Loodverdeling met vissen met de vaste stok.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • HsvdeDobber||Stefan
    ^^
    • 01-12-2007
    • 30
    • Hardenberg

    Loodverdeling met vissen met de vaste stok.

    Hallo,

    Ik wou dit jaar me is meer gaan verdiepen in verschillende lood verdelingen en wanneer vissen met schuiflood en wanneer niet?? Wanneer moet ik met wedstrijden mijn lood verdeling aanpassen?? Kortom.. alle tips zijn welkom..

    Stefan


    ( ik heb nog wel gezocht op het forum maar kon er niet veel over vinden)
    Sensas Poule 624
  • 4x14
    Banned
    • 10-12-2006
    • 849
    • Brielle

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
    Eelke, ook een late reactie van mij....

    Ik kan iedereen het boekje aanraden van Eric van Hecke: "Eric van Hecke praat met wereldkampioen Marcel van den Eynde" (je weet wel.. die belg die toch een aardig potje kan vissen). Daarin laat Marcel een drietal loodzettingen zien die hij gebruikt, hoewel het er eigenlijk maar één basiszetting is maar door het schuiven van het lood kun je er drie van maken. Ik denk dat bijna iedere visser er wel mee vist, maar dat er (onbewust) heel veel mee gevariëerd wordt ....

    1: Je begint gewoon met je lood gegroepeerd in een bulk. Het lood zit op een afstand van iets meer dan twee keer de lengte van je onderlijn, bij mij is dat ongeveer 50 cm.
    2: Blijft de beet uit gaat het laatste loodje (verklikkerloodje) stapsgewijs naar beneden, richting de haak.
    3: Als je de juiste diepte gevonden hebt en gaat het op snelheid, gaat er een tweede loodje naar beneden, naar het verklikkerloodje.

    In wezen gebruikte ik dit al voordat ik erover had gelezen, ik weet alleen niet meer hoe ik er aan kwam, ik geloof dat Cor Jagt daar de schuldig aan is.....
    Het is een simpele basis waarop je lustig en rustig kunt improviseren. Marcel geeft nog een aantal tips:
    - Als de beet er is, maar je kunt ze niet 'verzilveren' moet je je loodpositie verhogen.
    - Hoe verder je lood van je haak, hoe gevoeliger je vist.
    Dit is in wezen heel logisch: Als je lood dichter bij de haak zit komt het bij een aanbeet eerder in beweging en zal je dobber eerder reageren. Als het lood verder van het haakje zit geef je de vis meer tijd, hij krijgt minder snel argwaan omdat hij de weerstand van het lood minder snel voelt (is hetzelfde als een lange onderlijn bij het feederen) en vis je dus gevoeliger/voorzichtiger. Als je de aanbeten niet kunt verzilveren moet je de vis meer tijd geven, dus of een langere onderlijn, of gewoon je lood omhoog schuiven. Ik vis altijd met dezelfde lengte onderlijnen, dus blijft voor mij alleen het schuiven met het lood over.

    Bij de eerste loodverdeling breng je met je bulk de zaak op diepte en 'dwarrelt' je aas de laatste 50cm heel rustig naar beneden, je geeft de vis meer tijd om te bijten. Blijft dat bijten uit ga je, door met het laatste loodje te schuiven, stapsgewijs dat 'dwarreltraject' verkleinen, totdat je de vis wel kunt verleiden. Dat lijkt tegenstrijdig maar je moet ergens beginnen en zo zoek je heel effectief de juiste positie van je verklikkerloodje. Daarnaast, door je loodje richting je haak te schuiven geef je de vis minder tijd, dus kun je sneller op een aanbeet reageren (wellicht dat dat 'dwarrelen' de vis juist afschrikt).
    De laatste (nummer 3) is gewoon je aas zo snel mogelijk op diepte brengen, want de vis ligt daar te wachten en het gaat op snelheid.

    Als ik met een sleep op de bodem vis, op brasem, pak ik negen van de tien keer de tweede verdeling (bulk op 50cm met een verklikkerloodje eronder, op 22 cm, tegen de lus van de onderlijn). Als het aas heel stil op de bodem moet liggen wil ik het verklikkerloodje nog wel eens op de onderlijn plaatsen (dus nog dichter bij de haak). Als de vis goed op beet is laat ik mijn bulk ook zakken om sneller op diepte te komen, maar meestal is het peuteren en moet ik de hele boel omhoog schuiven om een lange sleep ('de Panieklijn') te maken.... Als je op zink mag vissen leg ik ook mijn bulk op de bodem en als het helemaal niet meer wil zet ik mijn pet achterstevoren en hoop ik dat de vissen denken dat ik naar huis ga zodat zij aan tafel kunnen...

    zie meer: http://www.visserslatijn.nl/forum/sh...od+verdelingen

    Reageer

    • HsvdeDobber||Stefan
      ^^
      • 01-12-2007
      • 30
      • Hardenberg

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
      ja, bedankt 4 x 14, dit had ik al gelezen, ik heb de teksten opgelsagen om te kijken of er veel meningen gelijk waren, maar ik dacht dat je nog veel meer met je lood verdeling kan doen dan alleen dit.


      Stefan
      Sensas Poule 624

      Reageer

      • 4x14
        Banned
        • 10-12-2006
        • 849
        • Brielle

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door HsvdeDobber||Stefan
        maar ik dacht dat je nog veel meer met je lood verdeling kan doen dan alleen dit.
        Stefan

        naamgenoot, wat voor loodverdelingen bedoel je dan ? en wat bedoel je met schuiflood ? een olivetti ?

        Reageer

        • HsvdeDobber||Stefan
          ^^
          • 01-12-2007
          • 30
          • Hardenberg

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
          naamgenoot, wat voor loodverdelingen bedoel je dan ? en wat bedoel je met schuiflood ? een olivetti ?

          Ja kijk dat is dus nu mijn vraag Wanneer schuif ik mijn lood bij elkaar wanneer doe ik ze uit elkaar wat is de volgorde van mijn loodverdeling van klein naar groot?? Met schuiflood bedoel ik lood die tussen 2 loodjes, of tussen dobber en 1 loodje over de lijn glijdt. En wat is daar weer het nut van? Hoeveel lood moet ik op mijn lijn hebben om mijn aas mooi en natuurlijk aan te bieden..?

          Groeten Stefan
          Sensas Poule 624

          Reageer

          • Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

            #6
            Je schuift je lood bij elkaar als je wilt dat je aas snel op diepte komt. Wat valt sneller, een kilo suiker in de verpakking of dezelfde kilo, maar dan los gestrooid? In wezen is het met je lood net zo. Hoe groter de massa, hoe groter de snelheid van zinken. Als je je lood groepeerd zal het sneller zinken. Verdeel je het over een lengte lijn zal het langzamer zinken. Daarom is het logisch dat je, vanaf de dobber richting haakje, begint met de zwaardere/grotere loodjes. Deze zwaarder loodjes zinken sneller en trekken zo de rest mee. Misschien een idee om dit eens uit te proberen in een vaas o.i.d....

            Het zgn. schuivende loodje op je lijn is een groot fabeltje en klinkklare onzin! Het idee erachter is dat de vis de weerstand (het gewicht) van het loodje niet zou voelen omdat de lijn erdoorheen schuift, maar op het moment dat de vis de lijn door het loodje trekt heeft het gewicht van het loodje geen invloed meer op de dobber en moet de vis dus extra hard trekken om de dobber onder te trekken, oftewel, de vis voelt net zoveel of misschien zelfs wel juist meer weerstand (de opwaartse druk van de dobber die eerst door het loodje werd opgeheven). Gewoon vastzetten die loodjes, dus.... Zo'n olivette is alleen handig omdat het een groter gewicht is waar je anders meerdere loodjes voor nodig zou hebben.

            De hoeveelheid lood is afhankelijk van het drijfvemogen van de dobber. Een dobber van 1 gram heeft 1 gram lood nodig om te zinken (eigenlijk is het de kracht die 1 gram lood uitoefent op de dobber, is genoeg om een dobber van 1 gram te doen zinken).
            groet,
            Eduard

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              Hallo Eduard

              dat het schuivende lood onzin is ben ik niet met je eens

              zoals jij het uitlegt zou het bulkschuiflood op de grond moeten liggen

              maar het bulkschuiflood word gedragen door de dobber bij een aanbeet zal het schuifloodje gaan werken als een katrol en verdeeld de kracht bij een zijdelingse aan beet
              gr Gerard

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Tester, het spijt me, maar zonder in moeilijke natuurkundige dingen te vervallen gelden toch nog altijd de wetten van meneer Newton. Ik heb even wat getekend....:



                In tekening 1 heb ik gewoon de situatie in rust getekend, deze is voor beide hetzelfde. De zwaartekracht (Fz) trekt naar beneden, het drijfvermogen van de dobber, de opwaartse kracht (Fo) naar boven. Aangezien er geen beweging c.q. versnelling plaatsvindt geldt de eerste wet van Newton, de resulterende kracht (Fr) is dus nul. (zie ook bv.:http://members.home.nl/loekhuijs/Pagina's/N1VWO1H3.htm)

                In tekening 2 de situatie wat er gebeurt als de beet zijdelings is met het loodje vast op de lijn. De zwaartekracht blijft werken en daardoor is de resulterende kracht naar beneden gericht en zelfs gelijk aan de trekkracht (Ft). In dit geval geldt dus: Fo = Ft + Fz, oftewel:
                Ft = Fo - Fz. De trekkracht is dus de opwaartse kracht c.q. het drijfvermogen van de dober (Fo) min de zwaartekracht c.q. het gewicht van het loodje (Fz).

                Als ik nu het loodje zou laten schuiven op de lijn kan hij de zwaartkracht niet overbrengen op de dobber op het moment van de aanbeet (lees: beweging) De lijn zou erdoorheen schuiven. Daardoor komt de zwaartekracht dus te vervallen. In tekening 3 zie je dan dat de resulterende kracht naar boven gericht is. Daardoor zal de trekkracht ook veel groter moeten zijn, namelijk, evenveel als de opwaartse kracht (Fo). Let wel, dit is een theoretisch verhaal in een ideale situatie, want ik houd hier ook geen rekening met de kracht van de wrijving die de lijn ondervindt als hij door het loodje schuift en het feit dat de dobber niet recht naar beneden getrokken wordt. In dat geval zal de trekkracht nog groter moeten zijn omdat de resulterende kracht nog meer naar boven gericht is, teken maar uit....

                Het principe van de katrol gaat helaas niet op, omdat de kracht niet verdeelt wordt. Hierbij gaat het loodje namelijk fungeren als een zgn 'vaste' katrol. Als ik een massa van 10 kg aan een vaste katrol omhoog takel moet ik nog steeds 98,1 N aan kracht leveren (F = m x g, 10 kg x 9,81 m/s2 = 98,1 N). Pas als ik meerdere katrollen gebruik verdeel ik de kracht over meerdere lijnen (zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Katrol)
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Hallo Eduard

                  een mooi verhaal en het geeft nog eens aan dat een schuifloodje de aanbeet kan verzachten

                  figuur 3 geeft nog eens duidelijk aan wat er gebeurt bij een snelle zijdelingse aanbeet

                  het schuifloodje zal altijd op het stoppertje rusten of de vis moet sneller bijten als het schuifloodje loodje kan zakken en dan heb je voordeel

                  bij een vastgezet loodje en een snelle aanbeet moet de vis het loodje meesleuren en de dobber

                  en 90 gr met een schuiflood is een ½ , katrol , en 180 gr een hele , katrol ,
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • esperto
                    Sportvisser
                    • 16-09-2006
                    • 654
                    • Oostkamp (Brugge)

                    #10
                    http://www.oscarvn.com/My_Homepage_Files/Page1.html over het verklikloodje.
                    http://www.oscarvn.com/My_Homepage_Files/Page31.html over de panieklijn.
                    Voor zover ik al wat bekwaam ben met het schuiven van lood, hier toch even mijn visie die mogelijk nog kan aangescherpt worden door jullie.
                    Standaard ziet mijn lijnopstelling er als volgt uit: op 20cm van de haak komt een verklikloodje dit is meestal een nr 9 of 10. Daarna volgen op 50cm van de haak 3 dertientjes, en vervolgens de verdere uitloding. Ik doe dus eerst vanonder een negen, dan 2 dertientjes en dan begin ik met de grootste loodbolletjes om vervolgens te verkleinen, mijn lood staat dus wel van klein naar groot op de lijn, maar ik bevestig ze niet in die volgorde dit omdat je altijd een negentje nodig hebt als verklikloodje, en je met de dertientjes makkelijk je pen wat minder fijn kunt stellen, zonder aan de loodopzet te komen. Heel handig dat trucje...
                    Standaard begin ik altijd, op vijver met de haak juist tegen de bodem. Als je pas je voer hebt ingeworpen zijn er altijd nog stijgende deeltjes, wat resulteert in kleine vis, mijn eerste vis is dus meestal een bleitje ofzo, maar dan zit ik al safe, ben ik al verzekert van 1kg (net meegerekend) deze visie resulteerde dat ik nog nooit een nul heb gehad (ik vis nog niet erg lang wedstrijden maar toch.) Eenmaal dat eerste visje binnen is, ga ik 15cm op grond liggen. Als er dan goed wordt gevangen maar ik merk dat ik snelheid mis tov de anderen, dan gaat het bulklood naar beneden en wordt indien nodig een zwaardere dobber gekozen. Merk ik dat de beten naarmate de wedstrijd vordert lichter worden, dan gaat er een dertientje bij, en gaat de dobber omhoog, dit kan 20cm zijn, maar wees niet bang om een halve meter op grond te gaan als het echt nodig is. hoe meer op grond, hoe lager het bulklood tov de bodem moet staan. anders krijg je een wel heel "vrije" lijnopzet. Je kan het ook anders doen en het verklikloodje naar boven schuiven, waardoor je de vis een stuk meer ademruimte geeft. Beide heeft voordelen, lange sleep geeft horizontale bewegingsruimte, lood naar boven verticale.
                    Je hebt vast wel al door dat de lijnopzet meestal een deel is van de techniek, en de techniek op zijn beurt een deel van de taktiek. Hiermee wil ik zeggen dat het heel moeilijk is om loodzetting in regels samen te vatten. Geen regels, wel situaties kan je aanhalen (wat ik voornamelijk heb gedaan) , en een basisvertrekpunt. Naarmate je meer experimenteert en met meerder situaties leert kennismaken, wordt het meer en meer handelen vanuit een reflex.

                    btw, ik heb er zelden contact mee, maar tijdens een gesprek met toch wel de gerenomeerdste visser die ik ken zie hij mij het volgende: Als de vis slecht bijt, laat je dan niet verleiden tot een 6/00 onderlijntje, de vissen die je op dat moment dan gaan bijten behoren meestal tot de grotere vissen, en dan ben je niets met een 6/00. Als er weinig vis is, moet je hem zien boven te halen, en niet proberen te haken.
                    Mits dit in de juiste situatie wordt toegepast (lees als er brasem zit/wordt gevangen) vind ik dit toch wel een waarheid als een koe waarbij ik nog nooit had stilgestaan...

                    Reageer

                    • HsvdeDobber||Stefan
                      ^^
                      • 01-12-2007
                      • 30
                      • Hardenberg

                      #11
                      Dus als ik het goed lees , als ik 50 cm op de bodem vis, dan is het verstandig om het onderste loodje net iets boven de bodem te laten?? Of blijft het onderste loodje altijd tegen de onderlijn aan. Nog een vraagje, sorry dat ik het niet weet maar wat is een bulklood en een verklikloodje??
                      Sensas Poule 624

                      Reageer

                      • esperto
                        Sportvisser
                        • 16-09-2006
                        • 654
                        • Oostkamp (Brugge)

                        #12
                        verklikloodje is het onderste loodje dat alleen staat (tegen de onderlijn meestal, of er kort boven)
                        bulklood is de grootste loodgroep, dit is al het lood, exclusief het verklikloodje. dus meestal wat boven het verklikloodje staat op +-50cm
                        als je een halve meter op de grond ligt dan maak je best dat al uw lood op minder dan 5cm van de bodem hangt, hoe hoger je het zet, des te meer ruimte de vis krijgt, en hoe meer ruimte, hoe meer kans op slikkers natuurlijk, te weinig ruimte resulteert dan in minder /geen beet...
                        /edit: je kan nog altijd loodjes op grond leggen, maar dan gaat ofwel je dobber hoger staan (loodjes liggen op de grond dus trekken ze niet aan de dobber ofwel moet je met meer lood vissen die de dobber kan dragen, maar dat is in vele wedstrijdsituaties niet toegestaan.

                        Reageer

                        • HsvdeDobber||Stefan
                          ^^
                          • 01-12-2007
                          • 30
                          • Hardenberg

                          #13
                          Ja oke, bedankt. Nog een vraagje, Als ik in zwaarstromend water vis kan het dan ook kwaat om in plaats van 1 schuiflood 2 of 3 schuifloden op de draad te zetten of maakt dit niet uit , ik denk zelf dat het niet uit maakt om dat je je aas zo sneller naar de bodem krijgt. Ma ik kan het ook fout hebben???

                          Stefan
                          Sensas Poule 624

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door tester
                            Hallo Eduard

                            een mooi verhaal en het geeft nog eens aan dat een schuifloodje de aanbeet kan verzachten

                            figuur 3 geeft nog eens duidelijk aan wat er gebeurt bij een snelle zijdelingse aanbeet

                            het schuifloodje zal altijd op het stoppertje rusten of de vis moet sneller bijten als het schuifloodje loodje kan zakken en dan heb je voordeel

                            bij een vastgezet loodje en een snelle aanbeet moet de vis het loodje meesleuren en de dobber

                            en 90 gr met een schuiflood is een ½ , katrol , en 180 gr een hele , katrol ,
                            Nee Tester, het verhaal geeft aan dat een schuivend loodje gewoon onzin is en je jezelf voor de gek houdt! Een aanbeet verzachten? Een vis pak het aas en zwemt ermee weg. Het kunnen schuiven van het loodje zal enkel nut hebben als het ook daadwerkelijk schuift, maar als het toch op het stoppertje blijft rusten....waarom zet je het dan niet gewoon vast? Maar goed, stel: de aanbeet is heftig en door de de wet van de traagheid zal het loodje van het stoppertje los komen... gevolg: De kracht die het loodje via de lijn op de dobber uitoefent (de zwaartekracht) wordt dan opgeheven en dus zal de vis de volle mep aan opwaartse kracht voor zijn kiezen krijgen oftewel, de vis zal het drijfvermogen van de dobber zelf moeten opheffen om de dobber onder te trekken, want het loodje help hem daar niet meer bij, dus zal de vis meer trekkracht moeten leveren, oftewel, meer weerstand voelen...
                            Bij een vastgezet loodje helpt het loodje juist de vis om de dobber onder water te trekken, zie tekening 2,de richting van de resulterende kracht (Fr). Bij een zijdelingse aanbeet moet de vis het vaste loodje meesleuren, maar een schuivend loodje net zo goed, hij schuift enkel van boven naar beneden, niet van links naar rechts, dus die vergelijking gaat niet op.

                            Deze laatste zin snap ik niet helemaal...:
                            en 90 gr met een schuiflood is een ½ , katrol , en 180 gr een hele , katrol ,
                            Ik neem aan dat je niet met een dobber van 180 gram zit te vissen...

                            Maar volgens mij is de uitleg over het principe van de 'vaste' katrol en de bijbehorende tekeningen op wikepedia heel helder. Beter kan ik het niet uitleggen. Om de dobber onder water te trekken zal het schuifloodje slechts fungeren als 'vaste' katrol en dus geen enkele kracht halveren of wat dan ook. Het schuifloodje kan wel als 'losse' katrol fungeren, maar alleen als je het loodje als last beschouwt, dus om het loodje te laten schuiven, maar wat heb ik daar aan? Het enige wat dan gebeurt is dat het loodje gaat klimmen richting de dobber, welke daardoor toch ook niet onder gaat, maar juist hoger op het water komt te staan (en al die tijd voelt die vis die weerstand). Maar het loodje is niet mijn last, dat is de dobber. Het gaat erom dat die dobber onder gaat en dat gebeurt alleen als de vis voldoende trekkracht levert om de opwaartse kracht van de dobber op te heffen. Door een schuivend loodje te gebruiken bereik je alleen maar dat de vis meer weerstand voelt en maak je het jezelf alleen maar moeilijker omdat je sneller moet reageren. Tenzij het schuivende loodje niet schuift maar op het stoppertje blijft rusten, maar nogmaals, heeft een schuifloodje in dat geval wel zin en is het dan niet beter het loodje gewoon vast te zetten?
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • PeBo
                              Hengelaar
                              • 29-09-2007
                              • 2636
                              • Oosterhout

                              #15
                              Beste forumleden,
                              Is het niet beter, om in het vissen, de hogere mechanica en natuurwetten van Newton en Archimedes opzij te zetten en meer op intuitie over te gaan. Dus kortweg, gewoon veel vissen en ervaring opdoen. Opletten wat andere doen en je nuchtere boerenverstand gebruiken. Dus eigenlijk leren denken hoe een vis reageert en hierdoor zijn reactie uitlokken. Met al die berekeningen lijkt het er wel op, dat ik weer terug op school zit. Het lijkt meer op een opfriscursus in de krachtenleer.
                              Groeten,
                              PeBo.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                              Groeten,
                              PeBo.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎