via de zoekfunctie al eens gezocht maar kan geen specifieke info hier over vinden.

    Daarom hebk de volgende vragen:
    - Vis vaker op het Juliana kanaal, met "rugbybal-vormige" dobbers van 1,5 - 3 gram, zijn deze dobbers ook te gebruiken op de Maas? Zo nee, welke zijn dan het meest geschikt en welke gewichten.
    - Hoe lang / hoe veel delen moet ik mijn lijnen maken, om op de meeste stukken zo'n beetje te kunne vissen?
    - Hoelang moet ik mijn *opslag houden? *lijn tussen dobber en hengeltop
    - was van plan om dan mijn lijnen 12/00 hoofdlijn 10/00 onderlijn te maken is dit voldoende of moet ik iets dikker/dunner wat betreft beide lijnen? (heb zelf namelijk zo'n gevoel dat ik dikker moet vissen, ik hoor het graag)
    - Moet ik driftend vissen over de bodem of blokkend op mijn voerplek houden? graag iets meer info over de te gebruiken techniek

    (Schat de waterdiepte zo'n 4 a 5 meter, en vis op 10 meter)

    Verdere tips zijn altijd welkom! (via Pb mag ook)
    Alvast Bedankt!
    groetjes Robin

    "De beste tijd moet nog komen"
  • PeBo
    Hengelaar
    • 29-09-2007
    • 2636
    • Oosterhout

    #2
    Robin,
    Kijk eens op pagina 3. De topic heet " Vaste stok vissen op stromend water zoals Lek en Wantij". Hier vindt je zeker iets wat je kan gebruiken (bv: nr 8). Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar weten.
    Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

    Groeten,
    PeBo.

    Reageer

    • vidar06
      Newbie
      • 28-06-2007
      • 27
      • kerkrade

      #3
      Robin, misschien een handige tip: aangezien je uit zuidlimburg komt, kun je voorbij gaan bij Adriolo-hengelsport, de viswinkel, als iemand je alles over vissen op het juliana-kanaal kan vertellen is het Jo zelf wel en ik weet zeker dat hij je alles zal vertellen

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door vidar06
        Robin, misschien een handige tip: aangezien je uit zuidlimburg komt, kun je voorbij gaan bij Adriolo-hengelsport, de viswinkel, als iemand je alles over vissen op het juliana-kanaal kan vertellen is het Jo zelf wel en ik weet zeker dat hij je alles zal vertellen
        Probleem is hij wil niet naar dat kanaal maar naar de Maas
        Groeten,
        PeBo.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • Robin
          Vaste stok & Feeder
          • 26-11-2006
          • 490
          • Meerssen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
          Robin,
          Kijk eens op pagina 3. De topic heet " Vaste stok vissen op stromend water zoals Lek en Wantij". Hier vindt je zeker iets wat je kan gebruiken (bv: nr 8). Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar weten.
          Groeten,
          PeBo.
          Hoi PeBo,

          Allereerst bedankt voor de link reactie nummer 8 is zeer informatief. Ik heb nog een vraagje wat betreft de lood zetting. Voor mijn tuigen op het Julianakaal maak ik gebruik van bulklood op ongeveer 70 cm van de haak dat ik tussen loodhageltjes inzet, en net boven de lus in lus (met de onderlijn) een loodje nummer 10. Deze loodzetting lijkt mij niet geschikt voor op de Maas omdat het aas op de bodem moet liggen. Hier had ik dus nog graag kort informatie over.
          groetjes Robin

          "De beste tijd moet nog komen"

          Reageer

          • PAS123
            Komt net kijken
            • 06-02-2007
            • 55
            • hasselt (belgie)

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Robin
            Hoi PeBo,

            Allereerst bedankt voor de link reactie nummer 8 is zeer informatief. Ik heb nog een vraagje wat betreft de lood zetting. Voor mijn tuigen op het Julianakaal maak ik gebruik van bulklood op ongeveer 70 cm van de haak dat ik tussen loodhageltjes inzet, en net boven de lus in lus (met de onderlijn) een loodje nummer 10. Deze loodzetting lijkt mij niet geschikt voor op de Maas omdat het aas op de bodem moet liggen. Hier had ik dus nog graag kort informatie over.
            loodje nummer 10 lijkt me heel weinig hoor!
            op ak gebruik ik al ne 9
            op maas gaat dat al naar ne 8 of bij hoge stroming zelfs 2*8


            grtz
            pascal

            Reageer

            • PeBo
              Hengelaar
              • 29-09-2007
              • 2636
              • Oosterhout

              #7
              Robin,
              Het vissen op stromend water zoals de Maas wijkt inderdaad af van het vissen op een kanaal. Het is wat meer het groffere werk. Dit moet ook wel, want de omstandigheden laten niet toe zo fijntjes te vissen. Dus alles werkt wat minder prcies, zoals exacte diepte, klein dobbertje en kleine loodhageltjes enz. De hoofdfunctie van je lood is je aas aan de grond houden. Ik zou dus al je lood groeperen tegen of net op de bodem. Om de vis wat meer ruimte te geven, om aan je aas te trekken, zou ik geen loodje boven je torpille (schuif) lood doen. Dus alleen 2 loodhagels tegen elkaar eronder, om je schuiflood af te stoppen. Ongeacht de maat, altijd twee hagels gebruiken en niet van die hele kleintjes. Hun functie is alleen het hoofdlood af te stoppen en de vis op de stroom schrikt niet van een tiende grammetje meer of minder. Als je er een gebruikt, zakt hij naar beneden door het voortdurend aantikken van het schuiflood. Met twee hagels heb je daar geen last van. Dus altijd twee hagels eronder. Ook altijd een stukje siliconen tussen je bovenste hagel en het schuiflood plaatsen.
              Over mijn manier van driften heb ik al eens wat geschreven bij “Dobbers/tuigjes”. Topic was Dobberbouw inline pennen bv nr. 7, 13,14, Er zijn nog meer manier van driften, maar ik vindt dit wel een hele mooie, omdat je dan voortdurend actief met het vissen bezig bent met je hengel in je hand.

              Groeten,
              PeBo.
              ]Member of the Easterwood dreamteam.
              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

              Groeten,
              PeBo.

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎