eerste aankoop elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • vader_juul
    Newbie
    • 15-12-2007
    • 19
    • Antwerpen

    eerste aankoop elastiek

    Beste mede-vissers,

    Ik ben van plan dit seizoen mijn allereerste wedstrijden te gaan vissen.
    Om volledig voorbereid te zijn, zou ik graag in een van m'n stokken een elastiek steken.
    Ik heb hier nog nooit mee gevist, en dus nog nooit een elastiek aangekocht.
    Kunnen jullie me advies geven over welke elastiek ik het beste koop? ik geraakt niet meer wijs uit alle verschillende merken, soorten , nummers...

    Er wordt enkel gevist op vijvers (dus stilstaand water) waar allerlei vis in zit.
    Gaande van karper, brasem, baars, voorn etc.
    Ik vis met max een 14/100 onderlijn.(meestal 12/100, merk G-line)

    Graag zou ik info willen inwinnen over eventueel het merk van elastiek, het soort materiaal en een nummer van elastiek.


    Als jullie nog verdere info nodig hebben, hoor ik het wel.

    Alvast bedankt
    Thomas
  • martinwinschoten
    ONVOORSTELBAAR
    • 17-02-2008
    • 798
    • Winschoten

    #2
    Beste Thomsas,

    Allereerst wil ik even zeggen dat het merk van het elastiek eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt.
    Zelf gebruik ik meestal elastiek van preston.

    De dikte is uitermate belangrijk!
    Zou je te dunne elastiek pakken ten opzichte van je lijn, zou het elastiek eerder knappen dan je onderlijn.
    Pak je te dikke elastiek, zou je onderlijn te snel knappen.
    Je elastiekdikte en onderlijndikte moeten dus op elkaar zijn ingestemd.

    Zoals jij al aangaf vis je meestal met een onderlijn van 0.12 honderdste.
    Dan zou ik elastiek pakken van 1 mm in 2 delen.
    Vis je echter met een iets dikkere onderlijn, zou ik 1.2 mm pakken in 2 delen.

    Vang je nu geregeld grote brasem of kleine tot middelgrote karper, zou ik elastiek van 1.2 mm in 3 delen monteren.

    Ik zal je nog even een overzichtje geven over het te gebruiken elastiek in combinatie met de dikte van je onderlijn.

    onderlijn elastiekdikte
    0.08mm 0.65mm tot 0.85
    0.10mm 0.85mm tot 1.00
    0.12mm 1.00mm tot 1.20
    0.14mm 1.20mm tot 1.40
    Aangepast door martinwinschoten; 19-03-2008, 14:19.
    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

    Team Attrafish Nederland

    Reageer

    • vader_juul
      Newbie
      • 15-12-2007
      • 19
      • Antwerpen

      #3
      Dat helpt me al een eind vooruit, bedankt.
      Ik denk dat ik dan toch maar voor de 1.20mm ga gaan, lijkt me het beste.

      Nog een bijkomstig vraagje: Hoe berg ik mijn stok weer op als de elastiek door 3 delen loopt? eerste 2 delen schuiven telescopisch, het 3de deel is oversteek.

      grtz
      Thomas

      Reageer

      • martinwinschoten
        ONVOORSTELBAAR
        • 17-02-2008
        • 798
        • Winschoten

        #4
        Je haalt het 2e en 3e deel uitelkaar en dan leg je ze tegen alkaar aan.
        Dan passen ze niet in je hengel, dus zou je ze in een aparte koker mee moeten nemen.
        Let wel op als je deel 2 en 3 uitelkaar haalt en naast elkaar heenlegt dat je elastiek niet beschadigd. Doe er daarom iets tussen zodat je elastiek niet beschadigd!
        Team Bobs hengelsport Prinz Royal

        Team Attrafish Nederland

        Reageer

        • esperto
          Sportvisser
          • 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

          #5
          daar bestaan speciale kokers voor. ik dacht dat preston die wel in hun assortiment heeft.
          Als je een rekker in drie delen steeks zou ik toch zeker voor een 1,2 of mss zelfs meer voor 1,4. Hangt er natuurlijk ook van af hoe strak je hem steekt, in drie delen mag dat toch al behoorlijk strak zijn, zeker op vijvers, en zeker als het een 1,2 is.
          Ik zou opteren voor een 1,2 in 2delen of 1,4 in 3delen.
          Zef vis ik nu met een 1,0 goed slap in de top(2delen), dit voor het begin van het seizoen. Als de vis goed bijt durf ik zeker en vast een 1,8steken. Dan komt ie der nauwelijks uit bij een platte, maar das ook nie echt nodig op vijver, bij een karpertje heb je dan heel goede controle. Daarbij is een visserij met een 1,8 ook veel sneller. Als ik in het begin van het seizoen een karper op die 1,0krijg, moet ik bij wijze van spreken op mijn kist gaan staan, maar dan heb ik hem meestal wel, ook gepekelde brasem.
          Kort: een snelle visserij: dik een moeilijke visserij: dun.
          Over merken kan ik kort zijn: sensas (die op latjes) en drennen polemaster voor de dikkere maten. met vespe heb ik niet zo'n goede ervaring.

          Reageer

          • vader_juul
            Newbie
            • 15-12-2007
            • 19
            • Antwerpen

            #6
            Enorm bedankt,
            dit helpt me al een heel eind op weg.
            Ik ga dan toch maar voor de 1.20 mm in de eerste 2 delen van m'n stok.

            Ik heb echter nog een vraag over hoe de elastiek aangespannen moet worden. Ons wedstrijd reglement zegt dat de elastiek er max 1.5m uit mag komen. Is er een manier om deze op de juist lengte aan te spannen, of is dit puur op gevoel en ervaring?

            Thomas

            Reageer

            • martinwinschoten
              ONVOORSTELBAAR
              • 17-02-2008
              • 798
              • Winschoten

              #7
              Een vreemde regel dat je elastiek er niet verder uit mag dan 1.5 meter!
              Maar goed..............
              Je kunt je elastiek zodanig strak in je hengel zetten dat het er niet verder uit komt dan 1.5 meter.
              Je kunt iemand vragen of die het elastiek aatrekt en dan ga je meten hoever het eruit komt.
              Komt het er verder uit dan zul je je elastiek strakker moeten zetten.
              Dit kun je doen door je elastiek op te rollen op een plankje die onder in je 2e deel zit.
              Team Bobs hengelsport Prinz Royal

              Team Attrafish Nederland

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Inderdaad een beetje vreemde regel... Ik heb mijn elastiek in principe 'aardig' slap, dus met een flinke brasem heb je zo 1,5m elastiek buiten je top....
                Ik gebruik altijd bungs waar je je elastiek kunt oprollen, als buffer. Tijdens het vissen kun je het strakker dan wel slapper spannen. Soms weet je niet van te voren of je grote vis gaat vangen of niet. Bij kleine vis zet ik mijn elastiek wat strakker, bij grote vis wat losser. Hoe strak is een kwestie van gevoel, proberen en persoonlijke voorkeur. Het gaat erom aan de ene kant de vis zo snel mogelijk te landen, en dat lukt niet met slap elastiek, maar je wilt de vis ook niet verspelen, en dat gaat al snel als je elastiek te strak gespannen staat.
                Wat merk betreft ben ik niet moeilijk. Afgelopen seizoen heb ik met de Fluoro van Vespe gevist en deze bevalt me prima (maar ook Kong van Maver is geen slechte en de Preston... ach noem maar op, zolang het maar silicone is, dat blijft namelijk rekken). Negen van de tien keer gebruik ik elastiek nr 6, dat is 1,06mm, in 2 delen, omdat ik eigenlijk altijd met een hoofdlijn van 10/00 of 12/00 vis met onderlijnen van 10/00 of 08/00. In mijn Powerkit en kantstokje voor in de winter zit nr 8 (1,2mm). Zouden het echt grote zware jongens zijn en op diep water (zoals de belgische putten) kun je kiezen voor 3 delen en eventueel een tikje dikker (1.2mm). Je kunt naar mijn mening beter met een wat dikker elastiek vissen dan met een te dun elastiek. Een dikker elastiek kun je altijd slapper spannen, waardoor het toch goed werkt. Goed smeren voor gebruik is echter wel aan te raden, daardoor werkt je elastiek stukken beter.
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • PAS123
                  Komt net kijken
                  • 06-02-2007
                  • 55
                  • hasselt (belgie)

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vader_juul
                  Beste mede-vissers,

                  Ik ben van plan dit seizoen mijn allereerste wedstrijden te gaan vissen.
                  Om volledig voorbereid te zijn, zou ik graag in een van m'n stokken een elastiek steken.
                  Ik heb hier nog nooit mee gevist, en dus nog nooit een elastiek aangekocht.
                  Kunnen jullie me advies geven over welke elastiek ik het beste koop? ik geraakt niet meer wijs uit alle verschillende merken, soorten , nummers...

                  Er wordt enkel gevist op vijvers (dus stilstaand water) waar allerlei vis in zit.
                  Gaande van karper, brasem, baars, voorn etc.
                  Ik vis met max een 14/100 onderlijn.(meestal 12/100, merk G-line)

                  Graag zou ik info willen inwinnen over eventueel het merk van elastiek, het soort materiaal en een nummer van elastiek.


                  Als jullie nog verdere info nodig hebben, hoor ik het wel.

                  Alvast bedankt
                  Thomas
                  ik denk dat je mee ne rek van 1mm hier al meer dan genoeg gaat hebben .
                  daar kan je zelfs tot 16/00 goed mee uit de slag.
                  rekt hem te ver uit gewoon ff aanspannen en voila.
                  voordeel van ne iets lichtere rek is dat als het een moeilijke visserij word door omstandigheden je een iets soepelere rek hebt die in geval nodig toch dat ietsje meer ruimte laat om een bonusvis te landen.

                  grtz
                  pascal

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎