verspelen van vis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pinda1
    knoeiert
    • 01-12-2007
    • 48
    • bergschenhoek

    verspelen van vis

    Hallo allen,

    Wat is volgens jullie dé oorzaak van het verspelen of lossen van vis?
    Ik heb te veel naar m'n zin dat ik een vis aanslaat vervolgens voel ik hem en een fractie later ben ik hem kwijt, komt dit bij iedereen voor en hoe vaak dan en wat is volgens jullie een mogelijke oorzaak?
    Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, het is namelijk knap frustrerend want het zijn nu net de vissen die het verschil kunnen maken...

    groeten Robert
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Kan heel veel oorzaken hebben. Mijn eerste handeling zou zijn om het bulklood omhoog te schuiven naar 60 cm of meer. Blijkbaar aast de vis erg voorzichtig. Vervolgens iets meer lijn over de bodem zodat de vis de tijd heeft het aas te slikken. Probleem nog niet helemaal weg, dan een grotere haak opzetten. Een haak waarvan de punt iets naar buiten staat zoals bij feederhaken.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • cheffie
      Beginners geluk
      • 03-04-2008
      • 664
      • Noord Holland

      #3
      re:

      Oorspronkelijk geplaatst door pinda1
      Hallo allen,

      Wat is volgens jullie dé oorzaak van het verspelen of lossen van vis?
      Ik heb te veel naar m'n zin dat ik een vis aanslaat vervolgens voel ik hem en een fractie later ben ik hem kwijt, komt dit bij iedereen voor en hoe vaak dan en wat is volgens jullie een mogelijke oorzaak?
      Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, het is namelijk knap frustrerend want het zijn nu net de vissen die het verschil kunnen maken...

      groeten Robert
      Zoals gezegt dekt 1 antwoord niet de hele lading. Er zijn zoveel redenen dat een vis wordt gelost. Haak grote, haak model, elastiek niet op juiste spanning t.o.v de lijn, bodem vuil etc.. Uiteraard gebeurt dit ook helaas bij mij!
      Het is een kwestie van blijven zoeken. Zoals als Alan Scotthorne eens heeft geschreven is de 2á3 seconden regel. Dobber weg 2á3 seconden wachten voor de aanslag.
      Ik kan iig niet een sluitend antwoord geven..

      Groet (Cheffie) Hans

      Reageer

      • vader_juul
        Newbie
        • 15-12-2007
        • 19
        • Antwerpen

        #4
        2 a 3 seconden? Tegen dan is mijn vis al lang gaan zwemmen denk ik.
        Maar toch, morgen eens uitproberen.

        Thomas

        Reageer

        • @nermos
          Verificatie gaande...
          • 20-08-2007
          • 10
          • Heist-op-den-Berg

          #5
          Ik ga akkoord met cheffie. Ik vis op het kanaal een stuk op grond, dan moet je hem inderdaad een paar seconden onder laten gaan omdat je de registratie later opmerkt, elke registratie die ik eerder aansloeg liep op niets uit. Ikzelf laat de dobber meestal vertrekken en slaag daarna in de andere richting aan

          Reageer

          • cheffie
            Beginners geluk
            • 03-04-2008
            • 664
            • Noord Holland

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door vader_juul
            2 a 3 seconden? Tegen dan is mijn vis al lang gaan zwemmen denk ik.
            Maar toch, morgen eens uitproberen.

            Thomas
            Wat wil je nu bewijzen??

            Reageer

            • Eduard
              Moderator
              • 11-08-2004
              • 3278
              • Sappemeer

              #7
              Ik denk niet dat vader_juul iets wil bewijzen, cheffie, ik denk dat hij gewoon zelf wil ervaren dat die 2 a 3 seconden regel (in veel gevallen)werkt....
              groet,
              Eduard

              Reageer

              • lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

                #8
                Heel vaak kan je ook als je vrij vist kijken naar de aanbeet .gaat je dobber snel onder !! tel dan eens tot 3 en sla aan zoals je altijd doet.
                Los je de vis dan tel je de volgende keer met de zelfde aanbeet op het zelfde water nog een maar dan gelijk actie ,reactie.
                Vis weer los , dan weer op het zelfde water dobber onder en tellen 1,2,3,4 en sla dan aan .hee de vis zit vast .
                Zit de vis niet vast probeer dan wat ik meestal doe een groter haakje en hup weer proberen van voor af aan .
                Na een poos weet je exact op dat water hoe je moet aanslaan om de vis niet te lossen LAASTE TIP SCHRIJF DIT OP ,
                Waarom als je ooit een wedstrijd hebt kijk in je verslag hoe de vis op dat water reageert .
                Zo vis je gelijk met meer zekerheid op dat water ,al blijft het vissen en altijd kan het anders verlopen of gaan zoals jij zal willen .
                succes

                johnny
                Groetjes
                Johnny

                Match
                Feeder
                Stok

                Reageer

                • vader_juul
                  Newbie
                  • 15-12-2007
                  • 19
                  • Antwerpen

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                  Wat wil je nu bewijzen??
                  Ik heb inderdaad geen kwade bedoelingen met mijn reactie.
                  Ik had gewoon nog nooit gehoord van deze 'techniek' en bedoelde dat ik deze inderdaad zelf zou willen uittesten en kijken of mijn resultaten hiermee verhogen of niet.

                  Sorry als het je te agressief overkwam

                  Thomas

                  Reageer

                  • cheffie
                    Beginners geluk
                    • 03-04-2008
                    • 664
                    • Noord Holland

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door vader_juul
                    Ik heb inderdaad geen kwade bedoelingen met mijn reactie.
                    Ik had gewoon nog nooit gehoord van deze 'techniek' en bedoelde dat ik deze inderdaad zelf zou willen uittesten en kijken of mijn resultaten hiermee verhogen of niet.

                    Sorry als het je te agressief overkwam

                    Thomas
                    Hey vader_juul
                    Geen kwade bedoelingen van mijn kant. Iid sorry voor de verkeerde indruk!

                    Groet (Cheffie) Hans

                    Reageer

                    • Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.
                      • 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

                      #11
                      Dan rest de volgende vraag............
                      Sommige slaan al aan voordat je doorhebt dat de pen bewoog, en die hangen ook.
                      Dit staat een beetje haaks op het voorgaande.
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                      Reageer

                      • cquad
                        Iets met water
                        • 18-03-2008
                        • 361
                        • Buitenpost [FRL]

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                        Dan rest de volgende vraag............
                        Sommige slaan al aan voordat je doorhebt dat de pen bewoog, en die hangen ook.
                        Dit staat een beetje haaks op het voorgaande.
                        Het ligt waarschijnlijk aan de omstandigheden. Afgelopen zaterdag kon ik gelijk aanslaan wanneer de pen naar beneden bewoog. De aanbeeten volgden ook na elkaar.. Het was dus makkelijk vissen..

                        Zondag echter sloeg ik steeds mis, en heb ik 'na wat ik hier gelezen heb' de 2 a 3 seconden regel toe moeten passen.. Ik heb ook maar 7 kleine voorntjes kunnen vangen, waar ik zaterdag meer als 25 heb kunnen vangen..
                        De tijd tussen de aanbeten duurde zondag ook meer als 20 minuten ..

                        Dus ik denk: Wanneer de Vis er zin in heeft kun je sneller aanslaan.
                        Wanneer de vis erg voorzichtig is, moet ik ook voorzichtig zijn, om geen vis te verspelen ..
                        Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

                        Reageer

                        • Amadeus
                          Knoeit wat aan het water.
                          • 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

                          #13
                          Haha, dan had je zaterdag meer succes dan wij.
                          De hele ochtend "op de tocht gezeten" en kon het doen met een paar aanbeten.

                          Meestal wacht ik ook totdat de pen geheel weg zakt, maar soms is het net of ze de pen niet onder kunnen krijgen ( spreekwoordelijk dan ).
                          Dan tipt de pen 1 of 2x even naar beneden en dat was het.
                          En dan is het de zaak om precies op het goede moment aan te slaan.
                          Het is ook keer op keer anders, maar dat is ook het leukste daarvan.
                          Straks komen de zwoele zomeravonden er weer aan en dan mag ik graag achter de feeder zitten, en dan heb je dit soort "problemen" ook.
                          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                          Reageer

                          • Jan Broess
                            Specimen Hunter
                            • 21-09-2003
                            • 1131
                            • Nieuwegein

                            #14
                            In veel gevallen ligt het eraan dat de haak minder scherp geworden is. Als ik eens een vis verspeel na een aantal vissen gevangen te hebben controleer ik de haak altijd op scherpheid. (merk je eigenlijk al meteen bij het aanprikken van casters/maden)

                            Ik wacht nooit 2-3 seconden met aanslaan! Dan heeft de vis het aas meestal alweer losgelaten, zeker bij moeilijke visserij! Ik sla altijd meteen aan zodra de dobber weg is of opsteekt. Dat spaart ook tijd... Als je 100 vissen vangt en daarbij 3 seconden wacht, kun je 5 minuten besparen door meteen aan te slaan
                            Greetz,
                            Jan Broess

                            www.devaartposcar.nl

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎