Slider

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • cheffie
    Beginners geluk
    • 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

    Slider

    Wie ow wie heeft er goede tips om met de slider te vissen??
  • Fishermannl
    Frequent aanwezig
    • 24-08-2004
    • 103
    • Adam

    #2
    Vis eerder met te zware dobbers dan met te lichte dobbers

    Reageer

    • cheffie
      Beginners geluk
      • 03-04-2008
      • 664
      • Noord Holland

      #3
      Slider

      Oorspronkelijk geplaatst door Fishermannl
      Vis eerder met te zware dobbers dan met te lichte dobbers
      Ga ik doen, maar hoe voorkom ik dat ik mijn tuig steeds in de war gooi, dat is nl het gene wat me steeds tegenhoud aan deze visserij.
      Vissen met de vaste pen gaat me aardig af..

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Lijn afremmen voor die het water raakt.
        Of de lijn afstoppen met een reepje binnenband van een fiets.
        Achter de lijnclip kan ook maar die is er feitelijk niet voor gemaakt.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • cheffie
          Beginners geluk
          • 03-04-2008
          • 664
          • Noord Holland

          #5
          Slider

          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
          Lijn afremmen voor die het water raakt.
          Of de lijn afstoppen met een reepje binnenband van een fiets.
          Achter de lijnclip kan ook maar die is er feitelijk niet voor gemaakt.

          Okeej Douwe, helder antwoord. Ik gebruik wel vaak uit voorzorg de lineclip.
          Hoe zit dat met de lijn/lood verdeling en opbouw?
          Dat heeft toch ook invloed op het wel of niet in de war gooien?

          Reageer

          • Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

            #6
            Het bulk 1.5 keer de dobberlengte onder het loodje/warteltje waar de wartel op rust. Onderlijn van 50-100 cm. Gaat perfect.
            Carpe Diem

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Ik stop de slider met een loodje met daarboven een stukje tube om de pen niet op het lood te laten vallen.
              Verder zo Kosmozz het aangeeft.

              Ik ben aan het proberen hoe het bevalt met losse loodlijntjes, de pen wordt dan gestopt op de wartel met daarboven een stukje tube.
              Het bulklood komt dan tussen de 1.5 en 3 maal de penlengte om het in de war gooien te voorkomen.
              Laat de hengel ook zakken zodra je de de lijn voelt trekken, dit betekent wel dat je de hengel na de worp wel moet heffen.
              Om de onderlijn goed te laten strekken kun je ook overwegen om de onderlijn in twee delen te maken bv. hoofdlijn 0.16, onderlijn 3/4 14 of 12 en dan 1/4 10 of 8 zeker bij een onderlijn van een meter is dat een voordeel.

              Heb ik nog een vraag aan de heren ervaren matchvissers; moet/mag de loodlijn dikker zijn dan de hoofdlijn? bv 0.16 hoofdlijn, 0.18 loodlijn en dan de onderlijn??
              Daar ben ik namelijk nog niet uit.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • Jan Grijpstra
                Sportvisser
                • 09-10-2002
                • 646
                • Aalzum

                #8
                Dat is geen probleem Douwe.
                -------------------------------------
                Groeten van Jan

                Reageer

                • Jan Broess
                  Specimen Hunter
                  • 21-09-2003
                  • 1131
                  • Nieuwegein

                  #9
                  Ik ben nog vrij onervaren met de match, maar het lijkt me handig om een voorslag van 20/00 te monteren op hoofdlijn van 14/00 à 16/00, om de klappen van (afstands)worpen op te vangen. Bovendien is het plaatsen van de vaste dobber of loodjes minder gevaarlijk qua lijnbeschadiging.

                  Ik heb pas ca. 8x gematcht, alleen bij de 1ste keer last van pruiken gehad, daarna nooit meer. Je leert de juiste worpen vanzelf. De lijn moet helemaal gestrekt op het water landen, dat hangt af van je worp. Met een hoge boog maak je meer kans op een wirwar, dan als je een strakke worp gemaakt hebt die op de lijnclip knalde waarbij de haak meteen vooruitschiet en te water komt. Met een slider werkt het volgens mij net zo. Succes met het matchen. Geef niet op bij tegenslag, gewoon opnieuw monteren en doorgaan!
                  Greetz,
                  Jan Broess

                  www.devaartposcar.nl

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    Om de onderlijn goed te laten strekken kun je ook overwegen om de onderlijn in twee delen te maken bv. hoofdlijn 0.16, onderlijn 3/4 14 of 12 en dan 1/4 10 of 8 zeker bij een onderlijn van een meter is dat een voordeel.
                    Strekken van je onderlijn???? Bij de vaste montage waarbij de pen voor het lood uit vliegt krijg je tijdens het afremmen van deze montage dat het lood de dobber inhaalt en daardoor je onderlijn een mooie "zwiepert" (= versnelling) geeft zodat die zich strekt.
                    Bij de slidervisserij vliegt de pen echter achter het lood aan. (Bij een verkeerd uitgebalanceerde pen zal deze tijdens de worp zelfs klimmen in de lijn en bij het lood vandaan schuiven )
                    Omdat het lood vooruit gaat zul je dus geen gestrekte onderlijn ervaren bij het afremmen van de worp. Dat is een voordeel wanneer je strak tegen de overkant van een kanaal moet vissen. Net als bij het feederen kun je de compacte lijnopzet strak onder de balk neerleggen. Bij de vaste montage blijf je daar minimaal de diepte van de lijnopzet vandaan vanwege het overslaan van de lijn.
                    Wanneer je eens komt kijken of meedoen met de Shimano Match Master, zul je ervaren dat alle hengelaars tijdens het inwerpen een geconcentreerde plons veroorzaken met hun lijnopzet.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    Heb ik nog een vraag aan de heren ervaren matchvissers; moet/mag de loodlijn dikker zijn dan de hoofdlijn? bv 0.16 hoofdlijn, 0.18 loodlijn en dan de onderlijn??
                    Daar ben ik namelijk nog niet uit.
                    Omdat ik mijn loodlijnen steevast bewaar bij de bijbehorende slider en met deze dus meerdere keren vis, gebruik ik liever een dikkere loodlijn van 18/100. Deze is robuuster en gaat dus langer mee.
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

                      #11
                      Met de slider vis ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend op de engelse manier (zoals ik van Peter Post) geleerd heb:

                      Hoofdlijn 20/00. De dobber gewoon op je bulk laten rusten, je bulk bestaat uit 4 tot maximaal 6 loodhagels (meestal SGG) die stijf en recht tegen elkaar aan zitten op je lijn, als het ware vormen ze een staafje. Voor dobbers tot 10 gram is dat geen enkel probleem, veel zwaarder ga ik ook eigenlijk nooit en anders vervang ik de bovenste loodjes voor een groot bulklood.
                      Daaronder een wartel met je onderlijn. Ik gebruik meestal een stuk lijn van 14/00 van een cm of 30 waaraan ik mijn eigenlijke onderlijn van ongeveer 20 cm van 12/00 of 10/00 knoop. Op het stuk van 14/00 zet ik nog een paar verklikloodjes waarmee ik tegerlijkertijd mijn dobber helemaal uitlood.

                      Door die 20/00 hoofdlijn gooi je al veel minder 'pruiken', natuurlijk moet je blijven afremmen, maar met bv 16/00 ga je geheid de bekende boot in...

                      Ook moet je eens proberen om je lood + dobber gewoon een meter of meer onder je top te laten bij het inwerpen. Gewoon net als bij het feederen, een zgn. 'slingerworp' maken. Je zult zien dat de vlucht van je dobber dan veel rustiger is en het klimmen waar Roha het over had niet gebeurt.
                      groet,
                      Eduard

                      Reageer

                      • cheffie
                        Beginners geluk
                        • 03-04-2008
                        • 664
                        • Noord Holland

                        #12
                        Bedankt Roha, duidelijke info. Geldt overigens ook voor de andere reacties.

                        Reageer

                        • esperto
                          Sportvisser
                          • 16-09-2006
                          • 654
                          • Oostkamp (Brugge)

                          #13
                          En we leren weeral bij...
                          Hoewel ik niet echt matchvis, interesseert het me wel meer en meer.

                          Reageer

                          • lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

                            #14
                            Ook met de feeder kan het makelijker werpen zijn om je korf iets langer te laten hangen onder je hengeltop.
                            Het gooit ook wat verder .
                            gr john
                            Groetjes
                            Johnny

                            Match
                            Feeder
                            Stok

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #15
                              Ronald bedankt dit maakt alles weer wat duidelijker ik ging teveel uit van een vaste montage.
                              Geeft de burger weer moed om dicht tegen de overkant aan te vissen.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎