centreren antennes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • vader_juul
    Newbie
    • 15-12-2007
    • 19
    • Antwerpen

    centreren antennes

    Beste mede-dobberbouwers,

    ik doe zo af en toe ook nog eens een poging om mijn eigen pennen te maken mbv een dremel. Elke keer lukt het een beetje beter, maar ik heb nog ó zo veel moeilijkheden met het centreren van m'n antennes in het nog onbewerkte balsahout. Ik moet meestal 7 keer steken voor mijn antennes iet of wat recht staan.

    Kunnen jullie me tips geven over hoe ik dit het beste aanpak?
    Heb al poging gedaan om iets in hout te maken, maar weet niet goed hoe...

    alvast bedankt
    Thomas
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door vader_juul
    Beste mede-dobberbouwers,

    ik doe zo af en toe ook nog eens een poging om mijn eigen pennen te maken mbv een dremel. Elke keer lukt het een beetje beter, maar ik heb nog ó zo veel moeilijkheden met het centreren van m'n antennes in het nog onbewerkte balsahout. Ik moet meestal 7 keer steken voor mijn antennes iet of wat recht staan.

    Kunnen jullie me tips geven over hoe ik dit het beste aanpak?
    Heb al poging gedaan om iets in hout te maken, maar weet niet goed hoe...

    alvast bedankt
    Thomas
    Hallo Vader Juul

    een dremel maak veel te veel toeren en is levens gevaarlijk (hand)

    steek het balsahout op een stalen pin ( verestale onderantenne ) en laat hem langzaam (1000 toeren) draaijen

    met een dremel met schuursilinder maak je dan het model

    en met een malletje controleer je dan de maat


    ps als de verestalen pen doorbuigt kun je hem met een blokje hout op zijn plaats houden
    Aangepast door tester; 29-04-2008, 21:10.
    gr Gerard

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door tester
      Hallo Vader Juul

      een dremel maak veel te veel toeren en is levens gevaarlijk (hand)

      steek het balsahout op een stalen pin ( verestale onderantenne ) en laat hem langsaam (1000 toeren) draaijen

      met een dremel met schuursilinder maak je dan het model

      en met een malletje controleer je dan de maat


      ps als de verestalen pen doorbuigt kun je hem met een blokje hout op zijn plaats houden
      oja nog vergeten je boort in een stukje kunstof of hardhout van een cm of 4 dik eerst een gaatje van de dikte van verestalen pin

      en dan aan een kant een gat gelijk de doorsnee van je balsa

      zet je balsa in dat boorgat en steek van de andere kant je verestale pen en je hept een centergat
      gr Gerard

      Reageer

      • PeBo
        Hengelaar
        • 29-09-2007
        • 2636
        • Oosterhout

        #4
        Thomas,
        Dit is voor ieder een probleem. Bekijk de topic over dobberbouw eens, daar is er al diverse malen over geschreven hoe je dit aan kan pakken. Overigens, gebruik voor je onderantennes geen verenstaal, omdat dit gaat roesten. Gebruik hiervoor RVS of carbon.
        Groeten,
        PeBo.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

        Groeten,
        PeBo.

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          #5
          Centreren van de antennes in balsa.....
          Al machtig veel uitgeprobeerd. Veel mogelijke oplossingen gezien maar de weinige bouwers die het perfect onder de knie hebben zwijgen hierover als het graf

          Bij de Rohacell is het nooit een probleem omdat dit materiaal homogeen van samenstelling is en de boor/staaldraad (...of wat dan ook) hierdoor mooi recht door het materiaal gaat.
          Balsa echter heeft nerven, verdikkingen en luchtkanaaltjes waardoor het dunne boortje makkelijk afwijkingen gaat vertonen van die gewenste rechte lijn.

          Via een goeie kennis vernam ik dat er langere dunne metaalboortjes bestaan met een diameter van +/- 0,5mm. die dermate gehard zijn dat ze vrijwel niet kunnen buigen en daardoor rechter door het materiaal zullen boren. De prijs van een enkel boortje ligt echter op meer dan €110,00 per stuk omdat deze speciaal in de fabriek met de hand gemaakt moeten worden. Verder zijn ze breekbaar als glas.
          (Wordt mij dus te riskant en te duur!)

          Zelf boor ik mijn langere drijflichamen aan één zijde in met een 0,8mm of 1 mm boortje. (Hierin komt de bovenantenne.)
          Wanneer je nou in dat gaatje eerst een holle injectienaald doet en hier weer de massieve draad (= onderantenne) doorheen duwt, kom je meestal vrij secuur uit. Doordat de holle injectienaald vrij stijf is, wijkt de dunnere staaldraad minder af.

          Blijft verder een goeie manier over en dat is het centreer malletjes systeem van Odul.

          Zoals ik eerder in dit berichtje al aangaf zijn er dobberbouwers die het lukt om telkens door zo'n 7 cm drijflichaam van balsa kaarsrecht een kanaaltje van 0,5mm voor de stalen antenne te maken. Dobbertjesmaker Geertje is er één van.
          Hem kennende denk ik echter niet dat hij zijn methode via deze topic zal openbaren.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

            #6
            als ik net als jou ronald die boven antenne geboord heb lijm ik hem vast en draai hem anders om in de draaibank en dan boor ik onder ,soms lukt dat ook niet omdat je model een kleine slinger heeft.

            maar ik heb ontdekt dat als ik mijn dobber laat draaien en dan mijn dobber stabiliseer met mijn duim en wijsvinger dan draai ik de boor in de vaste kop van de draaibank er perfect in(als ik niet gezopen heb anders vliegt het balsa om mijn oren)

            ik laat hem dan in zeer laag toerental inboren en dan geef ik gas.

            dit gaat erg makkelijk omdat ik hier op mijn unimat 3 een frequentie regelaar heb gebouwd met een zwaardere motor.

            heb nu een bedienings paneeltje met functies aan/uit ,links om /rechts om,noodstop en een pot meter voor het traploos toerental van nul naar vol gas op 60hz

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Zodra de dobber gedraait is de tegencenter er af boorkopje er op en dan boren heel langzaam .Dit gaat het beste.gr john
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                heb nu een bedienings paneeltje met functies aan/uit ,links om /rechts om,noodstop en een pot meter voor het traploos toerental van nul naar vol gas op 60hz
                Zo, da's handig! Nu kun je alle kanten op. Vooral het langzaam starten vanuit nul is errug handig.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Zo, da's handig! Nu kun je alle kanten op. Vooral het langzaam starten vanuit nul is errug handig.
                  echt een aanrader hoor Ronald tja voor jou met je demo draaibank is het niet meer zo mobiel natuurlijk,maar het werkt toch zo heerlijk.

                  b.v.ook met het oogje wikkelen op de antenne.

                  p.s.dit koste me minder dan een nieuw unimat motortje.

                  Reageer

                  • vader_juul
                    Newbie
                    • 15-12-2007
                    • 19
                    • Antwerpen

                    #10
                    allemaal al bedankt voor de tips.

                    Het stukje hout van 4cm dat aan elke zijde ingeboord is werkt redelijk goed. Vandaag gauw even zo'n ding gemaakt, het was nog niet perfect recht op elkaar afgesteld, maar dat los ik in de volgende uitgave wel op.

                    Spijtig dat ik niet tot op 7cm lengte kan centreren. Ik zou vooral willen beginnen dobberdraaien omdat ik dan m'n favoriete dobber kan maken, die ik in geen enkele hengelsportzaak meer kan vinden.
                    Deze heeft een drijflichaam van zo'n 7cm lengte. Hier zal ik dan nog iets anders op moeten vinden.

                    mvg
                    Thomas

                    Reageer

                    • PeBo
                      Hengelaar
                      • 29-09-2007
                      • 2636
                      • Oosterhout

                      #11
                      Martijn,
                      Een vraag aan jou als techneut. Als ik nu tussen de stroomaanvoer en de draaibank zo'n trapding van een naaimachine monteer, zou ik dan zo ook traploos de toeren kunnen regelen?
                      Groeten,
                      PeBo.
                      ]Member of the Easterwood dreamteam.
                      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                      Groeten,
                      PeBo.

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                        Martijn,
                        Een vraag aan jou als techneut. Als ik nu tussen de stroomaanvoer en de draaibank zo'n trapding van een naaimachine monteer, zou ik dan zo ook traploos de toeren kunnen regelen?
                        Groeten,
                        PeBo.
                        nou techneut dit is wat ik er van weet een motor kan alleen aan en uit en een voetpedaal is volgens mij eigenlijk ook alleen een soort van schuif pot meter die het toeren tal zou kunnen verhogen en verlagen.

                        maar wat er moet gebeuren is dat de frequentie veranderd van het elektrisch veld in de motor.

                        ik weet niet of dat gedeelte in het pedaal zit of ergens in die naai kist maar ,net als bij mij b.v regel ik met 12 v terwijl de motor gewoon 230v is

                        dus er moet ergens nog een stukje elektronica zitten wat je erbij nodig hebt.
                        en dan los van de waardes of een regelaar niet te licht is voor een motor.

                        theoretisch kan het met een dimmer ook maar het is niet altijd even goed voor de motor dan.

                        heel gedoe eigenlijk gelukkig heb ik een aantal zeer handige td-ers op mijn werk

                        maar ik dacht dat dit Gerrit zijn afdeling was ben benieuwd wat de geleerden er van vinden

                        Reageer

                        • PeBo
                          Hengelaar
                          • 29-09-2007
                          • 2636
                          • Oosterhout

                          #13
                          Ik ga hier maar eens iemand bijhalen met verstand van electriciteit. Ikzelf heb van stroom, net zoveel verstand, als een koe van middag eten. Het idee op zich van het toerental regelen spreekt mij wel aan. Dus wordt vervolgd.
                          Groeten,
                          PeBo.
                          ]Member of the Easterwood dreamteam.
                          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

                          Groeten,
                          PeBo.

                          Reageer

                          • edje51
                            Komt net kijken
                            • 20-11-2007
                            • 67
                            • Clinge

                            #14
                            @Spuiliefhebber.

                            Waar heb je dit laten maken/besteld als ik vragen mag. Lijkt mij inderdaad best handig.

                            Reageer

                            • spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door edje51
                              @Spuiliefhebber.

                              Waar heb je dit laten maken/besteld als ik vragen mag. Lijkt mij inderdaad best handig.

                              gewoon zelf gemaakt frequentie regellaars kun je los kopen alleen moet je motor geschikt zijn ervoor,maar de mogelijkheden zijn ongekend.

                              als ik nu een slider draai loopt de dremel er vanzelf langs op de langsvoeding,maar tussendoor loop ik wel eens weg nou kun je hiermee ook gewoon een noodstopje aan het eind van de langs voeding baan maken dan stopt hij als je dobber klaar is.

                              ik vind het fantastisch speelgoed zo,ik heb mijn unimat snaren gewoon in de snelste poullie stand gelegd en dan kan ik terug regelen naar 1 omw per minuut.

                              ik zal wel eens een filmpje maken ervan het is echt leuk hoor,als de garage vloer gedroogd is die heb ik net geverfd

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎