kanaalstok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

    kanaalstok

    beste mensen',

    ik ving van de week een gesprek op van mensen die hadden een speciale foudraal ingricht alleen voor kanaalvisserij. Hierin zaten dan zijn
    kanaalstokken.

    Wat is dan zo kenmerkend voor een kanaalstok? Is dit zo n aparte visserij dan bijvoorbeeld op een vijver?

    gr ronny
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

    #2
    Ronny, dit is nu typisch een luxeprobleem... Heb je maar een enkele stok heb je geen keus en vis je met die ene stok op vijver, kanaal, rivier, plas enz. enz. Vergelijkbaar met de reeks topsetten. Heb je er maar een, vis je maar met een. Heb je er meer, kun je gaan selecteren. Heb ik bv. twee topsetten kan ik er een klaarmaken met dik elastiek en een grover tuig voor de grote brasem en de ander met dun elastiek en een gevoelig tuigje voor het voorntje pikken.
    In vaste stokken kun je ook onderscheid maken, je hebt 'sleurstokken', allroundstokken, stokken alleen geschikt voor het 'peuteren' op kleine vis, enz.
    Op kanalen heb je meestal te maken met stilstaand of langzaam stromend water. Op rivieren (Maas, Waal, IJssel enz.) stroomt het veel harder en kun je beter met wat stevigers aankomen, vanwege die stroming maar ook omdat doorgaans de vis sterker is en het drillen dus meer van de hengel (en eventueel elastiek) vergt. Op de Belgische vijvers zou ik ook niet met een hele strakke stok aankomen maar met wat zwaarder geschut omdat je over het algemeen meer vis vangt en gewoon sneller bent met een sleurstok.

    Een goede kanaalstok is in mijn ogen een hengel die strak genoeg is op met een korte opslag te kunnen 'peuteren', dus voornamelijk op de kleinere vis gericht en heel secuur kunt vissen, maar ook een stok die niet gelijk breekt of barst als je eens een keer de grote vis op je voerplek krijgt en brasems van 2 kilo of meer moet drillen. Met een slappe stok kun je prima dikke platten drillen, maar het secuur presenteren van je aas, als de visserij wat moeilijk is, wordt bij een beetje wind aardig lastig. Zonder nu reclame te willen maken kijk ik er naar uit om de nieuwe hengel waar ik het komende jaar mee mag vissen van Shakespeare, de Superteam Competition, te gaan proberen. Naar verluid is het een prima 'kanaalstok': Strak genoeg om heel secuur te kunnen vissen, maar ook stevig genoeg om de grote platten aan te kunnen....

    Maar, bovenal is het met elke hengel zo: Wat voor de een een perfecte stok is kan voor de ander een 'dweil' zijn. Je moet altijd eerst leren vissen met een hengel.
    groet,
    Eduard

    Reageer

    • wieter
      Newbie
      • 15-01-2008
      • 23
      • Merchtem

      #3
      Ik denk als je dan spreekt over wedstrijdvissen dan men bij het begrip kanaalstok ook onmiddelijk denkt aan een lengte van 11.5m (max wedstrijdlengte in belgie). terwijl dit bij op vijvers meestal ergens beperkt is tot 10 m en dus de hengel ook niet langer hoeft te zijn.

      zoals eduard al zei het is een luxeprobleem, ga je even recreatief vissen dan kom je met 9.5 meter ook al een eind. Zit je op een wedstrijd met 150 man en iedereen vis op 11.5 en jij kan dat niet das natuurlijk wat anders.

      groetjes
      pieter

      Reageer

      • Master
        Voerboer
        • 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

        #4
        Dat je een begrip hangt aan het vissen op een kanaal snijd wel wat hout, maar is niet reeel. Een "kanaalstok" is in de volksmond een zeer strakke stok waar je erg secuur mee kunt vissen. Maar wat nou wanneer er windkracht 5 of meer over het kanaal staat? Dat gebeurd hier zat keren. Knap doet ie dan. Dan is wat mij betreft mijn dweil waar niet zo secuur mee valt te vissen ook ineens een kanaalstok geworden. So, whats in a name?
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

        Reageer

        • Eduard
          Moderator
          • 11-08-2004
          • 3278
          • Sappemeer

          #5
          Nothing is in a name, Master, maar ja, men hangt nou eenmaal graag een naamkaartje (prijskaartje?) aan alles... en ach, je kent de geschiedenis met mijn voorgaande stok, had ik toen maar een dweil gehad...
          groet,
          Eduard

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎