elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • gekkon
    Komt net kijken
    • 22-09-2006
    • 74
    • noordwijk

    elastiek

    ik heb een vraag mischien een domme ?
    maar wie weet,
    als je met elastiek vist moet je lijn aan passen aan het water waar je in vist wat diepte betreft,als je dan ergens anders gaat vissen waar het dieper is moet je nood gedwongen veranderen dus een andere lijn opzetten[langer]
    heb je daar geen trukje voor bijvoorbeel opkorting, dat je toch met de zelfde lijn kan vissen gekkon
  • esperto
    Sportvisser
    • 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

    #2
    een truukje is er niet.
    wat je wel kan doen is lijnen maken voor 1 dobber van 3, 4 en 5 delen. De pennen los in de kist. wanneer je dan gaat vissen zoek je of je 3,4,5 delen nodig hebt, lijn eruit, dobber eraan, en je bent weg, dan hoef je maar 1 dobber te kopen voor verschillende lijnlengten.
    meer kan je er vrees ik niet aan doen
    als je het wat geromslomp vind om de pennen nog te bevestigen aan het water, kan je dat simpel thuis doen, als je weet op welk water je gaat vissen

    Reageer

    • feeder1965
      loves fishing
      • 25-02-2007
      • 217
      • bassevelde ovl

      #3
      lijn

      hallo
      ik zelf maak lijnen van 5 delen
      inkorten is simpel ,aanpassen op maat, nieuwe lus er in en vissen
      verlengen ook: gewoon en stuk draad dat iets zwaarder is dan uw lijn
      er tussen zetten dmv lus in lus verbinding en je kan een stuk dieper of verder
      achter uw voer vissen

      groeten tony
      lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

      Reageer

      • Amadeus
        Knoeit wat aan het water.
        • 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

        #4
        Wat een "stom" toeval.....................
        Gisteren een vriendschappelijk wedstrijdje gehad en voor het eerst naar de waterkant met mijn nieuw verworfen hengeltje met elastiek mon******.
        Jaha moderne tieden en kon dus ook niet achterblijven ( altijd met "kikkers"gevist en nu dan elastiek).
        Een maandje terug een elastiekmontage inelkaar geknutselt ( je kunt het ook laten doen maar daar leer je niets van).
        En tuigjes gemaakt.
        2 stuks voor de volle stok en 2 voor " half stok".
        En nu was dan de gelegenheid om het e.e.a. uit te proberen.

        Ok, op naar de waterkant............
        Een mooi stekje opgezocht en daar de boel "uitgestalt".
        Naar mijn gevoel had ik aan een halve stok voldoende, dus de stok klaargemaakt en het tuigje opmaken.
        Harstikke mooi, waar dat het tuigje op het tuigenplankje hopeloos in
        de war zat ( hoe? geen idée).
        Ok, na deze "drama" te hebben opgelost, het lijntje eraan.
        #@$ ( censuur) wat bleek had ik dus de lijn iets te lang gemaakt ( gelijk aan de lengte van de stok, wat niet echt praktisch is) maar beter te lang dan te kort natuurlijk.
        Rop een halve meter ervan af getrokken en een nieuwe lus gemaakt en de zooi weer aan de stok geknupst.
        Mooi de plek afgepeild, gevoerd en vissen maar.
        Na enige 10 tallen ondermaats spul te hebben gevangen had ik besloten om het een paar 100m verderop te gaan proberen.
        Wederom alles te hebben uitgestald, de stok gepakt en wederom peilen.
        #@$( wederom censuur.....) was het water niet een stuk dieper......
        Nu was de waterdiepte zo diep dat dit gelijk was aan mijn totale lijnlengte.
        Dus moest er weer wat bij aangeknoopt worden en natuurlijk geen nylon meegenomen.................
        Wel had ik nog wat wat gevlochten dyneema in de tas zitten, dus heb ik daar maar wat vanaf gehaald.
        Lus in lus en vissen maar.
        En weer klein spul..................Maar dat doet er hier niet toe.
        Na een mooie afzakker van mijn dobber, sla ik aan...........beet en vast....vis?
        Nee, zo vast als een huis.
        Ach, met een 8/100 onderlijntje moest dat geen probleem zijn.
        Gewoon doortrekken en dan breekt het onderlijntje wel............................NIET dus.
        Het elastiek deed zijn werk en ving mooi alles op.
        Kon doen wat ik wilde, de onderlijn begaf niet.
        Toen maar besloten om de hengel proberen langszij te brengen om zo met de hand het elastiek te pakken ( hetgeen wat lukte ).
        Het elastiek aangetrokken en toen brak gelukkig het onderlijntje.
        Ben blij dat ik niet op de volle stok zat te vissen, want zulke lange armen heb ik ook weer niet......
        Na even gegraven te hebben in mijn tas pakte ik mijn boekje met onderlijnen.
        Een mooi nieuw lijntje gepakt en vervolgens weer een fijn kwartiertje bezig geweest om dat ding ook weer uit de knoop te krijgen.
        Tjee, wat een geouwerhoer steeds.
        Met "kikkertjes" ging het wel wat vlotter, nooit geen geknoei met lijnlengtes en geen geknoei met onderlijnen ( mijn hoofdlijn is tevens ook mijn onderlijn m.a.w. ik gebruik hiervoor dus geen onderlijn ).
        Ach, zal wel een kwestie van wennen zijn.

        Lessons learned.......

        Het blijkt dat je dus voor diverse hengel lengtes gewoon tuigjes moet maken.
        Dus de lengte van het snoer gelijk aan de gewenste hengellengte minus 1 deel.
        Voor mij zal dit dus betekenen dat ik weer lijnen moet gaan knupsen.......
        En voor het geknoei met uitpakken van die onderlijnen moet ik ( denk ik ) nog de handigheid in krijgen.

        Mijn eerste ervaring met het elastiek vond ik niet erg denderent, maar wil er
        wel in verder..................

        Dan heb ik dus nog een paar vragen voor het kabinet....
        Hoe werken jullie je lijn los als je vast zit aan de bodem.
        Hoe pakken jullie je onderlijntjes uit ( uit zo'n lijnenboekje ).
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

        Reageer

        • PeBo
          Hengelaar
          • 29-09-2007
          • 2636
          • Oosterhout

          #5
          Amadeus,
          Dit is nu precies wat ik ook ervaren heb. Enkele jaren terug elastiek gemonteerd en al mijn lijnen aangepast en een paar honderd onderlijnen geknoopt. Na een paar keer geprobeerd te hebben, weer vlug terug op kikkers aan mijn versneden top en zonder onderlijn. Ik kon niet wennen aan die dikke top met stiek. Ik heb me eind vorig jaar weer om laten praten en heb weer twee toppen met stiek aangeschaft, lijnen en onderlijnen gemaakt. Ik heb er nog niet mee gevist, maar vrees dat ik er toch niet aan kan wennen. Ik ben ook nog steeds niet overtuigd van de voordelen. Dus ik denk waar ben ik weer aan begonnen.

          Groeten,
          PeBo.
          ]Member of the Easterwood dreamteam.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

          Groeten,
          PeBo.

          Reageer

          • vader_juul
            Newbie
            • 15-12-2007
            • 19
            • Antwerpen

            #6
            Amadeus,

            veel ervaring met de elastiek heb ik nog niet (vorige week mijn eerste vissessie ermee gedaan, mr de vis was nog niet al te groot)

            Ivm die ondelijnen die in de knoop geraken: ik gebruik een stuk buisisolatie waar ik dmv spelden mijn onderlijnen op vast zet.
            Gewoon haakje in het foam prikken, afhankelijk van de lengte van je onderlijn je nylon rond de buis wikkelen (bij mij anderhalve wikkel = 25cm) en vervolgens door je lus een speldje steken zodat je onderlijn vast zit.
            Voor transport gebruik ik een kleine kartonne koker zodat m'n lijnen beschermd blijven en dit de visbak in.
            Ik heb hier nog nooit(!!!) problemen mee gehad dat de lijntje in de knoop komen te zitten. Reacties van andere vissers kunnen zijn dat je onderlijn wat opgedraaid zou zijn van rond de buis te zijn gewikkeld, maar ook hier heb ik nog nooit last van gehad.

            hopelijk helpt deze tip

            Thomas

            Reageer

            • Amadeus
              Knoeit wat aan het water.
              • 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

              #7
              @ Pebo, ook ik wacht nog op de voordelen.
              Maar ik ga zowiezo dit seizoen uitvissen met de stiek en vandaar uit kijk ik wel verder.

              @ Vader Juul, goeie tip ik denk dat ik dat ook ga proberen.
              Dat de lijnen gaan krullen? ik denk dat ze in zo'n zakje meer gaan krullen.
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

              Reageer

              • jodoti
                Vrije witvisser
                • 03-02-2007
                • 207
                • Tilburg

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                Mijn eerste ervaring met het elastiek vond ik niet erg denderent, maar wil er
                wel in verder..................

                Dan heb ik dus nog een paar vragen voor het kabinet....
                Hoe werken jullie je lijn los als je vast zit aan de bodem.
                Hoe pakken jullie je onderlijntjes uit ( uit zo'n lijnenboekje ).
                Ik vis eigenlijk al vanaf het begin met eleastiek, en zou niet anders willen.
                Inderdaad je lijnlengtes maken op de te verwachten waterdiepten.
                Wanneer ik vast kom te zitten, haal ik de hengel achterwaarts binnen, de elastiek zal dan ver uit rekken tot de onderlijn breekt, of tot ik de elastiek kan pakken en kan aantrekken.
                Nooit proberen de met de hengel de onderlijn stuk te trekken, maar gewoon naar je toehalen.

                Onderlijnen uit het onderlijn boekje halen, over 2 vingertoppen schuiven en zo rustig afrollen. Wil best wel eens gebeuren dat het in de knoop raakt, maar met enig geduld lukt dit goed.

                Reageer

                • esperto
                  Sportvisser
                  • 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

                  #9
                  uit een onderlijnboekje moet je het volgende eens proberen, je neemt de ring zeg maar rond je 2 wijsvingers en nu ga je die 2 uit elkaar bewegen. Als het goed gaat, komt ie mooi los, gaat het niet goed, heb je een hoop geklungel. Het best van al is in een doos of map, heb je in 2 seconden een onderlijn.

                  Toch eventjes een opmerking plaatsen.
                  Als je je stok achteruittrekt bij het vastzitten, raad ik aan hem niet geheel horizontaal maar licht vertikaal naar je toe te trekken, anders bestaat de kans dat je delen gaan drijven.
                  Als de rekker dan eenmaal bij de hand is, neem dan zeker een handdoek rond je handen, want je wilt het niet meemaken dat je connector zeer hard tegen, mogelijk in je vingers/hand komt.

                  Op het begin van het seizoen is vastzitten idd rampzalig (de rekker staat nog slap), maar dan is ie ook vlug bij je. Staat ie strak, dan moet je hem normaal kunnen breken. Werk je natuurlijk met 20/00, dan zal alleen de line cutter van sensas helpen vrees ik.

                  Je moet idd met een elastiek wat meer lijnen maken. Maar houdt rekening dat je ook een stuk bij kunt zetten als je ver vist. Is het diep water, moet je langere lijnen hebben.
                  Vergeet ook de voordelen niet. ik raad je aan eens een platte van op 6 meter naar boven te halen met 10/00 met vaste spriet, en dan eens met een goed afgestelde elastiek...
                  ik heb vanaf ik op 9,5viste al met elastiek gevist, en ik zie er nog steeds de voordelen in.

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    Bedankt voor al die mooi tips, daar heb ik zeker wat aan.
                    Ik zal eerst wel even een paar lijnen klaar maken.
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • Cor Jagt
                      Sportvisser
                      • 02-03-2003
                      • 600
                      • Emmen

                      #11
                      Maak dan ook een paar verleng snoertjes .
                      Gewoon stukjes nylon (wel een dikkere dia nemen)van de lengte van je 4e of 5e hengeldeel met 2 lusjes ,kun je in ieder geval je lijn verlengen mocht je om wat voor reden dan ook de diepte niet meer goed hebben,dan gewoon lus in lus net als de onderlijn maar dan aan de andere kant .Je zou ze om de foam rolletjes kunnen wikkelen die je ook gebruikt voor je onderlijnen met 2 spelden.
                      Een visgroet "Opa" Cor Jagt

                      Reageer

                      • esperto
                        Sportvisser
                        • 16-09-2006
                        • 654
                        • Oostkamp (Brugge)

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Cor Jagt
                        Maak dan ook een paar verleng snoertjes .
                        Gewoon stukjes nylon (wel een dikkere dia nemen)van de lengte van je 4e of 5e hengeldeel met 2 lusjes ,kun je in ieder geval je lijn verlengen mocht je om wat voor reden dan ook de diepte niet meer goed hebben,dan gewoon lus in lus net als de onderlijn maar dan aan de andere kant .Je zou ze om de foam rolletjes kunnen wikkelen die je ook gebruikt voor je onderlijnen met 2 spelden.
                        ik steek ze in de onderlijnenmap met 2 speldjes, is idd een aanrader.
                        Wat je ook eens moet doen met die dingen is ze eventjes hard door kneedbaar lood trekken, dan zinkt het mooi. Ik neem 16/00.

                        Reageer

                        • Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.
                          • 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

                          #13
                          Verlenglijntjes had ik zelf ook al bedacht ( het stuk dyneema was een noodoplossing ).
                          1 zijde lus en op de andere zijde een spelt, knopen is niet mijn sterkste kant....
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                          Reageer

                          • Cor Jagt
                            Sportvisser
                            • 02-03-2003
                            • 600
                            • Emmen

                            #14
                            Je kunt ook aan beide zijden een lusje maken in je verlengdeel en dan een lus in lus verbinding maken. Aan je hoofdlijn zat al een lus die je gebruikte om aan de connector te verbinden nu gewoon je lijn door de lus van je verlengstuk halen dan de lus aan het andere eind aan je connector vastzetten. Met deze manier kun je eenvoudig je lijn verlengen ,die je al op voorhand thuis kunt maken .
                            Een visgroet "Opa" Cor Jagt

                            Reageer

                            • HsvdeDobber||Stefan
                              ^^
                              • 01-12-2007
                              • 30
                              • Hardenberg

                              #15
                              Nog even over die kant en klare onderlijntjes, mij is geleerd dat je ze uit het plastic moet halen, tussen je duim en wijsvinger spannen, daarna kun je de haak zo om je duim en wijsvinger draaien waardoor het vanzelf goed komt,

                              Stefan
                              Sensas Poule 624

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎